Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HUS peittelee Apotti-potilastietojärjestelmän ongelmia

Vierailija
06.08.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12558404
Otteita:

"Potilastietojärjestelmä Apotin ongelmia on peitelty, sanovat Ylen haastattelemat lääkärit. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS) työskentelevien lääkärien mielestä käyttäjien palaute ei ole johtanut riittäviin parannuksiin Apotissa ja tilanteesta on annettu ulospäin liian valoisa kuva."

"Sen käyttöön on liittynyt vaikeuksia alusta alkaen. Viime viikolla kerrottiin lääkäreiden kantelusta, jonka mukaan Apotti vaarantaa potilaiden turvallisuuden. Torstaihin mennessä kantelussa oli 340 allekirjoitusta."

"Ylilääkäri Anna Meurosen mukaan Porvoon sairaalassa sattui viime talvena vakava hoitovirhe, jossa Apotin suosittelutoiminnolla oli suuri rooli.

Järjestelmä ehdotti potilaalle väärää sytostaattia. Lääkäri valitsi sen ja potilas sai lääkkeestä hyvin vakavan reaktion. Oli hyvin lähellä mahdollisuus, että potilas menehtyy, Meuronen sanoo."

"HUSin viestinnän mukaan HaiPro-ilmoitusten määrän muutos kertoo enemmän ilmoitusaktiivisuudesta kuin vaaratapahtumien todellisesta määrästä: "kannustamme henkilöstöä ilmoittamaan lisää".

Ylen haastattelemien lääkäreiden kokemus asiasta on toinen. Esimerkiksi Hyvinkäällä työskentelevä osastonylilääkäri Kristiina Koivula sai HUSin tietohallinnosta palautetta, koska lähetti eteenpäin liikaa Apottiin liittyviä HaiPro-ilmoituksia.

Pian kirjeenvaihdon jälkeen henkilöstöä ohjeistettiin lähettämään ilmoitukset tietohallintoon vain, jos kyseessä on Apotin tekninen vika tai puute ohjeistuksessa. Muut linjattiin "yksikön omasta sisäisestä toiminnasta" johtuviksi ongelmiksi.

Se tuntui ihan järkyttävältä, Koivula sanoo."

"Erikoislääkäri Antti Kämäräisen mielestä HUSin Apottia koskevasta viestinnästä on tullut tunne, että järjestelmän ongelmia väheksytään.

On psyykattu siihen suuntaan, että Apotti on hyvä järjestelmä ja henkilöstö siihen tyytyväinen. Päinvastoin kuin asiat oikeasti ovat."

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee olo että onko lääkärit sittenkään kovin älykästä sakkia? tuossahan on virkavirheitä ym. vaikka muille jakaa (siis johdolle ei lääkäreille) ja sitten itketään lehdille sen sijaan että kanneltaisiin vaikka aviin tms. Vai eikö korppi korpin silmää noki vai mitä?

Säälittävää sössimistä aikuisilta ihmisiltä koko terveydenhuolto.

Vierailija
2/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sepä yllätys. Ökyrikas jenkkifirma Epic netonnut varmaan ihan kivasti tolla Apotilla. Taas on konsultit palkkansa ja bonuksensa ansainneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee olo että onko lääkärit sittenkään kovin älykästä sakkia? tuossahan on virkavirheitä ym. vaikka muille jakaa (siis johdolle ei lääkäreille) ja sitten itketään lehdille sen sijaan että kanneltaisiin vaikka aviin tms. Vai eikö korppi korpin silmää noki vai mitä?

Säälittävää sössimistä aikuisilta ihmisiltä koko terveydenhuolto.

Ei ne ole it-asiantuntijoita. Tai hyvin harvat ovat heistä sellaisia.

Vierailija
4/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat siinä mielessä hankalaa porukkaa, että ovat tottuneet siihen, ettei heitä voi ikinä kyseenalaistaa. Työhön liittyy voimakas auktoriteettiaseman käyttö ja vastaavaa ei välttämättä ole kovin monessa työpaikassa.

Vierailija
5/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä HUS, HELLsinki, siellä ongelma ja osaamattomuus.

Vierailija
6/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksoikin vain 626 miljoonaa euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuokin yksi syy joka stressaa siellä työntekijöitä.

Vierailija
8/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee olo että onko lääkärit sittenkään kovin älykästä sakkia? tuossahan on virkavirheitä ym. vaikka muille jakaa (siis johdolle ei lääkäreille) ja sitten itketään lehdille sen sijaan että kanneltaisiin vaikka aviin tms. Vai eikö korppi korpin silmää noki vai mitä?

Säälittävää sössimistä aikuisilta ihmisiltä koko terveydenhuolto.

Ei ne ole it-asiantuntijoita. Tai hyvin harvat ovat heistä sellaisia.

Jos ne on sen verran asiantuntijoita, että tajuaa että se toimii päin helv. se it niin pitäisi tolla koulutuksella olla sen verran älyllisiä resursseja että saattaa vastuulliset raastupaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apotti oli ihan selvä virhehankinta ja siitä olisi pitänyt luopua jo silloin 2019 kun se oli kokeilussa Peijaksen sairaalassa.

Älytöntä maksaa satoja miljoonia huonosta järjestelmästä ja nyt se on varmaan jo liian myöhäistä päästä siitä eroon.

Vierailija
10/47 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei edes ainoa joka ei toimi. En tiiä onko tuo käytössä vain tuolla tai onko kaikissa sairaaloissa. Nuo julkiset ei ihan toimi eikä me yhteen. Potilasturvallisuus vaarantunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/47 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12588694

Kalkkitabletin tilalle psyykenlääkettä.

Vierailija
12/47 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultiin jo tietosuojaloukkauksen tapahtuneen, mutta ei sentään. Apotti-järjestelmä vaan muodosti luovutuskiellon alaisista tiedoista erillisen rekisterin.

https://yle.fi/uutiset/3-12592485

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/47 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12578499

Apotin toimintaongelma saattoi johtaa verenmyrkytykseen.

Vierailija
14/47 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee olo että onko lääkärit sittenkään kovin älykästä sakkia? tuossahan on virkavirheitä ym. vaikka muille jakaa (siis johdolle ei lääkäreille) ja sitten itketään lehdille sen sijaan että kanneltaisiin vaikka aviin tms. Vai eikö korppi korpin silmää noki vai mitä?

Säälittävää sössimistä aikuisilta ihmisiltä koko terveydenhuolto.

Ei ne ole it-asiantuntijoita. Tai hyvin harvat ovat heistä sellaisia.

Olettaisi lääkärin tietävän mitä lääkkeitä määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/47 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole ikinä Apotin vika, sanoo HUS...

Vierailija
16/47 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti ostaa 60-luvun tekniikkaa kun 'halvalla saatiin'. Ei ollut 'päättäjien' typeryydellä rajoja.

Vierailija
17/47 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse Apottia päivittäin, enkä koe sitä yhtään hankalaksi. 

Vierailija
18/47 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän itse Apottia päivittäin, enkä koe sitä yhtään hankalaksi. 

Itse en ole käyttänyt, sillä en ole alalla mutta käsittääkseni Apotti on aika erilainen eri toimipisteissä (eli esimerkiksi jos osaat systeemin teholla, et pysty suoraan niillä tiedoilla käyttämään sitä onkologian poliklinikalla). En ole yllättynyt jos se jossain toimii. Ongelma on kuitenkin siitä, että sen pitäisi toimia hyvin kaikkialla.

Vierailija
19/47 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalipalvelussa töissä. Apottia olen käyttänyt nyt vajaa kaksi vuotta. Paljon eri palikoita , ongelmana on mm. se, että tiedot ovat hajallaan järjestelmässä. Raportointiin kuluu tuskasen kauan, kirjaaminen on yhtä hiiren klikkailua.

Vierailija
20/47 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan työssöni Apostista tulostettuja potilasasiakirjoja joita tarvitsen työhöni. Ne tulosteetkinnon ihan s****nasta, edes hoitava yksikkö ei tule ilmi. Aivan sillisalaattia koko nivaska.