Minkälaisia rangaistuksia teillä on 4-5-vuotiaille käytössä?
Juu ja tietenkin yritän positiivisella ja kehuilla kasvattaa, mutta pakko on tahallisen huonosta käytöksestä rangaistuskin joskus antaa. Olen käyttänyt mm. sitä, että meneillään oleva kiva tekeminen loppuu, jos käyttäytyy huonosti. Se harmittaa lasta hetken, mutta ei oppi ei tunnu siirtyvän seuraavaan kertaan. Ei vaikka kehuisi aina kun käyttäytyy hyvin. Joten kiinnostaisi tietää mitä seuraamuksia muut käyttävät tämän ikäisille.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Joo, no tämä oppihan ei mene perille ekalla, tokalla eikä välttämättä tuhannellakaan kerralla. Mä käytin sitä Supernannyn minuutti/ ikävuosi -jäähylle hommaa omieni kansa, nyt aikuisia jo kaikki. Hyvin toimi, mutta olihan se toistoa, monta vuotta. Ja luonnollisesti kehumista, kiittämistä jne.
Olen miettinyt sitä jäähyä, mutta ainakaan minun lapsi ei millään pysy jäähyllä. Ja jos taas istuisin vieressä pitämässä lasta kainalossa, jotta pysyisi, niin en usko että lapsi tajuaisi kyseessä edes olevan mikään rangaistus. Eikä se minustakaan olisi. Ap
Ei 4 vuotiaan muisti vielä pysy hyvin. Ihan turha rangaista tekemisen lopettamisella, lapsen pitää voida leikkiä sen jälkeen ja voida korjata käytös. Lapsi ymmärtää kun nätisti selittää, sen mitä ymmärtää. Ja sanoo "ei saa" jos lähtee lapasesta, perustelee. Ei nyt maireasti tarvitse kehua, voi ihan normaalisti. Ei pitäisi turhaan pahoittaa lapsen mieltä että aikuinen kostaa ilkeästi ja kaikki loppuu. Asioita voi opetella ilman aikuisen draamaa, ei luoda turhia draamoja. Joskus lapsi rauhoittuu huoneessa tai aikuinen rauhoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no tämä oppihan ei mene perille ekalla, tokalla eikä välttämättä tuhannellakaan kerralla. Mä käytin sitä Supernannyn minuutti/ ikävuosi -jäähylle hommaa omieni kansa, nyt aikuisia jo kaikki. Hyvin toimi, mutta olihan se toistoa, monta vuotta. Ja luonnollisesti kehumista, kiittämistä jne.
Olen miettinyt sitä jäähyä, mutta ainakaan minun lapsi ei millään pysy jäähyllä. Ja jos taas istuisin vieressä pitämässä lasta kainalossa, jotta pysyisi, niin en usko että lapsi tajuaisi kyseessä edes olevan mikään rangaistus. Eikä se minustakaan olisi. Ap
Ensimmäiset kerrat siinä jäähyllä istuttiinkin lapsen kanssa 40min, kun nostin uudelleen aina tuoliin kun alkoi ryntäilemään. Aika alkaa aina alusta. Olihan se raskasta, mutta pari kolme kertaa kun istuttiin se vajaa tunti, niin alkoi uskomaan, että äiti on tosissaan. Nykyään toimii ihan hyvin.
Miedän Eemeli hilasi pikkusiskonsa lipputankoon ja jätti sinne pariksi tunnuksi. Rangaistuksena telkesimme pojan vajaan vuolemaan puuhenkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei 4 vuotiaan muisti vielä pysy hyvin. Ihan turha rangaista tekemisen lopettamisella, lapsen pitää voida leikkiä sen jälkeen ja voida korjata käytös. Lapsi ymmärtää kun nätisti selittää, sen mitä ymmärtää. Ja sanoo "ei saa" jos lähtee lapasesta, perustelee. Ei nyt maireasti tarvitse kehua, voi ihan normaalisti. Ei pitäisi turhaan pahoittaa lapsen mieltä että aikuinen kostaa ilkeästi ja kaikki loppuu. Asioita voi opetella ilman aikuisen draamaa, ei luoda turhia draamoja. Joskus lapsi rauhoittuu huoneessa tai aikuinen rauhoittelee.
Ai jos lapsi heittää leikkikaveria pikkuautolla päähän, niin pitää sanoa vain ei ja leikki jatkukoon? Olen tästä eri mieltä. Otan pikkuautot pois jos niitä heitetään, kun kuitenkin tietää, että niin ei saa tehdä. Eikä se minusta mitään minun aikuisen luomaa draamaa ole eikä minun kosto lapselle.
Ap
Ei ole mitään rangaistuksia käytössä. Jos lapsi sotkee tai rikkoo, niin sitten siivoaa jälkensä tai korjaa. Uutta en osta ehdoin tahdoin rikotun tilalle. Pyrin ennakoimaan tilanteet mm siirtymät, niin että on runsaasti aikaa eikä tule lähtökiukkuja.
No ei sellaista lasta olekaan, joka kerrasta kaiken oppii. Vanhemmuus on toistoa, toistoa, toistoa ja vielä vähän toistoa. Siinä 12v kieppeillä alkaa perusasiat olla muistissa ilman jatkuvaa toistoa. Sitten tuleekin teini-ikä ja kaikki omien vaatteiden viemisestä pyykkikoriin lähtein pyyhkiytyy hormonien tieltä pois mielestä :D
Nurkkaan laitto, känny pois, tukkapölly, raippa
Niillä pärjää.
Rangaistus on alistamista. Lapsi oppii alistamaan muita. Itse vaan selitän etten hyväksy jotain käytöstä ja kiellän napakasti kunnes homma loppuu. Siskoa ei kiusata ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no tämä oppihan ei mene perille ekalla, tokalla eikä välttämättä tuhannellakaan kerralla. Mä käytin sitä Supernannyn minuutti/ ikävuosi -jäähylle hommaa omieni kansa, nyt aikuisia jo kaikki. Hyvin toimi, mutta olihan se toistoa, monta vuotta. Ja luonnollisesti kehumista, kiittämistä jne.
Olen miettinyt sitä jäähyä, mutta ainakaan minun lapsi ei millään pysy jäähyllä. Ja jos taas istuisin vieressä pitämässä lasta kainalossa, jotta pysyisi, niin en usko että lapsi tajuaisi kyseessä edes olevan mikään rangaistus. Eikä se minustakaan olisi. Ap
Oppii pysymään, kun tekee Supernannyn metodilla. Katso joku jakso ja opettele.
Vierailija kirjoitti:
No ei sellaista lasta olekaan, joka kerrasta kaiken oppii. Vanhemmuus on toistoa, toistoa, toistoa ja vielä vähän toistoa. Siinä 12v kieppeillä alkaa perusasiat olla muistissa ilman jatkuvaa toistoa. Sitten tuleekin teini-ikä ja kaikki omien vaatteiden viemisestä pyykkikoriin lähtein pyyhkiytyy hormonien tieltä pois mielestä :D
En oletakaan, että lapsi oppisi kerrasta tai viidestäkään. Minua vain kiinnosti mitä rangaistuksia/seuraamuksia muut käyttää huonosti käytöksestä. Ja jos oppi ei millään mene perille niin jatkaako vaikka vuoden samalla rangaistuksella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rangaistus on alistamista. Lapsi oppii alistamaan muita. Itse vaan selitän etten hyväksy jotain käytöstä ja kiellän napakasti kunnes homma loppuu. Siskoa ei kiusata ja piste.
Paskat mitään alistamista ole. Teoilla on seuraukset myös aikuisten elämässä. Niin hyvässä kuin pahassa. Se pitää oppia lapsena, jotta oppii, ettei mitä tahansa saa tehdä. Kieltojen toistelu papukaijana ei auta pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 4 vuotiaan muisti vielä pysy hyvin. Ihan turha rangaista tekemisen lopettamisella, lapsen pitää voida leikkiä sen jälkeen ja voida korjata käytös. Lapsi ymmärtää kun nätisti selittää, sen mitä ymmärtää. Ja sanoo "ei saa" jos lähtee lapasesta, perustelee. Ei nyt maireasti tarvitse kehua, voi ihan normaalisti. Ei pitäisi turhaan pahoittaa lapsen mieltä että aikuinen kostaa ilkeästi ja kaikki loppuu. Asioita voi opetella ilman aikuisen draamaa, ei luoda turhia draamoja. Joskus lapsi rauhoittuu huoneessa tai aikuinen rauhoittelee.
Ai jos lapsi heittää leikkikaveria pikkuautolla päähän, niin pitää sanoa vain ei ja leikki jatkukoon? Olen tästä eri mieltä. Otan pikkuautot pois jos niitä heitetään, kun kuitenkin tietää, että niin ei saa tehdä. Eikä se minusta mitään minun aikuisen luomaa draamaa ole eikä minun kosto lapselle.
Ap
Lelun poisottoa en näe rangaistuksena, se on ratkaisu. Rangaistus olisi esim nurkkaan meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sellaista lasta olekaan, joka kerrasta kaiken oppii. Vanhemmuus on toistoa, toistoa, toistoa ja vielä vähän toistoa. Siinä 12v kieppeillä alkaa perusasiat olla muistissa ilman jatkuvaa toistoa. Sitten tuleekin teini-ikä ja kaikki omien vaatteiden viemisestä pyykkikoriin lähtein pyyhkiytyy hormonien tieltä pois mielestä :D
En oletakaan, että lapsi oppisi kerrasta tai viidestäkään. Minua vain kiinnosti mitä rangaistuksia/seuraamuksia muut käyttää huonosti käytöksestä. Ja jos oppi ei millään mene perille niin jatkaako vaikka vuoden samalla rangaistuksella.
Ap
Kyllä jatkat. Systemaattisuus on avainasemassa lastenkasvatuksessa. Lapsen pitää oppia, mitä tietyistä asioista seuraa. Jos rangaistus aina vaihtuu, lapsi ei tiedä tuleeko tästä nyt jätskiä vai piiskaa. Hän kun ei osaa lukea ajatuksia.
Meillä on riittänyt, että joutuu omaan huoneeseen "miettimään tekosiaan" aikuisen määrittämäksi ajaksi. Yleensä 10min. Lapsi on 6v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaistus on alistamista. Lapsi oppii alistamaan muita. Itse vaan selitän etten hyväksy jotain käytöstä ja kiellän napakasti kunnes homma loppuu. Siskoa ei kiusata ja piste.
Paskat mitään alistamista ole. Teoilla on seuraukset myös aikuisten elämässä. Niin hyvässä kuin pahassa. Se pitää oppia lapsena, jotta oppii, ettei mitä tahansa saa tehdä. Kieltojen toistelu papukaijana ei auta pitkällä tähtäimellä.
Laittaako mies sinut hankeen jos et ole tehnyt ruokaa?
Mitä helkkarin välivaltahulluja näihin lasten rankaisemisketjuihin aina ilmestyy? Ihmeellisiä fantasioita joillain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 4 vuotiaan muisti vielä pysy hyvin. Ihan turha rangaista tekemisen lopettamisella, lapsen pitää voida leikkiä sen jälkeen ja voida korjata käytös. Lapsi ymmärtää kun nätisti selittää, sen mitä ymmärtää. Ja sanoo "ei saa" jos lähtee lapasesta, perustelee. Ei nyt maireasti tarvitse kehua, voi ihan normaalisti. Ei pitäisi turhaan pahoittaa lapsen mieltä että aikuinen kostaa ilkeästi ja kaikki loppuu. Asioita voi opetella ilman aikuisen draamaa, ei luoda turhia draamoja. Joskus lapsi rauhoittuu huoneessa tai aikuinen rauhoittelee.
Ai jos lapsi heittää leikkikaveria pikkuautolla päähän, niin pitää sanoa vain ei ja leikki jatkukoon? Olen tästä eri mieltä. Otan pikkuautot pois jos niitä heitetään, kun kuitenkin tietää, että niin ei saa tehdä. Eikä se minusta mitään minun aikuisen luomaa draamaa ole eikä minun kosto lapselle.
ApLelun poisottoa en näe rangaistuksena, se on ratkaisu. Rangaistus olisi esim nurkkaan meno.
No minä nyt tarkoitin aloituksessa tuollaisia asioita että lelun poisotto, pelin keskeyttäminen ja pois laittaminen, puistosta heti poislähtö jne. Joku nurkassa seisottaminen on minusta niin outoa, että en tullut edes sellaista ajatelleeksi kun kirjoitin aloitusta. Ap
Joo, no tämä oppihan ei mene perille ekalla, tokalla eikä välttämättä tuhannellakaan kerralla. Mä käytin sitä Supernannyn minuutti/ ikävuosi -jäähylle hommaa omieni kansa, nyt aikuisia jo kaikki. Hyvin toimi, mutta olihan se toistoa, monta vuotta. Ja luonnollisesti kehumista, kiittämistä jne.