Polkupyörä - harrastajat! Vinkkejä kiitos..
Haussa polkupyörä. Sellainen millä voi mennä huoletta myös metsän kuoppateillä, ei mitään extremeä kuitenkaan. Mikäköhän renkaankoko on paras 160cm persjalkaiselle naiselle?
Hinta/laatusuhde mielellään hyvä, köyhällä ei ole varaa ostaa halvinta eikä kalleinta.
Kommentit (23)
Mulla olis hyväkuntoinen punainen Corratec maastopyörä.
Jos pelkkään ajeluun, niin 27.5" maasturi ilmajousihaarukka ja hydrauliset levyjarrut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis hyväkuntoinen punainen Corratec maastopyörä.
Täytyy tutustua merkkiin!
Ap
Mene sinne kauppaan kyselemään, niin saat asiantuntevaa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkkään ajeluun, niin 27.5" maasturi ilmajousihaarukka ja hydrauliset levyjarrut.
Raapustan paperille.. Oletan että "pelkkä ajelu" tarkoittaa juuri sitä mitä itse haen :D Mahdollisimman "huoltovapaa" olisi kiva, veikkaan että omat kilometrit jää tosin harrastajiin verrattuna hyvin vähäisiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkkään ajeluun, niin 27.5" maasturi ilmajousihaarukka ja hydrauliset levyjarrut.
Raapustan paperille.. Oletan että "pelkkä ajelu" tarkoittaa juuri sitä mitä itse haen :D Mahdollisimman "huoltovapaa" olisi kiva, veikkaan että omat kilometrit jää tosin harrastajiin verrattuna hyvin vähäisiksi.
Ap
Ja sitten sinne kauppaan paperin kanssa kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mene sinne kauppaan kyselemään, niin saat asiantuntevaa palvelua.
Jonnekin kauppaan suuntaan kun osaan vähän hahmottaa. Saa vinkata kauppoja myös tähän ketjuun!
Ap
Huoltovapaata ei ole. Jos itse haluat osata perushuollon tehdä osta kolmivaihteinen peruspyörä, muut vaatii jo osaamista.
Rengaskokoa tärkeämpi on oikea rungon koko. Koeaja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Huoltovapaata ei ole. Jos itse haluat osata perushuollon tehdä osta kolmivaihteinen peruspyörä, muut vaatii jo osaamista.
Ei tavallisen pyörän rassaaminen kummoista osaamista vaadi.
Napavaihteen saa helposti tuhottua huollon puutteeseen, jos vaijeri ei ole säädetty oikein kuuluu vaihtaessa pokspoks ja pienet laakeroimattomat planeetat tuhoaa kevytmetallikehän johon ne on istutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkkään ajeluun, niin 27.5" maasturi ilmajousihaarukka ja hydrauliset levyjarrut.
Raapustan paperille.. Oletan että "pelkkä ajelu" tarkoittaa juuri sitä mitä itse haen :D Mahdollisimman "huoltovapaa" olisi kiva, veikkaan että omat kilometrit jää tosin harrastajiin verrattuna hyvin vähäisiksi.
Ap
Mahdollisimman huoltovapaa, kuoppatielläkin jotenkin mukava on joku etujousitettu yhdellä eturattaalla varustettu maasturi. Saattaa saada alle tonnin, mutta ei kovin paljoa - pyörien hinnat nousseet viime vuosina kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan myös vastaan vinkkejä mistä voisi pk-seudulla ostaa käytetyn ja luotettavasti huolletun pyörän.
Ap
Pyöräliikkeestä, jossa on huolto.
Jos ajelu on enemmän päällystetyillä teilla ja vähemmän polkuajoa metsikössä niin cyclocross voisi olla hyvä valinta, jos taas enemmän polkuajelua metsikössä niin etujousitettu maastopyörä. Kompromissina etujousitettu hybridi. Hydrayliset levarit suosittelen jokatapauksessa valitsemaan päädyt sitten mihin fillariin tahansa, ne on huolettomat ja melkeinpä huoltovapaat ja toimii parhaiten huonommissakin keliolosuhteissa, sekä ovat pysäytysvoimaltaan ylivoimaiset. Kiekkojen tuumakoolla (26"-29") ei niin väliä ole, suurempi merkitys on tosiaan sillä että runko on oikean kokoinen, mieluummin niin päin että se on aavistuksen liian pieni kuin liian suuri jos ihan sopivaa ei osu kohdalle. 26"-tuumaisilla kiekoilla varustettuja maastofillareita ei uutena enää tahdo saadakaan , 27.5" on korvanneet ne, mutta käytettyjä hyväkuntoisia 26" löytyy varmasti kohtuuhintaan.
Vierailija kirjoitti:
Rengaskokoa tärkeämpi on oikea rungon koko. Koeaja kunnolla.
29" rungossa joka on suunniteltu 160cm pitkälle voipi olla melko venkulat mittasuhteet.
Jäljelle jää 26" "lastenpyörät" tai sitten se 27,5"
Vierailija kirjoitti:
Jos ajelu on enemmän päällystetyillä teilla ja vähemmän polkuajoa metsikössä niin cyclocross voisi olla hyvä valinta, jos taas enemmän polkuajelua metsikössä niin etujousitettu maastopyörä. Kompromissina etujousitettu hybridi. Hydrayliset levarit suosittelen jokatapauksessa valitsemaan päädyt sitten mihin fillariin tahansa, ne on huolettomat ja melkeinpä huoltovapaat ja toimii parhaiten huonommissakin keliolosuhteissa, sekä ovat pysäytysvoimaltaan ylivoimaiset. Kiekkojen tuumakoolla (26"-29") ei niin väliä ole, suurempi merkitys on tosiaan sillä että runko on oikean kokoinen, mieluummin niin päin että se on aavistuksen liian pieni kuin liian suuri jos ihan sopivaa ei osu kohdalle. 26"-tuumaisilla kiekoilla varustettuja maastofillareita ei uutena enää tahdo saadakaan , 27.5" on korvanneet ne, mutta käytettyjä hyväkuntoisia 26" löytyy varmasti kohtuuhintaan.
Jos kysytään "neuvoa harrastelijoilta", niin sen cyclokrossarin voi samantien unohtaa.
Krossari vaatii kuntoa ja pyöräilyyn tottunutta kroppaa. Krossari on kivikova ja sillä ajetaan töyssyt seisaaltaan. Istualtaan töyssyt lyö persiiseen, niin kovaa että välilevyt paukkuu ja käsille niin kovaa että paikat putoaa hampaista.
27.5" jäykkäperä sillä ilmajousella on hyvä valinta hupiajeluun tai sitten vaan ihan tavallinen 28" trapetsiraaminen naisten hybridi, niissä on bonuksena useimmiten tarakka, lokarit ja dynamovalot.
29" mieluiten. 27,5" tai mullet voi olla myös ihan OK vaihtoehto.
26" on täysin kuollut standardi ja ihan hyvästä syystä. Varaosia ei tahdo enää nytkään saada ja tilanne ei ole ainakaan parantumassa. 27,5" vaikuttaa myös olevan vähenemässä ja vaikka niitä vielä tehdäänkin myös isoina pyörinä, joka vuosi niitä on vähemmän tarjolla. Voi siis olla, että muutaman vuoden päästä osia ei ole enää siinä lähipyöräkaupassa hyllytavarana. Mulletissa on sitten 29" eturengas ja 27,5" takarengas. Jotkut tykkäävät niistäkin.
Järkevintä olisi siis ostaa 29", mutta käytännössä tämän hetken komponenttipulassa, osta se mikä kaupalla on myydä oikean kokoisena (tämä on kaikista tärkeintä) ja oikeassa budjetissa.
Jos haluat pyöräillä metsissä, unohda edellisten viestien höpötykset napavaihteista yms. ja osta 1x12 vaihteistolla oleva maastopyörä. Muuten hommasta ei vaan tule mitään. Pientä huoltoa ne vaativat ajoittain, mutta esim. Velogin videot Youtubessa opettavat kyllä kaiken tarpeellisen.
Käytetyn pyörän osto ilman, että ymmärtää mitään pyöristä on iso riski. Sitä ostaa helposti jonkun romun, jonka käyttökuntoon laittaminen maksaa satasia jo pelkkinä osina ja työt sitten päälle, jos ei itse osaa. Jos siis ei ole kaveria, joka harrastaa näitä hommia, niin lampsisin kiltisti kauppaan.
Ja niillä jarruilla ei juuri ole väliä. Pyörä pysähtyy kaikilla ihan hyvin normaaliolosuhteissa (maastoajo mudassa sitten erikseen).
Helpoimmat lienee mekaaniset levyjarrut, joiden huoltotarve olematon - hydraulisiakaan ei kaikkia (riippuu jarrunesteestä eli jarruöljystä) tarvitse juuri huoltaa, mutta sitten kun tarvitse, niin on hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
29" mieluiten. 27,5" tai mullet voi olla myös ihan OK vaihtoehto.
26" on täysin kuollut standardi ja ihan hyvästä syystä. Varaosia ei tahdo enää nytkään saada ja tilanne ei ole ainakaan parantumassa. 27,5" vaikuttaa myös olevan vähenemässä ja vaikka niitä vielä tehdäänkin myös isoina pyörinä, joka vuosi niitä on vähemmän tarjolla. Voi siis olla, että muutaman vuoden päästä osia ei ole enää siinä lähipyöräkaupassa hyllytavarana. Mulletissa on sitten 29" eturengas ja 27,5" takarengas. Jotkut tykkäävät niistäkin.
Järkevintä olisi siis ostaa 29", mutta käytännössä tämän hetken komponenttipulassa, osta se mikä kaupalla on myydä oikean kokoisena (tämä on kaikista tärkeintä) ja oikeassa budjetissa.
Jos haluat pyöräillä metsissä, unohda edellisten viestien höpötykset napavaihteista yms. ja osta 1x12 vaihteistolla oleva maastopyörä. Muuten hommasta ei vaan tule mitään. Pientä huoltoa ne vaativat ajoittain, mutta esim. Velogin videot Youtubessa opettavat kyllä kaiken tarpeellisen.
Käytetyn pyörän osto ilman, että ymmärtää mitään pyöristä on iso riski. Sitä ostaa helposti jonkun romun, jonka käyttökuntoon laittaminen maksaa satasia jo pelkkinä osina ja työt sitten päälle, jos ei itse osaa. Jos siis ei ole kaveria, joka harrastaa näitä hommia, niin lampsisin kiltisti kauppaan.
Kysyjä on 160cm.
29" joustohaarukkaraami 160 senttiselle on geometrialtaan harley davidson.
Vaihteistolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä (poislukien napavaihteet, joista poislukien rohloff). Jopa 3x7 tourney on helkkarin hyvä. Vaihtaa luotettavasti ja kaikki osat maksaa vain n. 10€ kappale, jos tarvii vaihtaa.
27,5 x 4,5 on paras. Hyvänä kakkosena 26 x 4,8.
Otetaan myös vastaan vinkkejä mistä voisi pk-seudulla ostaa käytetyn ja luotettavasti huolletun pyörän.
Ap