G: Vanhemmat! Pitäisikö koulussa panostaa mielestäni enemmän liikuntaan/taideaineisiin
Teen täysin anonyymia tutkimusta yhteiskuntaopin kurssin lopputyöhön. Aiheena on siis otsikon mukaan; Pitäisikö koulussa ( Peruskoulutasolla lähinnä) panostaa enemmän liikuntaan vai taideaineisiin?
Tarkoitan tällä nyt sitä, että liikunnan osalta lisättäisiin enemmän erilaisia lajeja ( Tanssilajit, kouluun "erikoisemmat" liikuntalajit kuten jooga tai ratsastus yms.) ja liikuntatunteja lisättäisiin reilusti.
ja taideaineiden osalta samanlainen juttu. Enemmän erilaisia taidesuuntauksia. Kuten enemmän luovaa kirjoittamista, kuvanveistäminen ja kaikki mitä koulusta nyt puuttuukaan. Taideaineiden tunteja lisättäisiin reilusti.
--
1. Montako kouluikäistä lasta sinulla on? ala- vai yläasteikäisiä?
2. Kannatatko taide- vai urheiluopintoja. Miksi?
3. Mitä mieltä olet siitä, että esim. Liikuntatunteja karsittaisiin ylimääräisten taideainetuntien vuoksi? ( tai toisinpäin)
4. Onko sinusta sopivaa "pakottaa" taiteelliset lapset liikkumaan enemmän, vasten heidän tahtoaan?
5. Onko sinusta sopivaa "pakottaa" liikunnalliset lapset panostamaan enemmän taideaineiin, vasten heidän tahtoaan?
6. Millainen määrä kutakin tuntia olisi sopiva/per viikko ?
7. Ikäsi? Oletko mies/nainen?
--
Kiitos vastanneille!
Kommentit (11)
Lasten tulisi käydä koulun järjestämissä kerhoissa koulupäivän päätteeksi. Niitä olis sitten urheilun, taitoaineiden yms alalta. Olis vaikka koriskerho, jumppakerho, vaikka telinevoimistelua, lentistä, sitten köksäkerhoa, kuviskerhoa, ja musiikkikerhoa. Tai musiikkiopistot ja kuvataidekoulut vosi pitää tunteja koululla iltapäivisin. Vosi olla myös draamakerhoa, koulun orkesteria, shakkikerhoa, tietotekniikkakerhoa ja luontokerhoa.
aika turhia nämä kyselyt.
sitäpaitsi otsikossa on kirjoitusvirhe
minusta nuo aineet voisivat olla valinnaisia. Vähän kielten tapaan, taiteet tai liikunta tai muutama ylimaarainen tunti toisesta ryhmästä. Voisi olla pakollinen tuntimäärä taideaineita, mutta itse valitsisi painotuksen. Tai sitten lukion malli jossa kurssitarjottimesta valittaisi määrättyjen pakollisten tai vallinnaisten joukosta itselle sopivat kurssit. Silloin saataisin motivoitinutta porukka ryhmiin olisi opettajallekin mukavampaa. Oppilaiden ei tarvitsi hakeutua muihin kouluihin kauas kotoaan ainakaan musiikki- tai taideluokkien takia. Osa tunneista voisi siirtää iltapäivikerhojen hoidettavaksi ja ne olisivat vapaaehtoisia tietenkin. Ratsastuksen ja muut olisivat mukavia, mutta tuskin niihin rahaa riittää se olisi sitten jostain muusta pois. Miestäni koulun ensisijainen tehtävä on antaa lapsille hyvää perusopetusta. Taide ja liikunta ovat enemmän vapaa-ajan harrastuksia.
1. yksi alakouluikäinen
2. En kannata kummankaan määrän lisäämistä, mutta jos noista kahdesta on pakko valita, niin sitten taideopinnot. Liikunta koulussa on usein ns. pakkopullaa, etenkin jos liikunnasta saa arvosanan. Lasten erilainen taso liikunnassa näkyy jo varhain. Rikkaiden vanhempien lapsilla on enemmän mahdollisuuksia harrastaa kalliita urheilulajeja ja se näkyy heidän pärjäämisessään tunneilla. Taideopintoja pidän hiukan "hömppänä", ellei sitten taideaineissa opetettaisi jotain edes hiukan hyödyllistä, esim koristeveistoa tai sukan kutomista tai kankaanpainantaa. Piirustelu ja vesivärimaalaus on kyllä kivaa, mutta jättäisin sen laajemman opiskelun oppilaiden oman harrastuneisuuden ja taidekoulujen varaan. Niillä taidoilla ei varsinaisesti ole hyötyä yhteiskunnan pyörimisen kannalta. Tiedeaineisiin sen sijaan satsaisin nykyistä huomattavasti enemmän. Kemian ja fysiikan voisi aloittaa jo esim kolmannella luokalla. Lisäksi ympäristötiedon, biologian ja maantiedon tuntimäärää pitäisi kasvattaa.
3. Nykyinen tuntijako- ja tuntimäärä liikuntatuntien ja taideaineiden osalta on hyvä. Sitä ei kannata muuttaa.
4. Pakolla ei saada ikinä aikaan mitään hyvää. Johan sen ovat menneet vuosikymmenet osoittaneet. Pakolla on koulussa hiihdelty ja luisteltu ja tuskin se pakkohiihto veren maku suussa on saanut aikaan mitään rakkautta hiihtoa kohtaan.
5. Pakolla ei saada ikinä aikaan mitään hyvää.
6. Nykyiset määrät ovat hyviä.
7. 38-vuotias nainen
oppitunteja on päivässä kymmenkunta ja lukujärjestys on joka päivä suunnilleen samanlainen. Ja joka päivä on liikuntaa, kuvaamataitoa ja musiikkia. Sen lisäksi on matematiikkaa, englantia, luonnontiedettä (joka kattaa biologian, fysiikan, kemian) ja social sciencea (joka kattaa maantiedon, historian, yhteiskuntaopin, sosiologian). Lapsi pitää siitä. High Schoolin puolella on meiltä kaksi lasta ja siellä on enemmän valinnaisuutta niin taito- ja taideaineissa kuin lukuaineissakin.
Mutta nyt en.
Pojallani tippui 2 numeroa liikunta. On aktiivinen tunneilla ja tekee kaiken, mitä käsketään ja tykkää liikunnasta.
Mutta hänellä on paha astma ja alkaa yskiä cooperin testissä ja tulos oli huono.
On jaloissa ongelmia ja vaikka on yksilölliset fysioterapeutin tekemät pohjalliset niin kivut on joskus karmeita.
Kysyin perusteita huonoon numeroon niin vastaus oli, että cooperin testin tulos huono ja muutenkin huono liikunnassa.
Ei kamalan paljon nostanut pojan motivaatiota liikkua kipujen kanssa ja harrastaa raskasta liikuntaa ja yskiä keuhkojaan pihalle. On yrittänyt sen, mitä pystyy ja osallistunut kaikkiin juoksukisoihinkin, vaikka joutuu ottamaan ventolinen ennen ja jälkeen ja henki vinkuu. Mutta tuskin osallistuu enää.
Luistelu ja jalkapallo ovat olleet tuskaa, koska kipu jaloissa on niin kova. Mutta aina on tehnyt sen, mitä kykenee. Mutta koska ei ole niin nopea ja ketterä kuin muut niin numero tippui.
On todella hyvä uimaan ja luokkansa paras siinä ja mielellään harrastaa kuntosaliharjoittelua ja nyrkkeilyä. Mutta kun koulu ei niitä harjoita niin ne taidot ei näy numerossa.
1. 2 ala-aste
2. urheilu, koska suuri vaikutus terveyteen
3. EI ainakaan taidetunteja lisää! taidefriikkejä on maailmassa ilman tuntien lisäämistäkin liikaa...!
4. On todellakin.
5. On
6. 8h liikuntaa, 2h taiteita
7. 35
8. f
1.yksi ala-asteikäinen.
2.Kannatan sopivassa määrin molempia. Monipuolisesti liikuntaa, eri lajeja olisi hyvä kokeilla. Erilaisia taidesuuntauksia olisi myös hyvä opiskella.
3.Liikuntaa on muutenkin vähän että en kannata karsimista.
4 ja 5.Sopivassa määrin kyllä, mutta vasten tahtoa tehty myös tappaa kaiken innon. Jos tunnit olisivat monipuolisempia, niin luulempa että klinnostuskin säilyisi, vaikka tunteja olisikin enemmän. Monipuolinen oppiaines voisi myös innostaa näitä vasten tahtoisesti tekeviäkin.
6. Liikuntaa 2x2h/vko ja taideaineita 2-3h/vko
7.30v
8.nainen
mut ehkä peruskoulun ysillä? Eli mistä sä tiedät kuka ja miten monta kertaa näihin vastaa ja valehtelee ja provoaa??
no se ei ole mun ongelma vaan voin vaikka huvikseni vastatakin
1. Montako kouluikäistä lasta sinulla on? ala- vai yläasteikäisiä? Yksi lapsi joka juuri siirtymässä alakoulusta yläkouluun.
2. Kannatatko taide- vai urheiluopintoja. Miksi? Minusta on älytöntä ryhtyä valitsemaan näiden välillä. Molemmat ovat tarpeen.
3. Mitä mieltä olet siitä, että esim. Liikuntatunteja karsittaisiin ylimääräisten taideainetuntien vuoksi? ( tai toisinpäin) Ks yllä. Karsittavaa ei ole. Varsinkaan yläkoulun puolella enää, missä taideaineita on jo todella vähän, vaikka käsityöt laskisi mukaan. Sen sijaan olisi mahdollista tarjota valinnaisia lisätunteja.
4. Onko sinusta sopivaa "pakottaa" taiteelliset lapset liikkumaan enemmän, vasten heidän tahtoaan? Jossain määrin kyllä. Siis peruskoulu on sitä, että kaikki opiskelevat perusmäärän kaikkea. Toisaalta olen omassa nuoruudessani ja nyt lasteni kanssa tuntenut kovin vähän sellaisia ihmisiä/nuoria/lapsia, jotka olisivat jokotai liikunallisia tai taiteellisia.
5. Onko sinusta sopivaa "pakottaa" liikunnalliset lapset panostamaan enemmän taideaineiin, vasten heidän tahtoaan?
Ks yllä.
6. Millainen määrä kutakin tuntia olisi sopiva/per viikko ?Alakoulun 2+2+2+2 (liikunta kuvataiteet musiikki käsityöt on aika hyvä perusta. Siihen sitten valinnaisia lisätunteja päälle). Mutta ei, niitä lisätunteja ei oteta matikasta tai kielistä tai realiaineista vaan ne ovat todella LISÄtunteja.
7. Ikäsi? Oletko mies/nainen? Ikä 37, nainen.
MUTTA suurinosa liikunnanopettajista on suoraan peestä (luepa tätä palstaa ja keskustelu ihmisten kanssa) ja nämä opettajat tappavay KAIKEN liikunnanilon. Sen takia kukaan lapsi ei halua lisää liikuntaa.
Liikuntaa siis pitaisi lisätä VAIN JOS liikunnanopettakien koulutusta parannettaisiin ja jonkinlaiset soveltuvuustestin OPETUSAMMATTIIN otettaisiin käyttöön