HS: Helsinkiläinen Virpi rakennutti autopaikalle auton näköisen VAJAN PYÖRILLE. :D Ihan kiva, mutta rakentamisessa on mokattu aika pahasti. Tämäkö on nyt sitä rakentamisen laatua?
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008853738.html?utm_medium=p…
Lautaverhoilu alkaa ihanasti maan tasalta. Lahoaa tosi nopeasti nuo alimmat laudoitukset. Talvella märkä lumi ja kesällä sade. Ensin menevät ruman näköiseksi maalipinnaltaan ja sitten lahoavat.
Räystäitä ei ole joten sadevesi pitää seinäverhoilun kivan märkänä ihan ylhäältä asti. Muutaman kesän näyttää hyvältä, mutta sitten sammal ottaa vallan.
Olisi vaan tehnyt kunnolla irti maasta ja pohja painekyllästeystä tavarasta. Vaikka muovisten terassitolppien varaan, ne ei montaa euroa kappaleelta maksa. Pellityksellä voi tehdä maahan ylettyvät helmat, mutta tuuletusta varten pitäisi jättää aukot joka sivulle.
Sitten korkeuden mukaan räystäät ja kunnon kattopellitys. Vielä jos hoitaisi sadevedet ilman tippumisia ja roiskeita maahan niin hyvä tulisi.
Mä laittaisin auton akun ja liiketunnistimella syttyvän led-valon sisälle.
Taidankin alkaa valmistaa tällaisia. :)
Kommentit (37)
Only in Finland. Teet mitä vaan, aina väärin tehty 😂
Tuossa olisi hyvä olla hälytinjärjestelmä. Hälytys aktivoituisi jos ovi on liian kauan auki. Vain henkilöille joilla kulkulupa ei hälytys aktivoituisi. Vaja olisi hyvä varustaa tallentavallakamerajärjestelmällä Estäisi varkauksia kun hälytys lähtisi automaattisesti vartiointiliikkeelle ja nappasi kuvat varkaasta. Turvallisinta on säilyttää pyörä omassa asunnossa. T. usean pyörävarkauden uhriksi joutunut.
Tuo "auto" on kylläkin rakennettu betonilaatan päälle.
Ja onhan siinä kalteva katto etuosassa, siitä kyllä valuut sadevedet.
On niitä leikkimökkejä ja monenlaisia vajoja ihmisten omakotitalojen pihoissa ja kummasti ne kestävät vuosikausia, homehtumatta.
Mutta eihän Suomessa saa tavallisen ihmisen mitään innovoida ja vielä pahempaa on se, jos joku uskaltatuu totetuttamaan sen innovaationsa.
Mitäs tuosta on, kokeilevat ja katsovat, onko toimiva ratkaisu.
Muuta ei voi, kuin jälleen kauhistella suomalaisten ylimielisyyttä ja käsittämtöntä kateutta, josta ap:n aloitus on hyvä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi hyvä olla hälytinjärjestelmä. Hälytys aktivoituisi jos ovi on liian kauan auki. Vain henkilöille joilla kulkulupa ei hälytys aktivoituisi. Vaja olisi hyvä varustaa tallentavallakamerajärjestelmällä Estäisi varkauksia kun hälytys lähtisi automaattisesti vartiointiliikkeelle ja nappasi kuvat varkaasta. Turvallisinta on säilyttää pyörä omassa asunnossa. T. usean pyörävarkauden uhriksi joutunut.
Kyllä, mutta siitä tulisi lisäkuluja, vartioitiliikkeen palvelut ovat tyyriitä, melko kalliita.
Helpompi ja halvempi olisi ollut hinauttaa paikalle joku vanha pakun rämä ja ei mitään polemiikkia asiasta.
4 pyörälle? Jee? ASUKKAAT OVAT INNOISSAAN.
Toivottavasti raahaavat vajansa veke parkkipaikoilta sitten kun pyöräilybuumi laimenee tai muuttavat pois, että on tilaa mun mersulle.
Siis saako vuokraamalleen autopaikalle oikeasti pystyttää rakennelman? Meillä ei saa säilyttää edes remonttimiesten peräkärryä.
Hirveen kätevää pölliä monta fillaria kerralla kun nappaa koko pömpelin hinaukseen.
Nainen pomona niiin rakennusmiehilllä ollu hikiset paikat.
Vierailija kirjoitti:
Siis saako vuokraamalleen autopaikalle oikeasti pystyttää rakennelman? Meillä ei saa säilyttää edes remonttimiesten peräkärryä.
Tietysti saa jos lupa heltiää vuokraajalta.
"ALUKSI Byring esitteli ideaansa naapuruston asukkaille sekä asunto-osuuskunnalle.
Kaikki tuntuivat suhtautuvan ajatukseen positiivisesti."
Vierailija kirjoitti:
Helpompi ja halvempi olisi ollut hinauttaa paikalle joku vanha pakun rämä ja ei mitään polemiikkia asiasta.
Monesti edellytetään, että p-paikalla oleva auto on liikennekäytössä, eli katsastettu ja vakuutettu, eikä edes liikennekäytöstä poistetussa tilassa.
Meidä taloyhtiössä edellytetään epämääräisellä lauseella, että auton tulee olla "aktiivisesti käytössä"
Vierailija kirjoitti:
Siis saako vuokraamalleen autopaikalle oikeasti pystyttää rakennelman? Meillä ei saa säilyttää edes remonttimiesten peräkärryä.
No ei. Sehän estää lumien aurauksenkin talvella. Kun ei noita ole tarkoitettu pysyville rakennelmille, vaan nimenomaan autoille, jotka ovat välillä poissa niin että pääsee esim. niitä lumia auraamaan. Vähintään tuo täytyy siirtää pois pari kertaa kuukaudessa talviaikaan aurauksen tieltä, ja jos tulee lumisempi jakso, niin luultavasti sen ajaksi kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saako vuokraamalleen autopaikalle oikeasti pystyttää rakennelman? Meillä ei saa säilyttää edes remonttimiesten peräkärryä.
Tietysti saa jos lupa heltiää vuokraajalta.
"ALUKSI Byring esitteli ideaansa naapuruston asukkaille sekä asunto-osuuskunnalle.
Kaikki tuntuivat suhtautuvan ajatukseen positiivisesti."
No ei sitä nyt silti saa. Se parkkipaikka on asemakaavassa parkkipaikka ihan syystä. Ei sitä ole tarkoitettu pysyville rakennuksille. Ei tontin omistaja voi rakennusoikeuden ja kaavan vastaisesti rakentaa mitä huvittaa, vaikka kuinka suhtautuisi positiivisesti.
Eli samalla periaatteella voisi sitten tehdä vaikka autolleen tallin parkkiruutuun?
Varmasti riippuu ihan siitä mitä taloyhtiön parkkipaikan vuokraussäännöissä sanotaan. Jos niissä ei puhuta mitään siitä, mitä parkkiruudussa saa pitää, luvan saaminen on ihan vuokranantajan päätettävissä.
taas joku nettirakentamisen asiantuntija vauhdissa :D
Jutusta ei selvinyt, mitä mieltä kunnan rakennusvalvonta on projektista.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti riippuu ihan siitä mitä taloyhtiön parkkipaikan vuokraussäännöissä sanotaan. Jos niissä ei puhuta mitään siitä, mitä parkkiruudussa saa pitää, luvan saaminen on ihan vuokranantajan päätettävissä.
No kun ei ole. Oletko kuullut asemakaavasta ja rakennusluvista?
Ainakaan minun näkemässäni kuvassa lautraverhous ei lähde maan tasalta vaan 10-15 cm sen yläpuolelta. Onhan se vähän nafti mutta ei vielä mikään katastrofi. Ulkorakennuksissa aika normi.