Miksi ihmiset ostavat käytettyjä sähköautoja joiden kantama on vain 80km?
Tässä esimerkki
https://www.is.fi/autot/art-2000008788417.html
Vertilun vuoksi uudella Teslalla toimintasäde 600km. EIhän tuollaisella 80 km:n kantamalla uskalla lähtä yhtään mihinkään. Talvella luultavasti hyytyy jo matkalla lähikauppaan.
Kommentit (13)
Tuossahan ostaja oli luullut ostavansa auton 150 kilometrin toimintasäteellä. Yhteinen nimittäjä muuten näille jutuille vanhoista täyssähköistä on, että aina kyseessä Nissan Leaf. Olen ymmärtänyt sen olleen ainekin alkuvuosinaan surkea jo uutena. Harvempi lienee yllättynyt, ettei surkeasta autosta tulekaan timanttia ikääntyessään. Täyssähköjen early adaptor-tason malleja, joissa kaikki mahdolliset harjoittelukappaleen viat ja ongelmat.
Yksikään järkevä ihminen ei ylipäätään osta sähköautoa, mutta jos on runsaasti ylimääräistä rahaa heittää hukkaan, niin sit voi harkita uuden ostoa.
Sähköauto on yksi typerimmistä tämän päivän tuotteista, se jos mikä ansaitsisi turhake palkinnon.
Ympäristöä tuhoava täysin tarpeeton lelu.
Aika ne akut tulee tappamaan, ei kilometrit.
10/12 akun kunto ja täynnä pääsee 85km :D
Maalla sähköauto on tosi hyvä. Ei ole tilannetta, että pitäisi ladata jossain muualla kuin kotitallissa.
Suurin osa ihmisten kaikista ajoista on alle 3 km, tästä on ihan tutkimustakin. Ei ole mitään syytä, miksi kantaman pitäisi olla satoja kilometrejä, jos latauspisteitä on.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisten kaikista ajoista on alle 3 km, tästä on ihan tutkimustakin. Ei ole mitään syytä, miksi kantaman pitäisi olla satoja kilometrejä, jos latauspisteitä on.
Se taitaa olla se isompi ongelma, että 3 kilometrin matkaa varten pitää raahata mukana satoja kiloja metallia. Liikutettiin sitä metallikasaa millä tahansa käyttövoimalla.
Minä en myöskään ymmärrä. Mitä tuollaisella autolla tekee? Samoin sähköpolkypyörien kantama on kuulemma "jopa" 40 kilometriä. Eipä ole kaksinen matka.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisten kaikista ajoista on alle 3 km, tästä on ihan tutkimustakin. Ei ole mitään syytä, miksi kantaman pitäisi olla satoja kilometrejä, jos latauspisteitä on.
Ajelevatko ihmiset oikeasti noin lyhyet matkat autolla? Sen ymmärrän, että esim. Helsingissä on melko huono paikallisliikenne, ja vaikkapa matka työpaikalle voi oikeasti kestää parikin tuntia, etenkin kesällä, kun ajetaan vain puolet vuoroista, kun autolla sen pääsee puolessa tunnissa, että siihen on hyvä olla se auto, tai se polkypyörä vaikka, mutta...
Ilmankos ihmiset ihmettelevät, että miksi kannan aina reppua. Kannan siinä mm. kauppaostoksia. Eihän sellaista tosiaan tarvitse, jos käy vaikka ruokakaupassa autolla.
Arkiajot on yleensä alle 10 km, jos ei asu maalla. Voi ainakin sanoa, että pääsen autolla vaikka 500 km jos haluan. Toteutuu käytännössä ehkä muutamia kertoja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ymmärrä. Mitä tuollaisella autolla tekee? Samoin sähköpolkypyörien kantama on kuulemma "jopa" 40 kilometriä. Eipä ole kaksinen matka.
Taitaa harvempi fillaroida yli 20km matkoja, joten sähköfillarin toimintasäde ihan riittävä tarpeeseen.
Ehkä khota ihmiset tajuaa välttää Nissan Leafiä, kun kuukausittain ovat uutisissa surkeana ostoksena. Minusta autoohjelmissa Leafille naurettiin jo kun auto tuli markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisten kaikista ajoista on alle 3 km, tästä on ihan tutkimustakin. Ei ole mitään syytä, miksi kantaman pitäisi olla satoja kilometrejä, jos latauspisteitä on.
Olisi kiva nähdä tutkimus, mihin tuo kerrottu kilometrimäärä perustuu. Vai lasketaan kukin reissu omananaan, jos ajan 3km päässä olevaan paikkaan ja siirryn siitä 2km päähän, mistä palaan kotiin 2km. 3 reissua, yhteensä 7km eli tuon kertomasi keskiarvon alle. Huomioimatta mitenkään todellista kokonaisuutta.
Sähköauton elinkaari on 10 vuotta, diesel/bensa-auton elinkaari 20 vuotta.
Alkaako porukka jo hiffata, vai pitääkö esimerkkejä olla lisää?
Sähköauto on autoilua ja ekologisuutta taaksepäin vievä tekniikka.
Hevonenkin on parempi liikenneväline.
Mulla oli huollon sijausautona hybridi ja johan oli kiva peli. Latasi aina akkua kun moottorijarrutti eli kaupungissa aika paljon. Ei vienyt kaupunkiajossa bensaa juuri mitään vaikken pitänyt latauksessa.