Kuka täällä luulee, että tie Ruotsiin tai Suomesta ulos on vain Ahvenanmaan kautta?
Onko itänaapurit niin aivopestyjä, etteivät tiedä mitään siitä, että Vaasa-Uumaja välillä kulkee laivoja, Ahvenanmaalla ei ole pakko pysähtyä ja joskus myrskykeleillä se pysähdys on jätetty väliinkin, Suomesta pääsee laivalla myös Viroon ja Saksaan. Pohjois-Suomessa on aika monta rajanyiltyspaikkaa siltoja pitkin.
Toisessa kesksutelussa kirjoitetaan ihan kuin Ruotsiin tai Suomesta pois ei pääsisi mitenkään pysähtymättä Ahvenanmaalla.
Kommentit (32)
Affenanmaalta on helppo upottaa 80% Itämeren liikenteestä tänne päin, ja on nopeampaa ja helpompaa rahdata tavarat etelän satamiin kuin Vaasan kaltaisesta periferiasta toimittaa ne eteenpäin.
Säälittäviä (ja tietämättömyydessään jotenkin herttaisia) nämä palstan strategit.
Ahvenanmaa ei ole mikään itsetarkoitus, vaan väline hallita kauppamerenkulkua. Siksi rysssä unelmoi siitä ja ilmeisesti kohta nappaakin, ainakin koska ahvenanmaalaiset ei ole kiinnostuneet saaren puolustamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Affenanmaalta on helppo upottaa 80% Itämeren liikenteestä tänne päin, ja on nopeampaa ja helpompaa rahdata tavarat etelän satamiin kuin Vaasan kaltaisesta periferiasta toimittaa ne eteenpäin.
Puhumattakaan siitä ettei taida Ruotsin kuljetuskapasiteetti riittää, jos Suomen tuonti pitäisi äkisti siirtää ensin Göteborgista Uumajaan. Aika pitkä matka. Ruotsilla on myös omatkin kuljetuksensa hoidettavanaan.
Ahvenanmaalta pystyy pysäyttämään koko liikenteen Suomenlahdelle ja Pohjanlahdelle.
Suomen pitäisi mobilisoida rannikkojääkäripataljoona kalustoineen valmiiksi ja majoittaa se ruotsinlaivalle. Ruotsinlaiva voisi sitten pyöriä ympyrää Ahvenanmaan ympärillä, niin haltuunotto kävisi tarvittaessa nopeasti.
Ei kyse ole siitä, että laivojen tarvitsisi pysähtyä Ahvenanmaalla. Ahvenanmaa on sen verran keskeisellä paikalla, että jos Venäjä ottaisi sen haltuunsa, he pystyisivät häiritsemään meriliikennettä aika kaukanakin itse saaresta. Ja ei, Vaasa-Uumaja ei tässä suhteessa auttaisi yhtään mitään. Jos laivayhteydet katkottaisiin niin ei Suomeen tulevaa rahtia saataisi kuljetettua mitään vaihtoehtoista maareittiä pitkin, sille on syynsä miksi rahtia ylipäätään kuljetetaan laivoilla, eikä jollain jättimäisillä rekka-armadoilla.
Yksi rekka kuljettaa yhden 40-45 jalan kontin tai kaksi 20-jalan konttia. Yhteen junaan mahtuu muutama kymmentä konttia.
Yksi Itämerellä liikennöivä konttilaiva kuljettaa karkeasti noin 1000-1500 konttia.
Siitäpä voi laskea, paljonko kuljetuskapasiteettia tarvittaisiin Ruotsissa ja Suomessa, jotta yhden laivan lasti saataisiin korvattua rekoilla ja junilla.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalta pystyy pysäyttämään koko liikenteen Suomenlahdelle ja Pohjanlahdelle.
Koskee sekä merialetta että ilmatilaa. Kun öljytankkerit ja rahti ei pääse Suomeen loppuu Suomen sotiminen muutamassa viikossa.
Kaliningradin kohdalla on myös jännät paikat, kun pitkän kantaman ilma- ja meritorjuntaohjuksia suhahtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalta pystyy pysäyttämään koko liikenteen Suomenlahdelle ja Pohjanlahdelle.
Koskee sekä merialetta että ilmatilaa. Kun öljytankkerit ja rahti ei pääse Suomeen loppuu Suomen sotiminen muutamassa viikossa.
Venäjä kykenisi häiritsemään sitä lisäksi myös pohjoisen suunnalta: Muurmanskiin on sijoitettu meritorjuntaan erikoistuneet pommikoneet, jotka kykenisi iskemään ohjuksillaan hyvinkin kaukaa Pohjanlahdella liikkuviin laivoihin jos vaan maalitietoa saavat. Noilla koneillahan on ollut 40-luvulta lähtien tehtävänä katkaista Atlannin huoltoliikenne, joten kaipa siellä jonkinlaista osaamista pitäisi löytyä.
Myös Tornionjoen siltoihin iskeminen vaikeuttaisi huomattavasti maaliikenteen sujuvuutta.
Tätä varten Suomella on toki ilmavoimat ja ilmatorjunta, mutta ei kannata lähteä aliarvioimaankaan Venäjän kykyjä.
Itämerestä on tehtävä Naton sisämeri.
Tärkeimmät saaret eli Ahvenanmaa, Gotlanti, Öölanti, Bornholm ja Baltian saaret on otettava puolustukseen.
Palstalla viha ylimielisiä ja ruotsinkielisiä ahvenanmaalaisia vastaan sumentaa sodankäynnin strategisen ajattelun. Ahvenanmaan kautta on:
- selkeä pääosa Suomen kauppamerenkulusta. Täällä hahmotellut yritykset Vaasa-Uumaja välille merkitsevät yli 1000km lisämatkaa rekoille sekä laivakapasiteetin siirtämisen.
- selkeä pääosa Suomen tietoliikennekaapeleista länteen.
- erityisesti vihollista kiinnostava sijainti meri- ja ilmavoimien kaluston sijoituspaikka, josta kontrolloida ja estää koko pohjoisen Itämeren sotilas- ja siviililiikennettä.
- erityisesti ruotsalaisia pelottava taktisen ohjuksen kantama Tukholmaan.
Ihan huolimatta siitä, tykkäättekö hurreista vai ette, Suomen on pakko pitää Ahvenanmaa hallussaan. Se oli muinaisen Neuvostoliiton aikaan puna-armeijan ja punalaivaston ensi-iskukohde maihinnousun ja maahanlaskun merkeissä, ja vaikea kuvitella että pelikirja olisi siitä jotenkin muuttunut.
Ruotsi saakin turvatakuut, mutta Suomi ei. Siksikö, että Ruotsin armeija on vastaantulija pelastusarmeijallekin, vai onko Suomi heitetty jo bussin alle?
Autonomiselle alueelle ei enää kannata toimittaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Demilitarisointi on purettava.
Tai sitten rauhan ajan rajavartiolaitos on militarisoitava uudestaan. Sehän muutettiin passintarkastusorganisaatioksi 2000-luvulle tultaessa.
Ahvenanmaalla on jo vahva poliisilaitos (lähes 100 pollaria) ja siihen päälle pitäisi saada pari-kolmesataa rajavartijaa pysyvästi paikalle, varustettuna kevyellä pst-, krh- ja it-kyvyllä. Näin kyettäisiin reagoimaan nopeasti ainakin jollain tapaa ja tuo kyky riittäisi kyllä ilmakuljetteisten joukkojen torjuntaan, etenkin Ukrainan esimerkin valossa.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi saakin turvatakuut, mutta Suomi ei. Siksikö, että Ruotsin armeija on vastaantulija pelastusarmeijallekin, vai onko Suomi heitetty jo bussin alle?
Nyt kannattaa pahimmankin suomi-öyhön muistaa, ettei Ruotsin armeija todellakaan ole vastaantulija. Sillä on aika helkutin hyvin varustetut mekanisoidut joukot, toimivat kodinturvajoukot, vahvat ilmavoimat sekä tiedustelu ja tehokas laivasto sukellusveneineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demilitarisointi on purettava.
Tai sitten rauhan ajan rajavartiolaitos on militarisoitava uudestaan. Sehän muutettiin passintarkastusorganisaatioksi 2000-luvulle tultaessa.
Ahvenanmaalla on jo vahva poliisilaitos (lähes 100 pollaria) ja siihen päälle pitäisi saada pari-kolmesataa rajavartijaa pysyvästi paikalle, varustettuna kevyellä pst-, krh- ja it-kyvyllä. Näin kyettäisiin reagoimaan nopeasti ainakin jollain tapaa ja tuo kyky riittäisi kyllä ilmakuljetteisten joukkojen torjuntaan, etenkin Ukrainan esimerkin valossa.
Kirjoittaja on oikeilla jäljillä.
Mitä luulette, minkäköhän takia rajavartioston erikoisjoukot eli erikoisrajajääkärit ovat nimenomaan rajavartioston virkapuvussa. Heillä on varusteinaan juuri mainitsemasi kyvykkyys, lisäksi sama operatiivinen taito kuin laskuvarjo- tai rannikkojääkäreillä.
Minulla ruotsiin n. 800m. Torniossa. ei edes siltaa ylitettävänä