Minkä verran auton pitäminen maksaa kuukaudessa?
Koetan laskeskella että olisiko varaa pitää autoa. Suunnitelmissa olisi joku vanha ja halpa käytetty auto. Minkä verran pitäisi varata kuukaudessa autoon liittyviin kuluihin?
Kommentit (24)
Riippuu mikä auto, millä kulkee, mitä vakuutuksia, onko vakuutusbonuksia, paljonko ajat. Itsellä auto maksaa vakuutuksineen, veroineen ja bensoineen n 90€/kk. Huollot sitten maksaa aina melkoisia summia.
No riippuu tosi paljon kaikesta.
Mulla menee polttoaineisiin noin 180e/kk ja vakuutukset sekä ajoneuvovero on vuoteen noin 1200e.
Eli kuukaudessa autoon menee rahaa noin 300e ja siihen päälle sitten katsastukset sekä auton korjaukset.
Heittäsin että alle kolmeen sataan kuudsa ei pääse juuri millään, ja sekin vaatii tuuria ettei mitään kallista hajoa.
Riippuu tietenkin paljon siitä miten paljon ajat mutta itselläni menee kuukausittain rahaa bensaan 50-100 euroa (vielä muutama kuukausi sitten vähemmän koska polttoaine oli tuolloin paljon halvempaa), kolmen kuukauden välein tulee ajoneuvovero (hiukan alle 69 euroa) ja joka kuukausi tulee lasku liikennevakuutuksesta joka on muistaakseni 16 euroa kuukaudessa. Kun tuon kaiken jakaa kuukaudelle niin siitähän tulee noin 90-140 euroa. Tietenkin joskus tulee jotain ylimääräistäkin (esimerkiksi katsastaminen tai huoltaminen).
Kyseessä 2004-vuosimallin Peugeot.
Pari sataa, kun jakaa vakuutukset, veron, bensan ja huollon 12 kuukaudella.
Työmatkoihin menee nykyään 450e/kk ja siihen päälle vakuutukset, verot, huollot, renkaat, katsastukset. Käyn töissä vain ylläpitääkseni autoani näköjään.
Mulla ollut nyt käytetty auto vuoden. Maksoin autosta 20 000. Renkaisiin on mennyt 1500 ja huoltoihin 1400 ja vakuutus on 1500 vuodessa.
Toisaalta, tuossa oli mukana yksi epätyypillinen korjaustyö 500 euroa ja yksi ns. iso huolto 700, jollaisia ei tule vuosittain. Nämäkin tehty maahanutojan laatuhuoltamossa, olisi voinut teettää halvemmalla. Ensi vuoden huoltokulut luultavasti vain satasia. Vakuutus on ihan yltiökattava koska junnu saa juuri kortin. Se voisi olla puolet halvempi. Renkaitakaan en osta joka vuosi, nyt tuli saksantuontiauto ostettua ja siksi ostin uudet vanteet ja uudet renkaat. Arvelisin että jos säästelleen elää ja tuntee hyvän korjaamon niin tonni pari vuodessa riittää hyvin. Mutta sitten on pääomakulut. Maksatko velkaa? Entä auton arvonalenema?
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoihin menee nykyään 450e/kk ja siihen päälle vakuutukset, verot, huollot, renkaat, katsastukset. Käyn töissä vain ylläpitääkseni autoani näköjään.
Otin nyt sähköauton työsuhdeautoksi ja se on hieman vajaa 300€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut nyt käytetty auto vuoden. Maksoin autosta 20 000. Renkaisiin on mennyt 1500 ja huoltoihin 1400 ja vakuutus on 1500 vuodessa.
Toisaalta, tuossa oli mukana yksi epätyypillinen korjaustyö 500 euroa ja yksi ns. iso huolto 700, jollaisia ei tule vuosittain. Nämäkin tehty maahanutojan laatuhuoltamossa, olisi voinut teettää halvemmalla. Ensi vuoden huoltokulut luultavasti vain satasia. Vakuutus on ihan yltiökattava koska junnu saa juuri kortin. Se voisi olla puolet halvempi. Renkaitakaan en osta joka vuosi, nyt tuli saksantuontiauto ostettua ja siksi ostin uudet vanteet ja uudet renkaat. Arvelisin että jos säästelleen elää ja tuntee hyvän korjaamon niin tonni pari vuodessa riittää hyvin. Mutta sitten on pääomakulut. Maksatko velkaa? Entä auton arvonalenema?
Mulla ollut nyt uusi auto vuoden. Maksoin autossa 13000. Vakuutus täyskaskolla 540€/vuosi. Vero 118€/vuosi. Huolto 183€/vuosi. Kuluttaa 4,3l satasella.
Se joku trafi maksu on 0,40 € päivässä.
Todellinen kustannus on aina 500-1000+ euron välillä. Se, minkä 90% autonomistajista unohtaa autoilun kustannuksista, on arvonalenema. Joko ostit auton, jonka hinta nousee tai sitten osaat tehdä kaikki huollot itse autotallissa, mikäli pääset alle 500EUR kuukausikuluun. Tai sitten ajat vuodessa alle 5000km.
- Auton lainan lyhennys esim 350EUR/kk + korko + kulut
- Vuotuiset huollot 500EUR (sis. lasinpesunesteet, tuulilasinpyyhkijät, auton pesut, määräaikaishuollot, öljynvaihdot, isommat korjaukset, katsastus yms.)
- Renkaat parin vuoden välein 500EUR sarja (pääsee halvemmalla, jos ostaa torista aina "vähän ajettuja" sarjoja)
- Vakuutus 250-600EUR tai sähköt/hybridi 700-2500EUR (kasko aina kallein vaihtoehto, liikennevakuutus pakollinen)
- Ajoneuvovero 100EUR-450EUR riippuen päästöistä tai vanhemmissa autoissa auton painosta
- (Dieseleillä käyttövoimavero 80EUR-460EUR)
- Polttoainekulut noin 250EUR kuussa (20tkm/v)
- ARVONALENEMA - riippuen auton iästä ja hankintahinnasta, karkeasti kolmasosa auton arvosta lähtee ensimmäisen kolmen vuoden aikana
- Bonus: kaupunkilaisilla pysäköinti - esim. Helsingissä asukaspysäköinti on 360EUR/v. Maan alla huomattavasti kalliimpaa.
Lisään vielä, että loppujen lopuksi se polttoainekulu on vuodessa yksi pienimpiä kuluja autossa :D Sen rooli korostuu vain siitä syystä, että sitä autoa on tankattava noin 800km välein.
Minulla menee laskujeni mukaan noin 450€/kk. Tähän laskettuna kaikki, auto on ostettu lainalla. Tuo ei mene toki tasaisesti joka kuukausi, vaan laskettu vuosikulut, renkaanvaihtoja myöten ja jaettu 12 kuukaudella. Bensat ei kuulu tuohon laskelmaan.
Todella halvan auton, tai auton ilman erillistä lainaa, saa varmasti pidettyä noin 200-300/kk. Kustannuksilla.
Ei ole halpaa lystiä.
Auto voi olla halpa, mutta autoilu ei ole koskaan halpaa.
Itse olen ostanut kaikki autoni huutokaupasta. Niillä ajaa 2-3 vuotta ilman korjauksia ja huoltoja. Vakuutuksia en ole ottanut kuin pakollisen liikennevakuutuksen. Kun mukaan ei laske polttoainetta kulut on noin 500 e vuodessa. Polttoaine kulut kuussa vaihtelee ja on max 1200 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut kaikki autoni huutokaupasta. Niillä ajaa 2-3 vuotta ilman korjauksia ja huoltoja. Vakuutuksia en ole ottanut kuin pakollisen liikennevakuutuksen. Kun mukaan ei laske polttoainetta kulut on noin 500 e vuodessa. Polttoaine kulut kuussa vaihtelee ja on max 1200 vuodessa.
Järjetöntä olla tekemättä mitään huoltoja. Öljynvaihto ei paljon maksa. Kiva laiminlöydä jarruhuollot ja poistua kolarista pää kainalossa, koska säästi väärässä paikassa. Varmaan renkaatkin vanhat turvattomat paskat.
Laskekaa ajetut kilometrit ja paljonko siihen mennessä on mennyt autoon rahaa. Se on se todellinen menoerä. Silloin viimeistään huomaa, että autolla pitää ajaa ja paljon, jotta siinä olisi yhtään mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut kaikki autoni huutokaupasta. Niillä ajaa 2-3 vuotta ilman korjauksia ja huoltoja. Vakuutuksia en ole ottanut kuin pakollisen liikennevakuutuksen. Kun mukaan ei laske polttoainetta kulut on noin 500 e vuodessa. Polttoaine kulut kuussa vaihtelee ja on max 1200 vuodessa.
Sormet ristissä saa olla ettei nämä tiellä liikkuvat pommit vie kuljettajan lisäksi myös sivullisten henkiä mukanaan. Jos ei ole varaa tehdä huoltoja niin ostakaa polkupyörä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut kaikki autoni huutokaupasta. Niillä ajaa 2-3 vuotta ilman korjauksia ja huoltoja. Vakuutuksia en ole ottanut kuin pakollisen liikennevakuutuksen. Kun mukaan ei laske polttoainetta kulut on noin 500 e vuodessa. Polttoaine kulut kuussa vaihtelee ja on max 1200 vuodessa.
Sormet ristissä saa olla ettei nämä tiellä liikkuvat pommit vie kuljettajan lisäksi myös sivullisten henkiä mukanaan. Jos ei ole varaa tehdä huoltoja niin ostakaa polkupyörä.
Kun auto menee katsastuksesta läpi se on tieliikenne kelpoinen.
Juuri mene pelkkään huoltamiseen ja ennaltaehkäisyyn 2300€😬 ei siis edes rikki ollut. Jakohihnan vaihto meikäläisen autoon maksoi. Muuten kyllä edullinen pitää ja ajaa.