Opettaja, mitä tapahtuu, jos keskityt vain opettamiseen?
Ja jätät kaiken muun TEKEMÄTTÄ!? Siis ihan konkreettisesti wilmaviestit pois. Ilmiöoppimiset pois. Uudet opintosuunnitelmat jne.
Itse siis töissä toisella alalla ja nämä konsulttien keksimät piiperrykset jätetään aina vähin äänin pois.
Kommentit (187)
Pakko sanoa, mutta opettajia vaivaa ”täydellisyyteen pyrkiminen”. Usein riittää, että mennään rimaa hipoen.
Virkavastuun laiminlyöminen, etenkin tuo Wilman käyttämättä jättäminen. Parin varoituksen jälkeen peruste irtisanomiselle.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanotaan.
Millä perusteella? Siis ihan oikeasti kysyn. Pelkään pahoin, että teitä on peloteltu ihan turhaan.
-ap
Ope ajattelee, että vesilasiin jää hänen sormensa kokoinen kuoppa.
Tällä viikolla jäisi noin 60% työtehtävistä tekemättä. Saisin potkut virkavelvollisuuden laiminlyönnistä.
Olen järkkäämässä mm. hankerahoituksia, tavaratilauksia, ylppäreitä, lasuja, lukion uuden lopsin mukaisten opintojaksojen sisältöjä, oppilaskunnanhallituksen kokousta, uusintakokeita jne. Korjattavana on 400 sivua kokeita ja viikolla on vielä kaksi isoa kokousta.
Ei noita ap:n luettelemia asioita voi noin vaan jättää tekemättä. Esim. ilmiöoppimista saatetaan toteuttaa koko koulun yhteisellä ilmiöviikolla. Et tietenkään voi ilmoittaa, että 5B ei nyt osallistu tähän. OPS:in noudattamistakin seurataan (enemmän tai vähemmän koulusta riippuen) ja sen taholta tehdään yhteistyötä luokkatiimeissä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla jäisi noin 60%
työtehtävistä tekemättä. Saisin potkut virkavelvollisuuden laiminlyönnistä.
Olen järkkäämässä mm. hankerahoituksia, tavaratilauksia, ylppäreitä, lasuja, lukion uuden lopsin mukaisten opintojaksojen sisältöjä, oppilaskunnanhallituksen kokousta, uusintakokeita jne. Korjattavana on 400 sivua kokeita ja viikolla on vielä kaksi isoa kokousta.
Siis, opettajalla on opettamista 40% työtehtävistä??
Kaksi isoa kokousta. Mitä tapahtuu OIKEASTI, jos et osallistu? Siis ihan aidosti kysyn. Usein kokouksista suuri osa turhia, eikä ”kaipaa” yhtä lisäosallistujaa.
Opettamista voi olla vähemmänkin prosentteina. Yksi kouluni opettajista erotettiin tekemättömien virkatehtävien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Opettamista voi olla vähemmänkin prosentteina. Yksi kouluni opettajista erotettiin tekemättömien virkatehtävien vuoksi.
Osaatko kertoa, mitkä työtehtävät jätti tekemättä? Entä oliko kyseessä vakituinen työ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla jäisi noin 60%
työtehtävistä tekemättä. Saisin potkut virkavelvollisuuden laiminlyönnistä.
Olen järkkäämässä mm. hankerahoituksia, tavaratilauksia, ylppäreitä, lasuja, lukion uuden lopsin mukaisten opintojaksojen sisältöjä, oppilaskunnanhallituksen kokousta, uusintakokeita jne. Korjattavana on 400 sivua kokeita ja viikolla on vielä kaksi isoa kokousta.Siis, opettajalla on opettamista 40% työtehtävistä??
Kaksi isoa kokousta. Mitä tapahtuu OIKEASTI, jos et osallistu? Siis ihan aidosti kysyn. Usein kokouksista suuri osa turhia, eikä ”kaipaa” yhtä lisäosallistujaa.
Kyllä valitettavasti näin on, että opetuksen osuus on… no, en tiedä, onko vain 40%, mutta max. 50%. Mutta mitä tapahtuisi? Virkavelvollisuuden rikkominen siinä tapahtuisi. Ja kyllä suurin osa kokouksista, palavereista on aivan liipalaapaa, hommia jotka voisi päättää 5 minuutissa. Pahinta on kuitenkin nämä opetusvirastosta yms ”ylhäältä” annetut hankkeet ja muu p**ka. Jos taas ajatellaan, että mitä tapahtuisi jos tämä kaikki turha sälä poistettaisiin ja opettajat saisivat keskittyä opettamiseen, niin väitän että opettajien työtyytyväisyys paranisi, oppimistulokset paranisivat, opettajilla olisi enemmän aikaa oppilaille, tämä olisi niin win-win tilanne. Opettajanurani alkuaikoina 90-luvulla opettajan työ oli lähes tällaista.
Jos keskityttäisiin vain opettamiseen, sujuisivat asiat koulussa vähän aikaa. Sitten alkaisi tökkimään. Tarvikkeet loppuisivat kesken, oppilaiden vaikeudet jäisivät selvittämättä, riidat jäisivät selvittämättä, kirjat tilaamatta, opetus laahaisi menneisyydessä (opetan ainetta, jossa sisällöt muuttuvat jatkuvasti), tavarat olisivat muuttamatta ja jäisivät purettavaan kouluun jne. Opettajat pyörittävät myös koulukyytien suunnittelua ja järkkäävät sijaisia.
OAJ myi opettajat tähän käsittämättömään työmäärään. Kaikki menee opettamisen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla jäisi noin 60%
työtehtävistä tekemättä. Saisin potkut virkavelvollisuuden laiminlyönnistä.
Olen järkkäämässä mm. hankerahoituksia, tavaratilauksia, ylppäreitä, lasuja, lukion uuden lopsin mukaisten opintojaksojen sisältöjä, oppilaskunnanhallituksen kokousta, uusintakokeita jne. Korjattavana on 400 sivua kokeita ja viikolla on vielä kaksi isoa kokousta.Siis, opettajalla on opettamista 40% työtehtävistä??
Kaksi isoa kokousta. Mitä tapahtuu OIKEASTI, jos et osallistu? Siis ihan aidosti kysyn. Usein kokouksista suuri osa turhia, eikä ”kaipaa” yhtä lisäosallistujaa.
Kyllä valitettavasti näin on, että opetuksen osuus on… no, en tiedä, onko vain 40%, mutta max. 50%. Mutta mitä tapahtuisi? Virkavelvollisuuden rikkominen siinä tapahtuisi. Ja kyllä suurin osa kokouksista, palavereista on aivan liipalaapaa, hommia jotka voisi päättää 5 minuutissa. Pahinta on kuitenkin nämä opetusvirastosta yms ”ylhäältä” annetut hankkeet ja muu p**ka. Jos taas ajatellaan, että mitä tapahtuisi jos tämä kaikki turha sälä poistettaisiin ja opettajat saisivat keskittyä opettamiseen, niin väitän että opettajien työtyytyväisyys paranisi, oppimistulokset paranisivat, opettajilla olisi enemmän aikaa oppilaille, tämä olisi niin win-win tilanne. Opettajanurani alkuaikoina 90-luvulla opettajan työ oli lähes tällaista.
Eli siis yksi syy on se, että opetusministeriössä on liikaa virkamiehiä. Tämä on ongelma myös monella muulla alalla. Ei keskitytä olennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettamista voi olla vähemmänkin prosentteina. Yksi kouluni opettajista erotettiin tekemättömien virkatehtävien vuoksi.
Osaatko kertoa, mitkä työtehtävät jätti tekemättä? Entä oliko kyseessä vakituinen työ?
Oli virka. Ihan tarkkaan en tiedä, mutta oppilaiden juorujen mukaan opetus ei ollut kovin hyvää ja kaiken mahdollisen muun jätti tekemättä.
Opettaa ei voi kokonaan ilman oppituntien valmistelua tai arvioitavien tehtävien tekemistä. Kyllähän oppilaat ja huoltajat alkaisivat muutaman viikon sisällä ihmetellä, kun ei ole ollut yhtään koetta. Arvosanojen, poissaolomerkintöjen ja muun Wilma-kirjanpidon puuttuminen kiinnittäisi lopulta myös kollegoiden ja esimiehen huomion. Huoltajat ja opiskelijat tekisivät valituksen, jos opettaja ei vastaisi viesteihin.
Kokouksista pystyisi luistamaan ehkä muutaman viikon tai kuukauden, mutta lopulta siitäkin jäisi kiinni. Opettajalla on virkaehtosopimuksen mukainen velvollisuus osallistua kehittämistyöhön, ja työnantajalla on normaali direktio-oikeus myös kouluissa.
Opettajan työn, niin kuin minkä tahansa työn, voi tietysti tehdä huonosti. On niitä, jotka eivät sano sanaakaan kokouksissa ja jotka käyttävät vanhentuneita materiaaleja. On kuitenkin myös mahdollista saada varoitus tai tulla irtisanotuksi työhön liittyvien laiminlyöntien vuoksi. Tiedän tällaisia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos keskityttäisiin vain opettamiseen, sujuisivat asiat koulussa vähän aikaa. Sitten alkaisi tökkimään. Tarvikkeet loppuisivat kesken, oppilaiden vaikeudet jäisivät selvittämättä, riidat jäisivät selvittämättä, kirjat tilaamatta, opetus laahaisi menneisyydessä (opetan ainetta, jossa sisällöt muuttuvat jatkuvasti), tavarat olisivat muuttamatta ja jäisivät purettavaan kouluun jne. Opettajat pyörittävät myös koulukyytien suunnittelua ja järkkäävät sijaisia.
Täältä sivusta on helppo huudella, mutta itse jättäisin pois: tarvikkeiden tilaukset (mitä nämä on?), oppilaiden vaikeudet (ne pärjää, jotka pärjää), riitojen selvittely (joo, kiusaamiset täytyy saada lopetettua, mutta jos kyse riidasta, niin..), Tavaroita en muuttaisi, sitä varten muuttopalvelut (meidän firma muutti, työntekijän tehtävänä oli muuttaa oma läppäri, muuta ei saanut kantaa). Koulukyydeistä en jaksaisi murehtia yhtään, enkä sijaisista.
Kuinka nopeasti tulisi potkut?
Osan tehtävistä voi jättää pois ja tehdä ”välttävästi”.
Miettinyt samaa.