Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja, mitä tapahtuu, jos keskityt vain opettamiseen?

Vierailija
21.03.2022 |

Ja jätät kaiken muun TEKEMÄTTÄ!? Siis ihan konkreettisesti wilmaviestit pois. Ilmiöoppimiset pois. Uudet opintosuunnitelmat jne.

Itse siis töissä toisella alalla ja nämä konsulttien keksimät piiperrykset jätetään aina vähin äänin pois.

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti kahta päivää pidempään onnistuisi, kun olisi jo rehtori ovella. Wilma laulaa huoltajien viestejä, mutta on tärkeä yhteydenpitokanava oppilaiden ja itseni välillä, joten kyllähän sen puuttuminen näkyisi jo hetkessä. Minulla on paljon verkostoyhteistyötä koulun ulkopuolelle, joten oppilaiden asiat vaikeutuisivat. Kirjatilaukset ovat juuri menossa, joten ne jäisivät tilaamatta. Olen koulutuksessa, mikä teettää paljon työtä, se katkeaisi. Välkkävalvonnat jäisivät tekemättä, sehän kuuluu virkavelvollisuuteen hoitaa ne,  ja opekokouspöytäkirja tekemättä, joten sovituista asioista eivät kaikki tietäisi. Oppilaiden tukitoimet, jotka ovat ihan työni perustaa, jäisivät suunnittelematta ja tekemättä. Sijainen ensi viikon koulutuspäivälle jäisi hankkimatta. Tämä nyt ekan kahden päivän aikana.

Vierailija
22/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jättäisin sen kaiken kasvatuksen sivuun… Siitä seuraisi varmaan keskittymisen puutetta oppilailta ja ne oppisivat vielä vähemmän.

Kaikenlaisen turhan kehittelyn ja kokoustamisen voisi jättää vähemmälle. Onneksi meillä täällä ulkomailla ei ole wilmaa - ihan vanhanaikaisesti soitetaan vanhemmille ja ”tilataan” ne kouluun keskustelemaan, jos eivät ota kasvatusvastuutaan vakavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Ei vaan mitenkään voi.

Vierailija
24/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli lapsia. Opettajan aika tuntuu menevät kaikenlaiseen turhaan piipertelyyn, joka ei juuri mitenkään auta oppilaita. Opetuksesta, kasvatuksesta ja yksilöllisestä huomioinnista se kaikki on pois. Opetusvirasto ei välitä oppilaista lainkaan. Tosi lyhytnäköistä ajattelua.

Vierailija
25/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi lapsillekin hyödyllistä ja opettajille varmasti mieluisaa, jos voisi enemmän keskittyä siihen opettamiseen. Äänestämään, että pois kaikki turhanpäiväinen piipertäminen.

Vierailija
26/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmasti kahta päivää pidempään onnistuisi, kun olisi jo rehtori ovella. Wilma laulaa huoltajien viestejä, mutta on tärkeä yhteydenpitokanava oppilaiden ja itseni välillä, joten kyllähän sen puuttuminen näkyisi jo hetkessä. Minulla on paljon verkostoyhteistyötä koulun ulkopuolelle, joten oppilaiden asiat vaikeutuisivat. Kirjatilaukset ovat juuri menossa, joten ne jäisivät tilaamatta. Olen koulutuksessa, mikä teettää paljon työtä, se katkeaisi. Välkkävalvonnat jäisivät tekemättä, sehän kuuluu virkavelvollisuuteen hoitaa ne,  ja opekokouspöytäkirja tekemättä, joten sovituista asioista eivät kaikki tietäisi. Oppilaiden tukitoimet, jotka ovat ihan työni perustaa, jäisivät suunnittelematta ja tekemättä. Sijainen ensi viikon koulutuspäivälle jäisi hankkimatta. Tämä nyt ekan kahden päivän aikana.

Mitä nämä huoltajan viestit ovat? Kun itse olin koulussa, vanhemmillani ei ollut koskaan tarvetta viestitellä opettajalle mitään. Reissuvihkoon kirjattiin poissaolo esim kuumee vuoksi. Kerran vuoteen vanhempainillat riittivät. 

Mitä nykyvanhemmat  siis viestittelevät opettajille?

Vierailija
27/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä huoltajan viestit ovat? Kun itse olin koulussa, vanhemmillani ei ollut koskaan tarvetta viestitellä opettajalle mitään. Reissuvihkoon kirjattiin poissaolo esim kuumee vuoksi. Kerran vuoteen vanhempainillat riittivät. 

Varmaan vaativat erityiskohtelua kullannupulleen.

Vierailija
28/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienissä kunnissa ei ole porukkaa hoitamaan tehtäviä. Reksi saattaa tehdä myös sivistystoimenjohtajan hommia. Sitten on koulusihteeri ja opettajat. Tässä tilanteessa esimerkiksi koulukuljetusten kilpailutus, reittien suunnittelu jne. jää jonkun opettajan harteille.

Nyt on tarviketilausten aika. Kaikki vuoden aikana kuluvat tarvikkeet (kuviksen värit ja maalit, kynät, vihkot, kemian aineet jne.) tilataan. Sitä ennen pitää tietää mitä on ennestään.

Jos käsitöissä tehdään jotain ihan uudenlaista on opettajan usein tehtävä (omalla ajalla) mallikappale ja työskentelyohjeet. Näitä ei saa mistään valmiina.

Koulumme muuttaa. Käyn kohta läpi uuteen kouluun tulevan kalustuksen kilpailutusta.

Vierailija
29/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen projekti on tuo ”kirjatilaukset ovat meneillään”? 🤔 Ihan rehdisti tätä ihmettelen, että montako tuntia työtä tuo vaatii, mitä vaiheita siinä on?

Tätä mietin kun itse ole töissä hammashoidossa, jossa kaiken tarvittavan materiaalin ja tilpehöörin määrä on päätähuimaava. Suoritamme kerran kuussa (joskus kahdessakin) tilauksen, jossa on tyyliin satakunta eri tuotetta vaihtelevina kappalemäärinä. Tilauslistan tekee hammashoitaja (lähihoitaja), ja siihen menee noin yksi työtunti. Sitten tehdään tilaus, siihen menee ehkä kaksikymmentä minuuttia. Kaksi työpäivää myöhemmin reipas kuljetusfirman jeppe kantaa ison pinon isoja pahvilaatikkoja vastaanotolle. Sen tilauksen purkamiseen menee hoitajalle tunti tai ehkä vähän yli, merkataan listaan tarkastetuksi samalla kun puretaan kaappeihin. Kukaan ei ressaa, helppoa perustyötä.

Ilmeisesti tämä oppikirjojen hankinta on jotenkin ihan eri kertaluokan projekti? Käsittääkseni samoja kirjoja kuitenkin käytetään monta vuotta putkeen, joten vuosittain uusitaan vain osa kirjoista? Haluaisiko joku avata ja selventää? 🤗

Vierailija
30/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienissä kunnissa ei ole porukkaa hoitamaan tehtäviä. Reksi saattaa tehdä myös sivistystoimenjohtajan hommia. Sitten on koulusihteeri ja opettajat. Tässä tilanteessa esimerkiksi koulukuljetusten kilpailutus, reittien suunnittelu jne. jää jonkun opettajan harteille.

Nyt on tarviketilausten aika. Kaikki vuoden aikana kuluvat tarvikkeet (kuviksen värit ja maalit, kynät, vihkot, kemian aineet jne.) tilataan. Sitä ennen pitää tietää mitä on ennestään.

Jos käsitöissä tehdään jotain ihan uudenlaista on opettajan usein tehtävä (omalla ajalla) mallikappale ja työskentelyohjeet. Näitä ei saa mistään valmiina.

Koulumme muuttaa. Käyn kohta läpi uuteen kouluun tulevan kalustuksen kilpailutusta.

Edelleen se hammashoitolassa työskentelevä ihmettelee, mikä vihkojen, lyijykynien yms. tilauksessa on niin isotöistä? Siis käsittääkseni nuo ovat tuotteita joissa ei ole edes vanhenemispäivää? Meillä hammashoitolassa materiaaleissa on kaikissa viimeinen käyttöpäivä, ja taatusti tulee palautetta jos tilaa yhdenkin ylimääräisen 200 € tuubin jotakin joka menee vanhaksi. Ja me saadaan kyllä onnistumaan ihan sujuvasti ja stressittä lähihoitajien voimalla.

Vierailija
31/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan kahta ainetta kahdella kouluasteella. Minulla kirjatilaukset työllistävät vain vähän. Olen saanut luvan tilata jollekin yläkouluasteelle uuden kirjasarjan ja lukiolaisille tulee tietysti kirjat. Ensimmäiseksi kerään kustantajilta tulleet näytekirjat kasaan. Vertaan sisältöjakoa kunnan opsiin (jonka olen itse kirjoittanut, palkatta). Karsin opsia noudattamattomat sarjat alkuun. Sitten vertailen kirjasarjojen sisältöä, kuvituksia ja tehtäviä ja yritänpäättää parhaan. Selvitän oppilasmääräennusteen ja teen kirjantoimittajan sivuilla tilauksen, kunhan ensin onnistun jotenkin kirjautumaan sinne.

Osaa kirjoja ei uusita, joten kasaan oppilaiden palauttamat kirjat. Valkkaan käyttökelpoiset ja lasken ne. Selvitän paljonko puuttuu ja teen tilauksen. Kiroilen toimimattoman ja sekoilevan ohjelman kanssa.

Tähän ruljanssiin menee useampi tunti.

Opettajat tilaavat kaikki luokissa olevat tilpehööperit ja opetusvälineet. Kunta on usein kilpailuttanut ne hankalasti. Toimistotarvikkeet pitää tilata jostain tietystä paikkaa ja opetusvälineet toisesta. Muita tarvikkeita tilataan vain kolmannesta paikasta. Näillä firmoilla ei ole selkeitä nettisivuja, joissa tilauksen voisi tehdä. Reksi karsii tekemästäsi tilauksesta osan tavaroista pois tai vaihtaa ne halvempiin.

Vierailija
32/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kouluissa on sellaisia rehtoreita eli esimiehiä, jotka palkitsevat rahabonuksilla sellaisia opettajia, jotka touhuavat kaikkea muuta kuin opetushommia. Sellaiset rehtorit suorastaan työntävät opettajia kaiken maailman joutaviin työryhmiin ja "kehittämiseen" ynnä muuhun joutavaan vöyhötykseen, mutta ne opettajat, jotka keskittyvät opettamiseen, jäävät kiitoksetta.

Vierailija
33/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihinkin kun kopioi valmiin vastauksen:

"Koulussamme noudatetaan tämän hetkistä opetussuunnitelmaa. Yt. opettaja"

Niin aikaa kuluu 30 sek. ja ei vaadi muita toimenpiteitä. Jos tulee jatkokysymys:

"Voit olla yhteydessä kunnan koulutoimenjohtajaan: nimi.nimi@emai-com".

toinen 30 sek.

Ei tehdä helpoista asioista liian vaikeita.

Vierailija
34/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pitää olla tietotekniikkatukihenkilö. Opettamisen sijaan opettaja joutuu tappelemaan digikirjojen ja lisenssien kanssa, toimimattomien abitti-tikkujen ja sähköisten kokeiden takkuamisen kanssa.

Vierailija
35/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihinkin kun kopioi valmiin vastauksen:

"Koulussamme noudatetaan tämän hetkistä opetussuunnitelmaa. Yt. opettaja"

Niin aikaa kuluu 30 sek. ja ei vaadi muita toimenpiteitä. Jos tulee jatkokysymys:

"Voit olla yhteydessä kunnan koulutoimenjohtajaan: nimi.nimi@emai-com".

toinen 30 sek.

Ei tehdä helpoista asioista liian vaikeita.

Tämä. Meidän koulun opettajat lähettävät viestejä, joiden sisältö on tyyliin: Ensi viikolla laskiaisrieha, ohjelmassa mäenlaskua. Tämä viesti ollaan kuitenkin saatu kirjoitettua yhdeksi A4-sivun kokoiseksi kertomukseksi, kuinka tärkeää tämä on ja miten kaikki tulee huomioida ja onko nyt varmasti se opsi-vielä mukana ja liipa-laapa jne. Lopuksi jossain rivien välissä lukee, että pulkan saa ottaa mukaan. Ja taas jatkuu teksti. Varmasti tällaisen viestin kirjoittamiseen menee 4 h. Mutta oikeasti voisi vain ilmoittaa koulussa oppilaille ja ne ottaa pulkan, jotka muistavat. Turha sitä on vanhemmille viestiä.

Vierailija
36/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Osaisin ja haluaisin hoitaa opetushommani hyvin. Se on tehty minulle täysin mahdottomaksi.

Kovasti turhauttaa. Vaihdan alaa heti, kun se mahdollistuu. Alan vaihtaminen ei vaan käy niin helposti tällä koulutuksella. Tiedän, että vähintään joka kolmas opettaja miettii hyvin samanlaisia.

Vierailija
37/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan kahta ainetta kahdella kouluasteella. Minulla kirjatilaukset työllistävät vain vähän. Olen saanut luvan tilata jollekin yläkouluasteelle uuden kirjasarjan ja lukiolaisille tulee tietysti kirjat. Ensimmäiseksi kerään kustantajilta tulleet näytekirjat kasaan. Vertaan sisältöjakoa kunnan opsiin (jonka olen itse kirjoittanut, palkatta). Karsin opsia noudattamattomat sarjat alkuun. Sitten vertailen kirjasarjojen sisältöä, kuvituksia ja tehtäviä ja yritänpäättää parhaan. Selvitän oppilasmääräennusteen ja teen kirjantoimittajan sivuilla tilauksen, kunhan ensin onnistun jotenkin kirjautumaan sinne.

Osaa kirjoja ei uusita, joten kasaan oppilaiden palauttamat kirjat. Valkkaan käyttökelpoiset ja lasken ne. Selvitän paljonko puuttuu ja teen tilauksen. Kiroilen toimimattoman ja sekoilevan ohjelman kanssa.

Opettajat tilaavat kaikki luokissa olevat tilpehööperit ja opetusvälineet. Kunta on usein kilpailuttanut ne hankalasti. Toimistotarvikkeet pitää tilata jostain tietystä paikkaa ja opetusvälineet toisesta. Muita tarvikkeita tilataan vain kolmannesta paikasta. Näillä firmoilla ei ole selkeitä nettisivuja, joissa tilauksen voisi tehdä. Reksi karsii tekemästäsi tilauksesta osan tavaroista pois tai vaihtaa ne halvempiin.

Oppikirjan vaihto on siis vähän kuin hammaslääkäri päättäisi vaihtaa vaikkapa käyttämäänsä muovia tai sementtiä. 😃 Esittelijät antavat näytteitä omista tuotteistaan ja niiden tutkimustuloksia, ja hammaslääkäri sitten tutustuu niihin muun ohessa. Kai opettajatkin ovat perillä markkinoiden tarjonnasta ja keskustelevat keskenään, mistä jossakin tuotteessa pitävät tai eivät? Onhan se varmasti raskaampaa, jos perehtyminen alkaa ihan nollasta.

Ihan samalla tavalla meillä hammashoidossakin tilataan esimerkiksi kirurgiset tarvikkeet eri paikasta, lääkejutut apteekista ja yhdelle hoitajalle mieluiset desinfiointiliinat neljännestä paikasta. 😃 Ei nämä kuitenkaan mikään stressin aihe ole. Ja edelleen samoin täytyy aina tilata jostain perustarpeista edullisin vaihtoehto, jos kaikki tykkäävät sitä käyttää. Turhaahan se on maksaa turhasta.

Vierailija
38/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppikirjan vaihto on siis vähän kuin hammaslääkäri päättäisi vaihtaa vaikkapa käyttämäänsä muovia tai sementtiä. 😃 Esittelijät antavat näytteitä omista tuotteistaan ja niiden tutkimustuloksia, ja hammaslääkäri sitten tutustuu niihin muun ohessa. Kai opettajatkin ovat perillä markkinoiden tarjonnasta ja keskustelevat keskenään, mistä jossakin tuotteessa pitävät tai eivät? Onhan se varmasti raskaampaa, jos perehtyminen alkaa ihan nollasta.

Ihan samalla tavalla meillä hammashoidossakin tilataan esimerkiksi kirurgiset tarvikkeet eri paikasta, lääkejutut apteekista ja yhdelle hoitajalle mieluiset desinfiointiliinat neljännestä paikasta. 😃 Ei nämä kuitenkaan mikään stressin aihe ole. Ja edelleen samoin täytyy aina tilata jostain perustarpeista edullisin vaihtoehto, jos kaikki tykkäävät sitä käyttää. Turhaahan se on maksaa turhasta.

Mieti alakoulun opettajaa. Heillä on opetettavia aineita paljon. Osalla (nykyään suurella) oppilaista on eri kirjat ja muuten yksilöllistetyt materiaalit. Jos oppilaalle sopivaa materiaalia ei ole saatavilla, on open tehtävä ne materiaalit.

Kirjojen tilaus on pikkujuttu. Mieti millaista on opettaa vaikkapa 34 tunnin lukiokurssi, johon ei ole mitään valmiita materiaaleja saatavilla. Aiheena voi olla vaikkapa geenitekniikan sovellukset.

Vierailija
39/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ei tämä oppikirjojen valinta&tilaaminen voi nyt niin vaikeaa olla. Varsinkin kun oppikirjoja tuottaa muutama yritys Suomessa. Pitäisikö lähäreiden tehdä koulujen tilaukset, niin saataisiin ne tehtyä helposti pois alta, alta aikayksikön.

Vierailija
40/187 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa näistä koulujen hankkeista? Saako koulu niistä rahaa, ja niitä tehdään siis sen vuoksi? Vai millaisia nämä hankkeet ovat?