Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on kaistalla erotetuissa pyörä- ja kävelyteissä?

Vierailija
03.02.2022 |

Kun puolet vuodesta kadut on täynnä lunta niin, että niitä kaistaviivoja ei näy ja toinen puoli on lumikasojen peitossa.

Eikö Suomen olosuhteissa tavallinen yhdistetty pyörä- ja kävelytie toimisi paljon paremmin, kun se sääntö toimii kaikissa tilanteissa, että kaikki kulkevat oikeaa reunaa ja ohittavat vasemmalta...? Noissa kaistateissä kukaan ei kulje siellä, missä pitäisi.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jostakin keskieuroopasta tuotu villitys. Toimii täällä yhtä hyvin kuin tasakatto.

Vierailija
2/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole puolta vuotta. Vain näin sydäntalvella, jolloin pyöräilijöitäkin on vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennemerkilläkin voi osoittaa oikean kaistan. Ja meillä Oulussa ainakin on valot jotka heijastuu katuun ja näyttää kumpi puoli on pyöräilijöille ja kumpi kävelijöille. Hyvin toimii.

Vierailija
4/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset kaikkialle https://yle.fi/uutiset/3-12298805

Vierailija
5/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on oikeasti vaarallisia, kun osa kävelijöistä kulkee koko tien oikeassa reunassa  pyörätien puolella ja osa kulkee siinä oletetulla keskiviivalla kävelyosan oikeassa reunassa. Pyöräilijä sitten yrittää siinä pujotella.

Vierailija
6/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikennemerkilläkin voi osoittaa oikean kaistan. Ja meillä Oulussa ainakin on valot jotka heijastuu katuun ja näyttää kumpi puoli on pyöräilijöille ja kumpi kävelijöille. Hyvin toimii.

Mutta kun se on lumikasojen vuoksi niin kapea, että mitään kahta kaistaa ei ole, ainakaan Helsingissä juuri nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niissä ainakin enemmän järkeä kuin tavallisissa jalankulkuteissä, joita pitkin porukka sinkoilee toiselta puolelta toiselle tai joku seurue tukkii ne, kun ei muuten pysty lörpötellä asoitaan jossain muualla mukamas.

Vierailija
8/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samaa mieltä! Palaa vaan käpy liikenteessä, kun joka toinen ei osaa kulkea niitä pitkin. Ja ei, minua ei ärsytä kanssa matkaavat, vaan tämä maailman idioottimaisin idea, erotetut kaistat!!!!!111 Yhdellä pätkällä lumi on aurattu, niin, että se peittää toisen pyöräsuunnan totaalisesti talvisin. Sitä ei ole mahdollista leventää, koska toisella puolella on autotie ja toisella aidattu mäki. Se pätkä, jos jokin on aivan hanurista! Ja sitten minulle huudellaan, että aja oikein, no v*ttu ajan, katsokaa liikennemerkit. Ja ei, edelleen ärsyttää nämä tiet itsessään, ei ihmiset. Mutta kun yli 12 v ei saa ajaa kevyenliikenteen kaistalla, niin eipä se auta ku rimpauttaa sitä saakutin kelloa ja saada huudot päälle.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti halutaan erotella jalankulkijat ja ajoneuvoliikenne. Tosin pelkkä viiva ei toimi siinä tarkoituksessa kovinkaan hyvin. Parempi olisi, että jalkakäytävän ja ajoneuvoliikenteen väylän välissä olisi reunakivi ja korkeusero.

Vierailija
10/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennemerkilläkin voi osoittaa oikean kaistan. Ja meillä Oulussa ainakin on valot jotka heijastuu katuun ja näyttää kumpi puoli on pyöräilijöille ja kumpi kävelijöille. Hyvin toimii.

Mutta kun se on lumikasojen vuoksi niin kapea, että mitään kahta kaistaa ei ole, ainakaan Helsingissä juuri nyt.

Oulun malli käyttöön, täällä on priorisoitu kevyen liikenteen väylien kunnossapitoa. Ja noilla pääväylillä on itse asiassa kolme kaistaa: jalankulkijoille oma ja pyöräilijöille kaksi yksisuuntaista kaistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman jaottelua kävelijät saa kävellä missä lystäävät, pyöräilijät oikeassa laidassa.

Vierailija
12/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöläisten idea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niissä ainakin enemmän järkeä kuin tavallisissa jalankulkuteissä, joita pitkin porukka sinkoilee toiselta puolelta toiselle tai joku seurue tukkii ne, kun ei muuten pysty lörpötellä asoitaan jossain muualla mukamas.

Maailman yksinkertaisin sääntö niin kaikki toimii joka tilanteessa: kuljetaan oikeassa reunassa ja ohitetaan vasemmalta. Ainoa poikkeus tähän on jalankulkijat maantiellä, jossa kuljetaan vasenta reunaa.

Vierailija
14/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat ainakin taapertaa keskellä sitä pyörätietä tai jalkakäytävää ja mitä vaikeampaa/ hitaampaa se kävely on sitä varmemmin siinä keskellä sitä kulkuväylää täytyy tosiaan vaappua, koska minä, minä ja minun saatana* napani!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikennemerkilläkin voi osoittaa oikean kaistan. Ja meillä Oulussa ainakin on valot jotka heijastuu katuun ja näyttää kumpi puoli on pyöräilijöille ja kumpi kävelijöille. Hyvin toimii.

Ööö, ei todellakaan toimi. Noi valot ohittaessaan monet hyppivät kaistalta toiselle ilman minkäännäköistä huolta muista. Ei oo kerta tai kaks, kun on törmäys meinannut tulla, kun koittaa väistää ja sitten joku idiootti hyppää nokan eteen ilman varoitusta. 

Vierailija
16/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemen Rovakadulla ei toimi. Kävelijät valtaa koko väylän. Pyöräilijä yrittää siinä sitten kesät talvet pujotella, mistä sattuu pääsemään. Onko porukka oikeasti ihan sokeaa vai eikö vain kiinnosta noudattaa ohjetta.

Vierailija
17/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ylipainoista yh-mammaa kaksostenrattaiden ja sekarotuisten piskien kanssa rinnakkain, kännykät kourassa. Miksi näille ei ole omia kaistoja?

Vierailija
18/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jostakin keskieuroopasta tuotu villitys. Toimii täällä yhtä hyvin kuin tasakatto.

Keski-Euroopassa pyöräily tapahtuu ajoradalla.

Vierailija
19/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt tätä typeryyttä on jatkojalostettu tuomalla yksisuuntaiset pyörätiet lähiöihinkin! Ihan idioottimaista, kun kulkijoita on ehkä 10 tunnissa. Ymmärrän nämä vilkkaassa keskustassa, mutta ei ole mitään järkeä laajentaa tätä muualle. Siinä tulee vaan turhia vaarallisia tien ylityksiä, kun päästäkseen A:sta B:hen, pitää tehdä kaksi turhaa tien ylitystä.

Vierailija
20/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennemerkilläkin voi osoittaa oikean kaistan. Ja meillä Oulussa ainakin on valot jotka heijastuu katuun ja näyttää kumpi puoli on pyöräilijöille ja kumpi kävelijöille. Hyvin toimii.

Mutta kun se on lumikasojen vuoksi niin kapea, että mitään kahta kaistaa ei ole, ainakaan Helsingissä juuri nyt.

Oulun malli käyttöön, täällä on priorisoitu kevyen liikenteen väylien kunnossapitoa. Ja noilla pääväylillä on itse asiassa kolme kaistaa: jalankulkijoille oma ja pyöräilijöille kaksi yksisuuntaista kaistaa.

Pyöräbaanat on täällä kyllä mukavan leveitä, ja ne on hyvin aurattuja jo ennen aamu kahdeksaa, pääasiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan