Jaahas, nyt vasta tajusin, mitä varten ne autoteillä olevat lentokoneiden "varalaskupaikat" ovat...
"Suomen ajatuksena on ollut jo vuosikymmeniä, että kriisiaikana hävittäjät operoivat hajautetuista maantietukikohdista, eikä muilla Nato-mailla ole tällaisesta osaamista."
Kommentit (64)
Tiesitkö myös, että monilla varalaskupaikoilla on myös kallioon louhittuja konesuojia.
Joo, kyllähän ne välillä näytösluonteisesti parveilee noilla varalaskupaikoilla.
Minä epäilen että todellisuudessa ilmavoimat toimisi vieläkin huomaamattomammilta kentiltä. Tyyliin Pohjanmaalaiselta maantienpätkältä, jossa sopiva maatila vieressä.
Nuo varalaskupaikat ovat naapurilla varsin hyvin tiedossa.
Tiedot ja koordinaatit näistä varalaskupaikoista löytyvät netistä ja Googlen street-wiev:illä voi tarkastella paikan ympäristöä. Joten vassakuu, Vanja, Iskandereja kehiin!
Vierailija kirjoitti:
Tiedot ja koordinaatit näistä varalaskupaikoista löytyvät netistä ja Googlen street-wiev:illä voi tarkastella paikan ympäristöä. Joten vassakuu, Vanja, Iskandereja kehiin!
Oletko koskaan ajanut tuollaisella varalaskupaikalla? Ne ovat niin suuria, että näkyvät kyllä helposti ilmasta käsin, ihan ilman gps-tietojakin ne löytää sokeampikin naapuri. Mutta niitä on sen verran paljon, että kaikkiin ei ehdi yhtä aikaa.
Sitäpaitsi se tarkoittaa myös sitä, että suomalaiset lentäjät eivät tarvitse kaikkia sotilastukikohdan fasiliteetteja, vaan pärjäävät alkeellisissakin olosuhteissa - ja TÄMÄ on se erikoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö myös, että monilla varalaskupaikoilla on myös kallioon louhittuja konesuojia.
Hävittäjien kääntöpaikka ja penkereeseen kaivetut sirpalesuojat näkyy selvästi Lusin suoran pohjoispäädyssä.
Samalta suoralta löytyy sopivasti myös suljettu(?) huoltoasema suurine maanalaisine tankkeineen ja pumppuineen.
"Eikä muilla Nato-mailla ole tällaista osaamista"
Bullshit. Länsi-Saksassa treenattiin täysin samaa asiaa koko kylmän sodan ajan. Nato kehitti jopa pystysuoraan nousevat ja laskevat hävittäjät hajautettua käyttöä varten.
Vierailija kirjoitti:
Missä olet elänyt? Olen niin vanha, että tuo selvisi minulle jo kylmän sodan aikana.
Ei ole voinut, sillä se oli silloin vain pienen piirin tiedossa!
Miten käy autoliikenteen, kun otetaan lentokonekäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vttua.
Olen aina luullut, että kansalaisille on annettu mahdollisuus kokeilla autojensa huippunopeutta pitkillä leveillä suorilla.
Sain omalla autollani 240 km/h mittariin muutama vuosi sitten.
Toi olisi niin siistiä kokeilla. Mutta ei ole varaa menettää korttia tai lähtee työt alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö myös, että monilla varalaskupaikoilla on myös kallioon louhittuja konesuojia.
Hävittäjien kääntöpaikka ja penkereeseen kaivetut sirpalesuojat näkyy selvästi Lusin suoran pohjoispäädyssä.
Samalta suoralta löytyy sopivasti myös suljettu(?) huoltoasema suurine maanalaisine tankkeineen ja pumppuineen.
Suljettu? Siellä minä tankkaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy autoliikenteen, kun otetaan lentokonekäyttöön.
Varalaskupaikkojen ohi menee pienemmät tiet, johon liikenne voidaan ohjata.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy autoliikenteen, kun otetaan lentokonekäyttöön.
Liikenne ohjataan rinnakkaistielle tai muulle vaihtoehtoiselle reitille.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy autoliikenteen, kun otetaan lentokonekäyttöön.
No mitäpä arvelisit, yritetäänkö tähdätä hävittäjillä ohi ajavien autojen väliin ja toivotaan parasta?
Mikä idea noissa on loppujen lopuksi? Nehän voidaan pommittaa myös helposti paskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olet elänyt? Olen niin vanha, että tuo selvisi minulle jo kylmän sodan aikana.
Ei ole voinut, sillä se oli silloin vain pienen piirin tiedossa!
Aha, enpä ole koskaan kuvitellut niin pieneen piiriin kuuluvani. Pari varalaskupaikkaa on tässä aika lähellä, joten tutuksi tulivat.
Ei niillä ole lentoliikennettä koko aikana ollut minun tietääkseni ollut kuin parin lennoston harjoituksen aikana, ja yhden ainoa kerran olen nähnyt sellaisella paikalla lentokoneen, juuri em. harjoitukseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy autoliikenteen, kun otetaan lentokonekäyttöön.
Pysäytetään siksi aikaa. Vai aattelitko että siellä nousevien ja laskevien suihkarien välissä Fiatilla porhalletaan.
Jos tulisi sota, yksityisautoilu loppuisi. Ajoneuvot ja polttoaine tarvittaisiin muuhun.
Ei sotatilassa ole vapaamatkustajia, vaan meille kaikille osoitetaan tehtävät ja sijoituspaikat.
Hieman huvittavaa kyllä, että aika moni ihminen oikeasti uskonut näiden olevan siviililiikenteen "varalaskupaikkoja" :P Juu, kyllähän tuollaiselle kannattaisi matkustajakone pudottaa muun liikenteen sekaan ja taitaisi siivetkin repeytyä puihin osuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea noissa on loppujen lopuksi? Nehän voidaan pommittaa myös helposti paskaksi.
Oletko kuullut ilmatorjunnasta? Tutkalaitteista, joilla hyökkääjä havaitaan?
Missä olet elänyt? Olen niin vanha, että tuo selvisi minulle jo kylmän sodan aikana.