Jaahas, nyt vasta tajusin, mitä varten ne autoteillä olevat lentokoneiden "varalaskupaikat" ovat...
"Suomen ajatuksena on ollut jo vuosikymmeniä, että kriisiaikana hävittäjät operoivat hajautetuista maantietukikohdista, eikä muilla Nato-mailla ole tällaisesta osaamista."
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Hieman huvittavaa kyllä, että aika moni ihminen oikeasti uskonut näiden olevan siviililiikenteen "varalaskupaikkoja" :P Juu, kyllähän tuollaiselle kannattaisi matkustajakone pudottaa muun liikenteen sekaan ja taitaisi siivetkin repeytyä puihin osuessaan.
Lentokoneen näkökulmasta katsottuna Utti on ihan Lusin vieressä, joten käytännössä varalaskupaikkana ihan tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olet elänyt? Olen niin vanha, että tuo selvisi minulle jo kylmän sodan aikana.
Ei ole voinut, sillä se oli silloin vain pienen piirin tiedossa!
Aha, enpä ole koskaan kuvitellut niin pieneen piiriin kuuluvani. Pari varalaskupaikkaa on tässä aika lähellä, joten tutuksi tulivat.
Ei niillä ole lentoliikennettä koko aikana ollut minun tietääkseni ollut kuin parin lennoston harjoituksen aikana, ja yhden ainoa kerran olen nähnyt sellaisella paikalla lentokoneen, juuri em. harjoitukseen liittyen.
Tervo ja Salahmi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vttua.
Olen aina luullut, että kansalaisille on annettu mahdollisuus kokeilla autojensa huippunopeutta pitkillä leveillä suorilla.
Sain omalla autollani 240 km/h mittariin muutama vuosi sitten.
Mun kottero kulkee niukasti 120 km/h, alamäkeen ja myötätuulessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea noissa on loppujen lopuksi? Nehän voidaan pommittaa myös helposti paskaksi.
Oletko kuullut ilmatorjunnasta? Tutkalaitteista, joilla hyökkääjä havaitaan?
Iskanderit näkyvät tutkan näytöllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman huvittavaa kyllä, että aika moni ihminen oikeasti uskonut näiden olevan siviililiikenteen "varalaskupaikkoja" :P Juu, kyllähän tuollaiselle kannattaisi matkustajakone pudottaa muun liikenteen sekaan ja taitaisi siivetkin repeytyä puihin osuessaan.
Lentokoneen näkökulmasta katsottuna Utti on ihan Lusin vieressä, joten käytännössä varalaskupaikkana ihan tarpeeton.
Tikkakoskella uusi varalaskupaikka on aivan lentokentän kupeessa, se on ensimmäinen moottoritielle rakennettu varalaskupaikka. Tällaisen merkitys voi olla tärkeä tilanteessa, jossa kiitotie on jouduttu äkisti sulkemaan syystä tai toisesta (ei siis kyse mistään kentän pommituksesta, vaan vaikka kiitotiellä sattuneesta onnettomuudesta) ja maantieliikenne ehditään sulkea (kestänee tuossa kohdalla noin vartin hätätilanteessa) jolloin sotilaskoneet voivat laskeutua motarille. Siinä kohdassa ei ole keskikaidetta.
Onhan meillä muutama salainen kenttäsairaalakin täydessä varustuksessa paikoissa, joista ei puhuta.
Luulisi että sota- ja hätätilanteessa tuollaisen varalaskupaikan voisi perustaa mille tahansa pitkälle tienpätkälle? Eivät näkyisi ennakkoon kartalla niin kuin nämä "salaiset" varalaskupaikat.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että sota- ja hätätilanteessa tuollaisen varalaskupaikan voisi perustaa mille tahansa pitkälle tienpätkälle? Eivät näkyisi ennakkoon kartalla niin kuin nämä "salaiset" varalaskupaikat.
Suurin ongelma ovat teiden yli menevät sähkölinjat. Ja tietysti puuston tuomat rajoitukset. Eli ei mille tahansa pitkälle tienpätkälle. Tien leveys on oltava myös riittävä.
Varalaskupaikka on mitoitettu suurille koneille, pienelle hävittäjälle riittää muukin suora. Ne napataan kiinni lentotukialusten vaijereilla.
Minä muistan lapsuudesta kun meidän auto ohjattiin viereiselle huoltoasemalle kun Lapin lennosto laskeutui tielle ja kävi kääntymässä huoltoaseman pihassa. Oli ihan hiton siistiä syödä siinä jäätelöä ja tarkkailla läheltä hävittäjiä ja kuunnella sitä moottorien jyrinää. Joka pojan unelma.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö myös, että monilla varalaskupaikoilla on myös kallioon louhittuja konesuojia.
Minä en tiennyt! I am impressed.
HEI ETTEKÖ TIEDÄ:
Ne Ovat Pienkoneiden Hätäkenttiä ja Suomen Ilmavoimien harjoituskenttiä kun on harjoitukset tai tiedetään että kone joutunut tekeen hätälaskun SILLOIN TIET SULJETAAN KOKONAAN muulta liikenteeltä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea noissa on loppujen lopuksi? Nehän voidaan pommittaa myös helposti paskaksi.
Iskender kebabit näkyy mun tutkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö myös, että monilla varalaskupaikoilla on myös kallioon louhittuja konesuojia.
Minä en tiennyt! I am impressed.
Tiesittekö myös että tietyt valtio-omisteiset valmistavan teollisuuden tehtaat voidaan ”kääntää” tekemään sota-ajan tarvikkeita?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vttua.
Olen aina luullut, että kansalaisille on annettu mahdollisuus kokeilla autojensa huippunopeutta pitkillä leveillä suorilla.
Sain omalla autollani 240 km/h mittariin muutama vuosi sitten.
Vaikka näitä ei ole tähän tarkoitettu, niin en pitäisi huonona ideana että nämä tiet suljettaisiin edes yhtenä päivänä (tai yönä) kesässä muulta liikenteeltä, ja päästettäisiin nämä hullut kaahaajat testaamaan autojaan vaarantamatta sivullisia. Varmaan riittäisi, kun tarjottaisiin viisi pätkää eri puolilta Suomea kerran kesässä. Saisivat kokeilla nekin, joilla lainkuuliaisuus ja vastuullisuus normaalisti estää ylenpalttisen kaahailun. Vähän hyvitystä järkyttäville auto- ja bensaveroille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskender kebabit näkyy mun tutkassa.
Entäs Döner Kebabit?
Onko joku kotoisin Karttulasta tai Tervosta tai sieltä päin? Viimeksi siellä käydessämme arvioimme, että se niiden välissä oleva varalaskupaikka ei ole enää virallinen? Olen asunut lapsuuteni noilla huudeilla ja satunnaisesti tulee käytyä tuota reittiä joskus ja viimeksi tuli sellainen olo, sitä liikennemerkkiäkään ei taida enää olla?
Vierailija kirjoitti:
Resurssien haaskausta pommittaa jotain tienpätkää. Ne hämää vastustajaa. Suomalaiset teki sodassa valekaupungin, jotain telttoja ja valoja mitä Venäläiset pommitti ja oikea kaupunki säästyi.
LÄHDE WIKIPEDIA LENTOKONEEN VARALASKU PAIKKA:
Lentokoneiden varalaskupaikka on usein maantielle tehty noin 2,5–4 kilometrin pituinen levennetty ja mahdollisesti vahvistettu osuus.
Lusin varalaskupaikka.
Suomessa niitä käyttää pääasiassa Suomen ilmavoimat.
Vuosittain osaa niistä käytetään lentosotaharjoituksissa, jolloin tie on suljettu. Joillain näistä on myös suojapaikkoja lentokoneille.
Varalaskupaikkojen verkosto luotiin vuodesta 1965 alkaen osana Puolustusvoimien uudelleenvarustamisprojektia melko nopeassa tahdissa.
Suomeen oli jo 1955 hankittu muutamia de Havilland Vampire -suihkuhävittäjiä, mitkä eivät olisi voineet käyttää työlentokenttinään jatkosodan aikaista soralentokenttäverkostoa.
Samaan aikaan 1960-luvulla Suomessa siirryttiin matkustajasuihkukoneiden aikakauteen, jolloin monet vanhat lentokentät, esimerkiksi Tampereen Härmälän lentokenttä, jäivät lyhyiksi.
Varalaskupaikkojen rakentamista perusteltiin julkisuudessa siviililentoliikenteen tarpeilla, mikä teki niistä poliittisesti hyväksyttävämpiä.
Syynä varalaskupaikkojen rakentamiselle olivat kuitenkin sotilaalliset tarpeet: ilmavoimien kenttien tuhoutuminen ohjusiskujen vuoksi edellytti, että sotilaslentoasemien ja siviililentokenttien lisäksi rakennettiin varalaskupaikat.
Varalaskupaikkoja EI ole käytetty siviilisuihkulentoliikenteen varalaskupaikkana.
Tälläistä varalasku paikkoja on Suomessa monta ja Pohjois- Pohjanmaalla on kaksi lähekläistä ,
Siikalatvan Kestilän, sekä Vieremän varalaskupaikat.
Lokakuussa 2021 Suomen ilmavoimilla oli harjoitukset , Vieremän varalaskupaikalla tue oli Suljettu muulta liikenteeltä.
Sen ajan.
Hidas. Minä tajusin lapsena. Olen syntynyt 1965.