Kuinka moni 5v osaa lukea ja laskea helppoja laskuja?
Ja mitä tekee silloin eskarissa nämä Lukijat ja Laskijat, kun muut opettelevat vasta kirjaimia ja numeroita, kenties ensi kertaa?
Onko tietoa?
Koska nämä suht varhaiset lukijat ovat eskariin mennessään lukeneet ja kirjoittaneet yli vuoden, eivätkö he turhaudu eskarissa/ekalla? Jos siis osaa plus ja miinuslaskujakin jo jonkin verran jne.
Kommentit (5)
Jos esim. tykkää lukea niin käykää kerran viikossa lainaamassa kirjoja kirjastosta. Harrastus on mielestäni tosi tärkeä lapselle joka tykkää oppimisesta, sellainen harrastus josta pitää. Meillä tuo harrastus on eskarilaisen viikon koho kohta.
Meidän pojan eskarissa on vain kahtena päivänä eskaritehtäviä ja silloinkin vain pieni hetki.
Ei meidän lapsi ainakaan turhaudu. Ihan hyvä, että oppii tekeemään esim. kirjaimia paremmalla käsialalla ja onhan se kiva kuitenkin tehdä tehtäviä jotka osaa. Poika aina sanoo, että ihan lällyjä tehtäviä, mutta tekee ne ihan mielellään.
Ekalla taas ainakin esikoisen koulussa tehtiin tehtäviä ja asioita sen mukaan mitä oppilas osasi. Jaettiin pieniin ryhmiin osaamisen mukaan ja olihan noita muitakin jotka osasi jo lukea. Heille tuli eri läksytkin kuin niille jotka ei osanneet lukea. Varsinkin matikassa tuo esikoinen on lahjakas ja välillä saa patistaa tekemään matikan läksyjä, kun ne on tylsiä.
ja olisi hyvä kuulla muilta vielä lisää kommentteja.
Meidän neiti on aloittanut soittamaan pianoa, joka harjoittaa sitä uusien, vaikeidenkin asioiden oppimista ja siihen suhtautumista. Ja käsialassakin olisi vielä harjoiteltavaa.
Ei siis liene hyvä jos aina on kaikki "ihan helppoa" eli jotain haasteellista täytyy kehitellä. Ja nimenomaan muilta kuin lukemisen ja laskemisen saralta.
ja toinen päässään hoksasi kertotaulunkin...
normiluokalla normi-ikäisinä ovat olleet, rauhallisempi teki samat tehtävät kuin muutkin, luki lisäkirjoja, teki matikan lisätehtäväkirjaa ja toimi apuopettajana, aloitti myös pianonsoiton, jossa riitti harjoiteltavaa- ei valittamista, tytöstä on kasvanut hyvä itsetuntoinen oppija, nyt jo yläkoulussa
vauhdikkaammalla oli harjottelemista ylipäätänsä olemisessa, pukemisessa, istumisessa, jonottamisessa yms yms ei yleensä ehtinyt lisätehtäviin saakka, kun aika meni säätämisessä - onneksi sattui hyvä ope, joka ymmärsi tällaistakin tempperamenttia. Lahjakuus matikassa alkoi näkymään koulussa vasta oikeastaan vitosella, kun laskutalkoivat vaikenemaan ja oleminen rauhoittumaan =)
mutta viihtyi hyvin kavereiden kanssa ja teki kyllä mielellään myös tehtävät. Harjoittelemista riitti kouluun kypsymisessä.
Nyt ekalla lukeminen on todellakin liian helppoa ja tylsyttää mutta muuten menee ihan ok. Itse lueskelee sitten aikojaan ja matikassa tekee lisätehtäviä.
Ei kannata olla liian huolissaan, mutta sopivalla tavalla voi tuoda opelle esiin, että lisätehtävät ovat ihan suotavia.