Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kun etsin uutta sähköautoa, ehtona oli, että siinä on ratin lämmitys ja lämpöpumppu."

Vierailija
02.12.2021 |

Siis ratin lämmitys. Miettikää, miten paljon energiaa palaa tällaisiin joutaviin mukavuutta parantaviin juttuihin etenkin autoilussa. Kaikki posottaa sisälämppäreitä täydellä teholla ettei vaan joutuisi mennä (hui) kylmään autoon. Mitähän jos laitettaisiin sitä vaatetta päälle talvella eikä haaskattaisi energiaa turhuuksiin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...höpisee vetypelle jonka dieselfarmarissa 70% energiasta menee hukkalämmöksi.

Vierailija
2/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Muista vaatia pitkä jatkojohto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen olosuhteissa kaikki lämpö ei ole hukkalämpöä. Siitä kertoo jo tarve näille lämmittimille. Mukaanlukien akuston oma lämmitys.

Vierailija
4/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesi kertoo vain siitä, ettei sinulla ole kokemusta. Itse ajattelin ennen ihan samoin. Nyt meille tuli auto, jossa on ratin lämmitys. En enää yhtään ihmettele, että joku sellaista etsii.

Vierailija
5/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun autossa ei ole lohkolämmitintä, ei siis myöskään sisätilanlämmitintä. Ei myöskään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Mun auto on kotona lämpimässä 60 neliöisessä autotallissa. Onko siinä sitten mitään järkeä, että kahdelle henkilöautolle lämmitetään 60 neliöistä hallia? 

Töissä en saa autoa mihinkään lämpöiseen ( ei olisi edes sitä lämpötolppaa) joten pakkasillakin täräytän sen dieselmoottorin kylmänä käyntiin. Ihanasti hörppää ylimääräistä polttoainetta ja tekee lisäpäästöjä.

 

Mutta onko siinä järkeä, että keitän aamulla kahvia, kun voisin olla ilmankin? Onko siinä järkeä, että suihkussa kulutan vettä pesemällä tukan shampoolla, kun voisin vain huuhtaista vedellä? Onko järkeä, että lämmitän yhden huoneen 3 kertaa viikossa sähkövastuksilla 60 asteeseen, viskon vähän vettä kiville ja tulen sieltä huoneesta pois? Onko järkeä, että kulutan energiaa paistamalla ruokaa uunissa, kun voisin elää leivällä ja raaoilla kasviksilla? 

Niinpä. Elämä on valintoja.

Vierailija
6/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun autossa ei ole lohkolämmitintä, ei siis myöskään sisätilanlämmitintä. Ei myöskään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Mun auto on kotona lämpimässä 60 neliöisessä autotallissa. Onko siinä sitten mitään järkeä, että kahdelle henkilöautolle lämmitetään 60 neliöistä hallia? 

Töissä en saa autoa mihinkään lämpöiseen ( ei olisi edes sitä lämpötolppaa) joten pakkasillakin täräytän sen dieselmoottorin kylmänä käyntiin. Ihanasti hörppää ylimääräistä polttoainetta ja tekee lisäpäästöjä.

Mutta onko siinä järkeä, että keitän aamulla kahvia, kun voisin olla ilmankin? Onko siinä järkeä, että suihkussa kulutan vettä pesemällä tukan shampoolla, kun voisin vain huuhtaista vedellä? Onko järkeä, että lämmitän yhden huoneen 3 kertaa viikossa sähkövastuksilla 60 asteeseen, viskon vähän vettä kiville ja tulen sieltä huoneesta pois? Onko järkeä, että kulutan energiaa paistamalla ruokaa uunissa, kun voisin elää leivällä ja raaoilla kasviksilla? 

Niinpä. Elämä on valintoja.

Muuten en ota kantaa mutta saunan lämmittäminen vain 60 asteeseen on kyllä ihan haaskausta, sama jättää kokonaan saunomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttomoottorin hyötysuhde on n. 35-40%, sähkömoottorin n. 85-90%. Eli jos polttomoottori auto vie 10l / 100 km, menee 100 km matkalla 6,5-6 l polttoainetta lämpönä taivaan tuuliin.

Vierailija
8/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattilämmitys on ihan ässä !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun autossa ei ole lohkolämmitintä, ei siis myöskään sisätilanlämmitintä. Ei myöskään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Mun auto on kotona lämpimässä 60 neliöisessä autotallissa. Onko siinä sitten mitään järkeä, että kahdelle henkilöautolle lämmitetään 60 neliöistä hallia? 

Töissä en saa autoa mihinkään lämpöiseen ( ei olisi edes sitä lämpötolppaa) joten pakkasillakin täräytän sen dieselmoottorin kylmänä käyntiin. Ihanasti hörppää ylimääräistä polttoainetta ja tekee lisäpäästöjä.

Mutta onko siinä järkeä, että keitän aamulla kahvia, kun voisin olla ilmankin? Onko siinä järkeä, että suihkussa kulutan vettä pesemällä tukan shampoolla, kun voisin vain huuhtaista vedellä? Onko järkeä, että lämmitän yhden huoneen 3 kertaa viikossa sähkövastuksilla 60 asteeseen, viskon vähän vettä kiville ja tulen sieltä huoneesta pois? Onko järkeä, että kulutan energiaa paistamalla ruokaa uunissa, kun voisin elää leivällä ja raaoilla kasviksilla? 

Niinpä. Elämä on valintoja.

Muuten en ota kantaa mutta saunan lämmittäminen vain 60 asteeseen on kyllä ihan haaskausta, sama jättää kokonaan saunomatta.

Minä menen saunaan 50-60 asteessa ja heitän kauheesti löylyä. Haluan höyrysaunan.

Ohis

Vierailija
10/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesi kertoo vain siitä, ettei sinulla ole kokemusta. Itse ajattelin ennen ihan samoin. Nyt meille tuli auto, jossa on ratin lämmitys. En enää yhtään ihmettele, että joku sellaista etsii.

Taisi mennä vähän pointti ohi? Kukapa ei haluaisi mukavuutta joo, mutta ilmankin pärjää. Kyseessä on siis täysin turhaa energiankulutusta jotta on mukavan lämpöistä pyöritellä paljain käsin rattia, kun ei jaksa laittaa niitä tumppuja käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratin lämmitys on ollut ihan tavallinen lisävaruste viimeiset kymmenen vuotta. Ihan kaikilla automerkeillä.

Vierailija
12/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia autoja ostaa eniten iäkkäät miehet. Heillä ääreisverenkierto on heikompaa ja kädet palelee. Hyvin ymmärrä lämmityksen suosion uusissa autoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun autossa ei ole lohkolämmitintä, ei siis myöskään sisätilanlämmitintä. Ei myöskään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Mun auto on kotona lämpimässä 60 neliöisessä autotallissa. Onko siinä sitten mitään järkeä, että kahdelle henkilöautolle lämmitetään 60 neliöistä hallia? 

Töissä en saa autoa mihinkään lämpöiseen ( ei olisi edes sitä lämpötolppaa) joten pakkasillakin täräytän sen dieselmoottorin kylmänä käyntiin. Ihanasti hörppää ylimääräistä polttoainetta ja tekee lisäpäästöjä.

Mutta onko siinä järkeä, että keitän aamulla kahvia, kun voisin olla ilmankin? Onko siinä järkeä, että suihkussa kulutan vettä pesemällä tukan shampoolla, kun voisin vain huuhtaista vedellä? Onko järkeä, että lämmitän yhden huoneen 3 kertaa viikossa sähkövastuksilla 60 asteeseen, viskon vähän vettä kiville ja tulen sieltä huoneesta pois? Onko järkeä, että kulutan energiaa paistamalla ruokaa uunissa, kun voisin elää leivällä ja raaoilla kasviksilla? 

Niinpä. Elämä on valintoja.

Muuten en ota kantaa mutta saunan lämmittäminen vain 60 asteeseen on kyllä ihan haaskausta, sama jättää kokonaan saunomatta.

Ei muuten ole. Kiuashan siinä on muutenkin tarkoitus lämmittää kuumaksi, eikä sitä koko huonetta. 60-asteinen sauna on sellainen, että kuumasta kiukaasta saa hyvät löylyt, mutta saunassa jaksaa istua ja nauttia kunnolla niistä löylyistä. 80 astetta on liian kuuma missä tahansa saunassa, löyly ei ole enää sellainen lempeän kostea, vaan menee liian kuivaksi ja polttavaksi, eikä ole enää mikään nautinto. Puhumattakaan jostain 100 asteesta. 

Vierailija
14/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesi kertoo vain siitä, ettei sinulla ole kokemusta. Itse ajattelin ennen ihan samoin. Nyt meille tuli auto, jossa on ratin lämmitys. En enää yhtään ihmettele, että joku sellaista etsii.

Taisi mennä vähän pointti ohi? Kukapa ei haluaisi mukavuutta joo, mutta ilmankin pärjää. Kyseessä on siis täysin turhaa energiankulutusta jotta on mukavan lämpöistä pyöritellä paljain käsin rattia, kun ei jaksa laittaa niitä tumppuja käteen.

Ei minulla mennyt pointti ohi. Sinulta meni minun pointtini ohi: kun on saanut maistaa luksusta - asiassa kuin asiassa - ei siitä (useimmat) halua ekologisuuden nimissä luopua. Ihan sama, mitä mikäkin maksaa, kun asiasta saa nautintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttomoottorin hyötysuhde on n. 35-40%, sähkömoottorin n. 85-90%. Eli jos polttomoottori auto vie 10l / 100 km, menee 100 km matkalla 6,5-6 l polttoainetta lämpönä taivaan tuuliin.

Pakkasella sähköauton ajomatka puolittuu, samoin hyötysuhde.

Vierailija
16/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nautin tästä kylmyydestä. Herää jotenkin eloon pakkasella

Vierailija
17/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä jostain Defan lämmitinmainoksesta lähtien on myös ihmetyttänyt, että minkä ihmeen takia ihmisten pitää päästä liikkumaan talvellakin autoillessaan kesävaatteissa, eikä pukeuduta sään mukaisesti. Voihan se autokin hajota matkalla ja mitäs sitten, sinne palellutaan varmaan shortseissa lumipenkkaan. Paljonkohan maapallon energiankulutuksesta meneekään tällaiseen periaatteessa ihan turhaan mukavuuteen. Itse kun nuorena autoilin, niin ei ollut kuin korkeintaan lohkolämmitin ja ikkunoiden raapiminenkin oli ihan mukavaa liikuntaa. Ei tullut autossa kylmä kun pukeutui kunnolla.

Vierailija
18/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä kylmään rattiin vähään aikaan koskenut vaikkei ole koko ratinlämmitintä. Webasto hoitaa sisälle sopivan lämpötilan.

Vierailija
19/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun autossa ei ole lohkolämmitintä, ei siis myöskään sisätilanlämmitintä. Ei myöskään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Mun auto on kotona lämpimässä 60 neliöisessä autotallissa. Onko siinä sitten mitään järkeä, että kahdelle henkilöautolle lämmitetään 60 neliöistä hallia? 

Töissä en saa autoa mihinkään lämpöiseen ( ei olisi edes sitä lämpötolppaa) joten pakkasillakin täräytän sen dieselmoottorin kylmänä käyntiin. Ihanasti hörppää ylimääräistä polttoainetta ja tekee lisäpäästöjä.

Mutta onko siinä järkeä, että keitän aamulla kahvia, kun voisin olla ilmankin? Onko siinä järkeä, että suihkussa kulutan vettä pesemällä tukan shampoolla, kun voisin vain huuhtaista vedellä? Onko järkeä, että lämmitän yhden huoneen 3 kertaa viikossa sähkövastuksilla 60 asteeseen, viskon vähän vettä kiville ja tulen sieltä huoneesta pois? Onko järkeä, että kulutan energiaa paistamalla ruokaa uunissa, kun voisin elää leivällä ja raaoilla kasviksilla? 

Niinpä. Elämä on valintoja.

Muuten en ota kantaa mutta saunan lämmittäminen vain 60 asteeseen on kyllä ihan haaskausta, sama jättää kokonaan saunomatta.

Ei muuten ole. Kiuashan siinä on muutenkin tarkoitus lämmittää kuumaksi, eikä sitä koko huonetta. 60-asteinen sauna on sellainen, että kuumasta kiukaasta saa hyvät löylyt, mutta saunassa jaksaa istua ja nauttia kunnolla niistä löylyistä. 80 astetta on liian kuuma missä tahansa saunassa, löyly ei ole enää sellainen lempeän kostea, vaan menee liian kuivaksi ja polttavaksi, eikä ole enää mikään nautinto. Puhumattakaan jostain 100 asteesta. 

Kosteammat löylyt kuumemmassa saa. Lämpimämpi ilma voi sitoa enemmän vesihöyryä.

Vierailija
20/30 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista mutta lämmittämätön auto on turvallisuusriski, varsinkin jos etulasi huurtuu koko ajan niin ettei näe eteensä. Olisko edes mahdollista tehdä umpikorista autoa jonka lasi ei huurru talvella jos sisätila on kylmä, ihminenhän tuottaa koko ajan hengityksen mukana kosteutta sisätiloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä