Pikku putiikki ja black friday-alennukset
Ostin viime lauantaine pienehköstä vaateliikkeestö vaatteita lähes 400€:lla. Tänään näen ikkunassa lapun ”koko valikoimasta -25% tämän viikon”.
Olisi ollut reilua myyjältä vihjaista tästä etenkin oli tutun tuttu myyjä…
Eikö olekin ok jos menen nyt palauttamaan tuotteet ja ostan samat tuotteet alehinnalla uudelleen? Aika isosta summasta kuitenkin kyse. Kuitti tallessa ja laput vielä paikallaan.
Kommentit (17)
Ei kauppiaan ole mikään pakko hyväksyä palautusta.
Jos et armon vuonna 2021 ole Black Fridaysta kuullut niin ihan omaan piikkiin voit tuon laittaa. Ja ei, ei ole oikein, koska mitään palautusoikeutta sinulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos et armon vuonna 2021 ole Black Fridaysta kuullut niin ihan omaan piikkiin voit tuon laittaa. Ja ei, ei ole oikein, koska mitään palautusoikeutta sinulla ei ole.
Millä perusteella ei ole palautusoikeutta? Ihan kuluttajasuojalain perusteella palautusoikeus löytyy.
Kerrohan niitä perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et armon vuonna 2021 ole Black Fridaysta kuullut niin ihan omaan piikkiin voit tuon laittaa. Ja ei, ei ole oikein, koska mitään palautusoikeutta sinulla ei ole.
Millä perusteella ei ole palautusoikeutta? Ihan kuluttajasuojalain perusteella palautusoikeus löytyy.
Kerrohan niitä perusteluja.
Kuluttajasuojalain palautusoikeus koskee vain etämyyntiä.
Ei ole palautusoikeutta jos ei ole viallinen tuote. Nettikaupoissa ym on mutta kivijalkaliikkeen ei tarvitse ottaa tavaroita takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et armon vuonna 2021 ole Black Fridaysta kuullut niin ihan omaan piikkiin voit tuon laittaa. Ja ei, ei ole oikein, koska mitään palautusoikeutta sinulla ei ole.
Millä perusteella ei ole palautusoikeutta? Ihan kuluttajasuojalain perusteella palautusoikeus löytyy.
Kerrohan niitä perusteluja.
Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et armon vuonna 2021 ole Black Fridaysta kuullut niin ihan omaan piikkiin voit tuon laittaa. Ja ei, ei ole oikein, koska mitään palautusoikeutta sinulla ei ole.
Millä perusteella ei ole palautusoikeutta? Ihan kuluttajasuojalain perusteella palautusoikeus löytyy.
Kerrohan niitä perusteluja.
Jonkun pitäis kirjoittaa ensin lakiin tuollainen pykälä.
Voit ainakin kysyä palautusoikeudesta. Juu, ei ole liikkeen pakko ottaa vastaan mutta usein kuitenkin ottavat. Minulta ei ainakaan ole kyselty syytä, kun olen palauttanut vaatteita ketjuliikkeisiin ja pienempiin kauppoihin. Kunhan on kuitti mukana ja laput kiinni vaatteissa.
Jos kauppa ilmoittaa palautusoikeudesta niin minkä ihmeen takia tämä ei pitäis paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppa ilmoittaa palautusoikeudesta niin minkä ihmeen takia tämä ei pitäis paikkaansa?
Se on sen kaupan asia. Ei siihen pidä lakia sotkea.
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppa ilmoittaa palautusoikeudesta niin minkä ihmeen takia tämä ei pitäis paikkaansa?
Ilmeisesti ei ole ilmoittanut kun AP moista kyselee. Jos olisi ilmoittanut niin eihän siinä olisi mitään kyseltävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et armon vuonna 2021 ole Black Fridaysta kuullut niin ihan omaan piikkiin voit tuon laittaa. Ja ei, ei ole oikein, koska mitään palautusoikeutta sinulla ei ole.
Millä perusteella ei ole palautusoikeutta? Ihan kuluttajasuojalain perusteella palautusoikeus löytyy.
Kerrohan niitä perusteluja.
Tuossa niitä perusteluja on Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivulta:
Palautusoikeus
Tuotteen ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä, eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei siis voi yleensä perua, vaikka tulisikin katumapäälle. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita.
Ostoksen voi vaihtaa tai palauttaa vain silloin, jos:
Yritys on myöntänyt tuotteelle vaihto- ja palautusoikeuden. Tällaisen oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista, joten se voi määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot, esimerkiksi 8 tai 30 päivän palautusoikeuden. Kauppa voi vaatia myös esittämään kuitin silloin, kun tuotteen ostajalle on annettu oikeus vaihtoon tai palautukseen.
Jos yrityksellä ei ole (vapaaehtoista) tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ja kuluttaja on epävarma ostoksesta, voi ehdottaa avokaupan tekoa. Avokaupassa myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tuote kauppaan tai vaihtaa se toiseen. Jos myyjä suostuu avokauppaan, ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin.
kyseessä on kotimyynti tai etämyynti (puhelinmyynti, postimyynti, verkkokauppa tai TV-shop), joissa kuluttajalla on lakisääteinen 14 päivän kaupan peruutusoikeus. Etämyynnissä peruutusoikeudelle on rajoituksia, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan. Peruutusoikeus ei koske esimerkiksi asiakkaan toivomusten mukaisesti valmistettuja mittatilaustuotteita eikä ääni- ja kuvatallenteita tai tietokoneohjelmia, joiden sinetti on avattu.
Jos virheettömän tuotteen palautusoikeudesta ei ole sovittu ennen kaupan tekemistä ja yritys palautukseen suostuu, yrityksellä on halutessaan oikeus vaatia kaupan purkamisesta kohtuullinen vahingonkorvaus eli purkuraha.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/k…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et armon vuonna 2021 ole Black Fridaysta kuullut niin ihan omaan piikkiin voit tuon laittaa. Ja ei, ei ole oikein, koska mitään palautusoikeutta sinulla ei ole.
Millä perusteella ei ole palautusoikeutta? Ihan kuluttajasuojalain perusteella palautusoikeus löytyy.
Kerrohan niitä perusteluja.
Kaupoilla ei ole palautusoikeutta minkään kuluttajasuojalain perusteella, vaan palautusoikeus on ylimääräistä asiakaspalvelua, jota liike voi halutessaan tarjota, mutta pakko ei siis ole.
Palautusoikeus koskee ainoastaan etämyyntiä (esim. nettikaupat), sillä tässä tilanteessa ostaja näkee tuotteen luonnossa vasta saatuaan sen käsiinsä, ja mikäli tuote ei ole sopiva, tai ei muuten vastaa toiveita, niin silloin sillä on palautusoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et armon vuonna 2021 ole Black Fridaysta kuullut niin ihan omaan piikkiin voit tuon laittaa. Ja ei, ei ole oikein, koska mitään palautusoikeutta sinulla ei ole.
Millä perusteella ei ole palautusoikeutta? Ihan kuluttajasuojalain perusteella palautusoikeus löytyy.
Kerrohan niitä perusteluja.
Tässä esim. Ylen artikkeli, jossa lainsäädäntö on selitetty hyvin selkeästi:
https://yle.fi/uutiset/3-7149272
” Kuluttajaliitossa on huomattu, etteivät ihmiset aina ymmärrä kaupankäyntiin liittyviä oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan. Siinä missä postimyynnistä tai netistä ostettavilla tuotteilla on aina 14 vuorokauden palautusoikeus, ei kivijalkakaupalla ole velvollisuutta vaihtaa ehjää ja toimivaa tuotetta toiseen, saati palauttaa rahoja.”