Reilua peliä Finnairilla
Työnantaja yksipuolisesti muuttaa työehtoja ja vakiintuneita käytäntöjä vaikka on voimassa oleva TES.
"Paajasen mukaan yhtiö ei koe, että erimielisyyksistä olisi tarpeen enää neuvotella.
– Työnantajana me emme varsinaisesti näe aihetta neuvotella tästä. Asiaa on käsitelty pitkin kevättä työehtosopimusta tehtäessä. Toki vuoropuhelua jatkamme, hän toteaa."
Tervetuloa vaan talo- ja työntekijäkohtainen paikallinen sopiminen. Kyllä kaikki pystyvät itse neuvottelemaan parhaat mahdolliset sopimukset itselleen. Jos työnantaja ei meinaa suostua niin aina voi uhata irtisanoutumisella.
Kommentit (77)
Mitä väliä? Sain just lennot Hki - Edinburgh vain 163e. Muu ei kiinnosta.
No eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Kaikki muutkin pukeutuu työvaatteisiinsa ihan omalla ajallaan. Lääkäritkin laittaa lääkärintakkinsa päälle ennen sisäänkirjautumista. Ja edelleen noilla on tunti ennen koneen lähtöä palkallista kahvitteluaikaa. Kyse ei ole muusta kuin töiden järkeistämisestä.
Onhan tuo ongelma, mutta toisaalta Finnairia on kohdannut sen tason katastrofi että on mielestäni ihan perusteltua, ettei vanhat säännöt välttämättä ihan kaikessa juuri nyt päde. Se tulisi ymmärtää myös työntekijäpuolella.
On ihme että koko Finnair on yhä enää pystyssä koronakaaoksen jälkeen. Lentoemot voisi ajatella muutakin kun itseään.
Vierailija kirjoitti:
Matkustamohenkilökunnan liittona on AKT, joten tämä ei jää tähän. Tarvittaeesa koko Suomen vienti satamissa ja lentokentillä pysäytetään, kunnes asiaan saadaan liittoa tyydyttävä ratkaisu.
Ja se valituksen aihe? Kun mitään sopimusta ei rikota, on aika huono lähteä valittamaan siitä, että tlimitoitettuja etuja karsitaan.
Tuo päivärahakommentti on aika erikoinen.
"Päivärahaa maksetaan edelleen työmatkan aikana aiheutuneista lisäkuluista, kuten ruokailusta."
Minä tulkitsen tuon niin, että jos kuluja on tullut 15€ niin maksetaan 15€, vaikka kyseisen maan päiväraha olisi 60€.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ongelma, mutta toisaalta Finnairia on kohdannut sen tason katastrofi että on mielestäni ihan perusteltua, ettei vanhat säännöt välttämättä ihan kaikessa juuri nyt päde. Se tulisi ymmärtää myös työntekijäpuolella.
Kriisipykäliin vedoten vanhoista säännöistä voidaan sopia poikettavan määräajaksi. Vai kuinka moni teistä kaipaa takaisin Sipilän KIKY-tunteja?
Finnairilla aika tiukka taloudellinen kaksi vuotta takanapäin. Olisin heidän työntekijänä todella kiitollinen jos pystyisivät minulle tarjoamaan edes jotain työtä jollain palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo päivärahakommentti on aika erikoinen.
"Päivärahaa maksetaan edelleen työmatkan aikana aiheutuneista lisäkuluista, kuten ruokailusta."
Minä tulkitsen tuon niin, että jos kuluja on tullut 15€ niin maksetaan 15€, vaikka kyseisen maan päiväraha olisi 60€.
Lentohenkilökunta saa ihan normaalin päivärahan, jos he ovat yön yli kohteessa. Sen lisäksi he saavat ateriaedun. Nyt on vain karsittu se päiväraha, jonka he saivat vaikka eivät olleet kohteessa yön yli. Ja se on ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Kaikki muutkin pukeutuu työvaatteisiinsa ihan omalla ajallaan. Lääkäritkin laittaa lääkärintakkinsa päälle ennen sisäänkirjautumista. Ja edelleen noilla on tunti ennen koneen lähtöä palkallista kahvitteluaikaa. Kyse ei ole muusta kuin töiden järkeistämisestä.
Työthän alkaa vasta kun alat niitä paikallasi tekemään. Vastedes kävelyt työpaikalle, vessassakäynnit ja kahvinhaku ja rupattelu työkavereille tapahtuu omalla ajalla.
Juuri nämä liitot ovat aiheuttaneet sen, että työntekijälle on tullut etuja ja korotuksia vuosikaudet ilmaiseksi, vaikka hän ei työpanoksellaan olisi niitä ansainnut. Kyllä Suomessa pitäisi paskalle työntekijälle pystyä maksamaan paska palkka ja hyvälle osaamisen mukaan.
Moni alalla menetti työnsä määräajaksi tai kokonaan, olisivat tyytyväisiä, että on vielä työpaikka mihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo päivärahakommentti on aika erikoinen.
"Päivärahaa maksetaan edelleen työmatkan aikana aiheutuneista lisäkuluista, kuten ruokailusta."
Minä tulkitsen tuon niin, että jos kuluja on tullut 15€ niin maksetaan 15€, vaikka kyseisen maan päiväraha olisi 60€.
Lentohenkilökunta saa ihan normaalin päivärahan, jos he ovat yön yli kohteessa. Sen lisäksi he saavat ateriaedun. Nyt on vain karsittu se päiväraha, jonka he saivat vaikka eivät olleet kohteessa yön yli. Ja se on ihan oikein.
Ja hotelliyö on ilmainen, sitä ei peruspäivärahalla maksettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nämä liitot ovat aiheuttaneet sen, että työntekijälle on tullut etuja ja korotuksia vuosikaudet ilmaiseksi, vaikka hän ei työpanoksellaan olisi niitä ansainnut. Kyllä Suomessa pitäisi paskalle työntekijälle pystyä maksamaan paska palkka ja hyvälle osaamisen mukaan.
Tämä! Lentoemännät ovat vuosikausia lennättäneet koko sukunsa ilmaiseksi, hyvä vaan, että asia korjataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo päivärahakommentti on aika erikoinen.
"Päivärahaa maksetaan edelleen työmatkan aikana aiheutuneista lisäkuluista, kuten ruokailusta."
Minä tulkitsen tuon niin, että jos kuluja on tullut 15€ niin maksetaan 15€, vaikka kyseisen maan päiväraha olisi 60€.
Lentohenkilökunta saa ihan normaalin päivärahan, jos he ovat yön yli kohteessa. Sen lisäksi he saavat ateriaedun. Nyt on vain karsittu se päiväraha, jonka he saivat vaikka eivät olleet kohteessa yön yli. Ja se on ihan oikein.
Ja hotelliyö on ilmainen, sitä ei peruspäivärahalla maksettaisi.
Ei kukaan muukaan maksa itse hotelliyötään työmatkoilla. No yksityisyrittäjä ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nämä liitot ovat aiheuttaneet sen, että työntekijälle on tullut etuja ja korotuksia vuosikaudet ilmaiseksi, vaikka hän ei työpanoksellaan olisi niitä ansainnut. Kyllä Suomessa pitäisi paskalle työntekijälle pystyä maksamaan paska palkka ja hyvälle osaamisen mukaan.
Juuri näin. Nyt firmoilla ei ole mahdollisuutta maksaa kunnon työntekijöille ansaitsemaansa palkkaa, kun alisuorittajille pitää maksaa sitä TES:sin mukaista. Alisuorittajilta 5-15% pois palkasta ja tämä raha tuottavimmille työntekijöille. Tämä myös motivoisi alisuorittajia ja näin kokonaistuottavuus paranisi yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Kaikki muutkin pukeutuu työvaatteisiinsa ihan omalla ajallaan. Lääkäritkin laittaa lääkärintakkinsa päälle ennen sisäänkirjautumista. Ja edelleen noilla on tunti ennen koneen lähtöä palkallista kahvitteluaikaa. Kyse ei ole muusta kuin töiden järkeistämisestä.
Työthän alkaa vasta kun alat niitä paikallasi tekemään. Vastedes kävelyt työpaikalle, vessassakäynnit ja kahvinhaku ja rupattelu työkavereille tapahtuu omalla ajalla.
Kun olin kesätöissä ydinvoimalassa, niin matka ulko-ovelta reaktorihalliin kesti 45-60 min kaikkine suojavarustevaihtoineen ja muine käytäntöineen ja sama pois tullessa. Eli mielestäsi tuo 1,5-2h päivässä ei ollut työaikaa vaan omaa vapaa-aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nämä liitot ovat aiheuttaneet sen, että työntekijälle on tullut etuja ja korotuksia vuosikaudet ilmaiseksi, vaikka hän ei työpanoksellaan olisi niitä ansainnut. Kyllä Suomessa pitäisi paskalle työntekijälle pystyä maksamaan paska palkka ja hyvälle osaamisen mukaan.
Juuri näin. Nyt firmoilla ei ole mahdollisuutta maksaa kunnon työntekijöille ansaitsemaansa palkkaa, kun alisuorittajille pitää maksaa sitä TES:sin mukaista. Alisuorittajilta 5-15% pois palkasta ja tämä raha tuottavimmille työntekijöille. Tämä myös motivoisi alisuorittajia ja näin kokonaistuottavuus paranisi yrityksessä.
Yksittäisten alisuoriutujien asia on ihan eri kuin kokonaisen ammattiryhmän etujen polkeminen huolimatta siitä, miten hyviä työntekijöitä ovat. Alisuoriutujien tilanteeseen päästään puuttumaan heti, kun palkka-avoimuus tulee voimaan ja työkaverit näkevät toistensa palkat kuten ovat nähneet ahkeruuden ja osaamisen tähän saakka.
Meillä ainakin tehtaalla porukka kirjaa itsensä ensin sisälle ja menee sitten vasta vaihtamaan työvaatteet päälle. Käytäntö on ollut sellainen ainakin sen kolmekymmentä vuotta kun olen siellä ollut.
Matkustamohenkilökunnan liittona on AKT, joten tämä ei jää tähän. Tarvittaeesa koko Suomen vienti satamissa ja lentokentillä pysäytetään, kunnes asiaan saadaan liittoa tyydyttävä ratkaisu.