Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilua peliä Finnairilla

Vierailija
19.09.2021 |

Työnantaja yksipuolisesti muuttaa työehtoja ja vakiintuneita käytäntöjä vaikka on voimassa oleva TES.

"Paajasen mukaan yhtiö ei koe, että erimielisyyksistä olisi tarpeen enää neuvotella.

– Työnantajana me emme varsinaisesti näe aihetta neuvotella tästä. Asiaa on käsitelty pitkin kevättä työehtosopimusta tehtäessä. Toki vuoropuhelua jatkamme, hän toteaa."

Tervetuloa vaan talo- ja työntekijäkohtainen paikallinen sopiminen. Kyllä kaikki pystyvät itse neuvottelemaan parhaat mahdolliset sopimukset itselleen. Jos työnantaja ei meinaa suostua niin aina voi uhata irtisanoutumisella.

https://yle.fi/uutiset/3-12098586

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo päivärahakommentti on aika erikoinen.

"Päivärahaa maksetaan edelleen työmatkan aikana aiheutuneista lisäkuluista, kuten ruokailusta."

Minä tulkitsen tuon niin, että jos kuluja on tullut 15€ niin maksetaan 15€, vaikka kyseisen maan päiväraha olisi 60€.

Lentohenkilökunta saa ihan normaalin päivärahan, jos he ovat yön yli kohteessa. Sen lisäksi he saavat ateriaedun. Nyt on vain karsittu se päiväraha, jonka he saivat vaikka eivät olleet kohteessa yön yli. Ja se on ihan oikein.

Ja hotelliyö on ilmainen, sitä ei peruspäivärahalla maksettaisi.

Ei kukaan muukaan maksa itse hotelliyötään työmatkoilla. No yksityisyrittäjä ehkä.

Riippuu työnantajasta ja sopimuksesta. Kyllä monelle maksetaan vain lakisääteinen päiväraha ja sit itse yöpymisensä.

Vierailija
22/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Kaikki muutkin pukeutuu työvaatteisiinsa ihan omalla ajallaan. Lääkäritkin laittaa lääkärintakkinsa päälle ennen sisäänkirjautumista. Ja edelleen noilla on tunti ennen koneen lähtöä palkallista kahvitteluaikaa. Kyse ei ole muusta kuin töiden järkeistämisestä.

Työthän alkaa vasta kun alat niitä paikallasi tekemään. Vastedes kävelyt työpaikalle, vessassakäynnit ja kahvinhaku ja rupattelu työkavereille tapahtuu omalla ajalla.

Kun olin kesätöissä ydinvoimalassa, niin matka ulko-ovelta reaktorihalliin kesti 45-60 min kaikkine suojavarustevaihtoineen ja muine käytäntöineen ja sama pois tullessa. Eli mielestäsi tuo 1,5-2h päivässä ei ollut työaikaa vaan omaa vapaa-aikaa?

Nuo ovat eri asia, koska ne kuuluvat sun työhön-osa protokollaa. Se, että sä puet vaatteet päällesi, ei sen sijaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihme että koko Finnair on yhä enää pystyssä koronakaaoksen jälkeen. Lentoemot voisi ajatella muutakin kun itseään.

Finnair on pystyssä sen takia, että sinä ja minä annoimme Finnairin kassaan 700 miljoonaa vastikkeetonta rahaa. Ihan vaan sen takia, että Finnair on. Ja lisää tullaan kuppaamaan veronmaksajilta.

Vierailija
24/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri nämä liitot ovat aiheuttaneet sen, että työntekijälle on tullut etuja ja korotuksia vuosikaudet ilmaiseksi, vaikka hän ei työpanoksellaan olisi niitä ansainnut. Kyllä Suomessa pitäisi paskalle työntekijälle pystyä maksamaan paska palkka ja hyvälle osaamisen mukaan.

Juuri näin. Nyt firmoilla ei ole mahdollisuutta maksaa kunnon työntekijöille ansaitsemaansa palkkaa, kun alisuorittajille pitää maksaa sitä TES:sin mukaista. Alisuorittajilta 5-15% pois palkasta ja tämä raha tuottavimmille työntekijöille. Tämä myös motivoisi alisuorittajia ja näin kokonaistuottavuus paranisi yrityksessä.

Totta kai firmoilla on mahdollisuus maksaa hyvälle tekijälle hyvää palkkaa, sitä vaan harvemmin halutaan tehdä vaikka vara olisikin.

Tiedoksi niillekin yrittäjille, joilta asia on mennyt ohi; on täysin OK maksaa työntekijälle enemmän kuin TES:sin määräämä absoluuttinen minimipalkka.

Vierailija
25/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin tehtaalla porukka kirjaa itsensä ensin sisälle ja menee sitten vasta vaihtamaan työvaatteet päälle. Käytäntö on ollut sellainen ainakin sen kolmekymmentä vuotta kun olen siellä ollut.

Suojavarusteet on eri asia. Ja jos puhutaan vain työhaalarista, niin työnantajalla on kaikki oikeus vaatia sen päälle pukemista omalla ajalla. Jos teillä sit tämä käytäntö ei ole aiheuttanut sitä, että toista tuntia lorvitaan, varmasti ei ole tarvetta puuttua. Finnairilla nyt asia on nostettu esiin, eli ”väärinkäytöksiä” huomattu.

Vierailija
26/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Päivärahaa maksetaan edelleen työmatkan aikana aiheutuneista lisäkuluista, kuten ruokailusta."

Minä tulkitsen tuon niin, että jos kuluja on tullut 15€ niin maksetaan 15€, vaikka kyseisen maan päiväraha olisi 60€.

Lentohenkilökunta saa ihan normaalin päivärahan, jos he ovat yön yli kohteessa. Sen lisäksi he saavat ateriaedun. Nyt on vain karsittu se päiväraha, jonka he saivat vaikka eivät olleet kohteessa yön yli. Ja se on ihan oikein.

Ei kukaan muukaan maksa itse hotelliyötään työmatkoilla. No yksityisyrittäjä ehkä.

Riippuu työnantajasta ja sopimuksesta. Kyllä monelle maksetaan vain lakisääteinen päiväraha ja sit itse yöpymisensä.

Meillä näin. Ja siihen siirryttiin, koska selvisi, että moni yöpyi ihan toisaalla ja sukulainen/tuttu siinä firman maksamassa huoneessa.

Vierailija
27/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihme että koko Finnair on yhä enää pystyssä koronakaaoksen jälkeen. Lentoemot voisi ajatella muutakin kun itseään.

Finnair on pystyssä sen takia, että sinä ja minä annoimme Finnairin kassaan 700 miljoonaa vastikkeetonta rahaa. Ihan vaan sen takia, että Finnair on. Ja lisää tullaan kuppaamaan veronmaksajilta.

Samaan aikaan Finnairin Tj. Manner veti vuonna 2020 palkitsemisbonuksia 216 727 euroa ja rahapalkkaa, osakkeita ym. niin, että koko vuoden palkka oli 1 125 233 euroa, vuonna 2020.

Vierailija
28/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan Finnairin Tj. Manner veti vuonna 2020 palkitsemisbonuksia 216 727 euroa ja rahapalkkaa, osakkeita ym. niin, että koko vuoden palkka oli 1 125 233 euroa, vuonna 2020.

Täh? Siis oikeasti? Yli millin Valtion firman johtamisesta?

Vierailija
29/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri nämä liitot ovat aiheuttaneet sen, että työntekijälle on tullut etuja ja korotuksia vuosikaudet ilmaiseksi, vaikka hän ei työpanoksellaan olisi niitä ansainnut. Kyllä Suomessa pitäisi paskalle työntekijälle pystyä maksamaan paska palkka ja hyvälle osaamisen mukaan.

Juuri näin. Nyt firmoilla ei ole mahdollisuutta maksaa kunnon työntekijöille ansaitsemaansa palkkaa, kun alisuorittajille pitää maksaa sitä TES:sin mukaista. Alisuorittajilta 5-15% pois palkasta ja tämä raha tuottavimmille työntekijöille. Tämä myös motivoisi alisuorittajia ja näin kokonaistuottavuus paranisi yrityksessä.

Tuohan on aivan tyhmä malli. Joku 5-15% ei riitä alkuunkaan, vaan pitää olla -70...+200% kuten aikaansaannoksetkin vaihtelevat eri työntekijöillä.

Vierailija
30/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai firmoilla on mahdollisuus maksaa hyvälle tekijälle hyvää palkkaa, sitä vaan harvemmin halutaan tehdä vaikka vara olisikin.

Tiedoksi niillekin yrittäjille, joilta asia on mennyt ohi; on täysin OK maksaa työntekijälle enemmän kuin TES:sin määräämä absoluuttinen minimipalkka.

Moni firma maksaa hyvälle enemmän kuin huonolle, mutta ei pysty maksamaan tarpeeksi koska näille TES:sin eläteille ei voi maksaa heidän työpanoksensa mukaan. Eihän siallekaan syötetä kaviaaria.

Vierailija
31/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa äkkiä työpaikkaa jos näin on. 25v olen ollut työelämässä ja ehkä 600 hotelliyötä työmatkoilla viettänyt ja aina työnantaja on maksanut yöpymisen. Ja päiväräha tulee aina kotimaassakin jos matkan pituus on vähintään 12h riippumatta yöpymisistä. Lyhyemmistä sitten osapäivä- tai lounasraha.

Vierailija
32/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö ettei Finnairin TJ uran haastavin aika ole ollut korona-aika ja hän ei olisi siitä kohtuullista korvausta ansainnut.

Vierailija
33/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Kaikki muutkin pukeutuu työvaatteisiinsa ihan omalla ajallaan. Lääkäritkin laittaa lääkärintakkinsa päälle ennen sisäänkirjautumista. Ja edelleen noilla on tunti ennen koneen lähtöä palkallista kahvitteluaikaa. Kyse ei ole muusta kuin töiden järkeistämisestä.

Työthän alkaa vasta kun alat niitä paikallasi tekemään. Vastedes kävelyt työpaikalle, vessassakäynnit ja kahvinhaku ja rupattelu työkavereille tapahtuu omalla ajalla.

Kun olin kesätöissä ydinvoimalassa, niin matka ulko-ovelta reaktorihalliin kesti 45-60 min kaikkine suojavarustevaihtoineen ja muine käytäntöineen ja sama pois tullessa. Eli mielestäsi tuo 1,5-2h päivässä ei ollut työaikaa vaan omaa vapaa-aikaa?

Nuo ovat eri asia, koska ne kuuluvat sun työhön-osa protokollaa. Se, että sä puet vaatteet päällesi, ei sen sijaan ole.

Eivätkö turvatarkastus ja passintarkastus mielestäsi ole osa protokollaa lentäjillä? Eli auto vain parkkiin koneen viereen ja siitä sitten rappuset ylös ja puikkoihin?

Vierailija
34/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WTF? Lähde?

Vierailija
35/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa äkkiä työpaikkaa jos näin on. 25v olen ollut työelämässä ja ehkä 600 hotelliyötä työmatkoilla viettänyt ja aina työnantaja on maksanut yöpymisen. Ja päiväräha tulee aina kotimaassakin jos matkan pituus on vähintään 12h riippumatta yöpymisistä. Lyhyemmistä sitten osapäivä- tai lounasraha.

Ei mulla ole tarvetta vaihtaa, oikein mielelläni otan päivärahan ja yövyn haluamassani paikassa. Firman maksamat hotellit ei ihan vastaa mun ajatusta. Ja päivärahoista ei ole tarvinnut tapella/valittaa.

Vierailija
36/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö ettei Finnairin TJ uran haastavin aika ole ollut korona-aika ja hän ei olisi siitä kohtuullista korvausta ansainnut.

Kohtuullinen korvaus vois olla Valtion Firman johtamisesta ehkä 30.000 e / kk.

Toi on aivan posketon palkka, kun firma ei voi mennä konkkaan. Kun tulee vaikeaa, kutsutaan veronmaksajat apuun. Kun menee hyvin, jaetaan voitot johtajille.

Vierailija
37/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia voi kaataa kuka tahansa halpamaasta lähetetty työntekijä, ja siihen se tulee menemään väkisinkin koska rehellisesti sanottuna nuorten lentoemäntien palkoilla ei elä kukaan Suomessa. Ei mikäli omalla tienestillä pitäisi maksaa asuminen missään tai oma ruoka ja jotain matkakuluja.

Vierailija
38/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino sanalla kohtuullista. Minä olen ollut töissä yhtäjaksoisest vuodesta 1998 ja yhteenlaskettu bruttopalkka on vielä reilusti alle millin.

Vierailija
39/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullinen korvaus vois olla Valtion Firman johtamisesta ehkä 30.000 e / kk.

Toi on aivan posketon palkka, kun firma ei voi mennä konkkaan. Kun tulee vaikeaa, kutsutaan veronmaksajat apuun. Kun menee hyvin, jaetaan voitot johtajille.

On täysin perusteltua että Finnairia on tuettu valtion toimesta. Kansallinen lentoyhtiö on osa huoltovarmuutta. Osaavia ja päteviä ei saa 30000 euron kk-palkalla.

Vierailija
40/77 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö turvatarkastus ja passintarkastus mielestäsi ole osa protokollaa lentäjillä? Eli auto vain parkkiin koneen viereen ja siitä sitten rappuset ylös ja puikkoihin?

Lentäjät ja lentoemännän menevät sukkana läpi, max. 15 min. koko setti. Ja edelleen sen tunti ennen lentoa niillä se työaika alkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä