Jos ostaa junalipun Helsingistä Rovaniemelle, miksi matkalla ei voisi pysähtyä päiväksi Tampereelle?
Kommentit (27)
Miksi et osta kahta lippua eri päivlle, HEL-TMP ja TMP-RVN?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et osta kahta lippua eri päivlle, HEL-TMP ja TMP-RVN?
Tästä syystä. VR haluaa myydä kaksi lippua, ei yhtä.
Ennen saattoikin pysähtyä, mutta matkaa oli jatkettava saman päivän aikana. Eli kirjaimellisesti päiväksi saattoi pysähtyä, yön yli ei. Itse tein useasti niin, että tulin Helsingissä, pysähdyin Tampereella moikkaamassa kaveria ja jatkoin Jyväskylään.
Aikaa tästä tosin on kakskytviis vuotta tai sinne päin, en muista, koska muuttui niin, että ei saa pysähtyä.
Siksi koska paikanvaraus on nykyään automaattinen.
Järjestelmä menisi sekaisin, kun se miettisi, milloin olet ehtinyt syödä mustamakkaraa mahasi täyteen Mansessa ja valmis jälleen matkantekoon.
Muistelen, että poikkeamiskielto on tullut suunnilleen samoihin aikoihin kuin paikkalipuista tuli pakollisia. Syynä lienee se, että VR pystyy paremmin ennakoimaan matkustajamääriä ja vaunujen tarvetta eikä siten tarvitse ajattaa tyhjiä vaunuja ja toisaalta ei ole riskiä, että jostain ennakoimattomasta syystä jokin vuoro tulee tupaten täyteen tai ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et osta kahta lippua eri päivlle, HEL-TMP ja TMP-RVN?
Tästä syystä. VR haluaa myydä kaksi lippua, ei yhtä.
Ennen saattoikin pysähtyä, mutta matkaa oli jatkettava saman päivän aikana. Eli kirjaimellisesti päiväksi saattoi pysähtyä, yön yli ei. Itse tein useasti niin, että tulin Helsingissä, pysähdyin Tampereella moikkaamassa kaveria ja jatkoin Jyväskylään.
Aikaa tästä tosin on kakskytviis vuotta tai sinne päin, en muista, koska muuttui niin, että ei saa pysähtyä.
Joo, liput eivät olleet junakohtaisia, vaan voimassa esim. 16.9.2021, eikä ketään kiinnostanut, mitä junaa käytit lipun voimassaoloaikana, kunhan se ei ollut leimattu. Konnari kun leimasi fyysisesti lipun.
Juna ei ollut mitenkään suosittu kulkumuoto, vain pakosta ihmiset yleensä käytti. Lisäksi silloin kyseessä todella oli valtion rautatiet, eli valtion palvelu kansalaisille, jonka ei odotettukaan edes maksavan itseään takaisin, saatika tahkovan voittoja.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska paikanvaraus on nykyään automaattinen.
Järjestelmä menisi sekaisin, kun se miettisi, milloin olet ehtinyt syödä mustamakkaraa mahasi täyteen Mansessa ja valmis jälleen matkantekoon.
No ei kylläkään. Järjestelmä kyllä arpoo paikan, mutta sen voi vaihtaa. Eli kyllähän paikan voisi varata siihen junaan, johon on lähdössä. Nytkin paikan voi vaihtaa vielä ihan muutamaa minuuttia ennen junan lähtöä.
Ennen vanhaan paikkalippu ei ollut pakollinen, joten matkalla saattoi hengailla ja nousta saman reitin toiseen junaan myöhemmin. Junalippu myös oli voimassa kuukauden ostohetkestä eli hyvin oli aikaa odotella esim. sopivaa keliä. Sitten jos juna sattui olemaan kovin täynnä, joutui vaikkapa seisomaan (ellei ollut hankkinut paikkalippua).
Ennen vanhaan myös pikkuasemilla oli lipputoimistot ja asemarakennukset ainakin suunnilleen virka-aikana auki. Ei tarvinnut ulkosalla tuulen tuiverruksessa odotella. Mutta sitten valtion omistama yhtiö haluttiin kannattavaksi ja voittoa tuottavaksi. Asemien lipunmyynnit suljettiin ja pakollinen paikkalippu tuli käyttöön.
Kuopiossa esimerkiksi ei enää ole lipunmyyntiä, no sehän onkin vain 120.000 asukkaan tuppukylä. Muutenkin asemarakennusten sijaan ihmiset pannaan hengailemaan ostoskeskuksen kaltaisissa hälyisissä tiloissa. En pidä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen, että poikkeamiskielto on tullut suunnilleen samoihin aikoihin kuin paikkalipuista tuli pakollisia. Syynä lienee se, että VR pystyy paremmin ennakoimaan matkustajamääriä ja vaunujen tarvetta eikä siten tarvitse ajattaa tyhjiä vaunuja ja toisaalta ei ole riskiä, että jostain ennakoimattomasta syystä jokin vuoro tulee tupaten täyteen tai ylikin.
Voipa hyvin ollakin. Ja tosiaan, jossain kohtaa VR breikkasi:-) ja junat alkoivat olemaan enemmän täynnä, eli matkustajamäärät nousivat. Silloin, kun sinisillä junilla ajeltiin, oli aivan muutama vuoro, joka oli aina täynnä ja muut enimmäkseen hiljaisia.
Tosin kyllä ennen koronaa junat olivat yleensä melkoisen täynnä ja useat aivan tupaten täynnä ja ylikin. Eli sanoisin, että VR pyrki ennakoimaan, että varmasti tulee joka paikka käytettyä.
Yhdessä vaiheessahan paikkalipun pystyi ostamaan myös täyteen junaan = paikkoja ei ollut enää valittavissa, mutta lippu myytiin silti, niin tiskiltä kuin automaatista. Siinä sitten ihmiset istuivat portaikoissa ja väliköissä, välillä hirvitti, mitä voisi tapahtua, jos tulisi raju jarrutus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et osta kahta lippua eri päivlle, HEL-TMP ja TMP-RVN?
Oikeasti minun pitäisi pysähtyä Hämeenlinnassa ja käydä Armeijan ylijäämämyymälässä.
Pitää ilmeisesti ostaa kaksi junalippua.
Kauppa näyttääkin olevan vain parinsadan metrin päässä rautatieasemalta.
ap
70-80 luvuilla junissa oli tunnelmaa. Oli savuisia tupakkavaunuja. Juna kulki hitaasti. Kolisteli jokaisen kiskonliitoksen kohdalla, etenkin hiljaisessa vaunussa. Junat tupaten täynnä. Paikkalippuja ei ostettu vaan seistiin.
Junissa juotiin viinaa.
Vierailija kirjoitti:
70-80 luvuilla junissa oli tunnelmaa. Oli savuisia tupakkavaunuja. Juna kulki hitaasti. Kolisteli jokaisen kiskonliitoksen kohdalla, etenkin hiljaisessa vauhdissa. Junat tupaten täynnä. Paikkalippuja ei ostettu vaan seistiin.
Junissa juotiin viinaa.
Jos tilaan ruuan seisovasta pöydästä niin miksi en voi välillä olla töissä ja jatkaa syömistä kotiin palatessa?
44-vuotias mies kirjoitti:
Ennen vanhaan paikkalippu ei ollut pakollinen, joten matkalla saattoi hengailla ja nousta saman reitin toiseen junaan myöhemmin. Junalippu myös oli voimassa kuukauden ostohetkestä eli hyvin oli aikaa odotella esim. sopivaa keliä. Sitten jos juna sattui olemaan kovin täynnä, joutui vaikkapa seisomaan (ellei ollut hankkinut paikkalippua).
Ennen vanhaan myös pikkuasemilla oli lipputoimistot ja asemarakennukset ainakin suunnilleen virka-aikana auki. Ei tarvinnut ulkosalla tuulen tuiverruksessa odotella. Mutta sitten valtion omistama yhtiö haluttiin kannattavaksi ja voittoa tuottavaksi. Asemien lipunmyynnit suljettiin ja pakollinen paikkalippu tuli käyttöön.
Kuopiossa esimerkiksi ei enää ole lipunmyyntiä, no sehän onkin vain 120.000 asukkaan tuppukylä. Muutenkin asemarakennusten sijaan ihmiset pannaan hengailemaan ostoskeskuksen kaltaisissa hälyisissä tiloissa. En pidä tästä.
Näin muuten taisi ollakin, eli aikaisimmin olivat kk voimassa, sitten tulivat päiväkohtaisiksi ja sen jälkeen piti olla paikkalippu. Oikeassapa olet!
Ei siinä Tampereella ole junan ovella ketään tarkistamassa oliko lippusi Tampereelle vai Rovaniemelle. Sen kun poistut vaan.
Junissa on edelleen ravintola vaunut ilman tunnelmaa . Tupakoiville pitää saada oma vaunu kuten lemmikki eläimille on oma . Se lisää matkustajia ja rakentaa rauhaa. Ei saa syrjiä ketään. Ravintola vaunussa on vähän kontrollitunnelma ei vapautunut . Nuoriso elää virtuaali todellisuutta siinä kuin vanhat humppa aikaa. Nämä ovat eri maailmoja. Nuorison juhlat vanhusten juhlat on erilaisia.Siis +50 omat tupakka vaunut ravintola ja alle 50 omat . Tunnelmaa myös taustamusiikista. Mekin mielellään jäätäisiin matkalla päiväksi välissä tai yöksi sitten vasta kohteeseen. Pitää ostella lippuja joka kerta erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen, että poikkeamiskielto on tullut suunnilleen samoihin aikoihin kuin paikkalipuista tuli pakollisia. Syynä lienee se, että VR pystyy paremmin ennakoimaan matkustajamääriä ja vaunujen tarvetta eikä siten tarvitse ajattaa tyhjiä vaunuja ja toisaalta ei ole riskiä, että jostain ennakoimattomasta syystä jokin vuoro tulee tupaten täyteen tai ylikin.
Aivan kaikilla matkustajilla ei vieläkään ole paikkalippua. Esimerkiksi kondyktöörin myymällä lipuilla jostain syystä sellaista ei saa vaikka liput voitaisiin aivan hyvin myydä samalla järjestelmällä kuin netistäkin.
Siis tää tarkoittaa että pitkän matkan lippu voisi olla voimassa vaikka 2 päivää minkä voi käyttää sinä aikana tai vuorokauden eikä vain just siihen aikaan siinä junassa kello silloin vaan sitten kun huvittaa.Jos jäät junasta sun lippu ei käy seuraavaan . Koska niissä on tarkka päivämäärä kello junan numero penkkirivi kuin lentokoneessa. Comprendo??? Jotkut saa hermoromahduksen jos kuulee toisten puhuvan ääneen junavaunussa ja paikat on millilleen numeroitu että istut just siinä . Menty liian pitkälle ....
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä Tampereella ole junan ovella ketään tarkistamassa oliko lippusi Tampereelle vai Rovaniemelle. Sen kun poistut vaan.
?? Kyse olikin junaan sisään nousemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et osta kahta lippua eri päivlle, HEL-TMP ja TMP-RVN?
Tästä syystä. VR haluaa myydä kaksi lippua, ei yhtä.
Ennen saattoikin pysähtyä, mutta matkaa oli jatkettava saman päivän aikana. Eli kirjaimellisesti päiväksi saattoi pysähtyä, yön yli ei. Itse tein useasti niin, että tulin Helsingissä, pysähdyin Tampereella moikkaamassa kaveria ja jatkoin Jyväskylään.
Aikaa tästä tosin on kakskytviis vuotta tai sinne päin, en muista, koska muuttui niin, että ei saa pysähtyä.
Asemalta piti ottaa loppuun keskeytysleima, että pääsi sillä jatkamaan. En muista laittoiko konnari niitä myös.
Siksi