Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autokorjaamoiden laatu - neljä käyntiä ennenkuin vika löydettiin

Vierailija
24.08.2021 |

Koska asiasta on reklamaatioprosessi kesken, en laita auton merkkiä tai paikkakuntaa vielä. Ns. premiummerkki ja sen merkkihuolto kuitenkin kyseessä. Ongelmana autossa oli usein syttyvä moottorin vikavalo. Tämän vian selvittelyt vaativat yhteensä 4 käyntiä. Tyypilliseen tapaan huoltokäynnillä autosta luetaan vikakoodit ja mielestäni tämän jälkeen liian hätäisesti vähän "etwas zu tun" eli "jotakin tehdäkseen", tehdään "jotain". Jos vikakoodi näyttää anturivikaa, sitten vaan vaihdetaan anturi, sen enempää miettimättä oliko vikakoodi diagnostikka oikeaa. Johtanut, siihen että sama anturi ainakin kahdesti vaihdettiin, vaikka edellisellä käynnillä muutamaa viikkoa aiemmin oli vaihdettu. Ei herättänyt asentajaa kyseenalaistamaan, onko vika edes siinä anturissa.

No viimeisimmässä huollossa joku oikeastikin katsoi moottoritilaan ja totesi turbon hukkaportin alipaineletkussa halkeaman. Sen vaihtamisen jälkeen ei vikavalo ole enää syttynyt. Jotenkin tämä autojen huollot menneet siihen, että kukaan ei enää edes katso sinne moottoritilaan vaan tehdään siten kuin vikakoodilaite sanoo. Ja johtanut siihen, että yksinkertaisiakaan vikoja ei enää löydetä kuin kolmannella tai neljännellä käynnillä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vika oli sitä sorttia etteivät merkkihuollossa osanneet korjata lainkaan, piti etsiä spesialisti. Nykyiset älyautot ovat täysiä vammaisia paskeita

Vierailija
2/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä!

Neljä käyntiä myös, kun vikavalo paloi.

Testeri ei näyttänyt mitään, käskettiin vain ajamaan. Tyyliin veet valosta.

Kunnes ajot sitten tyssäs. Toisella pajalla, nyrkkisellaisella sanottiin jo oireiden perusteella., että kansiremppa edessä. No näin kävi, 650 € kustansi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä!

Neljä käyntiä myös, kun vikavalo paloi.

Testeri ei näyttänyt mitään, käskettiin vain ajamaan. Tyyliin veet valosta.

Kunnes ajot sitten tyssäs. Toisella pajalla, nyrkkisellaisella sanottiin jo oireiden perusteella., että kansiremppa edessä. No näin kävi, 650 € kustansi.

Kansiremppa 650€ !!!

Missä noin halvalla?

Vierailija
4/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle riitti pari vuotta sitten juuri aloituksessa kuvatun kaltainen toiminta. Vaihdoin uuteen sähköautoon. Yksi takuun alainen ylimääräinen huoltokeikka mutta muuten ollut tyytyväinen. En ikinä palaa tuohon polttomoottoreiden huoltohumppaan.

Vierailija
5/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä!

Neljä käyntiä myös, kun vikavalo paloi.

Testeri ei näyttänyt mitään, käskettiin vain ajamaan. Tyyliin veet valosta.

Kunnes ajot sitten tyssäs. Toisella pajalla, nyrkkisellaisella sanottiin jo oireiden perusteella., että kansiremppa edessä. No näin kävi, 650 € kustansi.

Kansiremppa 650€ !!!

Missä noin halvalla?

No siellä ekalla pajalla, jossa käskettiin vaan ajamaan. Veikkaisin, että jokin "nolousalennus".

Vierailija
6/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle riitti pari vuotta sitten juuri aloituksessa kuvatun kaltainen toiminta. Vaihdoin uuteen sähköautoon. Yksi takuun alainen ylimääräinen huoltokeikka mutta muuten ollut tyytyväinen. En ikinä palaa tuohon polttomoottoreiden huoltohumppaan.

Toivottavasti et volkkarin sähköautoa ostanut, hollannissa sellainen syttyi palamaan itsekseen, äti ja lapsi ehti viimetipassa pelastautua ulos autosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle riitti pari vuotta sitten juuri aloituksessa kuvatun kaltainen toiminta. Vaihdoin uuteen sähköautoon. Yksi takuun alainen ylimääräinen huoltokeikka mutta muuten ollut tyytyväinen. En ikinä palaa tuohon polttomoottoreiden huoltohumppaan.

Toivottavasti et volkkarin sähköautoa ostanut, hollannissa sellainen syttyi palamaan itsekseen, äti ja lapsi ehti viimetipassa pelastautua ulos autosta.

Onko olemassa joku polttomoottoriautomerkki, mikä ei olisi koskaan syttynyt palamaan?

Vierailija
8/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ostaa aina uusi auto ja vaihtaa se pois kun vikoja alkaa tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska korjaamoissa ei mitata laatua vaan suoritteita ja läpimenoaikoja. Konsulttien ohjaamana.

Vierailija
10/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentaja tekee työtään kiireessä ja saa palkkansa siitä kuinka monta autoa ehtii käsitellä alle maahantuojan korjaamiseen laskettua aikaa.

Korjaamo saa tuottonsa myös myytyjen ylihintaisten varaosien perusteella, joten asentaja vaihtaa todennäköisimmän osan tienatakseen itse mahdollisimman paljon, pysyäkseen työpaikassaan ja tuottaakseen työnantajalle.

Tämän seurauksena osia autoihin vaihdellaan surutta, eikä ketään kiinnosta missä se todellinen auton vika on.

Artisti maksaa, vinkuu ja maksaa, kun ei muuta voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentaja saa kyllä ihan normi tuntipalkkaa, aivan sama kuinka monta tuntia ihmettelee yhtä autoa. Se asiakas saattaa tietenkin hermostua, jos tulosta ei ala syntymään heti.

Joissain korjaamoissa perushuollot, jne on paketoitu ja asentaja tekee niitä urakalla. Ja siinä ei aleta ihmettelemään mitään varsinaiseen työhön kuulumatonta asiaa, ilman laskutuslupaa.

Vian etsiminen ja tutkiminen on aina hankalaa ja vaatii jo selvästi enemmän asentajalta. Kokemus ja osaaminen nousevat siinä erityiseen arvoon.

Ja juurihan oli jossain uutinen, että sähköautojen huollot ovat tulleet polttomoottoriautoja kalliimiksi. Syytä ei osattu varmaksi sanoa, mutta uutta tekniikkaa ja osaajien puutetta epäiltiin.

Itse olen tällainen harrastakorjailija, ja oikeat viat joudun viemään oikeaan huoltoon. Marmoritiskiä välttelen jos vain suinkin voin.

Vierailija
12/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle riitti pari vuotta sitten juuri aloituksessa kuvatun kaltainen toiminta. Vaihdoin uuteen sähköautoon. Yksi takuun alainen ylimääräinen huoltokeikka mutta muuten ollut tyytyväinen. En ikinä palaa tuohon polttomoottoreiden huoltohumppaan.

Itse veikkaan, että hiukkaakaan vanhempien sähköautojen huoltaminen ja korjaaminen tulee viemään omistajilta hiukset päästä ja viimeisetkin rahat taskusta. Niissä kun on kaikki älyautojen huonot puoletx10000 eikä mitään polttomoottorivehkeiden hyviä puolia(=niistä ihmiset jotain itsekin tajuavat).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mies ja pojat harrastavat autoja. Harvoin tarttee viedä autoa korjaamolle. Itsellä halvat testerit ym.

No nyt kun ostivat kolaroidun älyauton joutuivat käyttämään autokorjaamon testerillä kun omalla ei saanut riittävästi tietoa ja kaikkia vikakoodeja nollattua.

Hyvä säästö jos ostaa esim 7000€ hinnalla lunastuskuntoisen auton, ostaa osia 3 000€ arvosta ja harrastaa kuukauden-kaksi iltaisin auton kanssa. Lopputuloksena 16 000€ arvoinen auto. Toki vaatii tilat, työkalut, osaamista ja suhdeverkostonsa (esim maalauksiin, testerilukuihin ym).

Vierailija
14/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen ihan järkyttynyt, kun mun auton merkkihuolto annettiin toiselle korjaamolle. Huolto oli aina huippulaatua, ja kaiken saivat kuntoon. Toki maksoikin jonkusen verran, mutta olin tyytyväinen työn jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle riitti pari vuotta sitten juuri aloituksessa kuvatun kaltainen toiminta. Vaihdoin uuteen sähköautoon. Yksi takuun alainen ylimääräinen huoltokeikka mutta muuten ollut tyytyväinen. En ikinä palaa tuohon polttomoottoreiden huoltohumppaan.

Toivottavasti et volkkarin sähköautoa ostanut, hollannissa sellainen syttyi palamaan itsekseen, äti ja lapsi ehti viimetipassa pelastautua ulos autosta.

Onko olemassa joku polttomoottoriautomerkki, mikä ei olisi koskaan syttynyt palamaan?

Onko olemassa joku patteriautomerkki, mikä ei olisi koskaan syttynyt palamaan?

Vierailija
16/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle riitti pari vuotta sitten juuri aloituksessa kuvatun kaltainen toiminta. Vaihdoin uuteen sähköautoon. Yksi takuun alainen ylimääräinen huoltokeikka mutta muuten ollut tyytyväinen. En ikinä palaa tuohon polttomoottoreiden huoltohumppaan.

Toivottavasti et volkkarin sähköautoa ostanut, hollannissa sellainen syttyi palamaan itsekseen, äti ja lapsi ehti viimetipassa pelastautua ulos autosta.

Onko olemassa joku polttomoottoriautomerkki, mikä ei olisi koskaan syttynyt palamaan?

Onko olemassa joku patteriautomerkki, mikä ei olisi koskaan syttynyt palamaan?

En jaksa tästä kinata. Jokainenhan ajaa sellaisella autolla, millä haluaa ja mihin omat rahat riittää. Mulla sähköautoilijana ei ole ollut viimeiseen kahteen vuoteen mitään autoihin liittyviä ongelmia. En ajattele niiden olevan ongelmattomia, mutta huomattavan paljon huolettomampaa ainakin omien kokemusten perusteella kuin polttomoottoriautojen kanssa puljaaminen. Pitkä kahdeksan vuoden akkutakuu tuo turvaa kalleimman komponentin suhteen. Olen joskus kokenut esim Volvo XC90 mallin kaikki mahdolliset viat ja syytänyt marmorille viisinumeroisen summan rahaa sen korjauksiin, joissa vaihdettu vaihteistoa ja taka-akselin tasauspyörästöä, yms kaikkea pientä ja halpaa. 

Vierailija
17/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi oli 2016 ja automalli 2000. Laadukkaana pitämäni pitkäaikaisen autokorjaamon (juurikin nyrkkipajan tyylinen missä katsotaan ensimmäisenä konehuoneeseen) tekivät jakopään hihnan vaihdon ja siihen asianmukaisten hilujen vaihto samalla. Paperilla kaikki ok, auto alle ja kotiin kohti.

Paitsi ettei puolta kilometria korjaamoa kauemmas. Kauhea pamaus ja vikavalo syttyy. Auto hätäisesti sammuksiin ja hinaus korjaamolle. Korjaamo lupautuu selvittmään missä vika on.

Parin päivän päästä takaisin korjaamolle. Laturin hihna oli kuulemma katkennut ja korjaamon toimesta vaihdettu uusi veloituksetta. Lähden ajamaan kotiin päin.

Ja jo taas. Pamaus ja vikavalot. Mitä vattua?

Jäin selvittämään asiaa korjaamolle sillä kertaa kun ei kiirettä ollut. Korjaamon henkilökunnasta joku neropatti oli yrittänyt asentaa huoltokirjan mukaisesti laturiin moniurahihnaa entisen kiilahihnan hahloon. Tämän pitäisi olla ns. perustason tietämystä kenellä tahansa korjaamotyöntekijällä, että malli voi vaihtua kesken vuoden - ja varsinkin kun sama ihminen oli sekä irrottamassa vanhaa kiilahihnaa että asentamassa uutta moniurahihnaa.

Sieltä me roskiksesta kaivettiin vanha kiilahihna ja korjaamo varasi uuden ajan että tule kun ovat tilanneet huoltoa varten autovalmistajan oman merkin kiilahihnan - hyllyssä pelkästään noita moniurahihnoja.

Jäin miettimään, hävettikö korjaamon omistajaa yhtään työntekijän puolesta...

Vierailija
18/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi oli 2016 ja automalli 2000. Laadukkaana pitämäni pitkäaikaisen autokorjaamon (juurikin nyrkkipajan tyylinen missä katsotaan ensimmäisenä konehuoneeseen) tekivät jakopään hihnan vaihdon ja siihen asianmukaisten hilujen vaihto samalla. Paperilla kaikki ok, auto alle ja kotiin kohti.

Paitsi ettei puolta kilometria korjaamoa kauemmas. Kauhea pamaus ja vikavalo syttyy. Auto hätäisesti sammuksiin ja hinaus korjaamolle. Korjaamo lupautuu selvittmään missä vika on.

Parin päivän päästä takaisin korjaamolle. Laturin hihna oli kuulemma katkennut ja korjaamon toimesta vaihdettu uusi veloituksetta. Lähden ajamaan kotiin päin.

Ja jo taas. Pamaus ja vikavalot. Mitä vattua?

Jäin selvittämään asiaa korjaamolle sillä kertaa kun ei kiirettä ollut. Korjaamon henkilökunnasta joku neropatti oli yrittänyt asentaa huoltokirjan mukaisesti laturiin moniurahihnaa entisen kiilahihnan hahloon. Tämän pitäisi olla ns. perustason tietämystä kenellä tahansa korjaamotyöntekijällä, että malli voi vaihtua kesken vuoden - ja varsinkin kun sama ihminen oli sekä irrottamassa vanhaa kiilahihnaa että asentamassa uutta moniurahihnaa.

Sieltä me roskiksesta kaivettiin vanha kiilahihna ja korjaamo varasi uuden ajan että tule kun ovat tilanneet huoltoa varten autovalmistajan oman merkin kiilahihnan - hyllyssä pelkästään noita moniurahihnoja.

Jäin miettimään, hävettikö korjaamon omistajaa yhtään työntekijän puolesta...

Lisättäköön vielä, että onni onnettomuudessa "pelkkä" laturi. Itse jakohihnan pamaus olisi tuonut eteen totaalisen koneremontin.

Vierailija
19/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai, muistoja. Minä kävin merkkiliikkeessä seitsemän kertaa, ennen kuin viallinen laite vaihdettiin kokonaan uuteen.

Lystikkäin käynti taisi olla se, kun auto oli ollut muutaman tunnin pajalla ja asentajat soittivat ja kertoivat, että kyllähän se toimii ihan hyvin. Istuivat siis autossa painelemassa laitteen nappulaa ja olivat sitä mieltä, että kun nappulan valo palaa, laite on kunnossa.

Yhden kerran kävin hakemassa autoa ja sain vastaani työnjohtajan, joka kertoi, ettei mitään vikaa löytynyt. Saattelin hänet ulos auton luokse ja kehotin näyttämään, että laite toimii. Ei se toiminut. Tätä soutamista ja huopaamista kesti toista vuotta.

Kuluttajariitalautakunta oli valmis ottamaan tapauksen käsittelyyn, mutta sitten selvisi, että koska minulla oli toiminimi. Ainoa vaihtoehtoni olisi ollut viedä tapaus normaalisti oikeuteen. Lopulta otin yhteyttä suoraan merkkiliikkeen korkeimmalle pallille, sain asian kohtuullisesti kuntoon ja myin auton.

Vierailija
20/21 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan samaa paskaa joka paikassa missä "huolletaan" jotain. Asentajat on osien vaihtajia, ei ne osaa/viitti hakee syytä, että missä se vika on. Vaihdetaan osa kerrallaan ja toivotaan parasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan