Kaasuauto - ainoa oikea valinta?
Olen miettinyt, että onko kaasuauto ainoa valinta sellaiselle, joka oikeasti välittää sekä luonnosta, että Suomesta? Koska tankkaamalla biokaasua menee tankkauksesta rahat suomalaisille yrityksille ja myös itse tuote (biokaasu) on Suomessa tuotettua ja siitäkin rahat jäävät Suomeen eivätkä mene arabeille tai Venäjälle kuten bensan tai dieselin kohdalla.
Lisäksi biokaasu on paljon luontoystävällisempää kuin bensiini tai diesel ja auton valmistus on ympäristöystävällisempää kuin akkujen valmistus, jos joku haluaa esittää vaihtoehdoksi sähköautot.
Eli onko isänmaalliselle ja ympäristötietoiselle parempaa vaihtoehtoa kuin kaasuauto?
Ja niille jotka sanovat, että olla ostamatta autoa, ei onnistu, asun maaseudulla ja tilanomistaja ja lähellä on mahdollisuus biokaasuun.
Kommentit (60)
Kaasupulloissa on se ongelma, että ne voi suhahtaa tyhjäksi milloin vaan kun pienikin vuoto tulee.
No lähin kaasutankkausasema tällä hetkellä on noin 2oo kilometrin päässä, joten ei tuo kaasuauto kovin järkevä ole.
Vety olis ihan jees, mutta infra puuttuu. Samaten kyllä ne vetyautotkin.
Vetyä voisi hajottaa passiivisesti vaikka merivedestä aurinkokennoilla.
Meillä on pari vuotta ollut kaasuauto ja ollaan todella tyytyväisiä sekä ekologisuuteen, että kulutukseen. Täällä etelässä on asemia riittävästi ja meilläkin ihan työmatkan varrella, missä eniten tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että tällä hetkellä ainakin on. Ajamme tyytyväisenä oman kuntamme omistaman jätelaitoksen meidän biojätteistä valmistamalla kaasulla. Ei mene rahat arabeille eikä venäläisille ja pakoputkesta tulee vesihöyryä.
Näin meilläkin. Reilun vuoden käytön jälkeen olen todella tyytyväinen. Paikkakunnalla on kaksi biokaasun tankkauspaikkaa, joten tankkaus on helppoa. Polttoaineen kustannukset lähes puolittuivat, vaikka n. 20 kilometrin työmatkalla joutuu suurimmaksi osaksi köröttelemään kuuttakymppiä.
Tuleeko näissä kaasuautoissa joku letku kuljettajan ja matkustajien peräsuoleen? Eikö se ole epämukavaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko näissä kaasuautoissa joku letku kuljettajan ja matkustajien peräsuoleen? Eikö se ole epämukavaa?
Tulee ja se tapahtuu automaattisesti. Siihen tottuu kyllä muutamassa kk.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko näissä kaasuautoissa joku letku kuljettajan ja matkustajien peräsuoleen? Eikö se ole epämukavaa?
Olet saanut väärää tietoa. Kaasuauto tankataan samaan tapaan kuin bensa-auto, mutta vain biokaasuaseman pistoolista. Oikein mukavaa on ajella kaasuautolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko näissä kaasuautoissa joku letku kuljettajan ja matkustajien peräsuoleen? Eikö se ole epämukavaa?
Olet saanut väärää tietoa. Kaasuauto tankataan samaan tapaan kuin bensa-auto, mutta vain biokaasuaseman pistoolista. Oikein mukavaa on ajella kaasuautolla.
No mää jo aattelin että voiko olla. Naapuri ainakin näin väitti.
Kiitos aloituksesta, tämähän se juuri olisi. Biokaasulla tulee kulkemaan raskas liikenne ainakin. Lisäksi se hiili otetaan biokaasuun talteen joka isoksi osaksi muuten karkaisi taivaalle pelloilta. Lisäksi varmaan maaseudulle tulee tankkauspisteitä jatkossa vähän joka kuntaan ellei suorastaan isommille eläintiloille suoraan.
Saadaan painetta sähköautoiluun kevenemään samalla. Ennen pitkää varmaan kutakuinkin kaikki orgaaninen jäte menee prosessin kautta. Voin olla väärässäkin, oikaiskaa jos tiedätte muuta.
Voi pamahtaa jos tupakoi autossa!
Paras vaihtoehto olisi luopua ihan kaikista autoista myös sähköautoista, ja kulkea/kuljettaa hevosella, polkupyörällä, tai kävellen. Vesistöjen kautta soutu/purjeveneellä. Lihan tuottaminen ja syöminen tulisi myös lopettaa kokonaan.
Lähes kaikki ns "parannuskeinot" ovat käytännössä vaikeaa toteuttaa niin ettei se haittaisi ketään tai mitään.
Harvaan asuttu maa ja pitkät välimatkat eivät ainakaan helpota tätä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloituksesta, tämähän se juuri olisi. Biokaasulla tulee kulkemaan raskas liikenne ainakin. Lisäksi se hiili otetaan biokaasuun talteen joka isoksi osaksi muuten karkaisi taivaalle pelloilta. Lisäksi varmaan maaseudulle tulee tankkauspisteitä jatkossa vähän joka kuntaan ellei suorastaan isommille eläintiloille suoraan.
Saadaan painetta sähköautoiluun kevenemään samalla. Ennen pitkää varmaan kutakuinkin kaikki orgaaninen jäte menee prosessin kautta. Voin olla väärässäkin, oikaiskaa jos tiedätte muuta.
Ainakin on sulaa hulluutta jos tähän suuntaan ei mennä koska biokaasun valmistaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja Suomessa liikkuu nytkin valtavat biomassat mistä sitä saisi tuotettua.
Mutta kehitys ei ole menossa hyvään suuntaan, sen sijaan että suunniteltaisiin halpoja biokaasulaitoksia joiden asentaminen maatiloille olisi itsestäänselvyys ovat biokaasuaktiivit saaneet lobattua itsensä rakentamaan suuria erillisiä yksiköitä joihin sitten lantahattujen pitäisi rahdata ilmaiseksi paskojaan prosessoitavaksi. Aivotonta massan eestaas ajoa johon se ekologisuus katoaa.
Vetyauto sitten kun jakeluverkostoa on riittävästi, itse itsensä lataavalla hybridillä ajan siihen saakka.
Vetyautokin pitää olla luotettavaa merkkiä, skodat ja sakemannit ei käy.
Kaasuautoilussa oikeastaan ainoa riski on se, ettei yhtään voi tietää mikä tulee olemaan verotuskohtelu tulevaisuudessa. Kannattaa myös tiedostaa että Gasum on valtion omistama joten voivat hinnoitella kaasun miten lystäävät. Jo nyt se on sidottu dieselin hintaan eli nousee samaa käyrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloituksesta, tämähän se juuri olisi. Biokaasulla tulee kulkemaan raskas liikenne ainakin. Lisäksi se hiili otetaan biokaasuun talteen joka isoksi osaksi muuten karkaisi taivaalle pelloilta. Lisäksi varmaan maaseudulle tulee tankkauspisteitä jatkossa vähän joka kuntaan ellei suorastaan isommille eläintiloille suoraan.
Saadaan painetta sähköautoiluun kevenemään samalla. Ennen pitkää varmaan kutakuinkin kaikki orgaaninen jäte menee prosessin kautta. Voin olla väärässäkin, oikaiskaa jos tiedätte muuta.
Ainakin on sulaa hulluutta jos tähän suuntaan ei mennä koska biokaasun valmistaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja Suomessa liikkuu nytkin valtavat biomassat mistä sitä saisi tuotettua.
Mutta kehitys ei ole menossa hyvään suuntaan, sen sijaan että suunniteltaisiin halpoja biokaasulaitoksia joiden asentaminen maatiloille olisi itsestäänselvyys ovat biokaasuaktiivit saaneet lobattua itsensä rakentamaan suuria erillisiä yksiköitä joihin sitten lantahattujen pitäisi rahdata ilmaiseksi paskojaan prosessoitavaksi. Aivotonta massan eestaas ajoa johon se ekologisuus katoaa.
Miten kuvittelet kaasun riittävän ja mistä se kaikki kaasu valmistetaan jos kaikki siirtyy biokaasuautoihin?
Vaihtoehtoja pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloituksesta, tämähän se juuri olisi. Biokaasulla tulee kulkemaan raskas liikenne ainakin. Lisäksi se hiili otetaan biokaasuun talteen joka isoksi osaksi muuten karkaisi taivaalle pelloilta. Lisäksi varmaan maaseudulle tulee tankkauspisteitä jatkossa vähän joka kuntaan ellei suorastaan isommille eläintiloille suoraan.
Saadaan painetta sähköautoiluun kevenemään samalla. Ennen pitkää varmaan kutakuinkin kaikki orgaaninen jäte menee prosessin kautta. Voin olla väärässäkin, oikaiskaa jos tiedätte muuta.
Ainakin on sulaa hulluutta jos tähän suuntaan ei mennä koska biokaasun valmistaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja Suomessa liikkuu nytkin valtavat biomassat mistä sitä saisi tuotettua.
Mutta kehitys ei ole menossa hyvään suuntaan, sen sijaan että suunniteltaisiin halpoja biokaasulaitoksia joiden asentaminen maatiloille olisi itsestäänselvyys ovat biokaasuaktiivit saaneet lobattua itsensä rakentamaan suuria erillisiä yksiköitä joihin sitten lantahattujen pitäisi rahdata ilmaiseksi paskojaan prosessoitavaksi. Aivotonta massan eestaas ajoa johon se ekologisuus katoaa.
Miten kuvittelet kaasun riittävän ja mistä se kaikki kaasu valmistetaan jos kaikki siirtyy biokaasuautoihin?
Vaihtoehtoja pitää olla.
Missä kohtaa kirjoitin että kaikkien pitää siirtyä biokaasuautoihin? Riitele olkiukostasi ihan itseksesi.
Olisin halunnut tehdä kaasukonversion autoon jonka ostin hiljattain, mutta siitäkin on tehty taloudellisesti kannattamatonta, ellei aja todella paljon vuositasolla.
Bensa autoa verotetaan kaasu konversion jälkeen kuten se olisi bensa käyttöön ja lisäksi päälle mätkäistään käyttövoimavero, joka olisi useamman satasen vuodessa.
En ymmärrä tätä politiikkaa. Eikö verotusta pitäisi ohjata niin että se kannustaa ihmisiä ajamaan vihreästä. Nyt verotuksella rangaistaan tiettyjä polttoaineita, ja tunnutaan ohjaavan päätökset joko bensaan tai sähköön.
Sanoisin, että tällä hetkellä ainakin on. Ajamme tyytyväisenä oman kuntamme omistaman jätelaitoksen meidän biojätteistä valmistamalla kaasulla. Ei mene rahat arabeille eikä venäläisille ja pakoputkesta tulee vesihöyryä.