Näkökulma: Kuuden pysähdyksen taktiikalla sähköautolla Turkuun ja takaisin
Kannatttaa lukea jos harkitsee sähköautoa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7848d89c-bf1a-4d02-9c73-e6b4f1ae…
Kommentit (88)
Tuota se on patteriautolla ajaminen, ja tämä vielä lämpimällä kelillä. Talvella Teslat ja muut vetävät rekan imussa lasit huurussa karvalakki päässä, mutta pääasia että ideologia on oikea.
Onneksi tuohon reitille on tulossa tunnin juna (aika-arvio 1h 23 min, todellisuudessa noin 1h 44 min kuten nytkin rantaradalla), jossa yhdensuuntainen matka maksaa arviolta 60 e , joten edelleen sähköautolla on halvempaa ja nopeampaa, jopa 6 pysähdyksen taktiikalla.
Niin. Sähköauto kannattaa, jos voi ladata kotona yöllä, eikä yleensä ajayli 500 kilsaa päivässä. Pitkällä matkalla pitää varautua hitaampaan menoon, jos joutuu etsimään latausasemaa, eikä ole tarjolla kuin hidas sellainen.
Tarvitseeko ihmetellä, että käytettyjen autojen hinnat nousee, koska kaikki haluaa mahdollisimman hyvän ja tuoreen sellaisen niin kauan kuin saa. Sähkökikotin ei sovi pitkän matkan ajoon ollenkaan, ei myöskään useimmilla ole edes mahdollisuutta vetää peräkärryä, eikä varsinkaan raskasta sellaista.
Ihan ei ollut tuolla jutun kirjoittajalla matikka hallussa. Vietti mielummin ikuisuuden latausasemilla kuin olisi ajanut koko matkan tasaisella 100-80km/h nopeudella jolloin virran kulutus olisi ollut paljon pienempi ja latailuja ei olisi juurikaan tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ei ollut tuolla jutun kirjoittajalla matikka hallussa. Vietti mielummin ikuisuuden latausasemilla kuin olisi ajanut koko matkan tasaisella 100-80km/h nopeudella jolloin virran kulutus olisi ollut paljon pienempi ja latailuja ei olisi juurikaan tarvittu.
Juuri näin.
En oikein tiedä miksi kirjoitetaan koko ajan sähköautoista juttuja joissa ne viedään käyttöön johon ne sopivat kaikkein huonoiten eli matka-ajoon moottoritienopeuksilla. Sähköauto on kotonaan kaupunkiajossa jossa päivittäinen ajosuorite jää melko pieneksi. Sellaisessa käytössä se peittoaa niin mukavuudessa kuin käyttökuluissakin polttomoottoriauton mennen tullen.
Toki jos ajat päivittäin satoja kilometrejä tai joka viikonloppu mökille niin sähköauto ei ole vielä sinun valintasi. Mutta et sinä silloin valitse myöskään vaikkapa pienimoottorista pikkuautoa eikä senkään soveltomattomuutta sellaiseen julisteta joka jutussa.
Miehelle tulossa täyssähköauto työsuhdeautoksi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ei ollut tuolla jutun kirjoittajalla matikka hallussa. Vietti mielummin ikuisuuden latausasemilla kuin olisi ajanut koko matkan tasaisella 100-80km/h nopeudella jolloin virran kulutus olisi ollut paljon pienempi ja latailuja ei olisi juurikaan tarvittu.
Juuri näin.
Tuollaiset 80km/h:n köröttelijät saisi pysyä motarilta poissa. Ei töissä käyvällä ole nykypäivänä aikaa hidastella turhaan ajon aikana. Pomokin alkaa kysellä, että missä sitä on kupattu kun muut on odotellut milloin sähköautomies viitsii tulla paikalle.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä miksi kirjoitetaan koko ajan sähköautoista juttuja joissa ne viedään käyttöön johon ne sopivat kaikkein huonoiten eli matka-ajoon moottoritienopeuksilla. Sähköauto on kotonaan kaupunkiajossa jossa päivittäinen ajosuorite jää melko pieneksi. Sellaisessa käytössä se peittoaa niin mukavuudessa kuin käyttökuluissakin polttomoottoriauton mennen tullen.
Toki jos ajat päivittäin satoja kilometrejä tai joka viikonloppu mökille niin sähköauto ei ole vielä sinun valintasi. Mutta et sinä silloin valitse myöskään vaikkapa pienimoottorista pikkuautoa eikä senkään soveltomattomuutta sellaiseen julisteta joka jutussa.
Minä tarvitsen autoa nimenomaan pitkille matkoille. Helsingissä matkat menee julkisilla tai pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä miksi kirjoitetaan koko ajan sähköautoista juttuja joissa ne viedään käyttöön johon ne sopivat kaikkein huonoiten eli matka-ajoon moottoritienopeuksilla. Sähköauto on kotonaan kaupunkiajossa jossa päivittäinen ajosuorite jää melko pieneksi. Sellaisessa käytössä se peittoaa niin mukavuudessa kuin käyttökuluissakin polttomoottoriauton mennen tullen.
Toki jos ajat päivittäin satoja kilometrejä tai joka viikonloppu mökille niin sähköauto ei ole vielä sinun valintasi. Mutta et sinä silloin valitse myöskään vaikkapa pienimoottorista pikkuautoa eikä senkään soveltomattomuutta sellaiseen julisteta joka jutussa.
Useimmat autoilevat suomalaiset tarvitsevat autoaan useinkin myös tuollaisiin reissuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä miksi kirjoitetaan koko ajan sähköautoista juttuja joissa ne viedään käyttöön johon ne sopivat kaikkein huonoiten eli matka-ajoon moottoritienopeuksilla. Sähköauto on kotonaan kaupunkiajossa jossa päivittäinen ajosuorite jää melko pieneksi. Sellaisessa käytössä se peittoaa niin mukavuudessa kuin käyttökuluissakin polttomoottoriauton mennen tullen.
Toki jos ajat päivittäin satoja kilometrejä tai joka viikonloppu mökille niin sähköauto ei ole vielä sinun valintasi. Mutta et sinä silloin valitse myöskään vaikkapa pienimoottorista pikkuautoa eikä senkään soveltomattomuutta sellaiseen julisteta joka jutussa.
Minä tarvitsen autoa nimenomaan pitkille matkoille. Helsingissä matkat menee julkisilla tai pyörällä.
No varmaan sitten tiedät että sähköauto ei vielä sovi sinulle. Kuten ei myöskään moni muu nykyinen automalli. Sinä valitset luonnollisestikin omaan käyttöösi sopivimman auton.
Suomen ongelma Eurooppaan verrattuna on pitkät matkat ja kylmyys. Sähköauto soveltuu huonosti Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä miksi kirjoitetaan koko ajan sähköautoista juttuja joissa ne viedään käyttöön johon ne sopivat kaikkein huonoiten eli matka-ajoon moottoritienopeuksilla. Sähköauto on kotonaan kaupunkiajossa jossa päivittäinen ajosuorite jää melko pieneksi. Sellaisessa käytössä se peittoaa niin mukavuudessa kuin käyttökuluissakin polttomoottoriauton mennen tullen.
Toki jos ajat päivittäin satoja kilometrejä tai joka viikonloppu mökille niin sähköauto ei ole vielä sinun valintasi. Mutta et sinä silloin valitse myöskään vaikkapa pienimoottorista pikkuautoa eikä senkään soveltomattomuutta sellaiseen julisteta joka jutussa.
Useimmat autoilevat suomalaiset tarvitsevat autoaan useinkin myös tuollaisiin reissuihin.
Hyvin monissa perheissä on myöskin kaksi autoa jolloin toinen voisi hyvin olla sähköauto ja toinen perinteinen jolla sitten hoidetaan myös pitemmät matkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä miksi kirjoitetaan koko ajan sähköautoista juttuja joissa ne viedään käyttöön johon ne sopivat kaikkein huonoiten eli matka-ajoon moottoritienopeuksilla. Sähköauto on kotonaan kaupunkiajossa jossa päivittäinen ajosuorite jää melko pieneksi. Sellaisessa käytössä se peittoaa niin mukavuudessa kuin käyttökuluissakin polttomoottoriauton mennen tullen.
Toki jos ajat päivittäin satoja kilometrejä tai joka viikonloppu mökille niin sähköauto ei ole vielä sinun valintasi. Mutta et sinä silloin valitse myöskään vaikkapa pienimoottorista pikkuautoa eikä senkään soveltomattomuutta sellaiseen julisteta joka jutussa.
Minä tarvitsen autoa nimenomaan pitkille matkoille. Helsingissä matkat menee julkisilla tai pyörällä.
No varmaan sitten tiedät että sähköauto ei vielä sovi sinulle. Kuten ei myöskään moni muu nykyinen automalli. Sinä valitset luonnollisestikin omaan käyttöösi sopivimman auton.
Näinhän se on, mutta ihmetyttää tämä Vihreiden tapa pakottaa kaikki sähköautoiluun kun se ei toimi Suomessa. Eivät ymmärrä reaalielämästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ei ollut tuolla jutun kirjoittajalla matikka hallussa. Vietti mielummin ikuisuuden latausasemilla kuin olisi ajanut koko matkan tasaisella 100-80km/h nopeudella jolloin virran kulutus olisi ollut paljon pienempi ja latailuja ei olisi juurikaan tarvittu.
Ihmettelen edelleen, miten jotkut pitävät hyvänä kehityksenä sitä, että autolla ajamisesta tulee tuollaista ihme kikkailua.
Huomioikaa myös, että tämä oli ns. ruuhka-Suomen sisällä tehty aika lyhyt keikka, Kerava-Turku. Ei mikään Helsinki-Oulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ei ollut tuolla jutun kirjoittajalla matikka hallussa. Vietti mielummin ikuisuuden latausasemilla kuin olisi ajanut koko matkan tasaisella 100-80km/h nopeudella jolloin virran kulutus olisi ollut paljon pienempi ja latailuja ei olisi juurikaan tarvittu.
Juuri näin.
Tuollaiset 80km/h:n köröttelijät saisi pysyä motarilta poissa. Ei töissä käyvällä ole nykypäivänä aikaa hidastella turhaan ajon aikana. Pomokin alkaa kysellä, että missä sitä on kupattu kun muut on odotellut milloin sähköautomies viitsii tulla paikalle.
Itse asiassa 110 km h menossa sähköauto ei kuluta paljo mitään. 130 h kuluttaa jo toisella tavalla.
Kyllä 110 km h voi hyvin körötellä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelma Eurooppaan verrattuna on pitkät matkat ja kylmyys. Sähköauto soveltuu huonosti Suomeen.
Suomi on aika laaja käsite. Täällä on aika monenlaista ympäristöä ja monelaista käyttäjää. Itse ajan kerralla yli 150 km ehkä 5 kertaa vuodessa. Kuitenkin mittariin tulee lähes 20.000 km vuodessa. Omaan käyttööni sähköauto sopisi todella hyvin ja alentaisi autoilun kuluja merkittävästi.
Minulla ei hermo kestäisi tuollaista. Huutaisin varmasti kaikille sieltä ratin takaa. :D