Käytösnumero nykyisin. Olen kuullut, että introvertti ei voi saada käytöksestä kymppiä
Pitää olla ulospäinsuuntautuva ja avulias ja mitä kaikkea. Joku opettaja voisi valaista, mitä tarvitaan hyvään käytösnumeroon vaikkapa yläasteella.
Kommentit (55)
Kouluissa annetaan numerot pärstän, persoonallisuuden ja uhristatuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa annetaan numerot pärstän, persoonallisuuden ja uhristatuksen perusteella.
Uhristatuksen? En ymmärrä.
Käytösnumerossa ei arvioida persoonallisuuden piirteitä vaan käytännön toimintaa.
Itse sain 9:n käytöksestä noin 15v sitten, ihan vain käyttäytymällä ja olemalla enimmäkseen hiljaa. Miten on sitten nykyään kuolasuiden aikakaudella, en tiedä.
Itrovertti ei tarkoita hiljaista tai ujoa. Hän vain tarvitsee palautuakseen yksinoloa enemmän kuin extrovertti.
Vierailija kirjoitti:
Käytösnumerossa ei arvioida persoonallisuuden piirteitä vaan käytännön toimintaa.
Jos siinä vaaditaan aktiivisuutta saadakseen kympin niin kyllä arvioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa annetaan numerot pärstän, persoonallisuuden ja uhristatuksen perusteella.
Uhristatuksen? En ymmärrä.
Esim. positiivinen syrjintä. Ei vaadita käytännössä samaa osaamista tai panosta vaan annetaan paljon anteeksi.
Paskaa suollat!
Positiivisessa syrjinnässä vaaditaan ihan samaa osaamista kuin muiltakin.
Taas kerran jollain on väärä käsitys introverteista. Introvertti ei todellakaan ole yhtä kuin ujous, jurous tai epäsosiaalisuus. Introvertti vaan tarvitsee paljon omaa aikaa kaiken riekkumisen päälle. Nuo muut ominaisuudet voivat sitten olla tietenkin siinä introversion lisäksi, tottakai. Mutta pelkästään se että on introvertti, ei tarkoita hiljaista.
Itse olen ihmisten kanssa hyvin toimeentuleva introvertti, käytökseni oli aikanaan aina kymppi. Nykypäivästä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa annetaan numerot pärstän, persoonallisuuden ja uhristatuksen perusteella.
Uhristatuksen? En ymmärrä.
Esim. positiivinen syrjintä. Ei vaadita käytännössä samaa osaamista tai panosta vaan annetaan paljon anteeksi.
Paskaa suollat!
Positiivisessa syrjinnässä vaaditaan ihan samaa osaamista kuin muiltakin.
Paperilla näin voi ollakin.
Ennen vanhaan koulussa pärjääminen, myönteisyys ja tunneilla osallistuminen toi kympin. Olisiko täysin hiljainen ja vähän vastaillut myös saanut kympin ei ole tiedossa, mutta mahdollista. Ennen kai lähinnä häiriökäyttäytyminen, myöhästely, hatun pitäminen sisällä tms. olisi pudottanut numeroa.
Meidän tyttärellä aina ollut käytös kymppi. On introvertti ja ujo, mutta kuitenkin tervehtii aina vaikkapa siivoojia koulukäytävällä, jos tulevat vastaan, auttaa muita ja on muutenkin ystävällinen. Ei siis ole mikään sosiaalinen tapaus, mutta kohtelias.
Meidän koulussamme kymppiin vaaditaan, että oppilas on aktiivisesti omilla toimillaan edistänyt luokan ilmapiiriä. Eli ei riitä, että istuu nurkassa hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa annetaan numerot pärstän, persoonallisuuden ja uhristatuksen perusteella.
Uhristatuksen? En ymmärrä.
Hän tarkoitti, että hänen mielestään huonotapainen naapurin lapsi sai paremman numeron, kuin hänen oma lapsensa, joka uhkailee muita. :D
ohis
Nykyään temperamentti vaikuttaa kaikkiin numeroihin.
Hyvän numeron voi saada vain olemalla ekstrovertti. Enää ei riitä että vastaa kysymyksiin ja esittää kysymyksiä. Pitää myös kannustaa luokkkakavereita.
Itse kokisin lähinnä vaivaannuttavana huudella kesken matikan tunnin, että "hyvä Minna, sä oot nero näissä geometrian tehtävissä" tai "hienoa Pekka, sä lasket tosi hyvin".
Vai miten niitä kanssaopiskelijoita oikein pitäisi kannustaa..
Käytösnumeron arviointi olisi paljon oikeudenmukaisempi kun se lähtisi oletuksena kympistä. Oppilaan huono ja häiritsevä käytös laskee sitä. Hiljainen kaveri joka ei häiritse ketään on oikeutetty kymppiin.
Vierailija kirjoitti:
Käytösnumerossa ei arvioida persoonallisuuden piirteitä vaan käytännön toimintaa.
Persoonallisuuden piirteet vaikuttavat siihen millä tavalla toimii.
Introverttiys ei liity nyt tähänkään.
Mutta omassa koulussani meillä alkuopetuksessa käytösarviointi on sanallinen. Siellä on esim kohta ”oppilas käyttäytyy kohteliaasti ja avuliaasti”. Luokallani on useampi niin hiljainen että en voi laittaa kohtaan muuta kuin ”harjoiteltavaa on vielä”. Vai onko ap:n mielestä kohteliasta olla vastaamatta luokkakaverin tervehdykseen tai opettajan kysymykseen? Tai kun muut osallistuvat esim kuvistunnin jälkeiseen siivoukseen oma-aloitteisesti niin nämä hiljaiset nököttävät paikallaan vaikka heille erikseen antaisi tehtävän tyyliin ”lakaisetko sinä”.
Ala-asteella 1980-luvulla käytöksen arvosanani oli 9, koska olin hyvin ujo ja hiljainen. Opettaja nimenomaan sanoi vanhemmilleni että kymppiä ei voi antaa niin hiljaiselle oppilaalle. Koen sen niin, että siinä arvosteltiin temperamenttiani. Olin vääränlainen koska olin ujo.
Vierailija kirjoitti:
Introverttiys ei liity nyt tähänkään.
Mutta omassa koulussani meillä alkuopetuksessa käytösarviointi on sanallinen. Siellä on esim kohta ”oppilas käyttäytyy kohteliaasti ja avuliaasti”. Luokallani on useampi niin hiljainen että en voi laittaa kohtaan muuta kuin ”harjoiteltavaa on vielä”. Vai onko ap:n mielestä kohteliasta olla vastaamatta luokkakaverin tervehdykseen tai opettajan kysymykseen? Tai kun muut osallistuvat esim kuvistunnin jälkeiseen siivoukseen oma-aloitteisesti niin nämä hiljaiset nököttävät paikallaan vaikka heille erikseen antaisi tehtävän tyyliin ”lakaisetko sinä”.
Jostain syystä eivät vaikuta olevan ollenkaan mukavuusalueella. Joko luokan ilmapiirissä tai opettajan toimintatavassa on jotain mitä pitäisi tarkastella. Ei kymppiä opettajalle.
Ei hyvää käytös numeroa voi saada olemalla hiljaa nurkassa. Ei se ole hyvää käytöstä. Täytyy huomioida muut positiivisella tavalla ja olla käytöstavat.
Missä vielä on käytösnumerot käytössä?