Motoristit, ajatteletteko koskaan sitä riskiä kuolla liikenteessä jonkun toisen töppäilyn ja törkeilyn vuoksi vaikka itse noudattaisitte sääntöjä pilkulleen?
Kommentit (25)
En ole vielä koskaan tavannut motoristia, joka ajaisi edes suunnilleen sääntöjen mukaan. Yhdestä sain melkein hengen pois, kun se ennen risteystä päätti ohittaa minut pientareen puolelta eikä huomannut, että oli vilkku oikeaan. Takaa tullut autoilija todisti, että olin tilanteessa viaton osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä riskiä voi vähentää?
Arvasin, että ensimmäinen kommentti on tämä! Jos et sitä tajua, niin ei voi mitään. Mutta kyllä sitä voi!
Tuon takia lopetin koko prätkäilyn muutama vuosi takaperin. Riskinsä siinä on ollut aina, mutta aiemmin niiden välttäminen oli paremmin omissa käsissä. Nykyään on ihan liikaa piittaamattomia kuljettajia liikenteessä.
Itse sekä autoilija että moottoripyöräilijä ja pitää sanoa että lähes kaikki vaaratilanteet johtuu omasta itsestä ja päätöksestä poiketa normaalista liikennevirrasta. Toki niitä kolmion takaa eteen tulevia sattuu useammin pyörällä, mutta yhden käden sormilla vuodessa jos ajaa sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä riskiä voi vähentää?
Arvasin, että ensimmäinen kommentti on tämä! Jos et sitä tajua, niin ei voi mitään. Mutta kyllä sitä voi!
No anteeksi, että kysyin asiallisen kysymyksen. Sinä kysyit, "...jonkun toisen töppäilyn ja törkeilyn vuoksi...".
Kysyn uudestaan ja toivon asiallista vastausta. Miten sitä riskiä voi vähentää?
Olen ajanut lähes viisikymmentä vuotta moottoripyörällä ja en todellakaan tajua, miten voin välttää jonkun toisen töppäilyä, tai törkeilyä.
"Mutta kyllä sitä voi!", ei ole vastaus.
Voisitko vastata.
Miten sitä riskiä voi vähentää?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vastata.
Miten sitä riskiä voi vähentää?
En ole se, jolta kysyit, mutta seuraavan vinkin olen kuullut. Tärkeintä on oikea ulkoasu:
- Valkoinen kypärä
- Siniset ajohaalarit
- Moottoripyörä, jossa ei ole kirkkaita värejä
Tuo toimii yllättävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vastata.
Miten sitä riskiä voi vähentää?
Ohis. Ensinnäkin jos olisit ajanut 50-vuotta, olisit jo sen ikäinen ettet olisi jossain palstalla jankkaamassa asiasta.
Riskejä voi minimoida monellakin tapaa. Esim..
-huomioliivi
-kolmion taakse pysähtyneen auton tarkkailu
-turvavälit
-nopeus
-omista oikeuksista joustaminen
-jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vastata.
Miten sitä riskiä voi vähentää?
En ole se, jolta kysyit, mutta seuraavan vinkin olen kuullut. Tärkeintä on oikea ulkoasu:
- Valkoinen kypärä
- Siniset ajohaalarit
- Moottoripyörä, jossa ei ole kirkkaita värejäTuo toimii yllättävän hyvin.
Kyllä, itsestäänselviä asioita.
Jos moottoripyörä keksittäisiin nyt, sen käyttö kiellettäisiin. On meinaan tosi vaarallista kyytiä. Ja nyt kun niitä on, pitää heti määrätä laki, että iso rekisterikilpi sekä eteen ja taakse. Voivat kaahata kun kameratolpat ei voi sakottaa. Juurikin yksi motoristi ajoi pitkään takapuskurissani kiinni kun oli ruuhkaliikenne, ajoin nooeusraj.mukaan.
No ei se ajaleminen nyt pelota, mutta kyllä ainakin itse huomaan olevani "tuntosarvet" pystyssä prätkällä ajaessa eli paljon tarkemmin seurailee kokoajan sitä muuta liikennettä ja ympäristöä kuin autolla ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vastata.
Miten sitä riskiä voi vähentää?
Ohis. Ensinnäkin jos olisit ajanut 50-vuotta, olisit jo sen ikäinen ettet olisi jossain palstalla jankkaamassa asiasta.
Riskejä voi minimoida monellakin tapaa. Esim..
-huomioliivi
-kolmion taakse pysähtyneen auton tarkkailu
-turvavälit
-nopeus
-omista oikeuksista joustaminen
-jne
Kyllä, itsestäänselviä asioita.
Ja kyse ei ole jankkaamisesta. AP ei osannut antaa mitään vastausta.
Kysymys sinulle; Mikä on ikäraja keskusteluun täällä?
Koko ajan se on mielessä kun itse ajan. Esim jos kääntyy vasemmalle 100km/h tieltä, vietän ne hetket kuin olisivat viimeiseni koska ei ikinä tiedä mikä dementia-vanhus/huumekuski sieltä takaa tulee joka ei ymmärrä väistää. usein myös autolla ajetaan perässä kiinni, esim viime kesänä lähes kaaduin yllättävän tiekuopan takia melko sokeassa kohdassa, takana keski-ikäinen nainen ajoi Volvollaan 1m päässä. En kuitenkaan kaatunut koska ajoin tarpeeksi hiljaa tuntemattomalla tiellä, siksi autoilija 1m päässä perässä kiinni.
Jos tätä viikonlopun onnettomuutta miettii, niin mielestäni ainakaan kenenkään joka ei itse ajanut prätkällä, tulisi kommentoida yhtään mitään motoristin käytöksestä. kommentoikaa sitten kun teillä itsellä ajokokemusta prätkällä. Autoilijan takia syytön motoristi kuoli taas.
Vierailija kirjoitti:
No ei se ajaleminen nyt pelota, mutta kyllä ainakin itse huomaan olevani "tuntosarvet" pystyssä prätkällä ajaessa eli paljon tarkemmin seurailee kokoajan sitä muuta liikennettä ja ympäristöä kuin autolla ajaessa.
Juuri näin. Itsesuojeluvaisto on muutaman pykälän korkeammalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vastata.
Miten sitä riskiä voi vähentää?
Ohis. Ensinnäkin jos olisit ajanut 50-vuotta, olisit jo sen ikäinen ettet olisi jossain palstalla jankkaamassa asiasta.
Riskejä voi minimoida monellakin tapaa. Esim..
-huomioliivi
-kolmion taakse pysähtyneen auton tarkkailu
-turvavälit
-nopeus
-omista oikeuksista joustaminen
-jneKyllä, itsestäänselviä asioita.
Ja kyse ei ole jankkaamisesta. AP ei osannut antaa mitään vastausta.
Kysymys sinulle; Mikä on ikäraja keskusteluun täällä?
Ei ollut jankkaamista:)
Miksi ap olisi vastannut kysymykseen, kun itse vastasit ap:n kysymykseen pelkällä vastakysymyksellä. Ja onhan se päivän selvää että kaikissa masilman asioissa riskejä pystytään minimoimaan.
Ja eikai edellinen kirjoittaja maininnut mitään ikärajoja. Näytti vain epäilevän väittämääsi ajokokemusta, mutta silti vaan jatkat eri asialla jankkaamista:)
Kyllä, joka kerta.
Siksi ajankin tuppi nurin, sinkki kireellä, nasta laudassa, että jos henki lähtee niin on sitten tasan omaa ansiota.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä koskaan tavannut motoristia, joka ajaisi edes suunnilleen sääntöjen mukaan. Yhdestä sain melkein hengen pois, kun se ennen risteystä päätti ohittaa minut pientareen puolelta eikä huomannut, että oli vilkku oikeaan. Takaa tullut autoilija todisti, että olin tilanteessa viaton osapuoli.
Yksi motoristi meinasi lentää metsään kun peruutin sen eteen sivutieltä, ei sitä pyörää peruuttaessa nähnyt kun ilmestyi niin nopeasti taakse.
Vierailija kirjoitti:
Jos moottoripyörä keksittäisiin nyt, sen käyttö kiellettäisiin. On meinaan tosi vaarallista kyytiä. Ja nyt kun niitä on, pitää heti määrätä laki, että iso rekisterikilpi sekä eteen ja taakse. Voivat kaahata kun kameratolpat ei voi sakottaa. Juurikin yksi motoristi ajoi pitkään takapuskurissani kiinni kun oli ruuhkaliikenne, ajoin nooeusraj.mukaan.
Sillä etukilvellä ole wtunkaan väliä, tolpan kohdalla ajat keskiviivaa niin ei kamerat räpsy..
Miten sitä riskiä voi vähentää?