Ruotsissa 90 000 asukkaan Lundiin rakennettiin raitiovaunu, mutta 190 000 asukkaan Turku on liian pieni
Kommentit (77)
Mitä ihmettä raitiovaunuilla enää oikeasti tekee tällä vuosituhannella?
Kaduista ja kumipyöristä on saatu jo niin hyviä ettei se ole enää energiankulutuskysymys. Raitiovaunut ovat jäänne ajalta jolloin niitä vedettiin hevosilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne sillä raitiovaunulla tekevät siellä? Pitävät siinä kioskia. Yleensä aloitetaan niistä raitiovaunureiteistä kiskoineen päivineen ja vasta sitten hankitaan se itse vaunu.
Turku aloitti raitioliikenteen ensimmäisenä Suomessa
Turussa raitioliikenne alkoi vuonna 1890, ja se jatkui vuoteen 1972 saakka.
Ratikoissa ei ole mitään järkeä. Täysin joustamaton liikennemuoto ratatarpeensa takia.
Ei oo rahaa Turulla. Olemme persaukisia.
Riittää että turkuun menee juna.
Sekään ei ole välttämätön.
No eipä se teiden leveys asukasluvusta ole kiinni :D
Riittää että Turusta pääsee useaa reittiä pois.
Torilta vois olla viskibaariin pieni vaunu jonka kan pääsis liikkuun :P
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä raitiovaunuilla enää oikeasti tekee tällä vuosituhannella?
Kaduista ja kumipyöristä on saatu jo niin hyviä ettei se ole enää energiankulutuskysymys. Raitiovaunut ovat jäänne ajalta jolloin niitä vedettiin hevosilla.
Koitapa mahduttaa useampi sata tai tuhat ihmistä tunnin sisään bussiin. Ja turvavälein. Tarvitset aika monta bussia.
Mitenkäs tuo Venetsia? Asukkaita yli 250 000, mutta ei ole raitiovaunua. Mikähän mahtaisi olla syynä.....
Vierailija kirjoitti:
Ratikoissa ei ole mitään järkeä. Täysin joustamaton liikennemuoto ratatarpeensa takia.
Meinaatko, että Turun tai Raision keskustat aiotaan siirtää lähitulevaisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä raitiovaunuilla enää oikeasti tekee tällä vuosituhannella?
Kaduista ja kumipyöristä on saatu jo niin hyviä ettei se ole enää energiankulutuskysymys. Raitiovaunut ovat jäänne ajalta jolloin niitä vedettiin hevosilla.
Koitapa mahduttaa useampi sata tai tuhat ihmistä tunnin sisään bussiin. Ja turvavälein. Tarvitset aika monta bussia.
Niin? Bussit ovat huomattavasti halvempia investoida kuin ratikat koska tuotantomäärät ovat ihan eri luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä raitiovaunuilla enää oikeasti tekee tällä vuosituhannella?
Kaduista ja kumipyöristä on saatu jo niin hyviä ettei se ole enää energiankulutuskysymys. Raitiovaunut ovat jäänne ajalta jolloin niitä vedettiin hevosilla.
Koitapa mahduttaa useampi sata tai tuhat ihmistä tunnin sisään bussiin. Ja turvavälein. Tarvitset aika monta bussia.
Eipä ne sinne raitiovaunuunkaan turvavälein mahdu. Ihan ovat kiinni toisissaan etenkin ruuhka-aikaan. Täysin mahdotonta pitää turvavälejä vähänkään ruuhkaisempaan aikaan yhtään missään kulkuneuvossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä raitiovaunuilla enää oikeasti tekee tällä vuosituhannella?
Kaduista ja kumipyöristä on saatu jo niin hyviä ettei se ole enää energiankulutuskysymys. Raitiovaunut ovat jäänne ajalta jolloin niitä vedettiin hevosilla.
Koitapa mahduttaa useampi sata tai tuhat ihmistä tunnin sisään bussiin. Ja turvavälein. Tarvitset aika monta bussia.
Riittävästi busseja liikenteeseen ja ongelma ratkaistu. Raitiovaunujen määrää ei kovin paljoa voi lisätä, koska kiskotila loppuu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä raitiovaunuilla enää oikeasti tekee tällä vuosituhannella?
Kaduista ja kumipyöristä on saatu jo niin hyviä ettei se ole enää energiankulutuskysymys. Raitiovaunut ovat jäänne ajalta jolloin niitä vedettiin hevosilla.
Ihan aikuisten oikeasti, raitiovaunu on ajattelua ajalta jolloin kadut oli mukulakiveä ja muu vaihtoehto oli hevoskiesit.
Tilanne on muuttunut vuosikymmeniä sitten.
Ruotsissa tilanne on jo niin paha että todennäköisyys tulla ammutuksi kadulle on suuri, jos seisot pysäkillä yli 3 min. Joten ratikka on ihan ihmishenkien säilyttämisen kannalta pakkoinvestointi että yhteiskunnan pyörät saadaan pidettyä pyörimässä. Turussa toivottavasti tilanne ei ole vielä noin huolestuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä raitiovaunuilla enää oikeasti tekee tällä vuosituhannella?
Kaduista ja kumipyöristä on saatu jo niin hyviä ettei se ole enää energiankulutuskysymys. Raitiovaunut ovat jäänne ajalta jolloin niitä vedettiin hevosilla.
Koitapa mahduttaa useampi sata tai tuhat ihmistä tunnin sisään bussiin. Ja turvavälein. Tarvitset aika monta bussia.
nivelbussi on aivan yhtä suuri kuin raitiovaunu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä raitiovaunuilla enää oikeasti tekee tällä vuosituhannella?
Kaduista ja kumipyöristä on saatu jo niin hyviä ettei se ole enää energiankulutuskysymys. Raitiovaunut ovat jäänne ajalta jolloin niitä vedettiin hevosilla.
Koitapa mahduttaa useampi sata tai tuhat ihmistä tunnin sisään bussiin. Ja turvavälein. Tarvitset aika monta bussia.
Eipä ne sinne raitiovaunuunkaan turvavälein mahdu. Ihan ovat kiinni toisissaan etenkin ruuhka-aikaan. Täysin mahdotonta pitää turvavälejä vähänkään ruuhkaisempaan aikaan yhtään missään kulkuneuvossa.
Tampereen raitiovaunuun mahtuu ~250 ihmistä. Yli kolminkertaisesti bussiin verrattuna. Lastenvaunuja ja pyörätuoleja mahtuu myös moninkertaisesti kuin busseihin.
Ovat kaiken lisäksi vieläpä nopeampia ja hiljaisempia kuin bussit.
Miksiköhän esim. New Yorkissa ei ole enää raitiovaunuliikennettä 🤭? Kuitenkin monta miljoonaa asukasta.
Mitä ne sillä raitiovaunulla tekevät siellä? Pitävät siinä kioskia. Yleensä aloitetaan niistä raitiovaunureiteistä kiskoineen päivineen ja vasta sitten hankitaan se itse vaunu.