Kuka ihan oikeasti haluaisi lentää Joensuusta ensin Kuopioon ja sieltä toisella koneella Helsinkiin?
Ajansäästö lopulta aika marginaalinen, kun Joensuusta menee kuitenkin suorat junat Helsinkiin.
"Joensuulainen lento-operaattori löysi markkinaraon Finnairin karsimista maakuntalennoista. JS Aviation aloittaa marraskuun alussa uuden syöttöliikenteen 8- paikkaisella liikelentokoneella Joensuusta Kuopioon."
"Lippu maksaa 115 euroa suuntaansa"
"Syöttöliikenne suunnataan Finnairin vuorolle Kuopiosta Helsinkiin ja vastaavalle paluulennolle."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syottoliikenne-tuo-toivoa-koronan-h…
Kommentit (40)
Kaverini tuli pari vuotta sitten työmatkalta, laskeutui Helsinki-Vantaalle puolen yön aikoihin. Yksikään juna tai bussi ei enää kulkenut, joten ainoa keino päästä Keski-Suomeen oli lentää ensin Rovaniemelle ja sieltä Tikkakoskelle. Olisi paljon mieluummin tullut maata pitkin, mutta vaihtoehtoja ei ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini tuli pari vuotta sitten työmatkalta, laskeutui Helsinki-Vantaalle puolen yön aikoihin. Yksikään juna tai bussi ei enää kulkenut, joten ainoa keino päästä Keski-Suomeen oli lentää ensin Rovaniemelle ja sieltä Tikkakoskelle. Olisi paljon mieluummin tullut maata pitkin, mutta vaihtoehtoja ei ollut tarjolla.
Ei Rovaniemeltä ole lentoja Tikkakoskelle.
Tuohan on aivan mielettömän hyvä juttu.
Joensuusta Helsinkiin matka kestää tuon ansiosta n. 2 tuntia.
Täytyy vain vaihtaa kone Kuopiossa.
Liike-elämälle ja yrityksille tuo on suunnaton helpotus, kun pääsee matkaan oman kaupungin eli Joensuun lentokentältä.
Ja yritysten edustajat reissaavat usein väliä Joensuu - Helsinki.
Melko kallishan tuo lippu on, mutta yrityksillähän kaikki työmatkat menevät kuitenkin verovähennyksiin.
Hyvä että löytyi pienlentokone yrittäjä tuohon. Kone on 8-paikkainen, joten eipä se juuri mitään turistilaumoja pysty kuljettelemaan.
Vain niitä, joille aika on rahaa ja kiire painaa päälle jatkuvasti.
Tässä tapauksessa kuulostaa järjettömältä. Kentälle menoon Joensuussakin kuluu aikaa eikä sinne julkiset kulje. Olen itse lentänyt usein Joensuuhun Hgistä ja suora lento kesti vähän yli puoli tuntia. Kahvi ei kerennyt jäähtyä kun oltiin perillä. Kentälle menoineen ja vaihtoineen Kuopiossa voi kulu sama aika kuin junalla, 4h.
No joo, en itse viitsisi mennä lentämällä. Mutta ehkä jos lentovuorot menee juuri sellaisina aikoina milloin ei mene junavuoroja.
Eipä tuollaisissa pikkuisissa lentokoneissa mielellään matkustele. Norran ATR-potkurikoneetkin alkaa kyllä olla jo vähän siinä ja siinä....
Vierailija kirjoitti:
Kaverini tuli pari vuotta sitten työmatkalta, laskeutui Helsinki-Vantaalle puolen yön aikoihin. Yksikään juna tai bussi ei enää kulkenut, joten ainoa keino päästä Keski-Suomeen oli lentää ensin Rovaniemelle ja sieltä Tikkakoskelle. Olisi paljon mieluummin tullut maata pitkin, mutta vaihtoehtoja ei ollut tarjolla.
Lentokenttähotelli ja aamulla liikenteeseen?
Itse kokisin paljon mielleyttävämpänä mennä illalla junalla ja olla hotellissa yötä. Tuohon lennolle joutuisi kuitenkin heräämään ihan älyttömän aikaisin.
Halvemmaksikin tulisi noin.
Hyvä yritysidea, eikä tuosta mitään jokamiehen matkaa tule.
Varmaan etupäässä kulkee yritysjohtajat ja ja luennoivat professit, viranomaiset ja yritysvierailijat, ja ulkomaiset vieraat yms, vip-väki.
Säästäähän tuo aikaa melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritysidea, eikä tuosta mitään jokamiehen matkaa tule.
Varmaan etupäässä kulkee yritysjohtajat ja ja luennoivat professit, viranomaiset ja yritysvierailijat, ja ulkomaiset vieraat yms, vip-väki.
Säästäähän tuo aikaa melkoisesti.
Mutta miksiköhän se pikkukone ei voisi lentää Helsinkiin asti...?
Kotimaan lentojen jälkeen ulkomaanmatka Helsinki/Vantaalta melkeinpä ainoa syy käyttää tuollaista matkustustapaa.
Helsingissäkin tosin pääsee nykyisin ihan kätevästi junalla lentoasemalle.
En tiedä, ei aavistustakaan. Mutta kerro, jos joku oikeasti tahtoisi lentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritysidea, eikä tuosta mitään jokamiehen matkaa tule.
Varmaan etupäässä kulkee yritysjohtajat ja ja luennoivat professit, viranomaiset ja yritysvierailijat, ja ulkomaiset vieraat yms, vip-väki.
Säästäähän tuo aikaa melkoisesti.
Mutta miksiköhän se pikkukone ei voisi lentää Helsinkiin asti...?
Kuitenkin aikaa kuluu joka tapauksessa lennon ja lentokoneen valmisteluun, nousuun ja laskuun, niin se pieni matkalento ei käytännössä lisäisi kuluja suhteessa paljoakaan.
Ei tuo ole tarkoitettu mihinkään turistimatkailuun, vaan etupäässä liike-elämän tarpeisiin.
Ja miten joku laskee jonkun kulkemisen Joensuun lentoasemalle hankalaksi.
Sinne Joensuun lentokentälle ne yrityksen matkaajat joka tapauksessa jättävät autonsa, kun lähtevät liikematkalle Helsinkiin, tai joku kuljettaa ne sinne.
Ja illalla paluumatka samoin.
Näin edestakaiseen Helsingin matkaan menee vain vajaat neljä tuntia.
Kuinka paljon hitaampi olisi Joensuun keskustasta lähtevä suora bussiyhteys Kuopion kentälle? Tuskinpa kovain montaa minuuttia hitaampi kokonaisaika.
Eikö tuo taksillakin tulis halvemmaks?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritysidea, eikä tuosta mitään jokamiehen matkaa tule.
Varmaan etupäässä kulkee yritysjohtajat ja ja luennoivat professit, viranomaiset ja yritysvierailijat, ja ulkomaiset vieraat yms, vip-väki.
Säästäähän tuo aikaa melkoisesti.
Mutta miksiköhän se pikkukone ei voisi lentää Helsinkiin asti...?
Ehkäpä se ei ole pitkien matkojen kone. Joensuusta Kuopioon on 130 km.
Tuon voin lentää vaikka millaisella pienkoneella
Mutta Joensuusta Helsinkiin on ainakin 400 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritysidea, eikä tuosta mitään jokamiehen matkaa tule.
Varmaan etupäässä kulkee yritysjohtajat ja ja luennoivat professit, viranomaiset ja yritysvierailijat, ja ulkomaiset vieraat yms, vip-väki.
Säästäähän tuo aikaa melkoisesti.
Mutta miksiköhän se pikkukone ei voisi lentää Helsinkiin asti...?
Olisi varmaan järkevämpää, mutta Kuopion kenttä on niin paljon halvempi kuin Helsinki-Vantaa, sille pikkulentoyhtiölle.
Luulen, että tuo yhteys Joensuusta Kuopioon tulee palvelemaan jatkossa (ainakin koronan jälkeen) Finnairin ulkomaille lentäviä asiakkaita. Siis lento Joensuu-Kuopio-Helsinki-Madrid (tms.)
Vaadimme suoria lentoja Joensuu - Helsinki välille!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritysidea, eikä tuosta mitään jokamiehen matkaa tule.
Varmaan etupäässä kulkee yritysjohtajat ja ja luennoivat professit, viranomaiset ja yritysvierailijat, ja ulkomaiset vieraat yms, vip-väki.
Säästäähän tuo aikaa melkoisesti.
Mutta miksiköhän se pikkukone ei voisi lentää Helsinkiin asti...?
Olisi varmaan järkevämpää, mutta Kuopion kenttä on niin paljon halvempi kuin Helsinki-Vantaa, sille pikkulentoyhtiölle.
Luulen, että tuo yhteys Joensuusta Kuopioon tulee palvelemaan jatkossa (ainakin koronan jälkeen) Finnairin ulkomaille lentäviä asiakkaita. Siis lento Joensuu-Kuopio-Helsinki-Madrid (tms.)
Joo, mutta saisihan se pikkukoneyhtiö sitten koko matkalta lipunhinnan itselleen. Nyt suurin osa menee Finnairille. Eli kai se lipunhinnassa saisi perittyä sen kallimman lentokenttämaksun, kun sitten asiakkaan ei tarvitse maksaa Finnairille mitään.
Puhumattakaan siitä, että lentokentät sijaitsevat usein kaupunkien ulkopuolella, juna-asemat keskustan läheisyydessä. Lentokentälle menoon joutuu näin ollen varaamaan enemmän aikaa, samoin turvatarkastusta varten on oltava kentällä etukäteen. Hirveää säätöä, ei jatkoon.