Mikä siinä Leonard Cohenin musassa on hienoa?
Jotkut tuntuvat pitävän siitä. Ukkelin ääniala on ehkä kaksi puolisävelaskelta. Useissa biiseissä bändin korvaa joku 20 euron casio-urku. Sanoituksetko ne korvaa sen muun puutteen jota niissä viisuissa on?
Kommentit (17)
Uppista. Muistaako joku sen ukon enää?
Just katselin dokumentin siitä ja Mariannesta. Leonardhan oli masentunut narkkari.
Hienoja levyjä tehnyt. Suurinosa taiteilijoista on yksityiselämässään kusipäitä... sad but true
Vierailija kirjoitti:
Hienoja levyjä tehnyt. Suurinosa taiteilijoista on yksityiselämässään kusipäitä... sad but true
Mikä niissä on hienoa? Casio-urkusaundit? Sanoitukset. Ukkelin matalaääninen räppäys?
Vierailija kirjoitti:
No siinä oli just sitä todella kapean äänialan räppäystä ja hirveät 20 euron konesaundit. Toki oikeitakin instrumentteja oli seassa.
Vierailija kirjoitti:
Uu-uuu, miten ihana mies ja ihana ääni!
Ensi kerran kuunnellessani joskus 70- luvulla hänen laulujaan, tekivät syvän vaikutuksen. Ääni oli jäljittelemätön!
Laulut ovat masentavaa kuunneltavaa.
Eikö se tehnyt oikeasti vain yhden laulun ja esitti sitten sitä pätkissä monta vuosikymmentä? Ainakin kaikki sen tekemä kuulostaa samanlaiselta. Masentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se tehnyt oikeasti vain yhden laulun ja esitti sitten sitä pätkissä monta vuosikymmentä? Ainakin kaikki sen tekemä kuulostaa samanlaiselta. Masentavaa.
Se on laulanut todella monipuolisesti. Iskelmää, klezmeriä ja mm kansanmusiikkia. Vain iskelmät sillä tunnettujen joukossa. Haepa sen klezmeriä, niin löytyy monipuolisesti ja Casion sijaan mm. klarinettia taustalla.
Makuja on monia
Eikä kaikkea tarvitsekaan ymmärtää
Peace and love
Se on Daideellisda.
Cohenia soitettiin 80-90-luvuilla joka paikassa. Varsinkin se kirottu Hallelujah oli oikea riesa. Yksi kaverini soitti Cohenia aina kutsuttuaan ihmisiä kylään ja jokaisen kappaleen välissä kävi vääntämässä lisää ääntä niin, että lopulta kaikki huusivat kilpaa halleluujan kanssa. Tulin lopuksi ikääni yliherkäksi mokomalla jollotukselle.
Ainakin hän on ollut suurin esikuva vielä suuremmalle laulaja-lauluntekijälle eli Nick Cavelle. Cave ihan Birthday Party -alkuaikoinaan oli pitkälti postpunk-rockia, mutta sitten häneltä ja Bad Seeds -bändiltä rupesi ilmestymään pianoballadeja, joissa Cohenin vaikutus on ilmiselvä (Cohenin Avalanche-kappaleen myös coveroivat levylle). On hienoa.
Se oli edelläkävijä. Ei laulanut, vaan räppäsi todella hitaasti.