Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoittaako se, jos on hidas oppilas, että olisi myös tyhmempi? Vai mistä hitaus kertoo?

Vierailija
23.09.2020 |

Voisiko joku selittää?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että ihminen oppii hitaammin kuin muut

Vierailija
2/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se välttämättä siitä suoraan kerro, mutta välkyt on yleensä nopeita päältään ja vajaat hitaita. Poikkeukset vahvistaa säännön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä siitä suoraan kerro, mutta välkyt on yleensä nopeita päältään ja vajaat hitaita. Poikkeukset vahvistaa säännön.

no jaa, en oikein usko tähän. Minusta Einsteinkin on jossain päiväkirjassaan kirjotitanut olevansa hidas

Vierailija
4/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppijat ovat erilaisia. Kuten ihmiset yleensä. Joku vaatii pidemmän ajan uuden asian käsittelyyn. Käytetty opiskelutekniikka vaikuttaa myös, kaikki ei sovi kaikille. Kyse mielestäni temperamenttieroista, ei mistään tyhmyydestä.

Mutta koulussa ei valitettavasti voida mennä hitaimman mukaan. Pitää mennä keskitason mukaan, jotta päästään eteenpäin. Jos joku on kovin hidas, hänen kohdallaan opetusta voidaan eriyttää. Eli tärkeintä on, että hidastunut oppii hyvin ydinasiat, vaikka ei ehkä ehdi käsitellä kaikkea sitä, mitä keskiverto-oppilas.

Vierailija
5/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

harkitsevat ihmiset ovat miellyttäviä, ja ovat yleensä juurikin hitaita

Vierailija
6/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini on todella fiksu ja luullakseni myös älykäs ja syvällinen. Mutta hän on myös verraten hidas kirjoittamaan ja tekemään kaikkia sellaisia asioita joissa tarvitaan erityistä sorminäppäryyttä ja silmien ja käden saumatonta yhteistyötä. - Koira on monesti hänen silmänsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aspurgerit oat hitaita joskus

Totta, - Toisaala asperger asettaa muutoinkin haasteita tavanomaisessa vuorovaikutuksessa. Esimerkiksi koska hän saattaa tulkita puhutun ja kirjoitetun kieltä hyvin kirjaimellisesti, eikä välttämättä havaitse esimerkiksi ironiaa. Hän voi keskustellessaan toisen kanssa ilmehtiä tai elehtiä epätavallisesti ja hänellä voi olla vaikeuksia sekä käsitellä että muistaa puhuttua asiaa. Hänelle on usein vaikeampaa ymmärtää toisen ihmisen tunteita ja ilmaista omia tunteitaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi vaikeutta muodostaa ystävyyssuhteita tai työelämässä tarvittavia ihmissuhteita. 

Vierailija
8/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD eli keskittymisen vaikeus ilman ylivilkkautta aiheuttaa myös "hitautta". Tämmöisellä oppilaalla jää ikään kuin näytönsäästäjä päälle vähän väliä. Hän ei hoksaa ottaa työvälineitä esille eikä pysy muun ryhmän mukana muissakaan touhuissa, kun kaikki on tahmeaa ja äärettömän hidasta. Jos aikuinen ei ole vieressä pitämässä kiinni opiskeltavassa asiassa, voi ADD unohtua katselemaan ikkunasta ulos tai vain tuijottamaan eteensä. Tekemisen punainen lanka katkeaa myös helposti: ADD saattaa kesken tehtävän alkaakin toimia ihan toisella tapaa, hyppiä tehtävien yli tai unohtaa virkkeistä kokonaisia sanoja, kun ajatus katkeaa.

Avun saanti voi olla pitkässä puussa, kun tällainen oppilas ei häiriköi, eikä näin ollen ole akuutti tapaus. Hänen oma oppimisensa vain hidastuu ja vaikeutuu vuosi vuodelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan välttämättä tarkoita tyhmyyttä, jopa maailman fiksuimpiin ihmisiin kuuluvista löytyy niitä, jotka ei menestyneet ja oppineet koulussa.

Aito älykkyys on sitä, että henkilö osaa itsekseen ihan opettamatta ratkoa monimutkaisiakin ongelmia, ilman muiden opastusta tai välttämättä edes taustatietoa asialle, ns. "pyörän uudelleen keksivä" voi olla hyvinkin älykäs.

Oppimiseen vaikuttaa monenlaiset eri mekanismit, nykyään jo esim. tunnustetaan että on erilaisia oppijoita, nykysenlaisessa koulussa parhaiten pärjäävät he, joilla on valokuvamuisti, eli oppivat asioita ulkoa vaivatta, se ei kerro älykkyydestä vaan tavanomaista paremmasta muistista, jos kerran luettuaan muistaa kaikki tekstit lopun ikäänsä kirkkaasti. Käytäntöön soveltaminen voikin sitten olla toinen juttu saati opitun tiedon eteenpäin kehittäminen omalla järkeilyllä.

Vierailija
10/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADD eli keskittymisen vaikeus ilman ylivilkkautta aiheuttaa myös "hitautta". Tämmöisellä oppilaalla jää ikään kuin näytönsäästäjä päälle vähän väliä. Hän ei hoksaa ottaa työvälineitä esille eikä pysy muun ryhmän mukana muissakaan touhuissa, kun kaikki on tahmeaa ja äärettömän hidasta. Jos aikuinen ei ole vieressä pitämässä kiinni opiskeltavassa asiassa, voi ADD unohtua katselemaan ikkunasta ulos tai vain tuijottamaan eteensä. Tekemisen punainen lanka katkeaa myös helposti: ADD saattaa kesken tehtävän alkaakin toimia ihan toisella tapaa, hyppiä tehtävien yli tai unohtaa virkkeistä kokonaisia sanoja, kun ajatus katkeaa.

Avun saanti voi olla pitkässä puussa, kun tällainen oppilas ei häiriköi, eikä näin ollen ole akuutti tapaus. Hänen oma oppimisensa vain hidastuu ja vaikeutuu vuosi vuodelta.

Miksi hidastuu ja vaikeutuu entisestään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aspurgerit oat hitaita joskus

aspergerit

Vierailija
12/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä siitä suoraan kerro, mutta välkyt on yleensä nopeita päältään ja vajaat hitaita. Poikkeukset vahvistaa säännön.

Nopea vastaus tai suoriutuminen ei kerro mitään pitkäjänteisyydestä tai keskittymiskyvystä, jotka merkitsevät kun jokin todella monimutkainen asia pitää sisäistää.

Lapsissa huomaa että jotkut ovat ns. nopeita yksinkertaisissa jutuissa, mutta kun pitäisi miettiä pidempää ajatusketjua tulee se "emmä jaksa".

Itse olen joissain asioissa hidas, mutta toisaalta matemaattisesti erittäin lahjakas ja sillä alalla töissä. Minun hitaus erityisesti lapsena johtui siitä, että lähdin miettimään jotain asiaa liian monimutkaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei läheskään aina tarkoita tyhmyyttä. Esim. Monet teknillisillä tai matemaattisilla aloilla pitkälle edenneet korkean ÄO:n henkilöt saattaa vaikuttaa sosiaalisissa tilanteissa hitailta.

Vierailija
14/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita tyhmyyttä tai tuolla aikaisemmin epäiltyä autismia. Monella opettamallani luokalla se hitain tekijä on monesti se huolellisin ja saa kokeesta parhaat pisteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADD eli keskittymisen vaikeus ilman ylivilkkautta aiheuttaa myös "hitautta". Tämmöisellä oppilaalla jää ikään kuin näytönsäästäjä päälle vähän väliä. Hän ei hoksaa ottaa työvälineitä esille eikä pysy muun ryhmän mukana muissakaan touhuissa, kun kaikki on tahmeaa ja äärettömän hidasta. Jos aikuinen ei ole vieressä pitämässä kiinni opiskeltavassa asiassa, voi ADD unohtua katselemaan ikkunasta ulos tai vain tuijottamaan eteensä. Tekemisen punainen lanka katkeaa myös helposti: ADD saattaa kesken tehtävän alkaakin toimia ihan toisella tapaa, hyppiä tehtävien yli tai unohtaa virkkeistä kokonaisia sanoja, kun ajatus katkeaa.

Avun saanti voi olla pitkässä puussa, kun tällainen oppilas ei häiriköi, eikä näin ollen ole akuutti tapaus. Hänen oma oppimisensa vain hidastuu ja vaikeutuu vuosi vuodelta.

Miksi hidastuu ja vaikeutuu entisestään?

Oppiminen tavallaan kasautuu. Jos et osaa, vaikkapa lukea ja kirjoittaa kuin auttavasti sillä kielellä jota muutoin sinun odotetaan käyttävän eniten opiskellessasi tai yleisemmin kommunikoidessasi yhdessä muiden kanssa, niin haasteita  tuottaa vieraampienkin kielten opiskelu. Mutta myös moni muu oppiaine, joka pitäi omaksua  yhä enemmän lukemalla ja osoittaa lukemansa kirjoittamalla. 

Eri   

Vierailija
16/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADD eli keskittymisen vaikeus ilman ylivilkkautta aiheuttaa myös "hitautta". Tämmöisellä oppilaalla jää ikään kuin näytönsäästäjä päälle vähän väliä. Hän ei hoksaa ottaa työvälineitä esille eikä pysy muun ryhmän mukana muissakaan touhuissa, kun kaikki on tahmeaa ja äärettömän hidasta. Jos aikuinen ei ole vieressä pitämässä kiinni opiskeltavassa asiassa, voi ADD unohtua katselemaan ikkunasta ulos tai vain tuijottamaan eteensä. Tekemisen punainen lanka katkeaa myös helposti: ADD saattaa kesken tehtävän alkaakin toimia ihan toisella tapaa, hyppiä tehtävien yli tai unohtaa virkkeistä kokonaisia sanoja, kun ajatus katkeaa.

Avun saanti voi olla pitkässä puussa, kun tällainen oppilas ei häiriköi, eikä näin ollen ole akuutti tapaus. Hänen oma oppimisensa vain hidastuu ja vaikeutuu vuosi vuodelta.

Miksi hidastuu ja vaikeutuu entisestään?

Oppiminen hidastuu ja vaikeutuu siksi, koska tällainen oppilas saa tehtyä koulussa aina vain osan suunnitelluista tehtävistä. Esim. matikassa soveltavat tehtävät jäävät tekemättä, kun koko tunti menee perustehtävistä selviytymiseen. Alunperin hänellä ei ehkä ole ollut erityisesti matemaattisia haasteita, mutta koska hän tekee koko ajan vähemmän kuin muut, kuilu toisiin oppilaisiin kasvaa myös tiedollisesti väistämättä.

Toinen tärkeä oppimista estävä tekijä on itsetunto ja minäkuva oppijana. ADD hoksaa kyllä, että hänelle kaikki on vaikeampaa ja hän on aina muita jäljessä. Ilman tukea ja nimeä näille haasteille hän saattaa itse ajatella olevansa vain tyhmä ja hidas. Näinhän ei ole, vaan ADD on ADHD:n tavoin neurologisesti ihan eri taajuudella pään sisäisen myrskynsä kanssa "tavallisiin" oppilaisiin verrattuna.

Vierailija
17/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisessa on muutakin kuin vain nopeus. 

- Voit oppia nopeasti tai hitaasti.

- Voit sisäistää oppimasi perinpohjaisesti tai vain pintapuolisesti.

- Voit muistaa oppimasi kauan aikaa tai vain vähän aikaa.

Tärkeintä ei ole se miten nopeasti oppii, vaan se mitä jää päähän.

Vierailija
18/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita että olisi tyhmä. Opetustapa voi olla väärä yksilölle.

Vierailija
20/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan