Ärsyttävät/ostohalun vievät asiat myynti-ilmoituksissa
Kysyn myös siksi, koska itse myyn paljon netissä ja kiinnostaa tietää, millainen on hyvä ilmoitus ja millainen ei.
Omasta mielestäni ärsyttävintä on ylimääräiset ylistävät adjektiivit: ihana, upea, kiva... Jos tuote on ihana, niin kyllä ostaja sen näkee! Jos hän ei sitä näe, ei hän sitä sen enempää ala nähdä, jos joku toinen tulee sitä hieromaan naamaan.
Kommentit (59)
Inhoan kans noita ylistäviä adjektiiveja. Jos se sun koriste kerran on niin ihana niin miksi haluat eroon siitä?
Ilmoituksesta puuttuu tuotteen olennaiset tiedot. Ei tietoja materiaalista, vetoisuudesta, lämmönkestosta, takuusta jne.
Negatiivisuus. Ruma kielenkäyttö.
EN SIT TOIMITA MINNEKÄÄN MILLÄÄN TAVALLA!
EI VAIHTOA MUMMON HUOPATOSSUIHIN TAI MUUHUN PASSKAAN!
MIHIN MINÄ PASSKAAN KUN EI OO PELTOAKAAN!
Myyjä tietää ihan hyvin, ettei tavara ole merkki- tai laatutuote, mutta laittaa siihen kysmysmerkillä varustettuna jotakin tyyliin "Kaulakoru, hopeaa?", "Vanha maitokannu, Arabiaa?" tai "Retrokangas, Marimekko?". Meneekö joku tähän halpaan, että ostanpas kaverilta aidon tuotteen, kun se ei itse näy tietävän?
Kerro specsit, älä oleta että ostaja itse googlettaa ne netistä.
Jos ei myyjä viitsi sitä vaivaa nähdä, niin en minäkään, ellei kyseessä ole joku hermeksen kultamuna eurolla..
Kirjotusvirheet, kiireellä sutastut ilmoitukset, joissa ei oleellisia asioita, esim. mittoja huonekaluista. Caps lockin käyttö, ilkeys, räikeä ylihinnoittelu.
Otetaan netistä uuden tuotteen mainoskuva, ei kuvata sitä myynnissä olevaa käytettyä tuotetta. "xxx kohdassa pientä kulumaa, yyy kohdassa vähän likaa, muuten hyväkuntoinen". Eli tosiasiassa se voi vaikka huonekalussa olla pieni naarmu ja maalitahra huomaamattomassa paikassa, tai kosteudesta kupruilevaa lastulevyä ja pornoleffastudiolta poistettu verhoilukangas.
Kuvat on ehkä suurin luoltaantyöntävä asia. Ei sinne tekstiin asti pääse jos kuva on huono (esim. huono valo, tuote ei näy kunnolla, kuva joku tunnelmakuva josta ei edes tiedä mitä myydään jne)..
Esine kuvattu kirjavalla alustalla, niin ettei kunnolla erotu. Koru virkatulla liinalla tms.
Olen aina ihmetellyt myyjiä, jotka eivät osaa laittaa tavaroilleen hintaa. Siis tyyliin ilmoituksessa on vain "Tarjoa" tai ei mitään kommenttia hinnasta. Pahimmillaan edes puhelimessa tai kasvotusten myyjä ei halua sanoa muuta kuin "tee tarjous". Kerran tällaisessa tilanteessa on käynyt jopa niin, että sitten kun tarjosin, myyjä suuttui liian pienestä tarjouksestani eikä halunnut enää jatkaa kaupantekoa kanssani ollenkaan "kun et kuitenkaan ole valmis maksamaan kunnon hintaa kun tarjosit noin vähän". Ja kyse oli vielä ammattilaisesta, käytetyn tavaran myymälän omistajasta. Vaikea on maksaa myyjän haluamaa hintaa jos myyjä ei sitä suostu mitenkään kertomaan.
Nykyään pidän hinnoittelematonta ilmoitusta merkkinä siitä, että myyjä ei oikeasti halua myydä ja ohitan ne suoraan.
Lastenvaatteissa joskus näkee ”paljon pidetty/rakastettu/ollut lempivaate”. En tajua. Sehän on makuasia mikä on kenenkin lempivaate, eihän se takaa lainkaan, että vaate olisi kiva seuraavan mielestä? Vai onko se pelkästään kaunis kiertoilmaus sille, että vaate on tosi kulunut ja hiutunut? :D
"Uudenveroinen" on naurettava lisäys. Jos tuote on käytetty, sen arvoa ei lisää tai vähennä se, onko sitä käytetty kerran vai tuhat kertaa. Minusta sen, että tavaraa joku kehtaa myydä vielä eteenpäin pitäisi olla tae siitä, että siinä ei ole sen suurempia vikoja, vai luulevatko nämä uudenveroisten tuotteiden kaupustelijat, että muut ihmiset rikkovat ja likaavat aina kaikki tavaransa heti kun käsiinsä saavat?
Adolfina Mielivalta kirjoitti:
"Uudenveroinen" on naurettava lisäys. Jos tuote on käytetty, sen arvoa ei lisää tai vähennä se, onko sitä käytetty kerran vai tuhat kertaa. Minusta sen, että tavaraa joku kehtaa myydä vielä eteenpäin pitäisi olla tae siitä, että siinä ei ole sen suurempia vikoja, vai luulevatko nämä uudenveroisten tuotteiden kaupustelijat, että muut ihmiset rikkovat ja likaavat aina kaikki tavaransa heti kun käsiinsä saavat?
Todellakin on SUURI ero onko tosi vähän käytetty vai paljon, ja sen pitää näkyä hinnassa.
Nuhruiset suhruiset kuvat ja kirjoitusvirheet.
Vaatteita ja kenkiä on myynnissä niin paljon että ohitan heti kaikki ne joissa koko ei ole selvästi sanottu. Parasta jos jo otsikossa lukee: Naisten talvikengät38 tai Silkkipaita36.
Myös ostetaan-ilmoituksissa eroavat positiivisesti ne joissa heti otsikossa on esim. O:Lasten rattaat tai Hakusessa Lukion kirjoja.
Joskus toki kokoa voi täsmentää esim. Koko M vastaa noin kokoa 36-40. Kiva että jotkut ovat joskus mitanneet kainalo-kainalomitan.
Kaikki ylimääräiset adjektiivit tyyliin, ihana, kuin uusi jne. Pahimmat jopa ohjeistavat käyttöä esim ihana esim saunan jälkeen.
Asiallinen ja ytimekäs ilmoitus hyvälaatusella kuvalla toimii parhaiten.
Kohderyhmän määrittely esittelytekstissä. Ehkä ei niinkään kirppisilmoituksissa, mutta asuntoilmoituksissa. Jos ilmoituksessa mainostetaan kerrostaloasuntoa lapsiperheelle, tulee tunne, ettei minun lapsettoman pitäisi olla asunnosta kiinnostunut, vaikka se sopisikin tarkoituksiini.
"En mittaile" huonekalujen myynti-ilmoituksissa.
"Pesu jää ostajalle"
Ja todellakin ylimääräiset adjektiivit! Ihana, kaunis, tyylikäs jne. Ihan turhia ja täysin makuasioita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylimääräiset adjektiivit tyyliin, ihana, kuin uusi jne. Pahimmat jopa ohjeistavat käyttöä esim ihana esim saunan jälkeen.
Asiallinen ja ytimekäs ilmoitus hyvälaatusella kuvalla toimii parhaiten.
Joskus vihjataan ”Vaikka lahjaksi”. Minulle se tuottaa sellaisen olon, että tavaralle ei kukaan löydä itse mitään käyttöä...
Kirjoitusvirheet..
Sitten myös kirppiksillä tuo "ihana paita"..joillain sanoilla voi joskus myytäviä tuotteita höystää mutta sana kärsii inflaation, jos kaikki on aina ihanaa. Eikä ne ostajat mitään tyhmiä ole..