Miksi jokeriratikka? Miksi ei olisi tehty vaan parempaa bussikaistaa, jossa sellainen ekstrapitkä bussi mahtuisi kurvailemaan?
Kommentit (26)
Imagon takia tämä jokeriratikka tehdään. Ihan kuin Länsimetrokin. Voidaan leikkiä isoa metropolia muulle maailmalle.
Samoin kallis Paloheinän mäen alta louhittu tunneli bussille, jolla kukaan ei kulje. Tähänkin meni miljoonia...
Trollikka !
Luulisi, että vihervasurit tykkäisivät itäeurooppalaisesta tyylistä.
No ihan vaan siksi, että se olisi ollut ihan halvatun typerää.
Se on kato olevinaan niin eGologinen.
Vierailija kirjoitti:
Imagon takia tämä jokeriratikka tehdään. Ihan kuin Länsimetrokin. Voidaan leikkiä isoa metropolia muulle maailmalle.
En käsitä, mitä järkeä metrosta on niille länsireunan asukkaille. Kun se saa saakelin oranssi pötkylä pysähtelee joka hemmetin maitolaituirilla, niin se matka kestää tuplasti sen minkä bussilla! Ei sitä hytkymistä kukaan kestä päivittäin, vaan katumaasturi menee aika herkästi tilaukseen. Metro on ihan eri asia kuin lähijunat, joissa voi ottaa "pikajunan" eli esim. R-junan Tikkurilasta keskustaan.
Tietääkö joku, miksi ratikan päätepysäkki ei tule länsiväylälle asti? Vaihto länsiväylän busseista (juu, siellä kulkee edelleen lännestä tulevia busseja) jokeriin on jatkossa aika hankalaa, kun pitäisi mennä ensin metroon ja sieltä jokeriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imagon takia tämä jokeriratikka tehdään. Ihan kuin Länsimetrokin. Voidaan leikkiä isoa metropolia muulle maailmalle.
En käsitä, mitä järkeä metrosta on niille länsireunan asukkaille. Kun se saa saakelin oranssi pötkylä pysähtelee joka hemmetin maitolaituirilla, niin se matka kestää tuplasti sen minkä bussilla! Ei sitä hytkymistä kukaan kestä päivittäin, vaan katumaasturi menee aika herkästi tilaukseen. Metro on ihan eri asia kuin lähijunat, joissa voi ottaa "pikajunan" eli esim. R-junan Tikkurilasta keskustaan.
Ei järkeä ole länsireunan osalta - ennen n. 25 min keskustaan. Metron tultua ei riitä lähellekään.
Helsingin keskusta muutenkin on menettämässä liikkeitä, yrityksiä. Varakkaammat perheet muuttamassa Stadista Nurmijärvelle ym kehyskuntiin. Länsimetro aikanaan valmistuessaan saattaa jopa kiihdyttää tätä ns. Nurmijärvi-ilmiötä.
Toivottavasti tehokas lipuntarkastajapartiointi toimii tulevassa ratikassa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, miksi ratikan päätepysäkki ei tule länsiväylälle asti? Vaihto länsiväylän busseista (juu, siellä kulkee edelleen lännestä tulevia busseja) jokeriin on jatkossa aika hankalaa, kun pitäisi mennä ensin metroon ja sieltä jokeriin.
Onko tämäkin joku ideologinen "hyi hyi bussi paha", joten ei laiteta liityntämahdollisuuttakaan?
Vierailija kirjoitti:
Ratikat on kivoja.
Keski-Euroopassa joo missä ne kulkevat kovaa vauhtia, Helsingissä menee ikä ja terveys kun matkustaa spåralla jonnekin.
Mietipä ap samaa kun seuraavan kerran jonotat bussikaistan tukkeena sillä ruosteisella Volvollasi.
Ratikka ei väistele eikä jonota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratikat on kivoja.
Keski-Euroopassa joo missä ne kulkevat kovaa vauhtia, Helsingissä menee ikä ja terveys kun matkustaa spåralla jonnekin.
Et siis tiedä, mikä on Jokeri?
Se on PIKARAITIOTIE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratikat on kivoja.
Keski-Euroopassa joo missä ne kulkevat kovaa vauhtia, Helsingissä menee ikä ja terveys kun matkustaa spåralla jonnekin.
Et siis tiedä, mikä on Jokeri?
Se on PIKARAITIOTIE.
Odota vaan niin tämäkin menee max 50 km/h
Eiköhän se ole vähän myöhästä enää jossitella? Kohta siinä suhaa ratikka ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratikat on kivoja.
Keski-Euroopassa joo missä ne kulkevat kovaa vauhtia, Helsingissä menee ikä ja terveys kun matkustaa spåralla jonnekin.
Täällä on jotenkin menty metsään sekä metron että ratikan idean suhteen. Metro on oiva kulkupeli nopeaan kulkemiseen keskustamaisilla alueilla, jossa ei voida kulkea maan päällä mitenkään järkevästi bussilla tms. Metroa ei siis suinkaan kannata rakentaa sinne, mihin jo menee moottoritie!
Ja sitten ratikka taas on keskusta-alueiden lyhyiden matkojen kulkupeli, jossa se kulkee näppärästi vähän erillään autoista ja kävelijöistä. Ratikkaa ei siis suinkaan kannata rakentaa sinne, missä bussit mahtuu hyvin kulkemaan.
Siksi, että ratikka kolisee kivasti öisin ja pitää kansakuntaa hereillä.
Koska bussien elinikä on alle 20v kunnes yli-isot moottorit ovat ravistelleet ne palasiksi. Ratikka sen sijaan kulkee samana laitteena kevyesti 50v.
Tämä on ihmetyttänyt.