Mitä tehdä 3 vuotiaan kanssa kun ei meinaa totella mitään. Varsinkaan kieltoja.
Ja kertokaa mielipiteitä. Sain tänään kuulla kuinka vain kiellän lastani kokoajan. Siltä itsestänikin tuntuu. Mutta mielestäni lapsi on jo sen ikäinen ettei kaikkia tavaroita kuulu nostaa kattoon jottei lapsi koske mihin ei saakkaan koskea. Mielestäni tuon ikäisen täytyisi jo paremmin ymmärtää mitä ei tarkoittaa.
Kommentit (9)
Uhmaikä. Nosta ylös kaikki arvokas. Pääset helpommalla. Jatkuva kieltäminen on uuvuttavaa teille molemmille. Ja sitten komennat napakasti, jos lapsi tekee oikeesti jotain tyhmää ja vaarallista. Mä olen istunut päälle, jos ei tottele. Nykyään tottelee.
Leila Koo kirjoitti:
Aina kun mahdollista kannattaa lapselle antaa se sallittu vaihtoehto sen sijaan että kieltää. Kylpylässä äidit kieltävät tavan takaa lapsia juoksemasta liukkaalla pesuhuoneen lattialla. "Älä juokse" ei vaan helposti mene perille, mutta "kävele, mene kävellen" toimii paremmin. Aika harva antaa sallitun vaihtoehdon.
Tämä oikean toimintatavan näyttäminen tai kertominen on hyvä juttu. Ei lapsi tiedä miten pitäisi toimia, jos ei sitä kerro.
Nostele nyt vaan ylös kielletyt tavarat. Älä tapa luontaista uteliaisuutta. Hänestä tulee hyvä koululainen. Ja vähennä kieltämistä. Kerro, mitä SAA tehdä. Jos hän ei millään kuitenkaan opi muistamaan sääntöjä vuoden sisällä, googlaile saa dysfasia.
Kieltoihin mukaan sellaista jämäkkyyttä. Pari kertaa tiukka ei, sen jälkeen mennään pitämään paikoillaan jos vielä menee esimerkiksi koskemaan kiellettyä tavaraa. Lasta ei päästetä tekemään kiellettyä asiaa vaikka minkälainen uhmakohtaus siitä alkaisi. Kymmenen kertaa saattaa mennä, ja sitten kiellot alkaa luultavasti tehoamaan.
Muistissa on tuo aika. Jos lapsi roplaa kaikkea kiellettyä siirtyen aina seuraavaan kiellettyyn asiaan, anna tähän liittyen hänelle joku luottotehtävä, minkä hän saa tehdä ja opeta siihen.
Olen nähnyt umpeen teipattuja stereoita ym.laitteita ( liekö näitä enää nykyperheissä), joita lapsi pyrki kiusallakin vielä käsittelemään. Omaltani kysyin haluaisiko hän opetella laittamaan stereot tai videot päälle, kun ne niin häntä jatkuvasti kiinnostivat. Hän vastasi myöntävästi ja oli aivan innoissaan uudesta oppimastaan asiasta. Häiriökäyttäytyminen loppui ha laitteet saivat olla sen jälkeen rauhassa. Sama astioiden kanssa, anna lapsen osallistua pöydän kattamiseen tai astianpesukoneen täyttöön tai tiskaamiseen. Ja ota mukaan ruuan laittoon antaen hänelle pieniä omia tehtäviä. Tämä pätee lähes mihin tahansa, ellei ole kyse ADHD: sta.
Hei suuret kiitokset jo näistä vastauksista!!! Otan näistä vinkkejä käyttöön.
Välillä tuntuu että lapsi on tahallaan ilkeä. Jatkaa vaan ja nauraa mitä enemmän kieltää. Olen yrittänyt suunnata huomion muualle mutta kun tuntuu välillä että koko päivä on yhtä taistelua. Jonkin asian kun kiellät niin on jo muualla tekemässä jotain kiellettyä.
Eilen, ei niin paha juttu mutta unohdin tärkeän paperini pöydälle. Samassa kun tajusin sen olevan vielä siinä niin lapsikin sen huomasi ja molemmat sen kimppuun. Tiesin, jos en sitä kerkeä ottamaan pois niin lapsi joko repii tai ruttaa sen. No, toteutti jälkimmäisen. Mm. pesukoneesta sanottu useita kertoja ettei sitä rämpätä ja aina vaan niitä nappuloita täytyy räplätä. Kaikkea tällaista. Kai se on vaan pakko yrittää nostaa tavaroita ylemmäs minkä pystyy. Keksiä lapselle vaihtoehtoja ja ottaa enemmän mukaan tekemiseen.
ap
"Sitähän se äidin homma on" totesi 90-vuotias palkittu kasvattaja, kun olin käymässä hänen luonaan pienten lasteni kanssa ja harmittelin sitä, että koko ajan piti olla kieltämässä. Vieraassa paikassa kaikki kiinnosti eikä aina ehtinyt edes kieltämään.
Parempi olla uhmaikä nyt kuin 10 vuotta myöhemmin.
Sinun kannattaa käyttää hyväksi sitä intoa, jota hänellä on nyt vaikka pesukoneen kimppuun. Opeta hänet pyykkäämään, eli laittamaan vaatteet koneeseen niin sitten saa itse valita ohjelman ja laittaa en päälle. Tiedäthän, että joissakin maissa 3-vuotiaat menevät jo kouluun.
Aina kun mahdollista kannattaa lapselle antaa se sallittu vaihtoehto sen sijaan että kieltää. Kylpylässä äidit kieltävät tavan takaa lapsia juoksemasta liukkaalla pesuhuoneen lattialla. "Älä juokse" ei vaan helposti mene perille, mutta "kävele, mene kävellen" toimii paremmin. Aika harva antaa sallitun vaihtoehdon.