Pitäisikö edellisen työntekijän virheet korjata?
Huomasin, että työtäni aiemmin hoitanut on tehnyt luultavasti erään asian väärin viime vuonna. Nyt mietin, pitäisikö oikaista asia vai antaa olla?
Periaatteessa ihan sattumalta huomasin sen, kun kaivelin vanhoja asioita, kun olisin ottanut mallia vastaavaan nyt eteen tulleeseen asiaan, kun huomasin, että siinä taitaakin olla jotain mennyt hassusti. Jos en olisi kaivellut vanhoja, niin asia ei olisi tullut koskaan ilmi.
Leikinkö että en ole huomannut mitään vai pitäisikö alkaa selvittämään asiaa? Mitä te tekisitte?
Kommentit (4)
Ottaisin asian puheeksi esim ko työntekijän kanssa, jos virheellä on huomattavia seuraamuksia.
Tottakai kerrot asiasta esimiehellesi ja annat hänen päättää, miten asian kanssa toimitte. Vastuu esimiehellä ja sinä olet toiminut oikein, kun olet kertonut virheen.
Jos se vaikuttaa johonkin, kyllä se pitää korjata. Esim. jos olet tilitoimistossa ja huomaat, että asiakkaan verotus on mennyt päin peetä, niin se pitää jonkun korjata, ehdottomasti, tai jos olet jossain kelassa ja huomaat että asiakkaan maksut on menneet väärin, pitää korjata. Eli jos on sellainen tilanne, että mukana on kolmas osapuoli asiakas, niin pitää.
On mulla ollut omassa työssä paljonkin sellaista, että edellinen on tehnyt väärin, mutta sen vaikutukset ovat lähinnä kosmeettisia ja olen korjannut, jos asia on pitänyt ottaa esille. Joitakin ei edes voi korjata enää. Kyseessä on suunnittelutoimisto ja entinen työntekijä on saattanut esim. vanhoja pohjia käyttäessä jättää vanhan osoitteen johonkin tiedostoon, eli väärän asiakkaan tiedot joillekin sivuille. Se on mennyt jo, ei voi enää korjata. Mutta jos mä joudun ottamaan näitä uudelleen käsittelyyn, esim. lähettämään jollekin kolmannelle osapuolelle, teen muutosversion ja korjaan. En minä tähän edes kysele. Mutta en minä näistä sano joka kerta, jos ei ole merkitystä, joskus saatan etsiä mallia jostain vanhasta ja huomaan virheen. Jos on iso virhe, mainitsen, että esimies tietää. Urakoitsijat saattavat näitä, kokeneet, huomata itsekin ja korjailla paikan päällä. Suunnitteluvirheitä en voi tietää enkä ala niitä vanhoista etsiä. Toivottavasti ei ole.
Esimiehesi päättää kuka korjaa, kun kerran olet epävarma, kerro vaan.
No minkähänlaisesta asiasta on kyse ja mitä hyötyä korjaamisesta on tai mitä haittaa siitä on jos sitä ei korjata? On sulla vissiin joku pomo jolta voisi kysyä? Noin niin kuin keskimäärin vahojen töiden uudelleen tekeminen ei pahemmin nosta tuottavuutta.