Lapseni oli tosi pettynyt merkonomiopintoihin
Tuotahan ei paljon arvostetakaan, ja siihen on ihan syy. Mutta jos nyt joku tai vaikka jonkun lapsi harkitsee sitä, niin en voi suositella. Paitsi jos on ihan lahopää, niin ehkä sieltä silloin voi jotain ns. uutta oppia. Mutta en tiedä kuinka moni työnantaja pitää sitä arvokkaana. Paitsi tietysti kirjanpitopuoli, siitä voi päästäkin ihan oikeille työurille. Taitaa nykymaailmassa kuitenkin olla vähän pakko suorittaa silloin myös amk-tradenomi. Niin ja myyntipuoli. Onhan niitä muitakin myyjiä kuin ruokakaupassa tai jossain liikkeessä kököttäviä, eli voi kai siinäkin edetä. Kannattaa kuitenkin tarkkaan harkita, soveltuuko sitten varmasti noihin mahdollisiin työnkuviin. Koska juuri muuta siitä koulutuksesta ei irtoa. Siitä hehkutetaan että mahdollisuuksia on monia, mutta ei oikeasti ole kovinkaan paljon. Lapseni olisi toivonut jonkinlaista osaamista jos vaikka joskus haluaisi ryhtyä yrittäjäksi. Sitä etukäteen kerrottiin myös että antaa valmiudet siihen. Miten sitten käsitetään sana "valmiudet". Lapsi kertoi että netistä lukemallakin löytää enemmän tietoa. Onko tuo tutkinto olemassa vain että riittää jollekin porukalle (opettajille) töitä, ja että yläkoulun jälkeen saadaan joillekin tekemistä muutamaksi vuodeksi. Tietysti ymmärrettiin, että tuon jälkeen pitäisi vielä jatko-opiskella, mutta kun ei siinä ollut sitäkään vähää että saisi potkua eteenpäin. Sen suoritettuaan on ihan sama kuin ei olisi käynyt ollenkaan.
Kommentit (16)
Tuolla tutkinnolla voi hakea töitä, peruskoulu pohjalla sellaista tuskin saa. Tuo ei ole mikään yrittäjä koulutus, valmiudet ovat vain lähtökohtaisesti tietoa yrittäjyydestä, ne jotka tämän koulutuksen kautta asiasta innostuvat varmasti ottavat enemmän selvää kuinka toimia, joskus oppilaitokset järjestää myös jotain kursseja näille, jotka sitä yrittäjyyttä vakavasti harkitsee.
Tyhjää parempi kuitenkin työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä.
Tuolla pohjalla pitäisi voida hakea vaikka tradenomiopintoihin, samalta viivalta kuin YO. Juu ei.
Minun pojallani oli lisäksi ihan älyttömästi itseopiskelua ja työharjoittelua, jota ei kukaan seurannut tai valvonut mitenkään. POikani on tunnollinen ja kävi harjoituspaikassaan mielellään, mutta totesi, että olis voinut olla kaikki ne kuukaudet mäkkärin kattoon (asiakkaana) räkimässä. Uskomatonta tyhjää huttua koko 'koulutus':
Työpaikka / oma ohjaaja on se joka valvoo toteutuuko tunnit ja jakaa työtehtävät, ei opettaja. Eli kyllä se lintsaaminen töistä tulee ilmi.
Lähes kaikilla aloilla ammattikoulussa nykyään on tyyli se, että ne on vaan nuorten säilöntäpaikkoja. Ammattikoulutuksen alasajosta saamme kiittää ja syyttää Grahn-Laasosta ja kumppaneita.
Oma nuori "opiskelee" datanomiksi. Eli oleilee koululla pari tuntia päivässä tietokoneella pelaten. Ei ole opettajia niin ei opeteta, joskus joku käy antamassa jotain etätehtäviä, jotka oma nuoreni tekee alle vartissa. Sitten kun on yleisiä aineita, eli matikka, äikkä, enkku, ruotsi, niin silloin opetus on jo ihan oikeaa opetusta. Mutta se varsinainen ammattiopetus, ei sitä oikein ole. Työssäoppiminenkin on jotain ihan muuta kuin alan opettelua, kun ei täällä ole sellaisia yrityksiä, joihin voisi mennä työssäoppimaan.
Nuorellani on onneksi jo suunta selvillä ammattikoulun jälkeen. Toivottavasti pääsee sinne minne tahtoo.
Tuollaista se on. Sipilän hallitus otti niin paljon rahaa ammatillisesta koulutuksesta pois, että laatuun tuli iso notkahdus.
Opiskelun on myös oltava tietyllä tavalla helppoa, koska amikseen hakeutuu toisenlainen opiskelijajoukko kuin lukioon.
Työllistymisen kannalta huono tutkinto, koska tradenomejakin on niin valtavasti. Eikä silti oteta oikean tason tekijää töihin. Minäkin olen yliopistokoulutettuna joutunut mm. kopioimaan numeroita paperilta tietokoneelle (tätä joutui tekemään useita kymmeniä tunteja), eli jopa merkonomille liian tylsää hommaa, saati sitten maisterille.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikilla aloilla ammattikoulussa nykyään on tyyli se, että ne on vaan nuorten säilöntäpaikkoja. Ammattikoulutuksen alasajosta saamme kiittää ja syyttää Grahn-Laasosta ja kumppaneita.
Oma nuori "opiskelee" datanomiksi. Eli oleilee koululla pari tuntia päivässä tietokoneella pelaten. Ei ole opettajia niin ei opeteta, joskus joku käy antamassa jotain etätehtäviä, jotka oma nuoreni tekee alle vartissa. Sitten kun on yleisiä aineita, eli matikka, äikkä, enkku, ruotsi, niin silloin opetus on jo ihan oikeaa opetusta. Mutta se varsinainen ammattiopetus, ei sitä oikein ole. Työssäoppiminenkin on jotain ihan muuta kuin alan opettelua, kun ei täällä ole sellaisia yrityksiä, joihin voisi mennä työssäoppimaan.
Nuorellani on onneksi jo suunta selvillä ammattikoulun jälkeen. Toivottavasti pääsee sinne minne tahtoo.
Ammattikoulujen tasoa on ajettu alas jostain 1990- luvun puolivälistä lähtien.
1. Suuri pudotus tuli samoihin aikoihin kuin AMK-uudistus.
Koulujen rahoitus kytkettiin silloin valmistuneiden määrään.
Myöhemmin rahoitusta on leikattu ja etäopetusta/itseopuskelua lisätty....
Niin, tuo nykymerkonomi taitaa olla jotakuinkin vanhan merkantin ja vanhan merkonomin välimaastosta. Ihan samoin kuin vanha merkonomi (koulutuksen pituus yo-pohjalta 2v) ei vastaa tradenomia (3,5 v), mutta on uutta merkonomitutkintoa laajempi. Ei sitä kovin korkealle taidettu aikanaan merkanttitutkintoakaan arvostaa ja moni jatkoikin tuosta sitten merkonomiksi.
t. yksi viimeisimmistä opistomerkonomeista (YO), nyk. tradenomi
Se on AMMATTIkoulu, sen takia focus on siinä että valmennutaan johonkin selkeään työnkuvaan. Ei opetella päämäärättömästi irrallisia asioita.
Eihän se koulu mitään eväitä anna ja ilmankin voi pärjätä.
Katso Kjell Inge Rokkea joka lopetti koulun ja ryhtyi kalastajaksi 18-vuotiaana. Sitten se rakensi kalastusimperiumin.
Kaikessa voi edetä jos on tahtoa ja taitoa! Jos aloittaa k-kaupan myyjänä niin kerää siinä riskittä pari vuotta näkemystä vähittäismyynnistä, ryhtyy kauppiaaksi, haalii useampia kauppoja hoidettavakseen, perustaa oman kauppaketjun, ostaa lidlin suomen-toiminnot, laajentaa eurooppaan........................... Ei tuota koulussa opeteta. Ei edes korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se koulu mitään eväitä anna ja ilmankin voi pärjätä.
Katso Kjell Inge Rokkea joka lopetti koulun ja ryhtyi kalastajaksi 18-vuotiaana. Sitten se rakensi kalastusimperiumin.
Kaikessa voi edetä jos on tahtoa ja taitoa! Jos aloittaa k-kaupan myyjänä niin kerää siinä riskittä pari vuotta näkemystä vähittäismyynnistä, ryhtyy kauppiaaksi, haalii useampia kauppoja hoidettavakseen, perustaa oman kauppaketjun, ostaa lidlin suomen-toiminnot, laajentaa eurooppaan........................... Ei tuota koulussa opeteta. Ei edes korkeakoulussa.
Ja kuka tahansako tuon osaa tehdä? Ihan tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se koulu mitään eväitä anna ja ilmankin voi pärjätä.
Katso Kjell Inge Rokkea joka lopetti koulun ja ryhtyi kalastajaksi 18-vuotiaana. Sitten se rakensi kalastusimperiumin.
Kaikessa voi edetä jos on tahtoa ja taitoa! Jos aloittaa k-kaupan myyjänä niin kerää siinä riskittä pari vuotta näkemystä vähittäismyynnistä, ryhtyy kauppiaaksi, haalii useampia kauppoja hoidettavakseen, perustaa oman kauppaketjun, ostaa lidlin suomen-toiminnot, laajentaa eurooppaan........................... Ei tuota koulussa opeteta. Ei edes korkeakoulussa.
Ja kuka tahansako tuon osaa tehdä? Ihan tyhjästä.
Pelkällä tahdolla joo. Luontaisella lahjakkuudella ja silleen.
Ihan samaa mieltä.
Tuolla pohjalla pitäisi voida hakea vaikka tradenomiopintoihin, samalta viivalta kuin YO. Juu ei.
Minun pojallani oli lisäksi ihan älyttömästi itseopiskelua ja työharjoittelua, jota ei kukaan seurannut tai valvonut mitenkään. POikani on tunnollinen ja kävi harjoituspaikassaan mielellään, mutta totesi, että olis voinut olla kaikki ne kuukaudet mäkkärin kattoon (asiakkaana) räkimässä. Uskomatonta tyhjää huttua koko 'koulutus':