Oletko törmännyt ammattitaidottomaan myyjään?
Itse ostin viime talvena karvapohjasukset XXL:stä. Myyjä oli nuori mutta en antanut sen häiritä. Suositteli suksia ja osasi jopa mitata jäykkyyden. Kyselin voitelupaketeista ja myyjä alkoi puhua pitovoitelusta. Olisi pitänyt siinä vaiheessa hälytyskellot soida. Sukset ei yhtään toimineet mulle. Jälkeenpäin ymmärsin, että myyjä oli ihan kuutamolla. Olisi pitänyt palauttaa heti.
Kommentit (35)
Voidellaan mutta vain luistovoiteella, koska karvapohja hoitaa pidon.
Olen monesti törmännyt ammattitaidottomiin myyjiin, eri kaupoissa.
Kysyin lenkkikenkien pronaatiosta eikä myyjä tiennyt sitä, vaikka halusi esitellä juuri sitä merkkiä.
Automyyjät on kaikki järjestään sellaisia "tässä sulle auto, 4 rengasta alla ja eikö ole nätti värikin!" ja sitten kun kyselee vähänkään teknisempiä asioita niin väittää nähneensä takanani Elviksen ja käännyttyäni takaisin on kadonnut paikalta.
Puhelinmyyjä suuttui minulle, kun kerroin, etten tarvitse nopeampaa nettiyhteyttä.
Pesukoneen osto oli mulle normaalia pitempi prosessi koska vanhakin toimi vielä hyvin. Tuli käytyä useammassa kaupassa ja vähän perehdyttyäkin asiaan. Kun sitten olin oikeasti ostamassa pesukonetta huomasin tietäväni niistä enemmän kuin myyjät. Ei siis ollut kummonen myyjien tietämys edes niistä koneista mitä itse myivät.
Aina! Jos kierrän kauppoja, jo kolmannessa tiedän enemmän kuin yksikään "myyjä".
Ostin XXL:stä ohjaustankoa pyörääni. Se oli jo kädessäni ja kysyin "myyjä"ltä lisätietoa. "Mikä se on?" aloitti "myyjä".
Alkossa myyjä rupesi tyrkyttämään minulle Koskenkorva Valhallaa, kun halusin ostaa D.O.M Benedictineä...
Kiinteistövälittäjät järjestään. Eivät tunne myytävää kohdetta (”Oho täällähän on vielä yksi huone!”) eivätkä lakia (”Joo siis tää isännöitsijäntodistus on puoli vuotta vanha mutta ei tässä mikään ole muuttunut”).
Ihmettelen miten nämä klopit onnistuvat notkumaan kaupoissaan mitään oppimatta.
Samoin ovat täysin tietämättömiä liikkeidensä mainoskampanjoista. Katsovat kuin marsilaista jos mainostettua kysyy.
Joskus ovella kävi murtohälytinmyyjä. Minulla oli isokokoinen koira, niin myyjän kommentti oli "täällä näyttääkin olevan jo vartiointiasiat kunnossa" ja poistui seuraavalle ovelle. Tokihan jätinkin koiran esim. kesäloman aikaan pariksi viikoksi yksin 😂
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjä suuttui minulle, kun kerroin, etten tarvitse nopeampaa nettiyhteyttä.
Taitavat olla provikkapalkalla? Minullekin yritettiin kaupata jotain ethernet-yhteyttä tv-hubilla ja kun kerroin, että asunnossa ei ole ethernet-pistokkeita, niin myyjä hermostui totaalisesti ja alkoi huutamaan, että ne pistokkeet ovat todella pieniä, eikä vanhempi ihminen välttämättä edes tajua mikä se on...
M 45
Toimin itse ison ketjun liikkeessä päällikkönä ja vein takuupalautuksena ketjun isoimpaan myymälään erään kodinkoneen. Infon myyjä ei osannut takuupalautusta ja pyysi siihen vielä toisen myyjän. No, aikani touhua kärsivällisesti seurasin ja sitten neuvoin myyjiä kuinka se tehdään.
Olen muuten armollinen, kun ei aina ja heti voi tietää kaikkea. Itse lasken ammattitaidon puutteeksi asiakkaalle kiukuttelun tai välinpitämättömyyden. Rautakaupoissa henkilökunta juoksee aina karkuun asiakkaan nähdessään..
Tilasin kukka-asetelman ja neuvottelin myyjän kanssa sen budjetin. 80-100€. Myyjä sanoi, että tuolla hinnalla tähän vuodenaikaan saa jo näyttävyyttä. Sit päivää asetelman noutoa aiemmin myyjä soittaa, ilmeisesti kukkatukusta, et onko budjetti ehdoton. Sanoin sen olevan ja myyjä sanoi pettyneellä äänellä: "Kai mä sillä sit jotain saan tehtyä." Tuli vähän kurja fiilis. Asetelma oli lopulta ihan hieno, vaikka budjetti ei venynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse ison ketjun liikkeessä päällikkönä ja vein takuupalautuksena ketjun isoimpaan myymälään erään kodinkoneen. Infon myyjä ei osannut takuupalautusta ja pyysi siihen vielä toisen myyjän. No, aikani touhua kärsivällisesti seurasin ja sitten neuvoin myyjiä kuinka se tehdään.
Tämä.
Gigantissa neuvoin myyjälle mistä netistä saa tulostettua käyttöohjeen ja miksi tulostin ei toimi (paperi loppu).
Viime viikolla Tokmanilla miten verkkokaupan ostos palautetaan. Olipa hyvä että törmäsin tähän ketjuun - pitää tsekata onko raha palautettu.
Värisilmäliikkeessä myyjä alkoi lukemaan purkin kyljestä tuoteselostusta kun kysyin maalin ominaisuuksista. Korjataan meidän taloa perinnetyyliin joten pääsääntöisesti _kaikesta_ pitää ottaa ensin itse selvää ja haluttu tuote olla tarkkaan tiedossa ennen kuin menee rautakauppaan.
Alusvaatekaupoissa myyjät lähes aina väkisin yrittävät myydä liivejä liian suurella ympärysmitalla. Hermostuvat, kun sanon että ei, haluan pienemmän ympärysmitan varsinkin kun ostan liivit yleensä samoista liikkeistä, joissa tiedän heidän koko systeeminsä. Samoin meikkivoide ostoksilla aina tuputetaan liian vaaleaa meikkivoidetta. Eivätkö he tiedä että enää meikkivoidetta ei verrata ihon aaleinpaan kohtaan esim ranteeseen vaan kaulaan ja dekolteeseen, jotta väri sulautuu kauniisti ympäröivään ihoon eikä jätä maski efektiä.
Eihän niitä karvapohjia voidella?