Sähköauton lataaminen auton lämmitystolpasta?
Missä sähköautoa ladataan (muuten kuin joidenkin parkkihallien siihen osoitetulla paikalla)? Asia ei ole ihan ajankohtainen, siksi kyselen vain yleisesti enkä soita omalle isännöitsijälle. Onko latauspiuha sellainen,että sopii ihan mihin vain pistokkeeseen? Kuten vaikkapa taloyhtiön parkkiksella lämmitystolppaan? Saako ylipäätään lämmitystolpan pistoketta käyttää auton lataukseen, onko taloyhtiöissä joku käytäntö yleisempi?
Entä ne parkkihallien paikat. jotka varattu sähköautoille - onko lataus ilmaista vai maksaako se?
Minulla on vanha auto, joka pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa, siksi kyselen. Kun olen edellisen kerran ollut autokaupoilla, ei sähköautoja ollut vielä.
Kommentit (2)
Noita piuhoja on erilaisia eli riippuu automallista, mulla on ladattava hybridi jonka latausnonnistuubtavallisesta pistorasiasta. N 10kWh akun lataus kestää 5h. Varsinaisissa sähköautoissa on paljon isommat akut joten käytännössä tarvitset luultavasti pikalatauspisteen. Noihin käy sitten erilaiset type 2 tai chademo pistokkeet. Kannattaa selvittää ennen latauspisteen asennusta minkä auton aikoo hommata että latausasema on varmasti sitten sopiva.
Erilaisia johtoja saa toki netistä mutta niillä on parisataa euroa hintaa, joten ainakaan satunnaista lautailua varten ei kannata tilata erityyppistä johtoa. Autoissa voi olla myös erityyppiset pistorasiat eli jokainen johto ei sovi jokaisen auton puolelle kiinni.
Vielä tuosta tavallisesta pistokkeesta että 16 ampeeria pistorasiasta voi ladata, mutta 10 ampeerin pistorasiasta ei pidä pitkäkestoisesti ladata hybridiä tai sähköautoa. Itse lataan 16 ampeerin pistorasiasta joka oli alunperin tavallisen auton lämmitystä varten. Mutta jos tolpassa olisi 2h ajastin niin sen joutuisi käydä laittamassa pari kertaa uudelleen päälle että saisi akun täyteen, onneksi ei ole ajastinta vaan sisällä päälle/pois kytkin,
Meillä ainakin Teslassa sellainenkin piuha että sopii ihan tavalliseen pistokkeeseen mutta sähköautoa ei saisi pitkäaikaisesti ladata sellaisesta kuumenemisvaaran vuoksi vaan pitää vaihtaa se kotilatauslaite sen lämmityspistokkeen tilalle. Useimmiten onnistuu eikä maksa kuin toista tonnia. Yleensä sen ja asennuksen maksaa sähköauton omsitaja. Taloyhtiön sähköjärjestelmän sopivuus on sitten se isompi juttu, joka pitää selvittää isännöitsijän kautta ja ehkä sähköyrityksenkin avulla. Vanhemmissa taloyhtiöissä ei välttämättä riitä ainakaan useammalle sähköautolle, uudemmissa n. 15 vuotta ja sitä nuoremmissa yleensä riittää. Jokainen maksaa kulutuksen mukaan siitä lataamastaan sähköstä. Tesla ainakin mittaa ja tekee raportin kuukausittain, jonka perusteella voi laskuttaa.
Meillä oli ihan sama että edellisellä kerralla ei vielä sähköautoja ollut ja nyt kun vaihto tuli ajankohtaiseksi niin Model 3.