Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valitus / muistutus potilasasiamiehelle

Vierailija
07.10.2019 |

Olen tekemässä valitusta saamastani hoidosta isossa leikkauksessa ja sen jälkihoidossa, joka ei ole laisinkaan mennyt kuten piti, ja hoitohenkilökunnan takia parantumiseni on pitkittynyt. Sain myös osastolla ollessani alentuvaa kohtelua yms, mutten halua mennä tässä tarkemmin asioihin.

Minun kuuluu täyttää "Muistutuslomake" näistä tapahtumista, ja siinä on kohta "Mihin toimenpiteisiin muistutuksen tekijä haluaa ryhdyttävän?". Mitä tällaiseen kannattaisi / kuuluisi vastata? Meneekö nämä "muistutukset" vain mappi ööhön sairaaloilla, vai tehdäänkö asioille oikeasti jotain? Ja jos kyllä, niin mitä?

Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun muistutus käsiteltiin ja sain ylilääkäriltä palautteen.

Vierailija
2/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun muistutus käsiteltiin ja sain ylilääkäriltä palautteen.

Saanko kysyä minkälaisesta asiasta pääpiirteittäin teit valituksen? Entä millainen oli ylilääkärin vastaus? Tehtiinkö asialle / asioille jotain, tiedätkö?

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee suoraan aluehallintovirastolle. Potilasasiamies ei ole koskaan sinun puolellasi. Valitus saa olla vapaamuotoinen.

Vierailija
4/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee suoraan aluehallintovirastolle. Potilasasiamies ei ole koskaan sinun puolellasi. Valitus saa olla vapaamuotoinen.

Mitä hyötyä tästä olisi minulle? Kuinka paljon proseduuri eroaa potilasasiamiehelle ilmoituksesta? 

En tosiaan siis ole aiemmin ollut vastaavassa tilanteessa, ja siksi kaikki neuvot ovat tarpeen. Olo on suoraan sanottuna aivan p*ska, ja en halua että kenellekään käy samalla tavalla.

Vierailija
5/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee suoraan aluehallintovirastolle. Potilasasiamies ei ole koskaan sinun puolellasi. Valitus saa olla vapaamuotoinen.

Mitä hyötyä tästä olisi minulle? Kuinka paljon proseduuri eroaa potilasasiamiehelle ilmoituksesta? 

En tosiaan siis ole aiemmin ollut vastaavassa tilanteessa, ja siksi kaikki neuvot ovat tarpeen. Olo on suoraan sanottuna aivan p*ska, ja en halua että kenellekään käy samalla tavalla.

Niin tai toki siis, mitä hyötyä tästä olisi myös muille, tuleville potilaille verrattuna potilasasiamieheen? Onko ns. "kovempi" toimintaelin?

-AP

Vierailija
6/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kantelun tekemistä on suositeltavaa harkita nopeampia ja tehokkaampia keinoja asian selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi. Keskustelu hoitoa antaneen tai päätöksen tehneen henkilön tai hänen esimiestensä kanssa voi selvittää mahdolliset väärinkäsitykset. Jos on tapahtunut virheitä tai on epäilyjä asian huonosta hoidosta, asioihin voi olla mahdollista saada korjaus käydyn keskustelun perusteella.

https://www.avi.fi/web/avi/muistutus

Pitäisikö tässä kuitenkin mennä ensiksi tuon potilasasiamiehen kautta..?

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee suoraan aluehallintovirastolle. Potilasasiamies ei ole koskaan sinun puolellasi. Valitus saa olla vapaamuotoinen.

Mitä hyötyä tästä olisi minulle? Kuinka paljon proseduuri eroaa potilasasiamiehelle ilmoituksesta? 

En tosiaan siis ole aiemmin ollut vastaavassa tilanteessa, ja siksi kaikki neuvot ovat tarpeen. Olo on suoraan sanottuna aivan p*ska, ja en halua että kenellekään käy samalla tavalla.

Potilasasiamies kysyy lääkäriltä "eikö sinunkin mielestä kaikki ollut ok, olihan?" ja lääkäri vastaa tietysti oli. Potilasasiamies on siis käytännössä yksi tyhjän kanssa.

Aluehallintovirastolle kun teet valituksen, se diarioidaan ja sitä käsittelee erillinen asiantuntijatiimi, jolle lääkäri joutuu antamaan vastauksen. Tiimi pohtii tekikö lääkäri virhettä, toteaa sen ja sen jälkeen voit aloittaa potilasvahinkoasian käsittelyn ja tarvittaessa oikeustoimet. Mikäli kyseessä on rikos, aluehallintovirasto hoitaa sen eteenpäin.

Vierailija
8/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kantelun tekemistä on suositeltavaa harkita nopeampia ja tehokkaampia keinoja asian selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi. Keskustelu hoitoa antaneen tai päätöksen tehneen henkilön tai hänen esimiestensä kanssa voi selvittää mahdolliset väärinkäsitykset. Jos on tapahtunut virheitä tai on epäilyjä asian huonosta hoidosta, asioihin voi olla mahdollista saada korjaus käydyn keskustelun perusteella.

https://www.avi.fi/web/avi/muistutus

Pitäisikö tässä kuitenkin mennä ensiksi tuon potilasasiamiehen kautta..?

-AP

Ei tarvitse. Aluehallintovirasto pyytää selvitykset.

- Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun muistutus käsiteltiin ja sain ylilääkäriltä palautteen.

Saanko kysyä minkälaisesta asiasta pääpiirteittäin teit valituksen? Entä millainen oli ylilääkärin vastaus? Tehtiinkö asialle / asioille jotain, tiedätkö?

-AP

Tein muistutuksen yhden lääkärin antamasta hoidosta. Lääkäri ei kuulemma enää ole töissä siinä sairaalassa ja hyvä niin. Ylilääkärin antama vastine oli pahoitteleva.

Vierailija
10/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee suoraan aluehallintovirastolle. Potilasasiamies ei ole koskaan sinun puolellasi. Valitus saa olla vapaamuotoinen.

Mitä hyötyä tästä olisi minulle? Kuinka paljon proseduuri eroaa potilasasiamiehelle ilmoituksesta? 

En tosiaan siis ole aiemmin ollut vastaavassa tilanteessa, ja siksi kaikki neuvot ovat tarpeen. Olo on suoraan sanottuna aivan p*ska, ja en halua että kenellekään käy samalla tavalla.

Potilasasiamies kysyy lääkäriltä "eikö sinunkin mielestä kaikki ollut ok, olihan?" ja lääkäri vastaa tietysti oli. Potilasasiamies on siis käytännössä yksi tyhjän kanssa.

Aluehallintovirastolle kun teet valituksen, se diarioidaan ja sitä käsittelee erillinen asiantuntijatiimi, jolle lääkäri joutuu antamaan vastauksen. Tiimi pohtii tekikö lääkäri virhettä, toteaa sen ja sen jälkeen voit aloittaa potilasvahinkoasian käsittelyn ja tarvittaessa oikeustoimet. Mikäli kyseessä on rikos, aluehallintovirasto hoitaa sen eteenpäin.

Kiitos informatiivisesta vastauksesta! Eli jos potilasasiamiehen kautta on yhteyksissä, asia hoidetaan hiljaisesti talon sisällä, mutta Aluehallintovirasto "joutuu" ulkoisena (?) elimenä oikeasti puuttumaan, ymmärsinkö oikein? 

Epäilen että tästä mitään oikeusjuttua aikaan saadaan, mutta jonkinlaisen "näpäytyksen" toivoisin hoitavan henkilökunnan saavan kohtelustani. En vain oikein tiedä mikä tämä käytäntö on heillä, ehkä vain siis kerron tapahtuneen ja Aluehallintovirasto vie asian eteenpäin - näinkö?

- AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun muistutus käsiteltiin ja sain ylilääkäriltä palautteen.

Saanko kysyä minkälaisesta asiasta pääpiirteittäin teit valituksen? Entä millainen oli ylilääkärin vastaus? Tehtiinkö asialle / asioille jotain, tiedätkö?

-AP

Tein muistutuksen yhden lääkärin antamasta hoidosta. Lääkäri ei kuulemma enää ole töissä siinä sairaalassa ja hyvä niin. Ylilääkärin antama vastine oli pahoitteleva.

Minua vähän jännittää tämä valituksen tekeminen, koska vaikka kyseessä on useampi henkilö jota valitus koskee, "päävastuussa" on kuitenkin erään osaston ylilääkäri - mietin että auttaako tuohon mikään, vai onko kyseessä kuinka suojattu työpaikka..

-AP

Vierailija
12/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun muistutus käsiteltiin ja sain ylilääkäriltä palautteen.

Saanko kysyä minkälaisesta asiasta pääpiirteittäin teit valituksen? Entä millainen oli ylilääkärin vastaus? Tehtiinkö asialle / asioille jotain, tiedätkö?

-AP

Tein muistutuksen yhden lääkärin antamasta hoidosta. Lääkäri ei kuulemma enää ole töissä siinä sairaalassa ja hyvä niin. Ylilääkärin antama vastine oli pahoitteleva.

Minua vähän jännittää tämä valituksen tekeminen, koska vaikka kyseessä on useampi henkilö jota valitus koskee, "päävastuussa" on kuitenkin erään osaston ylilääkäri - mietin että auttaako tuohon mikään, vai onko kyseessä kuinka suojattu työpaikka..

-AP

Turhaan sitä jännität mutta sun varmaan kannattaa tehdä se valitus sinne Aluehallintavirastoon. Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon teille!

-AP

Vierailija
14/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkuja ei jaeta ellei ole tyyliin tahallisesti aiheuttanu jotain kuolemaa tai ollu erityisen huolimaton. Pienet nuhtelut saattaa tulla jos on ollut asiaton mutta yleensä ei sitäkään.. t. alalla oleva joten tiedän mistä puhun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, kun änkeän tähän kysymään, mutta miten pitkään tapahtuneen jälkeen voi tehdä kantelun potilasasiamiehelle? Minun synnytykseni meni niin penkin alle kuin vain voi ja minulle on jäänyt siitä haittaa ja minulta yritettiin salata asioita, jotka nämä vaivat aiheuttivat, en saanut apua kipuihin vaikka ravasin sitä pyytämässä jne. Synnytyksestä on jo pian 4v, mutta asia vaivaa minua edelleen.

Vierailija
16/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee suoraan aluehallintovirastolle. Potilasasiamies ei ole koskaan sinun puolellasi. Valitus saa olla vapaamuotoinen.

Mitä hyötyä tästä olisi minulle? Kuinka paljon proseduuri eroaa potilasasiamiehelle ilmoituksesta? 

En tosiaan siis ole aiemmin ollut vastaavassa tilanteessa, ja siksi kaikki neuvot ovat tarpeen. Olo on suoraan sanottuna aivan p*ska, ja en halua että kenellekään käy samalla tavalla.

Potilasasiamies kysyy lääkäriltä "eikö sinunkin mielestä kaikki ollut ok, olihan?" ja lääkäri vastaa tietysti oli. Potilasasiamies on siis käytännössä yksi tyhjän kanssa.

Aluehallintovirastolle kun teet valituksen, se diarioidaan ja sitä käsittelee erillinen asiantuntijatiimi, jolle lääkäri joutuu antamaan vastauksen. Tiimi pohtii tekikö lääkäri virhettä, toteaa sen ja sen jälkeen voit aloittaa potilasvahinkoasian käsittelyn ja tarvittaessa oikeustoimet. Mikäli kyseessä on rikos, aluehallintovirasto hoitaa sen eteenpäin.

Ei Potilasvahinkoasian käsittely (Potilasvakuutuskeskuksessa) vaadi Aluehallintoviraston käsittelyä ensin. Ne ovat ihan erillisiä virastoja.

Vierailija
17/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, kun änkeän tähän kysymään, mutta miten pitkään tapahtuneen jälkeen voi tehdä kantelun potilasasiamiehelle? Minun synnytykseni meni niin penkin alle kuin vain voi ja minulle on jäänyt siitä haittaa ja minulta yritettiin salata asioita, jotka nämä vaivat aiheuttivat, en saanut apua kipuihin vaikka ravasin sitä pyytämässä jne. Synnytyksestä on jo pian 4v, mutta asia vaivaa minua edelleen.

Voit tehdä ilmoituksen. Käsittely perustuu puhtaasti potilasasiakirjoihin muutenkin, eli tuossa ajassa lääkäri ei varmasti enää itse muista tapahtumia (jos muutenkaan muistaa). Selvität mikä mielestäsi on tilasi syntymekanismi ja perustelet mitä yritettiin salata.

Vierailija
18/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee suoraan aluehallintovirastolle. Potilasasiamies ei ole koskaan sinun puolellasi. Valitus saa olla vapaamuotoinen.

Mitä hyötyä tästä olisi minulle? Kuinka paljon proseduuri eroaa potilasasiamiehelle ilmoituksesta? 

En tosiaan siis ole aiemmin ollut vastaavassa tilanteessa, ja siksi kaikki neuvot ovat tarpeen. Olo on suoraan sanottuna aivan p*ska, ja en halua että kenellekään käy samalla tavalla.

Potilasasiamies kysyy lääkäriltä "eikö sinunkin mielestä kaikki ollut ok, olihan?" ja lääkäri vastaa tietysti oli. Potilasasiamies on siis käytännössä yksi tyhjän kanssa.

Aluehallintovirastolle kun teet valituksen, se diarioidaan ja sitä käsittelee erillinen asiantuntijatiimi, jolle lääkäri joutuu antamaan vastauksen. Tiimi pohtii tekikö lääkäri virhettä, toteaa sen ja sen jälkeen voit aloittaa potilasvahinkoasian käsittelyn ja tarvittaessa oikeustoimet. Mikäli kyseessä on rikos, aluehallintovirasto hoitaa sen eteenpäin.

Ei Potilasvahinkoasian käsittely (Potilasvakuutuskeskuksessa) vaadi Aluehallintoviraston käsittelyä ensin. Ne ovat ihan erillisiä virastoja.

Ei vaadi, mutta käsittely on nopeampi. AVI:sta päätös tulee parhaimmillaan muutamassa kuukaudessa, Potilasvakuutuskeskuksessa voi mennä vuosia.

Vierailija
19/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap aiheen tuomisesta esiin! Minulla samanlainen proseduuri edessä, valitus pitäisi tehdä ja pyytää joku tutkimaan onko kyseessä suoranainen hoitovirhe.

Vierailija
20/22 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, kun änkeän tähän kysymään, mutta miten pitkään tapahtuneen jälkeen voi tehdä kantelun potilasasiamiehelle? Minun synnytykseni meni niin penkin alle kuin vain voi ja minulle on jäänyt siitä haittaa ja minulta yritettiin salata asioita, jotka nämä vaivat aiheuttivat, en saanut apua kipuihin vaikka ravasin sitä pyytämässä jne. Synnytyksestä on jo pian 4v, mutta asia vaivaa minua edelleen.

Voit tehdä ilmoituksen. Käsittely perustuu puhtaasti potilasasiakirjoihin muutenkin, eli tuossa ajassa lääkäri ei varmasti enää itse muista tapahtumia (jos muutenkaan muistaa). Selvität mikä mielestäsi on tilasi syntymekanismi ja perustelet mitä yritettiin salata.

Kiitos vastauksesta, ei varmaankaan muista, aikaa on kulunut niin paljon. Katsoinkin aluehallintoviraston sivuilta, että siellä raja on 2vuotta, mikäli ei ole erityisen painavaa syytä käsitellä vanhempaa tapausta, mietin pitäisiköhän minun ottaa sinnekin yhteyttä asiasta? Minulle kuitenkin jäi vaivaa synnytyksestä, joka vaikuttaa koko loppuelämääni ja mielestäni se on iso asia, että hoitajat ja sairaala yrittivät salata asioita minulta.