Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluissa on melko laajasti hiljaisuudessa otettu käyttöön seuraava menetelmä:

Vierailija
29.09.2019 |

Oppilas saa itse määritellä tavoittelemansa numeron joistakin kokonaisuuksista jo etukäteen ja tekee sen mukaan tehtävät. Myös kokeita pidetään tämän menetelmän mukaan. Minusta se on aika outoa ja kannustaa joitakin menemään sieltä, mistä rima on matalin. Onko tässä mitään järkeä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, missä kouluissa noin?

Vierailija
2/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh, missä kouluissa noin?

En halua sen enempää paljastaa mutta isossa maakuntakaupungissa Etelä-Suomessa. Olisikin mukava, jos palstalle uskaltaisi tulla opettaja perustelemaan käytäntöään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon. Kaveriporukan paine ajaa siihen, että minimillä mennään. Meillä poika totesi, että jos valitsee laajimman alueen ja tiukimmat kokeet, niin jää ilman kavereita. Harvan itsetunto kestää sen, että on 3 vuotta yksin.

Vierailija
4/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle olisi kelvannut vastaava systeemi. Olisin ottanut "vaikeimman" kokonaisuuden.

Vierailija
5/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetushallituksen hyväksymässä opetussuunnitelmassa on ohjeistettu tähän. Älä opettajaa syytä.

Vierailija
6/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan ok, kunhan vanhemmat tietävät suorittaako lapsi apukoulun tasoa vai laajoja kursseja.... arvosanana 10 kokeesta, joka on oikeasti jotain 4-6 arvosanan tasoa ei paljon lämmitä, se on lähinnä rikollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on ongelmana se, että vanhemmat painostavat opettajia antamaan parempia numeroita. Opettajat suostuvat, koska haluavat miellyttää vanhempia ja oppilaita.

Vierailija
8/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Alisuoriutumiseen rohkaistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviointi on virkatehtänä ja sitä ei voi ulkoistaa oppllaalle. Toki tehtävissä voidaan eriyttää tavoitteiden ja kykyjen mukaan. Tässä on sekä hyviä että huonoja puolia. Heikoille hyvä, että saa keskittyä pääsemään läpi. alisuorittajille antaa motivaatiota, mutta heillä toki olis mahikset parempaankin. Kaikessa on puolensa.

Vierailija
10/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeet pitää olla kuitenkin samat kaikille yleisopetuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin!

Vierailija kirjoitti:

Juu. Alisuoriutumiseen rohkaistaan.

Vierailija
12/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi matematiikan opiskelussa ylemmillä luokilla/lukiossa tiedän että jotkut käyttää tätä tapaa. Oppilas saa edetä itse omaan tahtiin niillä tavoitteilla mitä on itse valinnut. Jos tavoittelee kymppiä, tekee sen tason mukaisia tehtäviä, jos tavoittelee kasia nhiin sen tason mukaisia juttuja jne.

Mikä tässä on huonoa? Iät ja ajat oppilaat ovat itse tehneet itselleen kurssitavoitteita, vaikka opetus ja kokeet ovatkin olleet samat. Tällä tavalla oikeasti voi eriyttää niin ylös kuin alaspäin oppilaan omien tavoitteiden mukaisesti. Tämähän juuri ehkäisee tasapäistämistä!

En tiedä missä piireissä on jotenkin hienoa ja tavoiteltavaa edetä koulussa alimman mahdollisen mukaan, ja noloa tavoitella parempia arvosanoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi matematiikan opiskelussa ylemmillä luokilla/lukiossa tiedän että jotkut käyttää tätä tapaa. Oppilas saa edetä itse omaan tahtiin niillä tavoitteilla mitä on itse valinnut. Jos tavoittelee kymppiä, tekee sen tason mukaisia tehtäviä, jos tavoittelee kasia nhiin sen tason mukaisia juttuja jne.

Mikä tässä on huonoa? Iät ja ajat oppilaat ovat itse tehneet itselleen kurssitavoitteita, vaikka opetus ja kokeet ovatkin olleet samat. Tällä tavalla oikeasti voi eriyttää niin ylös kuin alaspäin oppilaan omien tavoitteiden mukaisesti. Tämähän juuri ehkäisee tasapäistämistä!

En tiedä missä piireissä on jotenkin hienoa ja tavoiteltavaa edetä koulussa alimman mahdollisen mukaan, ja noloa tavoitella parempia arvosanoja?

Et ole käynyt koskaan missään perinteisessä pienehkössä teollisuuskaupungissa?

Vierailija
14/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka oppilaalle muka personoidut erikseen tehdyt kokeet. On siinä opettajalla hommaa.

Höpö, höpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on ongelmana se, että vanhemmat painostavat opettajia antamaan parempia numeroita. Opettajat suostuvat, koska haluavat miellyttää vanhempia ja oppilaita.

Tuohan on ihan naurettavaa, sitten saadaan mitään osaamattaomia pilttejä jatko-opintoihin, joissa ei pärjää kun ei osaa riittävällä tasolla perusteita.

Vierailija
16/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joka oppilaalle muka personoidut erikseen tehdyt kokeet. On siinä opettajalla hommaa.

Höpö, höpö.

Todennäköisesti kirjasarjoihin on valmiit eri tasoiset kokeet.

Vierailija
17/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi matematiikan opiskelussa ylemmillä luokilla/lukiossa tiedän että jotkut käyttää tätä tapaa. Oppilas saa edetä itse omaan tahtiin niillä tavoitteilla mitä on itse valinnut. Jos tavoittelee kymppiä, tekee sen tason mukaisia tehtäviä, jos tavoittelee kasia nhiin sen tason mukaisia juttuja jne.

Mikä tässä on huonoa? Iät ja ajat oppilaat ovat itse tehneet itselleen kurssitavoitteita, vaikka opetus ja kokeet ovatkin olleet samat. Tällä tavalla oikeasti voi eriyttää niin ylös kuin alaspäin oppilaan omien tavoitteiden mukaisesti. Tämähän juuri ehkäisee tasapäistämistä!

En tiedä missä piireissä on jotenkin hienoa ja tavoiteltavaa edetä koulussa alimman mahdollisen mukaan, ja noloa tavoitella parempia arvosanoja?

Ongelmaksi tulee se, että ne ylöspäin eriyttävien tehtävien teoriaa ei opeteta vaan lapsi pistetään itseopiskelemaan. Opettjan aika menee niiden kanssa, jotka eivät ymmärrä kertaalleen opetettua teoriaa.

Vierailija
18/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä saako hypätä kesken vuoden ylemmälle tasolle jos huomaakin pystyvänsä parempaan

Vierailija
19/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa koulutuksen alasajolta. Lyödäänkö vetoa, että jossain vaiheessa koulut yksityistetään, kun julkinen koulutus on niin huonoa?

Vierailija
20/46 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Mites noi m muuttajat kun meidän koulussa vielä 18-vuotiaat opiskelevat yläkoulussa? Mikä heidän tuleva työura?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme