Tekikö kukaan niistä Titanicin työntekijöistä rikosta kun se törmäsi jäävuoreen
siis olisiko se pitänyt sen aikaisen lainsäädännön mukaan olla vältettävissä? Jättikö joku tekemättä tehtävänsä?
Kommentit (28)
Laivalle palkattu soittoyhtye kuoli ja hukkui laivan mukana. Soittajien lähiomaisia muistettiin sakoilla ja korvausvaatimuksilla, sillä soittajilla oli ollut päällään laina-asut ja he käyttivät laina-soittimia. Oikeusjuttua ei olisi tullut jos asut ja soittimet olisivat olleet soittajien omat.
Vierailija kirjoitti:
Laivalle palkattu soittoyhtye kuoli ja hukkui laivan mukana. Soittajien lähiomaisia muistettiin sakoilla ja korvausvaatimuksilla, sillä soittajilla oli ollut päällään laina-asut ja he käyttivät laina-soittimia. Oikeusjuttua ei olisi tullut jos asut ja soittimet olisivat olleet soittajien omat.
Täsmennetään: soittajat siis tärvelivät hukkuessaan toisen yhtiön omaisuutta, mikä teki soittajien hukkumksesta rikoksen.
Aluksen päällikkö ei ylläpitänyt ns. turvallista nopeutta vaan navigoi laivaa riskillä jäävuorialueella. Etenkin siihen aikaan oli harvinaista, että jäävuoret niin etelään tulivat, mutta isommat kestivät sulamatta sinne asti toisinaan. Titanic jahtasi sinistä nauhaa, jossa kilpaillaan aluksesta joka ylitti Atlantin nopeiten. Itse ajoimme yöt 6-8 solmua jäävuorialueilla pohjoisemmassa ja Titanicin osuma-alueella n 11 solmua valonheittäjät päällä tuplatähystyksellä. Nykylaivoilla on paremmat mahdollisuudet nähdä jäävuoret :tutkat sekä valonheittimet kehittyneitä sekä jäävuorien edellisiä sijainteja saa tiedotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivalle palkattu soittoyhtye kuoli ja hukkui laivan mukana. Soittajien lähiomaisia muistettiin sakoilla ja korvausvaatimuksilla, sillä soittajilla oli ollut päällään laina-asut ja he käyttivät laina-soittimia. Oikeusjuttua ei olisi tullut jos asut ja soittimet olisivat olleet soittajien omat.
Täsmennetään: soittajat siis tärvelivät hukkuessaan toisen yhtiön omaisuutta, mikä teki soittajien hukkumksesta rikoksen.
Ei hukkuminen silti rikokseksi muutu. Rikos on vähän eri asia kuin korvausvelvollisuus.
Kyllähän siellä silminnäkijöiden mukaan henkilökunta ammuskeli matkustajia estääkseen pakokauhua ja paniikia syntymästä. Osa taas esti ihan tahallaan komannenluokan matkustajilta pääsyn kannelle vaikka laivayhtiön ohjesäännöissä sanottiin että hätätapauksissa kansien väliset ovet tulee avata. Alunperin laivalle piti tulla kaksinkertainen määrä pelastusveneitä, mutta osa veneistä jätettiin jo suunnitteluvaiheessa pois jotta ensimmäisen luokan kävelykannesta tulisi tilavampi ja viihtyisämpi vaikka tiedettiin ettei pelastusveneitä riitä kaikille.
Päivystävä upseeri olisi voinut välttää Titanicin uppoamisen ajamalla suoraan jäävuorta päin, jolloin laipiot olisivat luultavasti kestäneet. Muutama ihminen olisi kuollut.
Kyre kirjoitti:
Aluksen päällikkö ei ylläpitänyt ns. turvallista nopeutta vaan navigoi laivaa riskillä jäävuorialueella. Etenkin siihen aikaan oli harvinaista, että jäävuoret niin etelään tulivat, mutta isommat kestivät sulamatta sinne asti toisinaan. Titanic jahtasi sinistä nauhaa, jossa kilpaillaan aluksesta joka ylitti Atlantin nopeiten. Itse ajoimme yöt 6-8 solmua jäävuorialueilla pohjoisemmassa ja Titanicin osuma-alueella n 11 solmua valonheittäjät päällä tuplatähystyksellä. Nykylaivoilla on paremmat mahdollisuudet nähdä jäävuoret :tutkat sekä valonheittimet kehittyneitä sekä jäävuorien edellisiä sijainteja saa tiedotteissa.
En tiedä, mistä tulee tuo myytti että Titanic olisi tavoitellut Blue Ribbonia. Mutta eihän se olisi sitä saanut vaikka olisi mennyt täysiä koko matkan. Titanicilla oli ihan eri konsepti, siitä tehtiin mukava, jotta siellä olisi kiva viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tehnyt kukaan rikosta. Pelastusveneitäkin oli täysin säädösten mukainen määrä.
Siihen aikaan ei ollut asetuksia tai säädöksiä pelastusvälineiden määrästä. Titanicin jälkeen kirjoitettiin SOLAS, Safety Of Life At Sea, joka on LAKI. Merenkulussa on todella paljon eri ohjenuoria(guidelines), regulations(säännöksiä, laivayhtiön omia sääntöjä ja ohjeita sekä paikallisia valtion tai sataman sääntöjä. Lakimäärä on kuitenkin pieni vs edellä mainitut muut merenkulkijoita ohjeistavat opukset. Muita lajeja on mm. COLREG laki alusten yhteentörmäyksen välttämiseksi, merilaki, merimieslaki, MARPOL laki meriympäristön saastuttamisen välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siellä silminnäkijöiden mukaan henkilökunta ammuskeli matkustajia estääkseen pakokauhua ja paniikia syntymästä. Osa taas esti ihan tahallaan komannenluokan matkustajilta pääsyn kannelle vaikka laivayhtiön ohjesäännöissä sanottiin että hätätapauksissa kansien väliset ovet tulee avata. Alunperin laivalle piti tulla kaksinkertainen määrä pelastusveneitä, mutta osa veneistä jätettiin jo suunnitteluvaiheessa pois jotta ensimmäisen luokan kävelykannesta tulisi tilavampi ja viihtyisämpi vaikka tiedettiin ettei pelastusveneitä riitä kaikille.
Mutta oliko noista mikään rikos sen ajan lakien mukaan? Pelastusveneitä ainakin oli ihan sallittu määrä.
Laivalla riehui kansien alla tulipalo joka oli syttynyt jo ennen Southamptonista lähtöä eikä siitä kerrottu mitään matkustajille. Kaikki matkustajat olisivat voineet vaikka kärventyä kuoliaiksi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vanha-teoria-titanicin-uppoamiss…
https://historianet.fi/tekniikka/merenkulku/titanicin-uppoamista-edelsi…
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201701052200049733
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003415848.html
https://www.episodi.fi/uutiset/joudutaanko-titanic-kuvaamaan-uusiksi-uu…
Kyre kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tehnyt kukaan rikosta. Pelastusveneitäkin oli täysin säädösten mukainen määrä.
Siihen aikaan ei ollut asetuksia tai säädöksiä pelastusvälineiden määrästä. Titanicin jälkeen kirjoitettiin SOLAS, Safety Of Life At Sea, joka on LAKI. Merenkulussa on todella paljon eri ohjenuoria(guidelines), regulations(säännöksiä, laivayhtiön omia sääntöjä ja ohjeita sekä paikallisia valtion tai sataman sääntöjä. Lakimäärä on kuitenkin pieni vs edellä mainitut muut merenkulkijoita ohjeistavat opukset. Muita lajeja on mm. COLREG laki alusten yhteentörmäyksen välttämiseksi, merilaki, merimieslaki, MARPOL laki meriympäristön saastuttamisen välttämiseksi.
Oli toki ennen Titanicin onnettomuuttakim laki pelastusveneiden määrästä, mutta se perustui laivan kantokykyyn eikä matkustajamäärään.
Titanicin jälkeen muuttui moni asia, ja sen sisaraluksen uppoaminen ensimmäisessä maailmansodassa hoideltiinkin jo ihan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Päivystävä upseeri olisi voinut välttää Titanicin uppoamisen ajamalla suoraan jäävuorta päin, jolloin laipiot olisivat luultavasti kestäneet. Muutama ihminen olisi kuollut.
Ajattelepa, miten olisi historia kirjoitettu, jos perämies ei olisi edes yrittänyt väistää ja laiva olisi silti uponnut.
Kyre kirjoitti:
Aluksen päällikkö ei ylläpitänyt ns. turvallista nopeutta vaan navigoi laivaa riskillä jäävuorialueella. Etenkin siihen aikaan oli harvinaista, että jäävuoret niin etelään tulivat, mutta isommat kestivät sulamatta sinne asti toisinaan. Titanic jahtasi sinistä nauhaa, jossa kilpaillaan aluksesta joka ylitti Atlantin nopeiten. Itse ajoimme yöt 6-8 solmua jäävuorialueilla pohjoisemmassa ja Titanicin osuma-alueella n 11 solmua valonheittäjät päällä tuplatähystyksellä. Nykylaivoilla on paremmat mahdollisuudet nähdä jäävuoret :tutkat sekä valonheittimet kehittyneitä sekä jäävuorien edellisiä sijainteja saa tiedotteissa.
Olihan laivalla kiikarit jäävuorten tähystämistä varten, mutta kiikarikaapin avaimet unohtuivat satamaan. Tähystyskiikarit lukitussa kaapissa ei paljoa auta, mutta kiikareilla jäävuori oltaisiin voitu havaita ajoissa ja väistää.
Vierailija kirjoitti:
Laivalla riehui kansien alla tulipalo joka oli syttynyt jo ennen Southamptonista lähtöä eikä siitä kerrottu mitään matkustajille. Kaikki matkustajat olisivat voineet vaikka kärventyä kuoliaiksi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vanha-teoria-titanicin-uppoamiss…
https://historianet.fi/tekniikka/merenkulku/titanicin-uppoamista-edelsi…
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201701052200049733
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003415848.html
https://www.episodi.fi/uutiset/joudutaanko-titanic-kuvaamaan-uusiksi-uu…
Mutta rikkoiko se lakia? Käskeekö mikään laki kertomaan tulipalosta matkustajille tai sammuttamaan paloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivalla riehui kansien alla tulipalo joka oli syttynyt jo ennen Southamptonista lähtöä eikä siitä kerrottu mitään matkustajille. Kaikki matkustajat olisivat voineet vaikka kärventyä kuoliaiksi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vanha-teoria-titanicin-uppoamiss…
https://historianet.fi/tekniikka/merenkulku/titanicin-uppoamista-edelsi…
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201701052200049733
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003415848.html
https://www.episodi.fi/uutiset/joudutaanko-titanic-kuvaamaan-uusiksi-uu…
Mutta rikkoiko se lakia? Käskeekö mikään laki kertomaan tulipalosta matkustajille tai sammuttamaan paloa?
Ei taida olla sellaista lakia nykyäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyre kirjoitti:
Aluksen päällikkö ei ylläpitänyt ns. turvallista nopeutta vaan navigoi laivaa riskillä jäävuorialueella. Etenkin siihen aikaan oli harvinaista, että jäävuoret niin etelään tulivat, mutta isommat kestivät sulamatta sinne asti toisinaan. Titanic jahtasi sinistä nauhaa, jossa kilpaillaan aluksesta joka ylitti Atlantin nopeiten. Itse ajoimme yöt 6-8 solmua jäävuorialueilla pohjoisemmassa ja Titanicin osuma-alueella n 11 solmua valonheittäjät päällä tuplatähystyksellä. Nykylaivoilla on paremmat mahdollisuudet nähdä jäävuoret :tutkat sekä valonheittimet kehittyneitä sekä jäävuorien edellisiä sijainteja saa tiedotteissa.
Olihan laivalla kiikarit jäävuorten tähystämistä varten, mutta kiikarikaapin avaimet unohtuivat satamaan. Tähystyskiikarit lukitussa kaapissa ei paljoa auta, mutta kiikareilla jäävuori oltaisiin voitu havaita ajoissa ja väistää.
En tiennytkään että heillä oli valonvahvistinkiikareita jo 1912? Eikö törmäys tapahtunut pimeässä, eli käsittääkseni kiikarit tai ei, ihan yksi ja sama tulos.
Vierailija kirjoitti:
Laivalla riehui kansien alla tulipalo joka oli syttynyt jo ennen Southamptonista lähtöä eikä siitä kerrottu mitään matkustajille. Kaikki matkustajat olisivat voineet vaikka kärventyä kuoliaiksi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vanha-teoria-titanicin-uppoamiss…
https://historianet.fi/tekniikka/merenkulku/titanicin-uppoamista-edelsi…
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201701052200049733
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003415848.html
https://www.episodi.fi/uutiset/joudutaanko-titanic-kuvaamaan-uusiksi-uu…
Voi herranjestas minkälainen kapteeni lastaisi laivansa täyteen matkustajia ja lähtisi kohti pohjoisatlanttia laivalla jossa on viikkoja kestänyt tulipalo?! Älkää viitsikö. Muutenkin tuollainen olisi kyllä tullut ilmi jo paljon aiemmin koska sammutustyöt ei voi olla hirveän salaiset eli henkilökunta olisi tiennyt tuon ja sana olisi levinnyt.
Laivalla oli ollut kuulemma tulipalo aiemmin telakalla. Se oli ehkä haurastuttanut kylkeä just niiltä tienoilta mihin se jäävuori ilmeisesti osui, eli kylki repesi paljon pahemmin kuin olisi odottanut. Ei kukaan täysjärkinen kapteeni tai merimies lähde palavalla laivalla atlantille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivalla riehui kansien alla tulipalo joka oli syttynyt jo ennen Southamptonista lähtöä eikä siitä kerrottu mitään matkustajille. Kaikki matkustajat olisivat voineet vaikka kärventyä kuoliaiksi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vanha-teoria-titanicin-uppoamiss…
https://historianet.fi/tekniikka/merenkulku/titanicin-uppoamista-edelsi…
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201701052200049733
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003415848.html
https://www.episodi.fi/uutiset/joudutaanko-titanic-kuvaamaan-uusiksi-uu…
Mutta rikkoiko se lakia? Käskeekö mikään laki kertomaan tulipalosta matkustajille tai sammuttamaan paloa?
Ei taida olla sellaista lakia nykyäänkään.
Miksi sitten palomiehet sammuttavat tulipaloja jos mikään laki ei käske sitä tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivalla riehui kansien alla tulipalo joka oli syttynyt jo ennen Southamptonista lähtöä eikä siitä kerrottu mitään matkustajille. Kaikki matkustajat olisivat voineet vaikka kärventyä kuoliaiksi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vanha-teoria-titanicin-uppoamiss…
https://historianet.fi/tekniikka/merenkulku/titanicin-uppoamista-edelsi…
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201701052200049733
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003415848.html
https://www.episodi.fi/uutiset/joudutaanko-titanic-kuvaamaan-uusiksi-uu…
Mutta rikkoiko se lakia? Käskeekö mikään laki kertomaan tulipalosta matkustajille tai sammuttamaan paloa?
Ei taida olla sellaista lakia nykyäänkään.
Miksi sitten palomiehet sammuttavat tulipaloja jos mikään laki ei käske sitä tekemään?
Koska heille maksetaan siitä palkkaa.
Ei tehnyt kukaan rikosta. Pelastusveneitäkin oli täysin säädösten mukainen määrä.