KÄSITYÖN OPETUS KOULUISSA
Heippa!
Olen ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelija Turun yliopiston Rauman kampuksella ja tehtävänämme on kirjoittaa ryhmäessee käsityökasvatus tieteenalana -kurssilla. Esseemme aiheena on ”Miksi opettajat pelkäävät/eivät halua uudistaa käsityötä – miten ryhmämme tulevina opettajina osaisi tehdä sen?”.
Olemme keskustelleet paljon aiheesta luennoilla ja vallitsevan käsityksen mukaan käsityönopetus on joissakin kouluissa jämähtänyt vanhahtavalle linjalle, jonka mukaan tekstiilityössä keskitytään ainoastaan pehmeisiin materiaaleihin ja tehdään vuodesta toiseen samoja töitä samoin kuin teknisessä käsityössä käsitellään ainoastaan kovia materiaaleja ja samainen löylykauha on kuulemma työnä ollut jo vuosikausia.
Kuulisinkin mielelläni mitä mieltä te olette? Koetteko, että käsityö on oppiaineena jämähtänyt paikoillensa, vai oletteko täysin eri mieltä? Mitä pitäisi uudistaa, mitä ei? Miksi?
Toivottavasti saadaan aikaiseksi mukavaa ja positiivista keskustelua kaikenlaisista mielipiteitä.