Luokanopet! Paljonko luokassanne on tehostetun/erityisen tuen oppilaita?
Aloitin itse juuri uuden luokan kanssa, ja ajattelin että ei voi olla raskaampaa mitä viime vuonna, jolloin minulla oli 2 erityisen tuen oppilasta sekä 6 tehostettua. Lisäksi paljon S2-oppilaita joita varten piti opetusta eriyttää välillä paljonkin. Avustajaresurssit lähes nollilla, muutamalla ressutunnilla mentiin.
Nyt isompi luokkakoko, puolella oppilaista äidinkielenä muu kuin suomi, 7 tehostetun tuen oppilasta. Ei yhtään avustajatuntia, muutama erkkaopen tunti, yksi jakotunti. Lisäksi kuormittaa se, että opetan oman luokkani lisäksi viittä muuta ryhmää.
Onko tämä nykyään ihan normi? Mä todella tykkään opettamisesta ja oppilaista, mutta tuntuu etten kertakaikkiaan pysty antamaan kaikille sitä tukea ja opetusta mitä he tarvitsisivat! Jo pelkästään pedagogisten asiakirjojen tekeminen ja palaveeraaminen eri kokoonpanoilla on ihan hirveä työ, opetuksen eriyttämisestä puhumattakaan.
Tällaista siis pk-seudulla.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
On vain yksi tehostetun ja erityisen tuen tarpeessa oleva opettaja.
:D
Eikö sen tehostetun ja erityisen tuen pitäisi merkitä jotain sille oppilaallekin? Eikö luokassa pidä olla avustajia joka päivä joka tunti?
Opetuksen taso jatkaa siis laskuaan. Syytetään opettajia, mutta ongelma on siinä, että kaikki vatipäät pitää inkluusion varjolla pitää samalla luokalla normaalien oppilaiden kanssa. Huono juttu.
Tuen piti siirtyä oppilaan mukana ykeisopetukseen, mutta avustajaresurssia ei ole, joten tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat on vaan heitetty muiden sekaan opettajan huoleksi. Olen itsekin opettaja enkä vaan pysty millään muotoa ymmärtämään miten tällainen aivopieru on koskaan mennyt läpi ja kuinka kauan tämä hullunmylly saa jatkua ennen kun virheet pystytään myöntämään ja vihdoin kuuntelemaan opettajia, jotka tämän jo näkivät tulevaksi.
Ap. Kirjoita uudelle opetusministerillemme. Olen toiveikas, että joku useista avustajista ehtisi lukea kansalaisten huolikirjeitä.
Voit kertoa kotiin rehellisesti että kunnassa ei ole enempää resursseja ja tuet sen verran kuin itse pystyt mutta kerrot myös että luokassa on x-määrä oppilaita, joille annat opetusta myös. Vedät siis tunnit tietyllä tasolla ja ne jotka pysyy mukana pysyvät. Tuen papereihin kirjaat sitten ettei oppilas kykene opiskelemaan yleisopetuksen luokassa. Alat työntää oppilasta erityisluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Opetuksen taso jatkaa siis laskuaan. Syytetään opettajia, mutta ongelma on siinä, että kaikki vatipäät pitää inkluusion varjolla pitää samalla luokalla normaalien oppilaiden kanssa. Huono juttu.
Taitaa oma lapsesi olla kunnon vatipää, jos ei pärjää luokassa, jossa on erityisoppilaita.
Vai aloitettaisiinko keskustelu uudestaan ilman yhdenkään LAPSEN nimittelyä?
Minulla 20 oppilasta ja heistä 2 erityisessä tuessa ja 8 tehostetussa tuessa. Viime vuonna luokassa oli vielä avustaja mutta nyt ei enää saa palkata koska kunnan päättäjät hoksasivat että kaupungin kouluissahan on isommat luokkakoot joten meidän pikkupaikkakunnalla on kuulemma pärjättävä noin pienen porukan kanssa ilman avustajaa. Ei ole kuulemma mitään järkeä maksaa siitä että avustaja vain istuu luokassa jonkun vieressä. Eivät siis tulleet päättäjät koululle vierailulle vaikka keväällä kutsuin kun kuulin että ovat poistamassa avustajia joten heillä ei ole mitään käsitystä millaista koulussa nykyään on. Tietävät kuitenkin paremmin kuin minä opettajana.
Tehostettu tuki tarkoittaa nykypäivänä sitä, että opettajasta revitään kaikki mahdolliset ekstratehot irti.
Vierailija kirjoitti:
Tuen piti siirtyä oppilaan mukana ykeisopetukseen, mutta avustajaresurssia ei ole, joten tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat on vaan heitetty muiden sekaan opettajan huoleksi. Olen itsekin opettaja enkä vaan pysty millään muotoa ymmärtämään miten tällainen aivopieru on koskaan mennyt läpi ja kuinka kauan tämä hullunmylly saa jatkua ennen kun virheet pystytään myöntämään ja vihdoin kuuntelemaan opettajia, jotka tämän jo näkivät tulevaksi.
Tämä sama ongelma myös varhaiskasvatuksessa. Avustajia (varsinkaan koulutettuja)ia ei ole, 3 portainen tuki on sanahelinää, eihän sitä mitään tukea saa..Vanhempien olisi noustava kapinaan, henkilökuntaahan ei kuunnella. Kun lapsi ei saa tarvitsemaan tukea varhaiskasvatuksessa, se todellakin näkyy koulussa! Inkluusio ja integraatio eivät ole mitään muuta kuin SÄÄSTÖÄ!! Ja sitten kehdataan kirkkain silmin hehkuttaa kuinka hyvin ne toimivat...hävytöntä.
Ja sitten olla aidosti ihmeissään kun on pula työntekijöistä/opintojen aloittajista...
Vierailija kirjoitti:
Minulla 20 oppilasta ja heistä 2 erityisessä tuessa ja 8 tehostetussa tuessa. Viime vuonna luokassa oli vielä avustaja mutta nyt ei enää saa palkata koska kunnan päättäjät hoksasivat että kaupungin kouluissahan on isommat luokkakoot joten meidän pikkupaikkakunnalla on kuulemma pärjättävä noin pienen porukan kanssa ilman avustajaa. Ei ole kuulemma mitään järkeä maksaa siitä että avustaja vain istuu luokassa jonkun vieressä. Eivät siis tulleet päättäjät koululle vierailulle vaikka keväällä kutsuin kun kuulin että ovat poistamassa avustajia joten heillä ei ole mitään käsitystä millaista koulussa nykyään on. Tietävät kuitenkin paremmin kuin minä opettajana.
Niin no helppohan se on olla pyytämässä avustajaa vaikka joka oppilaalle kun ei itse tarvitse huolehtia siitä, mistä ne rahat niistä syntyviin kustannuksiin revitään. Kun se budjetti ei voi olla rajattomasti ja ikuisesti miinuksella niin kaikesta mahdollisesta on säästettävä, harvassa kunnassa on yhtään ylimääräistä rahaa ja verotus muutenkin jo tosi korkeaa.
Eihän nykyään ole kaikissa kunnissa varaa edes koulukirjoihin ja erityisoppilaiden määrä on vaan kasvussa joten entisen tyylisillä avustajamäärillä niistä aiheutuisi melkoiset kustannukset jotka taas on pois jostain muusta ja kaatuu veronmaksajien niskaan.
Keisari ilman vaatteita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuen piti siirtyä oppilaan mukana ykeisopetukseen, mutta avustajaresurssia ei ole, joten tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat on vaan heitetty muiden sekaan opettajan huoleksi. Olen itsekin opettaja enkä vaan pysty millään muotoa ymmärtämään miten tällainen aivopieru on koskaan mennyt läpi ja kuinka kauan tämä hullunmylly saa jatkua ennen kun virheet pystytään myöntämään ja vihdoin kuuntelemaan opettajia, jotka tämän jo näkivät tulevaksi.
Tämä sama ongelma myös varhaiskasvatuksessa. Avustajia (varsinkaan koulutettuja)ia ei ole, 3 portainen tuki on sanahelinää, eihän sitä mitään tukea saa..Vanhempien olisi noustava kapinaan, henkilökuntaahan ei kuunnella. Kun lapsi ei saa tarvitsemaan tukea varhaiskasvatuksessa, se todellakin näkyy koulussa! Inkluusio ja integraatio eivät ole mitään muuta kuin SÄÄSTÖÄ!! Ja sitten kehdataan kirkkain silmin hehkuttaa kuinka hyvin ne toimivat...hävytöntä.
Ja sitten olla aidosti ihmeissään kun on pula työntekijöistä/opintojen aloittajista...
Minä peräänkuulutan vanhempien vastuuta lapsen kasvattamisesta, nykyään se on ilmeisesti ihan hukassa kun vähintään joka toinen tarvitsee ties minkälaista erityistä tukea koko koulu-uransa ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 20 oppilasta ja heistä 2 erityisessä tuessa ja 8 tehostetussa tuessa. Viime vuonna luokassa oli vielä avustaja mutta nyt ei enää saa palkata koska kunnan päättäjät hoksasivat että kaupungin kouluissahan on isommat luokkakoot joten meidän pikkupaikkakunnalla on kuulemma pärjättävä noin pienen porukan kanssa ilman avustajaa. Ei ole kuulemma mitään järkeä maksaa siitä että avustaja vain istuu luokassa jonkun vieressä. Eivät siis tulleet päättäjät koululle vierailulle vaikka keväällä kutsuin kun kuulin että ovat poistamassa avustajia joten heillä ei ole mitään käsitystä millaista koulussa nykyään on. Tietävät kuitenkin paremmin kuin minä opettajana.
Niin no helppohan se on olla pyytämässä avustajaa vaikka joka oppilaalle kun ei itse tarvitse huolehtia siitä, mistä ne rahat niistä syntyviin kustannuksiin revitään. Kun se budjetti ei voi olla rajattomasti ja ikuisesti miinuksella niin kaikesta mahdollisesta on säästettävä, harvassa kunnassa on yhtään ylimääräistä rahaa ja verotus muutenkin jo tosi korkeaa.
Eihän nykyään ole kaikissa kunnissa varaa edes koulukirjoihin ja erityisoppilaiden määrä on vaan kasvussa joten entisen tyylisillä avustajamäärillä niistä aiheutuisi melkoiset kustannukset jotka taas on pois jostain muusta ja kaatuu veronmaksajien niskaan.
Pahalta tuntuu. Rahaa riittää kyllä kotiuttamiseen, heidän aikuiskoulutukseensa ja muuhun tämäntyyppiseen toimintaan. Terveisiä X-ministeriöstä, saadaan rahaa runsaalla kädellä (tosin EU:n sosiaalirahastostakin tulee osa).
Harmittaa, kun omat lapseni joutuvat käymään sisäilmaongelmaista homekoulua, kun ei ole varaa remontoida sitä vieläkään. Ja kuvailemaasi sirkusta on luokassa kaiket päivät, kun 25% oppilaista hilluu ilman avustajia. Oikeasti tarvitsisivat erityisluokkaa ja -opettajaa. Nyt ei kukaan normaalikaan opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 20 oppilasta ja heistä 2 erityisessä tuessa ja 8 tehostetussa tuessa. Viime vuonna luokassa oli vielä avustaja mutta nyt ei enää saa palkata koska kunnan päättäjät hoksasivat että kaupungin kouluissahan on isommat luokkakoot joten meidän pikkupaikkakunnalla on kuulemma pärjättävä noin pienen porukan kanssa ilman avustajaa. Ei ole kuulemma mitään järkeä maksaa siitä että avustaja vain istuu luokassa jonkun vieressä. Eivät siis tulleet päättäjät koululle vierailulle vaikka keväällä kutsuin kun kuulin että ovat poistamassa avustajia joten heillä ei ole mitään käsitystä millaista koulussa nykyään on. Tietävät kuitenkin paremmin kuin minä opettajana.
Niin no helppohan se on olla pyytämässä avustajaa vaikka joka oppilaalle kun ei itse tarvitse huolehtia siitä, mistä ne rahat niistä syntyviin kustannuksiin revitään. Kun se budjetti ei voi olla rajattomasti ja ikuisesti miinuksella niin kaikesta mahdollisesta on säästettävä, harvassa kunnassa on yhtään ylimääräistä rahaa ja verotus muutenkin jo tosi korkeaa.
Eihän nykyään ole kaikissa kunnissa varaa edes koulukirjoihin ja erityisoppilaiden määrä on vaan kasvussa joten entisen tyylisillä avustajamäärillä niistä aiheutuisi melkoiset kustannukset jotka taas on pois jostain muusta ja kaatuu veronmaksajien niskaan.
Kustannukset kaatuvat joka tapauksessa kunnan niskaan ennemmin tai sitten myöhemmin, kun nämä lapset syrjäytyvät työelämästä ja opinnoista.
T: avustaja, joka istuu kolmen käytöshäiriöisen vieressä joka ikinen tunti ja homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 20 oppilasta ja heistä 2 erityisessä tuessa ja 8 tehostetussa tuessa. Viime vuonna luokassa oli vielä avustaja mutta nyt ei enää saa palkata koska kunnan päättäjät hoksasivat että kaupungin kouluissahan on isommat luokkakoot joten meidän pikkupaikkakunnalla on kuulemma pärjättävä noin pienen porukan kanssa ilman avustajaa. Ei ole kuulemma mitään järkeä maksaa siitä että avustaja vain istuu luokassa jonkun vieressä. Eivät siis tulleet päättäjät koululle vierailulle vaikka keväällä kutsuin kun kuulin että ovat poistamassa avustajia joten heillä ei ole mitään käsitystä millaista koulussa nykyään on. Tietävät kuitenkin paremmin kuin minä opettajana.
Niin no helppohan se on olla pyytämässä avustajaa vaikka joka oppilaalle kun ei itse tarvitse huolehtia siitä, mistä ne rahat niistä syntyviin kustannuksiin revitään. Kun se budjetti ei voi olla rajattomasti ja ikuisesti miinuksella niin kaikesta mahdollisesta on säästettävä, harvassa kunnassa on yhtään ylimääräistä rahaa ja verotus muutenkin jo tosi korkeaa.
Eihän nykyään ole kaikissa kunnissa varaa edes koulukirjoihin ja erityisoppilaiden määrä on vaan kasvussa joten entisen tyylisillä avustajamäärillä niistä aiheutuisi melkoiset kustannukset jotka taas on pois jostain muusta ja kaatuu veronmaksajien niskaan.
Pahalta tuntuu. Rahaa riittää kyllä kotiuttamiseen, heidän aikuiskoulutukseensa ja muuhun tämäntyyppiseen toimintaan. Terveisiä X-ministeriöstä, saadaan rahaa runsaalla kädellä (tosin EU:n sosiaalirahastostakin tulee osa).
Harmittaa, kun omat lapseni joutuvat käymään sisäilmaongelmaista homekoulua, kun ei ole varaa remontoida sitä vieläkään. Ja kuvailemaasi sirkusta on luokassa kaiket päivät, kun 25% oppilaista hilluu ilman avustajia. Oikeasti tarvitsisivat erityisluokkaa ja -opettajaa. Nyt ei kukaan normaalikaan opi.
Siis tarvitseeko nykyään oikeasti 25% oppilaista henkilökohtaisen avustajan? Miten ihmeesssä tähän on oikein päädytty, jos joskus aikanaan saattoi kokonaisessa kyläkoulussa olla YKSI avustettava niin nyt on yhdessä luokassa jo moninkertainen määrä!
Ongelma on, että kaikille seiskoja huonompia saaville väännetään joku tukipaperi. Se on ihan turhaa. Pitäisi hyväksyä, että osa saa kutosia ja sillä hyvä. Normaali kouluarki on unohdettu ja kuvitellaan, että kaikkien pitää olla kaikessa hyviä. Aivan järjetöntä. Itse lähden ajamaan tukiopetusta järeämpiä tukitoimia vasta, kun oppilas saa toistuvasti nelosia tai vitosia. Kaikki pysyvät näin järjissään. Annan tukiopetusta ja eriytän. Ei joka toiselle oppilaalle tarvita mitään tukipapereita, joista ei kuitenkaan käytännössä ole mitän hyötyä.
Terv. Opena jo melkein 20v ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 20 oppilasta ja heistä 2 erityisessä tuessa ja 8 tehostetussa tuessa. Viime vuonna luokassa oli vielä avustaja mutta nyt ei enää saa palkata koska kunnan päättäjät hoksasivat että kaupungin kouluissahan on isommat luokkakoot joten meidän pikkupaikkakunnalla on kuulemma pärjättävä noin pienen porukan kanssa ilman avustajaa. Ei ole kuulemma mitään järkeä maksaa siitä että avustaja vain istuu luokassa jonkun vieressä. Eivät siis tulleet päättäjät koululle vierailulle vaikka keväällä kutsuin kun kuulin että ovat poistamassa avustajia joten heillä ei ole mitään käsitystä millaista koulussa nykyään on. Tietävät kuitenkin paremmin kuin minä opettajana.
Niin no helppohan se on olla pyytämässä avustajaa vaikka joka oppilaalle kun ei itse tarvitse huolehtia siitä, mistä ne rahat niistä syntyviin kustannuksiin revitään. Kun se budjetti ei voi olla rajattomasti ja ikuisesti miinuksella niin kaikesta mahdollisesta on säästettävä, harvassa kunnassa on yhtään ylimääräistä rahaa ja verotus muutenkin jo tosi korkeaa.
Eihän nykyään ole kaikissa kunnissa varaa edes koulukirjoihin ja erityisoppilaiden määrä on vaan kasvussa joten entisen tyylisillä avustajamäärillä niistä aiheutuisi melkoiset kustannukset jotka taas on pois jostain muusta ja kaatuu veronmaksajien niskaan.
Kustannukset kaatuvat joka tapauksessa kunnan niskaan ennemmin tai sitten myöhemmin, kun nämä lapset syrjäytyvät työelämästä ja opinnoista.
T: avustaja, joka istuu kolmen käytöshäiriöisen vieressä joka ikinen tunti ja homma toimii.
Budjetti kuitenkin tehdään nyt tässä hetkessä seuraavalle tilikaudelle, ei 20 vuoden päähän.
On vain yksi tehostetun ja erityisen tuen tarpeessa oleva opettaja.