Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko opettajana kertoa yläluokkalaisille omasta menneisyydestäni, jos siihen liittyy päihteiden käyttöä?

Vierailija
23.01.2008 |

Siis opetusmielessä. Olen tuore opettaja ja minun pitäisi vetää 9-luokkalaisille kerhotunteja, joissa puhutaan mm. päihteiden käytöstä. Itselläni oli lukion aikaan huono kausi elämässäni, jolloin käytin päihteitä, asetin itseni vaaraan sekä henkisesti että fyysisesti ja jouduin mm. moneen " läheltä-piti-tilanteeseen" . Voinko kertoa oppilaille omista kokemuksistani varoittavana esimerkkinä. Uskon, että niissä olisi paljon enemmän tunnetta ja aitoa kuvausta (se elämä ei ole kivaa tai vaaratonta!) kuin päihdelinkin sivuilta poimituissa faktatiedoissa (joita toki myös tulen käymään läpi). Vai romuttaako tämä uskottavuuttani opettajana, ja onko jopa " kiellettyä" .



Koska kyse on kerhotunneista, ei opetussuunnitelman mukaisista opetustunneista, ei mitään virallista kaavaa ole sen suhteen, millaisia asioita tulee käsitellä. Tunneilla käydään läpi tukioppilastoimintaa ja sen ohella muita nuorten elämään liittyviä asioita.



Mitä itse olette vanhempina mieltä opettajasta, joka paljastaa tällaisen asian menneisyydestään?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikäiset ei ikinä unohda sitä ja saat kuulla jatkossa aina töppäilyistäsi. Sita paitsi opettajanhan kuuluisi neuvoa miten noilta teoilta vältyttäisiin, joten jos kerrot olleesi samanlainen... En usko että siinä on mitään varoittavaa esimerkkiä, olethan itsekin selviytynyt ihan hyvin.

Vierailija
2/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset varoittavat esimerkit on ihan hyviä kun ne tulee vierailevalta puhujalta, joka omistaa koko elämänsä tuon asian esittämiseen. Sinulla on kuitenkin työnäsi opettaa niitä nuoria, tuolla tavalla sinusta tulisi liian kaveri, liian samalla tasolla oleva. Ja ehkä homma ei menisi niin kuin piti: opettajakin on vetänyt viinaa kaksin käsin eikä sillekään mitään käynyt, nyt on hyvässä virassa... Et tiedä, miten nuoret nuo asiat kääntäisi ja vääntäisi.



Joten mä olen sitä mieltä, että jätät esimerkit kertomatta ja keksit jotain muuta asioiden käsittelyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelimme heti, että miten voi olla vielä hengissä. Eli ajattelimme kavereiden kanssa voit käyttää huumeita ja selvitä hyvin.

Vierailija
4/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarallista käyttää päihteitä, kun opettajakin on käyttänyt eikä hänen elämä ole pilaantunut. Perustelee sitten vanhemmille, että voin minäkin juoda kun opekin on tehnyt niin aikoinaan.

Vierailija
5/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan varmaan jokin välimuoto olemassa, ettei vaihtoehdot tarvitse olla omakohtainen tilitys tai sitten netissä tietojen haku...



Olen itsekin yläkoulun ope, ja täytyy sanoa, ettei itselle olisi tullut mieleenkään liian henkilökohtaisia tai vieläpä jotenkin arveluttavia asioita ottaa käsittelyyn.

Vierailija
6/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän sä olet kaikinpuolin kunnossa ja menestyvä aikuinen sekoiluistasi huolimatta -> eli voi rauhassa sekoilla ja sitten aikuisena alkaa kunnolliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vain on jotenkin niin naiivia opettajilta pyrkiä valistuksessaan luomaan sellaista kuvaa, että päihteiden käyttö nuorten keskuudessa on " täysin poissuljettu" vaihtoehto. Sillä melkein kaikki nuoret ovat kuitenkin päihteitä käyttäneet; myös melkein kaikki opettajat omina kouluaikoinaan! Se, että lähdetään täysin faktapohjalta, alkoholin myrkyllisyydestä nuorelle keholle ja laittomuudesta alaikäisten kohdalla on epärealistista, ja etäännyttää mielestäni nuoria valistajistaan. Toisaalta en voi sanoa, että " käyttäkää sitä alkoholia vaan, kun kerran kuitenkin monet teistä käyttävät, mutta pysykää kohtuudessa ja oppikaa rajanne" .



Yritän kai sanoa, että nuoret kyllä TIETÄVÄT, että myös vanhempi sukupolvi on käyttänyt päihteitä nuorena, myös ne heidän opettajansa. Ja suurin osa on selvinnyt ihan hyvin. Siinäpä se. Olisinkin halunnut kertoa heille, miten ihan kiltin perhetytön ja nykyisen opettajankin elämä olisi voinut mennä ihan toisin ilman mielettömiä onnenkantamoisia. Että ihan normaalin lukiolaisen, joka luulee, ettei viinan vetämisessä ole mitään riskejä (nehän on ne alkoholistit ja narkkarit, joiden elämä siitä pilalle menee!) elämä on ollur joskus hiuskarvan varassa...



Mutta tosiaan, lähestymistapa taitaa olla liian subjektiivinen ja henkilökohtainen. Ja jätän sen sitten suosiolla väliin.



Tämä on minusta hirveän vaikea aihepiiri lähestyä nuoria. Faktatieto ja totaalinen kieltäminen/kieltämys nuorten päihteidenkäytön suhteen on NIIN kaukana todellisuudesta, ettei sillä asenteella oikein saada mitään kontaktia oppilaisiin. Toisaalta, jos raahaan jonkun ex-narkkarin, joka omistaa elämänsä nykyään valistuksen asialle, puhumaan kokemuksistaan, mennään juuri sen rajan yli, jossa nuoret erottavat itsensä täysin puhujasta. " Toi olikin tuollainen täyspäiväinen alkoholisti-narkomaani...MINÄ olen hyvän perheen kiltti tyttö, ja käytän viinaa vain viikonloppuisin" . Ne nuoret kun pitävät itseään kuolemattomina, eivätkä ymmärrä, että hyvän perheen kiltti tyttökin voi vaikka kuolla viinan yliannostukseen tai tulla raiskatuksi sammuttuaan hietsun rantaan. Alkoholiin kuolee heidän silmissään vain puistodeekut, jollaisiksi he eivät " tietenkään koskaan" omissa silmissään voi päätyä.



Äsh, en tiedä ollenkaan, miten lähtisin aihetta puimaan noiden pikkuteinien kanssa...



ap

Vierailija
8/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Minusta vain on jotenkin niin naiivia opettajilta pyrkiä valistuksessaan luomaan sellaista kuvaa, että päihteiden käyttö nuorten keskuudessa on " täysin poissuljettu" vaihtoehto. Sillä melkein kaikki nuoret ovat kuitenkin päihteitä käyttäneet; myös melkein kaikki opettajat omina kouluaikoinaan! Se, että lähdetään täysin faktapohjalta, alkoholin myrkyllisyydestä nuorelle keholle ja laittomuudesta alaikäisten kohdalla on epärealistista, ja etäännyttää mielestäni nuoria valistajistaan. Toisaalta en voi sanoa, että " käyttäkää sitä alkoholia vaan, kun kerran kuitenkin monet teistä käyttävät, mutta pysykää kohtuudessa ja oppikaa rajanne" ...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilu ja terveelliset elämäntavat ovat nyt se juttu.

Erikseen on sitten ne syrjäytyneet.



12

Vierailija
10/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-18-vuotiaiden poikien VIIKKOITTAISTA humalajuomista (siis alkoholin juomista humalahakuisesti ja humalaan asti) harrastaa 12 % nuorista (lisääntynyt vuosien 2003-2005 aikana 7%: sta 12: een). 52% 12-vuotiasta katsoo kohtuullisen alkoholinkäytön kuuluvan tavalliseen elämänmenoon. Vaikka lievää positiivista suuntaakin on ollut (mm. asenteet tupakointia kohtaan ovat tiukentuneet ja 12-14-vuotiaden alkoholinkäyttö vähentynyt vuosina 2003-2005), kuuluu alkoholi tavalla tai toisella suurimman osan elämään yläluokilla. Tämä on sosiaali- ja terveysministeriön faktaa (ei jonkun tietyn henkilön kouluaikojen kokemus), ja edelleen on otettava huomioon, että tutkimuksissa päihteiden käyttö arvioidaan ja esitetään aina - toisten tutkimusten mukaan - todellista vähempänä!



Tietenkään en opettajana lähde siitä, että päihteiden käyttö on hyväksyttävää tai että kaikki sitä kuitenkin harrastavat. Mutta kuten jo aiemmin totesin, jos lähtee " ettehän te sitä saa tehdä, se on väärin ja laitonta, joten ettehän te sitä tee" -asenteesta, ei VARMASTI saa mitään kontaktia oppilaisiin. Eihän valistuksella olekaan tarkoitus tavoittaa niitä, jotka päihteisiin eivät koske; hehän ovatkin turvassa! Vaan nimenomaan ne, jotka koskevat, siis se ISO OSA OPPILAITA, jotka jopa juovat humalan joka viikko! Heille pitäisi saada jotenkin jakeluun alkoholin vaarat ja haitat...Ja se, etteivät he ole kuolemattomia ja turvassa, vaikka hoitavat koulunsa hyvin viikolla, ovat hyvistä perheistä, urheilevat ja suunnittelevat tulevaisuuden ammattia. Päihteiden riskit koskevat kaikkia niitä käyttäviä, eivät vain " narkkareita" ja " alkkiksia" . Tilastoissa eivät myöskään näy ne päihteiden haittavaikutukset, joihin pääsee käsiksi vain kokemuksen kautta. Kuinka liika juominen pilasi parisuhteen, kuinka se aiheutti tapaturmia, kuinka se pilasi lukion keskiarvon ja pääsyn yliopistoon, kuinka joku tuli raiskatuksi sammuttuaan väärään seuraan, kuinka joku sai ikuisen vamman jouduttuaan kapakkatappeluun.



Olen edelleen sitä mieltä, että jonkun pitäisi voida puhua oppilaille omasta kokemuksesta, ja silti oppilaiden kokemusmaailman sisällä. Nämä vapaaehtoiset omista kokemuksistaan kertojat kun ovat usein niitä ihan ääripään ihmisiä. Raitistuneista alkoholisteja ja narkkareita, joiden päihteiden käyttö ja elämä ovat olleet jo todella poikkeuksellisen rankkoja.



Vaikea aihepiiri. Sitähän minä tässä juuri pohdiskelen.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi viesti on: opetelkaa sanomaan ei.

Vierailija
12/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkien poikien massasta vain 12% siis käyttää viikottain alkoholia hakeutuaksen humalaan(= syrjäytyneet).



52% KATSOO kohtuullisen alkoholin siis kuuluvan elämään. Niin se meneekin. Normaali kohtuukäyttö on opittu kotona ja nuo suurin osa lapsista tietävät, ettei siinä ole mitään pahaa. Se ei kerro, että he itse käyttäisivät alkoholia.





12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta voi tehdä kavereiden kanssa kun juoda pussikaljaa? Mitä asioita lapset arvostavat kavereissa ja elämässä ja vastaako humalainen nuori näitä arvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan