Arvosana laski koska ryhmätyö (yliopisto)
Sain pääaineen kurssista 3, arviointi perustui ryhmätyöhön. Yksi ryhmästämme ei tehnyt osuuttaan, jouduttiin hätäisesti tekemään se hänen puolestaan. Muutenkin ryhmädynamiikka oli aika surkea.
Jos olisin saanut tehdä yksilötyönä, olisin mielestäni saanut väh. 4.
Onko turhaa yrittää kysyä kurssin vastuuhenkilöltä, voisinko korottaa tuota arvosanaa ja tehdä yksilötyön...?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Miks et johtanut paremmin tiimiä ja saanut muita tekemään hommia? Nyt kitiset täällä, vaikka vika on peilissä ja huonoissa johtamistaidoissa.
Minkä ap sille voi jos joku laiminlyö ryhmätyötä tahallaan? Ryhmätyöt on joillekin oiva mahdollisuus laiskotella.
Näinhän se valitettavasti yliopistossa usein menee. Itsekin opiskelen pääainetta, jossa harvemmin on tenttejä. Arvosanat perustuvat suurimmalta osalta ryhmätöihin. Useinhan sitä on sitten kirjoiteltu muittenkin osuuksia, erityisesti vaihtarien, kun heillä varsin erilainen käsitys siitä mikä on hyväksyttävä taso. Kyllähän se vituttaa.
En usko, että proffa suostuu yksilötyöllä arvosanan korottamiseen (lisää työtä hänelle), mutta jos kerrotte ettei yksi ryhmäläinen osallistunut, niin hän todennäköisesti reputtaa kurssin.
Ristiriitaiset fiilikset tästä. Toki tiimityötä pitää harjoitella, mutta aina näitä perseilijöitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se valitettavasti yliopistossa usein menee. Itsekin opiskelen pääainetta, jossa harvemmin on tenttejä. Arvosanat perustuvat suurimmalta osalta ryhmätöihin. Useinhan sitä on sitten kirjoiteltu muittenkin osuuksia, erityisesti vaihtarien, kun heillä varsin erilainen käsitys siitä mikä on hyväksyttävä taso. Kyllähän se vituttaa.
En usko, että proffa suostuu yksilötyöllä arvosanan korottamiseen (lisää työtä hänelle), mutta jos kerrotte ettei yksi ryhmäläinen osallistunut, niin hän todennäköisesti reputtaa kurssin.
Olisi periaatteessa oikein "käräyttää" laiskottelija, etenkin kun mahdollisesti huononsi toiminnallaan kaikkien arvosanaa. Toisaalta potisin silti huonoa omaatuntoa jos näin tekisin.
Jos kerrotte jälkikäteen, ettei yksi ryhmästänne osallistunut, ja olette hänen puolestaan tehnyt työn, ja silti sen henkilön nimi on paperissa, niin silloin kyseessä on tieteellinen vilppi.
Nimen laittaminen toisen työhön on vilppi, josta rangaistukset on periaatteessa samat kuin plagioinnista. Eli hylätty arvosana koko ryhmälle ainakin. Joskus jopa ulos potkiminen yliopistosta... Aiheesta puhuttiin meidän ryhmälle juuri syksyllä kasvatustieteisiin sisältyvän tilastotieteen kurssilla. :/
Olisi pitänyt ilmoittaa ennen työn palauttamista, että yksi ei tee, ja sopia opettajan kanssa jatkosta.
Ihme jos pääsit edes yliopistoon, kun et osaa edes otsikkoa kirjoittaa
Jännä juttu. Olen itse suorittanut kaksi erillistä ainekokonaisuutta, joiden KAIKKI suoritukset tehtiin tyhmätöinä. Toinen hallintoa/johtamista ja toinen pedagogiikkaa. Kummassakaan ei ikinå ole ollut perseilijöitä eikö vapaamatkustajia, eikä ikinå ole tarvinnut kärsiä ryhmätyöstä. Aina on voitu keskustella tavoitteesta työn alussa ja aina on sitouduttu yhteiseen tavoitetasoon.
Kannattaa ottaa huomioon, että se yksillötyö todennäköisesti arvostellaan myös toisin kuin ryhmätyö.
Voisko sen työn saada arvioitua ilman laiskottelijan osuutta?
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaiset fiilikset tästä. Toki tiimityötä pitää harjoitella, mutta aina näitä perseilijöitä löytyy.
Peruskoulussa/lukiossa harjoitellaan. Yliopistossa opiskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihme jos pääsit edes yliopistoon, kun et osaa edes otsikkoa kirjoittaa
Yliopisto-opiskelija ei kirjoita palstalle täysin sujuvaa suomea? Kääk miten paradoksaalista!
Kuka jaksaa välittää saako kurssista 3 vai 4? Aivan älytöntä välittää pikkuasioista. Älä stressaa turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon, että se yksillötyö todennäköisesti arvostellaan myös toisin kuin ryhmätyö.
Jos minulta kysytään, yksilötyö voittaa ryhmätyön AINA. Siinäin tapauksessa että saisi suuremman vastuualueen kuin ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaiset fiilikset tästä. Toki tiimityötä pitää harjoitella, mutta aina näitä perseilijöitä löytyy.
Peruskoulussa/lukiossa harjoitellaan. Yliopistossa opiskellaan.
Omg, siis 90% yliopistolaisista tulee kuitenkin lopulta tekemään oikeita töitä joskus, joten kyllä tiimityötäkin olisi syytä kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa välittää saako kurssista 3 vai 4? Aivan älytöntä välittää pikkuasioista. Älä stressaa turhasta.
Stressasi lähinnä se, saadaanko me työ hyväksyttävälle tasolle ilman sen yhden panostusta. Loppupeleissä on yhdentekevää mitä arvosanoja tulee. Aineopintoihin toki pitää olla ka 3 jne. Ap
ai että inhoan ryhmätöitä.. mutta, kysy ihmeessä! Tottakai sulla on oikeus saada mahdollisuus ansaita parempi arvosana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaiset fiilikset tästä. Toki tiimityötä pitää harjoitella, mutta aina näitä perseilijöitä löytyy.
Peruskoulussa/lukiossa harjoitellaan. Yliopistossa opiskellaan.
Omg, siis 90% yliopistolaisista tulee kuitenkin lopulta tekemään oikeita töitä joskus, joten kyllä tiimityötäkin olisi syytä kehittää.
Juu... Ennemmin 90% yliopistosta valmistuneista viettää ainakin osan ajastaan kortistossa eikä työelämässä.
Nojaa, meillä 2 ei osannut mitään eli saanut mitään aikaan ja kolmas katosi kesken kaiken kertomatta kenellekään joten aika kehnosti ja kiireellä tuli tehtyä edes jotain palautettavaa kun puolet ryhmästä ei tehnyt juuri mitään.
Miksei ryhmätöitä voisi vain minimoida? On kuitenkin yleistä tämä että joku ei tee mitään ja saa silti nimen paperiin, mikä yliopiston sääntöjen mukaan on väärin. Tätä ei voi kitkeä. Järkeväksi ratkaisuksi jää siis ryhmätöiden lakkauttaminen.
Miks et johtanut paremmin tiimiä ja saanut muita tekemään hommia? Nyt kitiset täällä, vaikka vika on peilissä ja huonoissa johtamistaidoissa.