Malmin lentokentän asuntorakentaminen
Koillis-Helsingin lähiuutisten artikkelissa kerrotaan,että Malmin lentokentän asuntorakentaminen tulee helsinkiläisten veronmaksajien kukkarolle kalliiksi. Voisiko joku kertoa paljonko joutuisin maksamaan.Ehtisinkö vielä muuttamaan Vantaalle?
Kommentit (71)
Täällä koulutetaan liikennelentäjiä:https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-pirkkalasta-merkittava-ilmailu…
Malmin kentän savimaa tutkittiin – "Ei vaikeuta rakentamista"
Geologian tutkimuskeskus on selvittänyt Malmin lentoaseman savipohjan koostumusta. Helsingin kaupungin mukaan tulokset ovat myönteisiä rakentamisen kannalta.
Miljardin arvinen alue nyt "tyhjän panttina" Kun omistaja Helsingin kaupunki myy alueen rakentajille ja perii maavuokraa niin vuosittain kahisee Helsinkikäisten veronmaksajien laariin valtavasti euroja .Puhutaan kymmenistä miljoonista pelkästään maavuokratuloista!
Vierailija kirjoitti:
Miksei joroisiin siirretä mitään toimintaa?
Siellä on hyvä kenttä ilman käyttöä.
Kukaan ei myöskään kerro mitä maksaa ma mu jen asuttaminen malmille discorahoineen päivineen.
Malmin korpikentällä vain muutama kymmenen ongelmajäte konetta ei niitä riitä joka pienkentille joita on monia kymmeniä lähempänä Helsinkiä.
Malmilla maat saastutettu,puhdistettava välittömästi!
Luonnonsuojelua? Malmin valvomattomalla lentopaikalla elikorpikentällä.
> Katja Pellikka
Tattarisuon ojavesinäytteiden ja Helsingin purojen haitta-ainetulokset
> Longinojan merkittävin sivuoja on Malmin pienlentokentän suunnalta
> laskeva Lentokentänoja.
> Lentokentänojalla ei kuitenkaan ole kaikki hyvin. Sen sedimentissä
> lyijyn,
> nikkelin, sinkin, kuparin, kadmiumin ja arseenin pitoisuus oli korkeampi
> kuin Longinojan latvoilla tai pääuomassa. PAH- ja PCB-yhdiste- sekä
> torjunta-ainepitoisuudet olivat sentään pieniä.
> Haitallisimman organotinayhdisteen, tributyylitinan, pitoisuus oli
> suurin
> Lentokentänojassa.Joka laskee Taimenpuro Longinojaan!
> Johtuu ilmeisesti nykyisestä lentotoiminnasta.
> Metalleista erityisesti kadmiumin ja nikkelin liukoiset pitoisuudet olivat Lentokentänojassa muita ojavesiä huomattavasti korkeampia. Nikkelin pitoisuus oli melko korkea ja sillä saattaa olla kielteisiä vaikutuksia esimerkiksi kaloihin. Lentokentänojan korkeat nikkeli- ja kadmiumpitoisuudet ovat todennäköisesti peräisin lentokenttäalueen maaperästä.
Että semmosta..Mitenkäs lintujen laita? Hki/Vantaalla haulikolla hoidetaan linnut pois kentältä ,kun ovat turvallisuus riski. Miten malmilla on tämä ongelma hoidettu.
Daa onhan sitä rakennettu kamppikin suolle aikoinaan ja Jätkäsaari meren päälle
Toiminta loppuu malmin korpikentällä kirjoitti:
Täällä koulutetaan liikennelentäjiä:https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-pirkkalasta-merkittava-ilmailu…
Kyll maar tääl Porisskin vielä koulutetaan. http://www.finaa.fi/fi/etusivu.html
Hassua miten tämä yksi sontasampo kopypasteaa nuo samat kommentit jokaiseen aihetta käsittelevään ketjuun. Propagandaa selvimmillään. Lisäksi väärää sellaista. Liekö jollain rakennusliikkeellä tai sellaista lähellä olevalla mystisellä vasemmistopuolueella tarve koittaa kääntää mielipide kentän rakentamisen puolesta kun vaalitkin on tulossa ja tarttis saada vaalirahoja... Tai ainakin pitää huoli siitä ettei ikävät "faktat" häiritse poliitikkoja just nyt herkällä hetkellä.
Toiminta loppuu malmin korpikentällä kirjoitti:
Täällä koulutetaan liikennelentäjiä:https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-pirkkalasta-merkittava-ilmailu…
Myös Malmilla koulutetaan liikennelentäjiä.
Asun Malmilla ja kannatan ehdottomasti kentän säilyttämistä. Enemmistö helsingissä asuvista kannattaa kentän säilyttämistä. Jos asiasta tehdään helsinkiläisten kesken kansanäänestys, kenttä tulee jäämään.
Myöhäistä enää kannattaa suuntaan tai toiseen, koska päätöksin jo tehty
Vierailija kirjoitti:
Asun Malmilla ja kannatan ehdottomasti kentän säilyttämistä. Enemmistö helsingissä asuvista kannattaa kentän säilyttämistä. Jos asiasta tehdään helsinkiläisten kesken kansanäänestys, kenttä tulee jäämään.
Niin, siksipä vihervasemmistolainen helsinki ei asiaa haluakaan kuntalaisilta kysyä ja ne lukuisat aloitteet joita kaupungille tulee dumpataan roskiin samaa tahtia kun uusia saapuu. Annetaan toki kunnia myös kokoomukselle ja ex kaupunginjohtaja pajuselle joka tätä asiaa junttasi aikanaan läpi vasemmiston tuella vaikka ihan koko kokoomuksen valtuustoryhmä ei asiaa tunnukaan kannattavan.
Siinäpä sitä tosi demokraattista kuntalaisten asioidenhoitoa vasemmistolta ja osalta kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa tarkkaan katsoa ketä äänestätte. Äänestäkää niitä jotka ovat kentän säilyttämisen PUOLESTA. Kukaan ei voi olla niin h u l l u, että haluaisi tonne asuinalueen ja lisäksi maksumieheksi koko touhulle, joka ei kuitenkaan koskaan tule valmiiksi. Sehän on ihan selvä homma ettei siitä valmista tule koskaan.
Ja täällä tosiaan pyörii tasan yksi kentän vastustaja. Käyttää sanoja "virkistyspörrääjät" ja "korpikenttä". Kyseisellä ihmisellä ei todennäköisesti ole kerta kaikkiaan yhtään mitään tietoa koko lentämisestä tai Malmin kentästä.😂
Noihin Valheisiin et usko itsekään. Älä tule tänne neuvomaan miten äänestetään ja hulluksi nimittelemään ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten tämä yksi sontasampo kopypasteaa nuo samat kommentit jokaiseen aihetta käsittelevään ketjuun. Propagandaa selvimmillään. Lisäksi väärää sellaista. Liekö jollain rakennusliikkeellä tai sellaista lähellä olevalla mystisellä vasemmistopuolueella tarve koittaa kääntää mielipide kentän rakentamisen puolesta kun vaalitkin on tulossa ja tarttis saada vaalirahoja... Tai ainakin pitää huoli siitä ettei ikävät "faktat" häiritse poliitikkoja just nyt herkällä hetkellä.
Propagandaa löytyy ihan muualta... Kerropa mitä "väärää" tietoa niissä on.
Ei ole mitään järkeä museoida jotain pikkukenttää kasvavan kaupungin keskelle. Harrastelijat voivat puuhastella muilla pikkukentillä, joita löytyy 100km säteellä useita. Suurempi hyöty siitä alueesta on kun sille rakennetaan asutusta ja palveluita.
Maan omistaja Helsingin kaupunki ei ryhdy kannattamattoman kentän operaattoriksi vaan rakentaa auntoja tuhansille ihmisille.
Asuntoja ei pienkoneita kaupunkiin kirjoitti:
Maan omistaja Helsingin kaupunki ei ryhdy kannattamattoman kentän operaattoriksi vaan rakentaa auntoja tuhansille ihmisille.
Rahasta puheenollen väitättä että kenttäalue on miljardien arvoinen. Jätätte kuitenkin kertomatta että sen tontin hinnan eli ne miljardit + muualla kerrotut jokseenkin jättimäiset rakennuskustannukset tulee maksamaan alueen asukkaat ja jos(kun) paikalle tulee sossutukiasuntoja niin helsinkiläiset veronmaksajat ja voitothan menee rakennusliikkeille eli mm. vvo/kojamolle.
Eli siis alue on tosiaan miljardien arvoinen ... rakennusliikkeille. Ja nämä palstan pari propagandaspämmijää takoo kommenttia toisensa perään pitääkseen huolen siitä että rakennusliikkeet tosiaan saavat omansa ilman että kansa pääsee väliin sanomaan mielipiteensä.
Ironista kyllä nämä on helsingin vasemmistolaiset puolueet ml. vihreät jotka tätä rakennusliikkeiden ja maarakennusliikkeiden yms. miljardien tulonlähdettä ja jokseenkin jättimäistä saastutusprojektia (rakennusaikana) ajavat likimain väkisin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Toiminta loppuu malmin korpikentällä kirjoitti:
Täällä koulutetaan liikennelentäjiä:https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-pirkkalasta-merkittava-ilmailu…
Myös Malmilla koulutetaan liikennelentäjiä.
Malmilla liikennelentäjiä kui?
Fasiliteetit ovat Utissa kunnossa: lennonjohto toimii arkipäivisin ja asvaltoitu kiitorata on kahden kilometrin mittainen. Lisäksi Utissa on mittarilentomahdollisuus.
Malmilla toimivan Salpauslento Oy:n koulutuspäällikkö Anssi Viljanen kertoo, että harjoituslennot on siirretty Kuopioon, Tampereelle ja osittain Ruotsiin. Malmin kentällä ei enää ole lennonjohtoa.
Aeropole Oy:n toimitusjohtaja Mikko Riepula kertoo, että yrityksellä on toimipisteet Malmin lisäksi Kuopiossa, Jyväskylässä ja Pirkkalassa. Uttia yritys käyttää jo nyt sivukoulutuskenttänä sen vuoksi, että Utissa on mittarilähestymislaitteet.
Kun lentotoiminta loppuu Malmilla, Aeropolen toiminta hajautuu luultavasti usealle paikkakunnalle.
Loppuu 31.12.2019 Goodbye, eipä tule ikävä
Malmin kenttä taas suljettu on virkistyslentäjälläkin aikaa kertoa tänne "totuuksia" ;)
Virkistyspörrääjän epätoivoinen yritys päästä kotiportilta pörräämään veronmaksajien rahoilla. Kenttä teki 2 miljoonaa tappiota 2016 eli veronmaksajien "siivellä pörrättiin!
Rajavartion kopterit poistuivat jo 2016 Hki/Vantaalle! Näitä valheita yritetään vieläkin kertoa kansalaisille! Paljonko hiilidioksiidia vapautuu näistä meluisista 30-40v. vanhoista koneita,bensiiniä palaa 40-60litr/h ilman katalysaattoria vieläpä ilman käyttövoimaveroa!
Kenttä suljettu nyt kolmatta päivää ja koulutushan tapahtuu muualla kuin Malmin korpikentällä!
Kouvolan logistiikkastrategiaan sopisi erinomaisesti Utin lentokentän kehittäminen ilmailualan koulutuskeskittymäksi, ehdottaa liikennelentäjä, lentokapteeni Petteri Hirvonen.
Hän on seurannut ilmailualan kehitystä ja toteaa, että muutoksen tuulia on ilmassa. Helsingin Malmin lentokentällä saattaa lentotoiminta loppua lähivuosina. Siellä toimivat lentokoulut etsivät parhaillaan uusia toimipaikkoja. Osia toiminnoista on jo siirtynyt muualle, lähinnä Tampere-Pirkkalaan, Turkuun ja Kuopioon.
Porissa toimiva liikennelentäjiä kouluttava Suomen ilmailuopisto oli vuosi sitten tilanteessa, jossa se haeskeli uutta sijaintipaikkaa.
— Miksei suunta voisi olla Utti, joka kuitenkin on lähinnä Helsinkiä oleva toimiva kenttä, Hirvonen kysyy.
Yksityinen toimija on rakentamassa Pyhtäälle uutta lentokenttää. Vaikuttaako se mahdollisuuksiin kehittää toimintaa Utissa?
Kouvola innovationin toimitusjohtaja Martti Husu sanoo, että joitain yhteydenottoja Malmilla toimivista yrityksistä on Kouvolaan tullut, mutta vielä ei ole mitään konkreettista kerrottavaa.
— Mahdollisuuksia on tutkittu ja kaupunki on varautunut niin, että tulijoille on osoittaa rakennustontteja kentän vierestä.
Husun mukaan infrastruktuuri on Utissa kunnossa.
Aiemmin on puhuttu lentorahtiliikenteen saamisesta Uttiin, mutta se ei Husun mielestä ole tällä hetkellä realistisista.
— Isoilla kuriiriyrityksillä on vakiintuneet reitit ja kentät, eikä niillä ole tarvetta muutokseen. Sitä varten tarvittaisiin myös isoja investointeja.
Fasiliteetit ovat Utissa kunnossa: lennonjohto toimii arkipäivisin ja asvaltoitu kiitorata on kahden kilometrin mittainen. Lisäksi Utissa on mittarilentomahdollisuus.
Malmilla toimivan Salpauslento Oy:n koulutuspäällikkö Anssi Viljanen kertoo, että harjoituslennot on siirretty Kuopioon, Tampereelle ja osittain Ruotsiin. Malmin kentällä ei enää ole lennonjohtoa.
Malmilla jatkuvat edelleen simulaattoriharjoitukset ja teoriaopetus.
Lentoharjoituksia tehdään eri puolilla maata leirimuotoisina. Viljanen tuntee Utin olosuhteet ja sanoo, että se on hyvä harjoituskenttä ja lähempänä kuin muut kentät.
— Utti on mukana harkinnassa, kun suunnittelemme jatkoa. Uttiin on tehtykin harjoituslentoja mittarilentomahdollisuuden takia.
Aeropole Oy:n toimitusjohtaja Mikko Riepula kertoo, että yrityksellä on toimipisteet Malmin lisäksi Kuopiossa, Jyväskylässä ja Pirkkalassa. Uttia yritys käyttää jo nyt sivukoulutuskenttänä sen vuoksi, että Utissa on mittarilähestymislaitteet.
Kun lentotoiminta loppuu Malmilla, Aeropolen toiminta hajautuu luultavasti usealle paikkakunnalle.
— Uttikaan ei ole poissuljettu, joskin tällä hetkellä kallistumme enemmän Pirkkalan suuntaan, Riepula arvioi.