Taas ihmetellään kouluja. Mitä ihmettä kouluissa tapahtuu? Väkivaltaa ja psyykkistä oireilua yhä nuoremmilla oppilailla
https://yle.fi/uutiset/3-10538926
Tuossa yksi aiempi juttu. Näistä ei ole varsinaisesti pulaa.
Kommentit (58)
Koska suurin osa lapsista on vain osa massaa, 30 oppilaan luokissa menee kahdella opettajalla aika niiden parin paimentamiseen jolloin ne 28 jäävät kokonaan huomiotta.
Lääkärin mukaan syynä mm koulujen säästöt ja resurssipula. Eli Keskusta ja Kokoomus saa aikaan lähinnä itsetuhoisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan paineet.
Mitä paineita yhteiskunta laitta entistä nuoremmille? Ei paineet, vaan rakenteet.
Perheen hyvinvointi heijastuu lapsiin. Lapset oireilevat, kun näkevät vanhempansa työttömyyden/työilmapiirin paineessa.
Nykyajan lapset ovat huomattavasti kiltimpiä ja kivempia kuin vaikkapa 90-luvun lapset. Myös väkivaltaa ja kiusaamista on reilusti vähemmän.
Yksittäiset lapset voivat kuitenkin entistä pahemmin ja oireilua on heillä enemmän.
Olen kiertänyt pääkaupungin alakouluissa sijaisena ja järkyttynyt. Ei siellä ole enää yhtään sellaista kuin 80-luvulla omassa lapsuudessani.
Ensimmäisenä silmille tulee vaikeat, oirehtivat oppilaat.
Todella monella on käytöshäiriöitä ja vaikeuksia suhtautua muihin kunnioittavasti. He vänkyttävät vieraillekin aikuisille päin naamaa törkeyksiä, potkivat, kiroilevat ja hyppivät selkään. HUUDETAAN, ollaan jatkuvasti esillä eikä anneta toisille vuoroa. Ei osata odottaa omaa vuoroa, ei minkäänlaisia käytöstapoja tai empatiaa. Kieltäydytään tekemästä mitään. Kuunnellaan kännyköistä musiikkia.
Muiden tavaroita rikotaan ja piilotellaan. Mitään julkista omaisuutta ei kunnioiteta. Roskat heitellään lattioille ja todetaan vain, että:”Siivoojat siivoaa.” Kaikkia sääntöjä uhmataan ja koetellaan, yritetään neuvotella itselle omia etuja ja poikkeuksia. Valehdellaan.
Tällaisia ongelmia on sekä ns. sosiaaliperheiden lapsilla että muista kulttuureista olevilla ja ihan siisteistä keskiluokkaisista perheistä tulleilla lapsilla. Ei eroja. Hirveä härdelli ja melu luokissa, mikä stressaa kaikkia.
Tehdään PowerPoint -esityksiä, mutta tavalliset asiat on hukassa: moni oppilas ei osaa lukea vielä neljännellä luokallakaan. Alkeellisia kielioppivirheitä tehdään vielä kuudennellakin (esim. nimet kirjoitetaan pienellä, yhdyssanavirheitä jne.). Perus laskutoimitukset hakusessa monella matematiikassa.
Luokista pitäisi ehdottomasti pistää kolmasosa johonkin erityiskouluun tai pienryhmään. Kaikki kärsivät muutaman vuoksi.
Materiaaleista on pulaa. Kyniä, saksia ja papereita on liian vähän. Kirjat surkeita risoja. Likaista ja sisäilmaongelmia kaikkialla. Opettajat loppuunpalaneita ja kyynistyneitä suurin osa joka koulussa. Kaikilla mielessä alan vaihto. Niin minullakin. Hyvä, että sain sijaistaa ja nähdä tämän. Silti käy sääliksi nykyisiä oppilaita. Ne fiksut tarvitsisivat parempaa.
Yksityiskoulut ovat varmasti täällä jo ensi vuosikymmenellä.
Harvinainen poikkeus on sääntöjä noudattava, hyväkäytöksinen ja asiallinen lapsi.
Vanhemmat on ulkoistaneet kasvatusvastuun kouluille ja se näkyy. Perusasiat lapsilla ihan hakusessa.
Kouluissa näkyvät vanhempien kasvatustyön laiminlyönnit. Vanhempien tulisi kasvattaa, koulun opettaa. Nyt kouluissa joudutaan tekemään peruskäytöstapojen opetusta kuten itsehillinnän, tarvetyydytyksen siirron, kohteliaisuuden ja ruokailutapojen opetusta, vaikka se olisi iskän ja äiskän homma. Jotkut koululaiset eivät osaa edes pukeutua, pestä käsiään, asioida vessassa ihmisiksi.
Tämä ei ehkä ole pelkästään vanhempien lusmuilun syytä. Työ ja perhe-elämä ovat lähes mahdottomia sovittaa yhteen nyky-Suomessa, kun työ imee aikuisista kaikki mehut, työmatkoihin voi mennä 4 tuntia päivässä ja kotiinkin se työ tulee mukana. Ihmistä käytetään loppuun kuin koneen osaa. Miten se sitten vielä jaksaisi jälkeläisestään huolehtia, kun kotona tekisi vain mieli maata, huutaa itsensä uneen ja nukkua 20 tuntia (olen vierestä nähnyt).
Isovanhemmat ja suvut ovat levällään pitkin planeettaa. ei ole niitä tukiverkkoja, ja yhteiskuntakin purkaa subjektiivista päivähoito-oikeutta ja ennaltaehkäiseviä perhepalveluita ei ole.
Suomi menee pelkästään yritysten ja elinkeinoelämän ehdoilla. Viis ihmisistä, sanoo nykyinen hallituksemme jokaisen lakiesityksensä rivien välissä. Raha ratkaisee, vain ja ainoastaan.
Säästöt 1990-luvulta alkavat näkyä.
En yhtään ihmettele, että parikymppisten sukupolvi on jo kaikki sossun asiakkaita ja mt-ongelmaisia.
Ihmettelen, ettei veronkiertoa paratiisisaarten kautta saada tukittua. Se olisi ratkaisu budjettivajeeseen, ei tavallisten ihmisten verojen nosto tai kikyt.
Mutku globalisaatio ja kansainväliset yritykset.
Päiväkodin säästöt näkyvät!
Lapsuus vietetty meluisissa ryhmissä, joissa aikuisia ei ole sen vertaa että ehtisi vessattamaan kuin harvoina tiettyinä hetkinä. Päiväkotien henkilökunta komennettu esimiestaholta tietokoneelle paperihommiin, ja kouluttamattomimmat jäävät ison ryhmän kanssa "pärjäilemään".
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on ulkoistaneet kasvatusvastuun kouluille ja se näkyy. Perusasiat lapsilla ihan hakusessa.
Joo tai sitten kehutaan taivaisiin sitä lasta aivan tyhjästä ja annetaan kaikessa tylsässä periksi. Mitään ei ole pakko tehdä, jos ei taho.
Lapsella liian suuri ego aivan turhaan luuloon perustuen eikä kestä mitään vastoinkäymisiä tai pettymyksiä.
Tuollaiset prinssit ja prinsessat tulevat masentumaan heti ensimmäisen elämän vastoinkäymisen edessä. Kun ei voi itse aina kaikkeen vaikuttaa eikä kaikkea tuodakaan kultalautasella eteen.
Työ ei kiinnosta, kun se ei ole kivaa. Tyttöystävä pitäisi tuoda kotiin, kun sitä pitäisi mennä ulos pokaamaan eikä uskalla. Ihmiset pelottaa, kun mitä jos ne sanoo, että olet huono? Kun mulle saa sanoa vain kivoja juttuja, äitikin on aina sanonut.
Vanhempien täytyy keskittyä lapsiin ja jättää turhat hömpötykset.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan lapset ovat huomattavasti kiltimpiä ja kivempia kuin vaikkapa 90-luvun lapset. Myös väkivaltaa ja kiusaamista on reilusti vähemmän.
Yksittäiset lapset voivat kuitenkin entistä pahemmin ja oireilua on heillä enemmän.
Totta. Ei omana kouluaikana kukaan toivottanut opettajalle hyvää päivänjatkoa, vaikka olin ns. hyvässä koulussa. Nykyään tuo on ihan tavallista
Näkyisiköhän tässä ilmiössä kännyköiden kasvattamat lapset? Sosiaalinen vuorovaikutus ja sen säännöt opitaan vain vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Jos lapsi viettää paljon aikaa vain laitteita räpläillen siinä oppii, että asiat tapahtuvat nopeasti ja niin kuin itse haluaa. Ihmisten kanssa sama ei toimi, mikä luo turhautumista. On myös ongelmallista mikäli jää sosiaalisissa taidoissa jälkeen, sitä eroa on todella vaikea kuroa takaisin kun muut lapset alkavat vältellä toistaistoista lasta.
Maahnmuutto ja yleistynyt yksihuoltajuus sekä kurin puute kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että kouluissa on nykyään paljon maahan.muuttajien lapsia. Selittää myös Pisa-tulosten alamäen.
Eihän se selittänyt pelkästään noita Pisoja. Luulenpa, että tietokonepelien pelaaminen on pois lukemisesta ja se näkyy.
Nyös isot luokkakoot ja erityisoppilaiden liittäminen luokkiin näkyy: ei opita, kun on meteliä ja ope ei ehdi.
Toki myönnän, että muista kulttuureista tulleet ovat tosi usein äänekkäitä, eivät jaksa olla paikoillaan tai toimia sääntöjen mukaan. Ehkei naisopettajaa oikein uskota? Silti olen tavannut myös rauhallisia, fiksuja ja asiallisia oppilaita näiden edustajissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan lapset ovat huomattavasti kiltimpiä ja kivempia kuin vaikkapa 90-luvun lapset. Myös väkivaltaa ja kiusaamista on reilusti vähemmän.
Yksittäiset lapset voivat kuitenkin entistä pahemmin ja oireilua on heillä enemmän.
Totta. Ei omana kouluaikana kukaan toivottanut opettajalle hyvää päivänjatkoa, vaikka olin ns. hyvässä koulussa. Nykyään tuo on ihan tavallista
Tjaa-a, ei minun lapsuudessani myöskään pikku tokaluokkalainen yrittänyt potkia opettajaa tosissaan eikä huutanut:”Vtun huo-a mä tap-an sut!” Tai yrittänyt lyödä saksilla kaveria rintaan, matkinut huumeiden piikitystä käsivarteen kynällä, puhunut por-nojuttuja jne.
Saati sitten nistifaija tullut koululle kovistelemaan opettajaa, koska tämä oli jättänyt pojan jälki-istuntoon.
Yksi syy on opettajien auktoriteetin purku. Takana on uusvasemmistolainen ajatus siitä, että hierarkiat ovat lähtökohtaisesti pahoja. Opettajilta on otettu valta ja keinot pois, mistään ei kannata sanoa, kasvatus on turhaa. Ja tähän on tultu.
Itse muistelen lämmöllä juuri niitä ankarimpia opettajia, jotka pistivät laiskan myös oppimaan.
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat yhtäkkiä räjähdysmäisesti lisääntyneet Pirkanmaalla – Taysin lastenpsykiatriassa jopa alle kouluikäisiä itsetuhoisia lapsia
https://www.aamulehti.fi/a/201254337