Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyppää taksiin ja heitä noppaa - näinkö sen piti mennä, ministeri Berner?

Vierailija
06.11.2018 |

Taksien hinnoittelun vapauttamisen piti uudistusta voimakkaasti ajaneen ministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan kertyä ennen kaikkea kuluttajan eduksi. Nyt meni kyllä täysin päinvastoin.

Kommentit (16)

Vierailija
2/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Uskon kyllä, että tämä on ennen kaikkea kuluttajan etu, koska koko tässä lainsäädännössä on pyritty käyttäjälähtöiseen ajatteluun, liikenne-ja viestintäministeri Berner painotti kovasti MTV:n Uutisten haastattelussa huhtikuun alussa.

Tällöin oli vielä muutama kuukausi aikaa, eikä kukaan oikein tuntunut tietävän mitä taksikyytien hinnoille tai taksien saatavuudelle tapahtuu. Moni kyllä ihmetteli miksi yhdeksi maailman luotetuimmaksi sanottu suomalainen taksijärjestelmä halutaan romuttaa kerralla.

Heinäkuussa sitten selvisi nopeasti, että taksialan suuri vapautus ei ollutkaan ihan paras idea - ainakaan niin sanottujen Kela-kyytien osalta. Samalla kun hinnoittelu ja kyytien tarjoaminen vapautettiin, kilpailutettiin myös kansaneläkelaitoksen maksamat kyydit. Näitä kyytejä oli yhtäkkiä erityisesti maakunnissa vaikea saada. Vanhukset ja muut huonosti liikkuvat saivat odotella autoa pahimmillaan tunteja. Ensin piti odottaa tosin puhelimessa päästäkseen tilaamaan kyydin. Tai sitten soittaa uudelleen ja uudelleen ja uudelleen, kun kuljetus ei saavukaan.

Asiakkaiden lisäksi tilanteeseen tuskastuivat saman tien taksiyrittäjät, jotka ryhtyivät avoimeen kapinaan. Sopimus Kela-kyydeistä jäi monella pienemmällä paikkakunnalla allekirjoittamatta. Kela-kyytifarssi meni niin pitkälle, että syyskuun lopussa kilpailu- ja kuluttajavirasto ilmoitti tutkivansa Kela-kyytien välityskeskusten toiminnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle vähemmän taksia tilaavalle saattaa myös tulla yllätyksenä, että jos taksin pyytää paikalle perinteiseen tapaan soittamalla, saattaa puhelu maksaa monta euroa. Eräs Iltalehteen yhteyttä ottanut taksiasiakas kertoi joutuneensa jonottamaan langoilla pitkään ja myöhemmin puhelinlaskun myötä tuli kova yllätys - yksi puhelu maksoi lähes kymmenen euroa.

Jos taksimatka maksaa vaikkapa 25 euroa on vajaan kymmenen euron lisä siihen prosentuaalisesti aikamoinen veloitus.

Vierailija
4/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sitten ovat taksiuudistuksen voittajat? Sitä sopii miettiä, sillä ainakaan Bernerin mainostama kuluttaja ei ole se joka on hyötynyt tästä. Toki jos matkustaa aina arkena samoihin aikoihin keskellä päivää, saattaa päästä halvemmalla kuin aiemmin. Muuta hyötyä keskimääräinen taksinpenkin kuluttaja ei sitten ole saanutkaan.

Pääkaupunkiseudulla taksimatkan hinta voi olla todella paljon. Vieläpä jos taksin ottaa ns. lennosta, eikä kuljettajan kanssa sovi heti hintaa. Helsingin Uutisten haastattelema taksitarkastaja kuvaili toimintaa ”lailliseksi ryöstöksi”.Maakunnissa suuri ongelma on puolestaan ollut kyytien saatavuus ns. reuna-alueilla. Asia josta moni kyllä varoitteli jo ennen taksiuudistusta.

Vierailija
5/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep, itse ainakin koen (pk-seudulla asuvana) että uudistus ei ole ollut minulle kannattava. Kyllä, hinta voi olla muutaman euron halvempi per matka mutta sen vastineeksi pitää sitten aina arpoa mistä numerosta/applikaatiosta se taksi kannattaa tilata juuri tällä kertaa eli mistä tulee nopeiten auto. Aikaisemmin soitti vaan yhteen numeroon ja sieltä lähettivät nopeiten paikalla olevan auton automaattisesti. Lentokentällä ei muuta kun yhteen jonoon AIVAN terminaalin viereen ja jokainen sai vuorollaan auton. Nyt kävellään pitkälle terminaalin ovelta ja arvotaan mikähän jono vetäisi nopeiten tai olisi halvin. Kiva varsinkin sateella isojen matkalaukkujen kanssa tuo kävely paljon pitemmälle. 

Taksikuskien osaamiselle on käynyt samalla jotain outoa nyt kesän aikana. En aiemmin joutunut ohjeistamaan taksikuskeja miten minnekin ajetaan alkaen "minä:  pääpostitalolle kiitos, siis osoitteeseen Elielinaukio 2, eihän se enää taida postitalo olla". Taksikuski naputtaa osoitteen mihinlienee ja noin 1km ennen kun ollaan osoitteessa rupeaa kyselemään "voiko jättä jo tähän, no entä tähän". No et voi kun siinä edessä on ihan kyllä mahdollista pysähtyä. Lopulta jätti minut lasipalatsin kohdalla pois kun "jää nyt pois tässä, vaikea aja tuonne toiselle puolelle, sinä kävele sinne itse". Argh! 

Vierailija
6/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos herrat sitä ehdottaa, kannatta kieltäytyä välittömästi.

Ei kai kukaan miljonääri aja tavallisten ihmisten asiaa, tyhmiäkö te olette :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepjep, itse ainakin koen (pk-seudulla asuvana) että uudistus ei ole ollut minulle kannattava. Kyllä, hinta voi olla muutaman euron halvempi per matka mutta sen vastineeksi pitää sitten aina arpoa mistä numerosta/applikaatiosta se taksi kannattaa tilata juuri tällä kertaa eli mistä tulee nopeiten auto. Aikaisemmin soitti vaan yhteen numeroon ja sieltä lähettivät nopeiten paikalla olevan auton automaattisesti. Lentokentällä ei muuta kun yhteen jonoon AIVAN terminaalin viereen ja jokainen sai vuorollaan auton. Nyt kävellään pitkälle terminaalin ovelta ja arvotaan mikähän jono vetäisi nopeiten tai olisi halvin. Kiva varsinkin sateella isojen matkalaukkujen kanssa tuo kävely paljon pitemmälle. 

Taksikuskien osaamiselle on käynyt samalla jotain outoa nyt kesän aikana. En aiemmin joutunut ohjeistamaan taksikuskeja miten minnekin ajetaan alkaen "minä:  pääpostitalolle kiitos, siis osoitteeseen Elielinaukio 2, eihän se enää taida postitalo olla". Taksikuski naputtaa osoitteen mihinlienee ja noin 1km ennen kun ollaan osoitteessa rupeaa kyselemään "voiko jättä jo tähän, no entä tähän". No et voi kun siinä edessä on ihan kyllä mahdollista pysähtyä. Lopulta jätti minut lasipalatsin kohdalla pois kun "jää nyt pois tässä, vaikea aja tuonne toiselle puolelle, sinä kävele sinne itse". Argh! 

Jep. Ulkomailla tuo on ihan arkipäivää, mutta Suomessa oltiin tosiaan totuttu ammattitaitoon joka voi olla nyt hyvin ailahtelevaa.

Ulkomailla asuessa kuulin monesti tämän "Hei sori, tämä on mun eka viikko, annatko vähän ohjeita minne haluat mennä?". Hyvä siinä turistina sitten.

Vierailija
8/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuntuu kyllä siltä että nimellisten mahdollisten säästöjen nimissä romutettiin muuten hyvin toimiva järjestelmä. Minä ainakin arvostan enemmän vakautta ja varmuutta sekä laatua kuin hieman halvempaa hintaa. Haluan voida olla varma että kun tilaan taksin saan sen enkä joudu avaamaan kolmea appia (taksihelsinki, lähitaksi, fixutaxi) ja katsoa kustakin millä sattumalta olisi taksi lähellä tai sitten ei ja arvailla mistä tilaan (tai tilaanko kaikista ja sitten kärppänä katson kuka vahvistaa ensiksi ja peruutan ne kaksi muuta kun ovat vielä "kyytiäsi vahvistetaan" tilassa). Haluan myös että taksin kuljettaja tietää mihin minut ajaa kun saa osoitteen ja että hänellä olisi myös sen verran kotiseututietoa ajamastaan alueesta että tietää mitä reittiä mihinkin aikaan kannattaa noin yleisesti ottaen ajaa eikä kuljettajaa jota minä joudun neuvomaan perille tai pahimmillaan kertomaan "juu ei tätä Mannerheimintietä nyt kyllä kannata ajaa tähän aikaan mutta jos kääntyisit tuosta Temppeliaukiolle päin niin voisimme kiepsaista pikkukatuja ja välttää tämän seisovan 3km ruuhkan.

Mitä väliä on muutaman euron säästöstä jos se tarkoittaa sitä etten voi olla varma 1) saanko taksin silloin kun sitä tarvitsen ja 2) osaako taksin kuljettaja ajaa minua perille yhtään tai ainakaan ajoissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bottitaksit niin hintoja voidaan laskea kun kuljettajia ei enää tarvita. Tuon alan soisin automatisoituvan ensimmäisenä.

Vierailija
10/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa millaista jälkeä olisi syntynyt, jos nämä olisivat saaneet sen alkuperäisen sotensa läpi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sitten ovat taksiuudistuksen voittajat? Sitä sopii miettiä, sillä ainakaan Bernerin mainostama kuluttaja ei ole se joka on hyötynyt tästä. Toki jos matkustaa aina arkena samoihin aikoihin keskellä päivää, saattaa päästä halvemmalla kuin aiemmin. Muuta hyötyä keskimääräinen taksinpenkin kuluttaja ei sitten ole saanutkaan.

Pääkaupunkiseudulla taksimatkan hinta voi olla todella paljon. Vieläpä jos taksin ottaa ns. lennosta, eikä kuljettajan kanssa sovi heti hintaa. Helsingin Uutisten haastattelema taksitarkastaja kuvaili toimintaa ”lailliseksi ryöstöksi”.Maakunnissa suuri ongelma on puolestaan ollut kyytien saatavuus ns. reuna-alueilla. Asia josta moni kyllä varoitteli jo ennen taksiuudistusta.

Tässä ei voita edes taksifirmat. Käytän taksia satunnaisesti, mulla ei ole älypuhelinta (enkä pelaisi lukemattomien appien kanssa, vaikka olisikin). Vähäinenkin käyttö jää nyt pois, periaatteesta en suostu arpomiseen.

Vierailija
12/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyvää Berner on koskaan saanut aikaan, voiko joku kertoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berner olisi voinut pysytellä Vallilassaan, kun ei sen paukut riitä lainkaan näihin isompiin kuvioihin.

Vierailija
14/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä maalainen ihmettelin ennen uudistusta, että ei hyvält ä näytä, niin kaupunkilaiset kirjoittivat, että miksi asut siellä, muuta pääkaupunkiin, jossa viimeinkin alkaa kunnon kisa hinnoilla.

Jotenkin nyt näyttää siltä, että ei mennyt ihan niin kuin piti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maaseudulla ei sitten saa taksia ollenkaan, ja jos saa on hinnat pilvissä. Ei kannata, istutaan sitten kotona, en sitten työllistä yhtään ketään tällä systeemillä. Kela-taksia saa odottaa, olen kyllä jotenkin päässyt hoitoihin mutta se kotimatka sitten...odotellaan, odotellaan, yhdistelmäkyytejä ja jos jotakuta huvittaa heittää asiakasta n. 100 km päähän, pitää varata koko päivä. Asiakaspalvelua voi toki toivoa, sitä harvoin saa, ainakaan asiallista, hyvä jos pääsee perille asti, turha toivo että taksi sinne löytää vaikka GPS. 

Vierailija
16/16 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni, pahasta etenevästä taudista kärsivä nainen jonottaa päivittäin tunteja päästäkseen asioilleen. Aivan sairasta menoa. Anne ja Sipilä voivat mennä saunan taakse hyvässä yhteisymmärryksessä.