Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on NASTARENKAISSA? Teitä piikataan pilalle, kun ei ole rahaa muutenkaan asvaltoida niitä.

Äänetöntö menoa
05.10.2018 |

Nastarenkaat pärjäävät rengastesteissä jäällä, mutta ongelma on siinä että rengastestit tehdään uusilla renkailla, mutta suurin osa kilometreistä ajetaan kuitenkin kuluneilla talvirenkailla.

Tekniikan Maailma teki kerran testin kuluneilla talvirenkailla ja silloin kitkarengas oli paras myös jäällä. Nastarenkaan jääpito on nastojen varassa ja ne nastat kuluvat nopeasti ainakin Etelä-Suomessa.

Omatkin kokemukset tukevat tätä eli nastarengas pitää jäällä ensimmäisen talven, mutta kohta se on jäälläkin kitkarengasta liukkaampi. Jotkut nastarenkaat eivät pärjää uutenakaan parhaille kitkarenkaille jääpidossa. Mustalla jäällä ja kuuraisella tiellä - yllätys yllätys - kitkarengas pitää paremmin kuin uusi nastarengas, koska nastat eivät saa pitoa ohuesta kuurakerroksesta.

Olen ajanut kitkarenkailla kohta 10 vuotta, mutta huollon sijaisautoissa on ollut nastarenkaat. Niillä ei meinaa päästä liikkeelle asvaltilla, kun eturenkaat leijuvat metallipiikkien varassa. Tai tällainen lipsuva fiilis tulee.

Etelä-Suomessa on melkein aina sula keli. Pohjoisen pakkaspolanteilla pitää kesärengaskin.

Jos nastarengas säästää jonkun ihmishengen talvella, niin sitten kesällä nastarenkaiden tekemät urat aiheuttavat vesiliirtoja ja kolareita kesänopeuksissa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule tänne maalle ajelemaan, kyllä se kitka tiellä toimii mutta EI jäällä!

Vierailija
2/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä olekaan mitään järkeä, ihme, että usa/canada pärjää ilman

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nastarengaspakkomielteinen nyt eksynyt palstailemaan.

Vierailija
4/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen ajanut kitkarenkailla kohta 10 vuotta, mutta huollon sijaisautoissa on ollut nastarenkaat. Niillä ei meinaa päästä liikkeelle asvaltilla, kun eturenkaat leijuvat metallipiikkien varassa. Tai tällainen lipsuva fiilis tulee."

En usko ihan täysillä väittämääsi.

Todellisuudessa hyvät nastarenkaat pitävät erinomaisesti ja yleensä paremmin kuin kitkarenkaat.

Koska kyseessä oli sijaisautot. Tuskin teit mitään näistä tarkastuksista:

1.Nastojen määrän tarkastus. Kuinka paljon nastoja on irronnut kokonaan renkaista?

2.Rengaspaineiden tarkistus. Olikohan renkaissa tarpeeksi ilmaa vai oliko renkaissa mahdollisesti jonkin verran alhaiset rengaspaineet?

3.Nastojen kuluminen. Oliko nastat uudenveroisia vai olivatko nastat lähes loppuun kuluneita?

4..Renkaiden paistoleima. Oliko renkaat uusia vai olivatko ne nastarenkaat sittenkin yli 6 vuotta vanhoja? Toki moni rengasvalmistaja ilmoittaa renkaiden käyttöiäksi jopa 10 vuotta. Käytännössä kuitenkin jo 7-8 vuotta vanha rengas riippumatta siitä että onko kyseessä nastarengas, kitkarengas, kesärengas. Yleensä ovat jo sen verran kovettuneita, että pitokyky ei ole enää parhaimmillaan. Sijaisautoilla kuitenkin ajetaan yleensä vain todella lyhyitä ajomatkoja joten ei ole mikään yllätys jos sijaisautossa on alla todella vanhat renkaat. Jos ajomatka on pidempi niin sitten asiakkaan pitää itse maksaa edes osa sijaisauton polttoaineesta koska sijaisautoihin on lähes poikkeuksetta tankattu valmiiksi polttoainetta alle puolen tankillisen verran. :)

Osa noista huoltamoista eivät edes hirmu paljoa rahallisesti panosta noihin sijaisautoihin. Vaan niistä sijaisautoista pidetään vain sen verran huolta että auto juuri ja juuri toimii, läpäisee katsastukset. Toki sijaisautoihin voitaisiin panostaa enemmän mutta sitten asiakkaat joutuisivat maksamaan vielä autojensa huolloista ja korjauksista vielä suurempia summia rahaa.

Joissakin huoltamoissa joilla on erillisenä ns. Sisar yhtiönä myös autojen myyntiä, otetaan joku useita vuosia vanha käytetty auto automyymälästä autohuollon sijaisautoksi. Jotta saadaan autojen huolto ja korjauskulut mahdollisimman edulliseksi asiakkaille.

Vierailija
5/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla ja ajelen todella vaihtelevissa olosuhteissa. Isoilla teillä, pienillä sivuteillä, yöllä, päivällä, umpihangessa, loskaräntäpaskassa, peilijäällä... En enää koskaan laita autooni nastarenkaita, kun kerran vahingossa ostin auton, jossa oli kitkarenkaat. Ihastuin heti eka talvena niihin. Kun autossa on espit ja absit niin hyvin toimii kitkatkin melkein missä olosuhteissa vaan.

Vierailija
6/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa kyllä on, sitä ei vaan teihin haluta laittaa. Autoilija jos joku maksaa veroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niissä olekaan mitään järkeä, ihme, että usa/canada pärjää ilman

Pärjääkö? Oletko koskaan nähnyt massiivisia ketjukolareita siltä suunnalta?

Vierailija
8/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nastarengaspakkomielteinen nyt eksynyt palstailemaan.

Tarkoitat varmaan kitkarengaspakkomielteinen? Ainakin toinen aloitus aiheesta tänään, jonka nään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika kulunut keskustelunaihe edes Porvoossa. Blaah.

Vierailija
10/10 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesänopeutesi on olosuhteisiin liian kova jos joudut vesiliirtoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän