Millainen autoilija olet? Mitkä jutut koet vaikeaksi?
Kiinnostaisi tietää. Olen melko nuori ja vasta saanut ajokortin ja haluaisin kuulla, millä mielellä ihmiset ajelevat autoa ja mitkä asiat tuottavat vaikeuksia. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (51)
Olen hyvä autoilija. Koen vaikeaksi erityisesti sen, että monet muut eivät ole.
Yrittää ymmärtää toisia autoilijoita.. tuossa just ajelin kehä III:lla (satasen alueella) vasemman puoleista kaistaa (koska ohitin muuta liikennettä, mulla nopeutta ehkä 105km/h), niin vierestä oikealta lähti pakettiauto valumaan ihan eteen, ilman vilkkua ilman mitään. Tööttäsin (ja lukkojarrutin, onneksi takana ei ollut ketään) niin kuski veti takaisin omalle kaistalleen. Oli toi tekstarin lähetys pahasti kesken niin ei ehtinyt sitä autoa ajaa ollenkaan. Että kun ei se ajaminenkaan oikein suju, niin pitäisikö sitä vaan ihan 100% keskittyä siihen? Eikä mihinkään muuhun...
Liikenneympyrät..vai mitkä f.....g kiertoliittymät ne onkaan.
Osaan kyllä niissä ajaa, mutta en vaan pidä niistä.
Eli ei riitä sympatiaa sille aloittelevalle kuskille, joka joutuu vähän tuumailemaan esim. parkkiksella?
Vierailija kirjoitti:
Yrittää ymmärtää toisia autoilijoita.. tuossa just ajelin kehä III:lla (satasen alueella) vasemman puoleista kaistaa (koska ohitin muuta liikennettä, mulla nopeutta ehkä 105km/h), niin vierestä oikealta lähti pakettiauto valumaan ihan eteen, ilman vilkkua ilman mitään. Tööttäsin (ja lukkojarrutin, onneksi takana ei ollut ketään) niin kuski veti takaisin omalle kaistalleen. Oli toi tekstarin lähetys pahasti kesken niin ei ehtinyt sitä autoa ajaa ollenkaan. Että kun ei se ajaminenkaan oikein suju, niin pitäisikö sitä vaan ihan 100% keskittyä siihen? Eikä mihinkään muuhun...
Sä ajoit ylinopeutta, ole vaiti muista!
Vastausten perusteella autoilu taitaa olla aika vihaista hommaa? Uskaltaako tuonne liikenteeseen lähteäkään?
Naisautoilijat tuottavat eniten harmia. Ihan sama, onko kyseessä Jemina-Jadessa 18v tai Ritva 54v, nainen + auto = katastrofi.
Koen vaikeaksi töhöt, nysvärit, hinurit, rehupuntit ja muut alinopeutta ajavat ja moottoritiellä tumpuloivat spedet.
Riskinottajat ovat pelottavinta, ne joiden takia joutuu jarruttelemaan vaikka itsellä olisi etuajo-oikeus, heidän aikeitaan kun ei tiedä etukäteen. Toisaalta sitten myös sellaiset, joilla ei ole pelisilmää liikenteessä, vaan pidetään oikeuksista kiinni vaikka pelti rytisisi. Hyvä itsekin muistaa, että jokainen voi joskus tehdä arviointivirheen.
Surkea. Ajokortti kyllä löytyy mutta enpä ole paljon inssin jälkeen ajellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittää ymmärtää toisia autoilijoita.. tuossa just ajelin kehä III:lla (satasen alueella) vasemman puoleista kaistaa (koska ohitin muuta liikennettä, mulla nopeutta ehkä 105km/h), niin vierestä oikealta lähti pakettiauto valumaan ihan eteen, ilman vilkkua ilman mitään. Tööttäsin (ja lukkojarrutin, onneksi takana ei ollut ketään) niin kuski veti takaisin omalle kaistalleen. Oli toi tekstarin lähetys pahasti kesken niin ei ehtinyt sitä autoa ajaa ollenkaan. Että kun ei se ajaminenkaan oikein suju, niin pitäisikö sitä vaan ihan 100% keskittyä siihen? Eikä mihinkään muuhun...
Sä ajoit ylinopeutta, ole vaiti muista!
Vasen kaista on ohituskaista, jota ei pidä tukkia ajelemalla alinopeutta. Silloin kiireisemmät menevät oikealta ohi.
Kehillä 5km/h ylitys on miniminopeus, mitä valvontapönttöjen välissä sillä kannattaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisautoilijat tuottavat eniten harmia. Ihan sama, onko kyseessä Jemina-Jadessa 18v tai Ritva 54v, nainen + auto = katastrofi.
Tämä unohtui itseltäni.
T. 9
Sympatia riittää ainoastaan huonoille kuskeille, jotka ajavat Fiat Puntoa tms. autoja.
Jos ajat sedania tai farmania ja töpeksit parkkialueella, niin vilkutan valoja kunnes ledit possahtaa.
Vakavasti. Tietyt automallit ikäänkuin edellyttävät teknistä ajotaitoa, sillä muuten on vaikea tietää liikenteessä, että kuka vastaantulijoista osaa lukea liikennettä joustavasti.
Tämä on tärkeää siksi, että monissa oikean maailman liikennetilanteissa pieni sääntöjen rikkominen jouhevoittaa liikennettä huomattavasti; mutta mikäli ei voi luottaa muihin kuljettajiin 100%, niin on pakko mennä orjallisesti sääntöjen mukaan.
Olen kaupunkiajossa hyvä, osaan väistämissäännöt sekä keskittyä liikenteeseen. Ruuhka ei stressaa ollenkaan ja taskuparkki onnistuu. Moottoritielle liittyminen on heikkous, stressaan sitä paljon ja koen etten osaa taktiikkaa. Autoni on myös melko vanha joten ei kiihdy samaan tahtiin kuin uudet. Alinopeutta en siellä aja tai ole tukkona, mutta harvoin uskallan ohittaa. Liikenteessä hermostun ainoastaan perässä roikkujiin ja pyöräilijöihin.
Autoilu on ihan mukavaa kun olen opetellut sitä nyt ahkerasti, mutta vielä on matkaa mestariksi :)
Olen tarkka ja huolellinen autoilija, koetan ottaa erityisesti kevyen liikenteen huomioon. Hankin kortin vasta myöhemmällä iällä, joten kokemusta niin jalankulkijana, pyöräilijänä kuin julkisen liikenteen käyttäjänä tuli hankittua paljon. Nuo ketjun alun "hyvät kuskit" muutaman kerran ovat minulle tööttäilleet, mutta en ota siitä pulttia. Vamma se on asennevammakin, koetan siis ymmärtää. Mutta hyvänä kuskina en itseäni pidä, sillä ajaminen ei ole minulle rentoa ja luontevaa, vaan tuntuu vaativan kaiken keskittymisen, ja olen matkan jälkeen usein aika sippi. En pysty ajon aikana esim. kuuntelemaan radiota tai juttelemaan rennosti. Olen ollut sellaistenkin kuskien kyydissä, joilla on sekä asenne että ajotaito kohdallaan, ja kaikki sujuu helposti ja luontevasti. En varmasti koskaan pääse itse samalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupunkiajossa hyvä, osaan väistämissäännöt sekä keskittyä liikenteeseen. Ruuhka ei stressaa ollenkaan ja taskuparkki onnistuu. Moottoritielle liittyminen on heikkous, stressaan sitä paljon ja koen etten osaa taktiikkaa. Autoni on myös melko vanha joten ei kiihdy samaan tahtiin kuin uudet. Alinopeutta en siellä aja tai ole tukkona, mutta harvoin uskallan ohittaa. Liikenteessä hermostun ainoastaan perässä roikkujiin ja pyöräilijöihin.
Autoilu on ihan mukavaa kun olen opetellut sitä nyt ahkerasti, mutta vielä on matkaa mestariksi :)
Vinkki, autossa on vaihteisto ja sitä kannattaa käyttää. Kiihdyttäminen tehdään pienemmällä vaihteella kuin matka-ajo, jos moottorissa ei riitä tehot.
Eli ohittaminen ja liittyminen maantielle 3.-4. vaihteella välityksistä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Surkea. Ajokortti kyllä löytyy mutta enpä ole paljon inssin jälkeen ajellut.
Itsellä meni inssi kolmannella läpi. Vanhemmat pakottivat ajamaan kortin.
En jaksanut ajaa kakkos-vaihetta eli minulla ei ole ajokorttia.
Ajokortti kuuluu kuulemma yleissivistykseen ja asun helsingissä jossa autoa ei tarvitse.
Koen hankalaksi nopeusrajoitukset. Omassa autossa kun on tehoa 272 hevosvoimaa niin tahtoo kiihtyä liikaa.
Oon hyvä kuski ja tykkään ajamisesta. Joskus hermostun huonoihin kuskeihin. Se on heikkouteni.