Millainen autoilija olet? Mitkä jutut koet vaikeaksi?
Kiinnostaisi tietää. Olen melko nuori ja vasta saanut ajokortin ja haluaisin kuulla, millä mielellä ihmiset ajelevat autoa ja mitkä asiat tuottavat vaikeuksia. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (51)
Risteyksissä missä huono näkyvyys niin kannattaa liruttaa siihen oman kaistan loppuun ja ihan pysähtyä. Samaten a pilarit (tuulilasin takana) haittaa näkyvyyttä joten ennenkuin ajat kiertoliittymään kuikuile pilarien sivuihin! Auto jää helposti pilarin taakse jos ei ole huolellinen.
Luulisin olevani keskiverto autoilija. Enimmäkseen ajaminen tapahtuu sen kummempia miettimättä, joskus tietysti olen tehnyt lieviä virhearviointeja, mutta en mitään vakavaa. Se hermostuttaa, ettei koskaan voi tietää mistä eteen juoksee lapsia tai joku trikoosankari pyöräilee alle sivuilleen vilkaisematta. Ja taskuparkki, sitä en osaa. Haen mieluummin jonkun muun paikan, jos en pääse ajamaan suoraan jonon jatkoksi tai peruuttamaan ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen hankalaksi nopeusrajoitukset. Omassa autossa kun on tehoa 272 hevosvoimaa niin tahtoo kiihtyä liikaa.
Onko sinulla automaattivaihteinen auto? Jos on niin saat jonkinverran sympatiaa minun puoleltani koska joissakin automaattivaihteisissa autoissa se moottorijarru on lähes täysin olematon D-asennossa. Jonka ansiosta vauhti saattaa helposti nousta ihan huomaamattakin jos et katso nopeusmittaria vähään aikaan, etkä käytä vakionopeudensäädintä. Omassa autossani ainakin ei ole juuri minkäänlaista moottorijarrua ellen sitten käytä sport asentoa, jota ei jaksa pidemmän aikaa käyttää koska tällöin vaihteisto pitää moottorin kierroslukua kokoajan turhan korkealla.
Silti ehkä ostan seuraavaksi myöskin automaattivaihteisen auton koska se vähentää stressiäni silloin kun olen ruuhka-aikaan liikenteessä. Nykyajan automaattivaihteistot ovat jo niin kehittyneitä, että ihminen voittaa automaattivaihteiston enimmäkseen liikenteen tilanteiden ennakoinnissa. Kaikessa muussa alkaa automaattivaihteisto jo pärjäämään ihmiselle, esim. Ihminen ei enää pärjää lainkaan nykyajan automaattivaihteistolle vaihteiden vaihtamisen nopeudessa. Siinä ajassa missä ihminen ehtii kytkinpoljinta ja vaihdekeppiä liikuttamalla vaihtamaan yhden vaihteen. Automaattivaihteisto ehtii vaihtamaan helposti kaksi tai kolmekin vaihdetta.
Eihän kunnon autoja enää saa edes kuin automaattina.
Oletko kokeillut mukautuvaa vakionopeudensäädintä? Ruuhkassa ihan yliveto laite -ei tarvitse tehdä muuta kuin ohjata. Auto pitää huolen kaikesta muusta. Vähentää stressiä ja on turvallinen.
En ole vielä kokeillut mukautuvaa vakionopeudensäädintä, koska sellaista ei ole ollut omissa autoissani. Edellisessä autossani oli mukautumaton vakionopeudensäädin, mutta nykyisessä autossani ei ole lainkaan vakionopeudensäädintä. Vaihdan autoa uudempaan sitten kun nykyinen autoni alkaa hajoamaan käsiini.
Olen aika huono kuski vaikka ajan paljon. Pelkään moottoritielle liittymistä, koska en hahmota kuinka kaukana ovat tiellä ajavat autot, vaikka peilistä kuinka yritän katsoa. En tiedä onko mulla joku hahmotushäiriö tms. Myöskään isoissa kaupungeissa en tykkää ajaa, stressi tulee. Mutta täällä maalla missä on tilaa ajella pärjään hyvin.
Mulla on ollut ajokortti 12 vuotta. Mua stressaa edelleen isolle tielle kiihdytyskaistalta liittyminen jos on yhtään enemmän liikennettä, pelkään että en mahdu tai ehdi mihinkään väliin vaikka aina oon sinne tielle kyllä päässyt. Samoin ohituksissa stressaan että ehdinkö, ja siksi en ohita jos on yhtään epävarma olo, mutta tulee se stressi silti lievänä ohituksen aikana vaikka järjellä ajateltuna mitään hätää ei olisi.
Nopeusrajoitukset multa menee joskus harvoin ohi, ja sitten mietin että mitähän nopeutta pitäis ajaa.
Katson taustapeiliin liian harvoin.
En ryhmittäydy kaistan sisällä riittävästi, mutta en oikein ymmärrä että miksi muut eivät kaistan valinnasta ja vilkusta / vilkun puuttumisesta ymmärtäisi mihin suuntaan aion jatkaa. En siis oikein meinaa muistaa että pitäisi kaistan sisälläkin ryhmittäytyä.
Joskus harvoin on tullut tilanne, että teen lukkojarrutuksen enkä katso taustapeiliin ensin. Nämä on kyllä olleet sellaisia että joku olisi jäänyt alle muuten, toki koiran takia ei periaatteessa saisi jarruttaa äkkinäisesti jos ei tiedä onko takana joku lähellä, mutta se tuli refleksinomaisesti.
Joskus ajatuksissani teen jotain pikkuvirheitä, esim. tänä aamuna 50 metriä ennen liikenneympyrää laitoin vilkun päälle kuin olisin kääntymässä normaalista risteyksestä, no käännyin kyllä ekasta liittymästä ja silloinhan sais näyttää vilkkua merkkinä että menen vain nopeasti tästä ekasta, mutta olen ymmärtänyt että se on tällaisessa ruuhkattomassa pikku maalaiskaupungissa enemmän huono kuin hyvä tapa.
Muuten olen aika turvallinen kuski (ainakin yritän olla), joka osaa olla sopivissa kohdissa rivakka ja toisissa kohdissa tasainen. Katson kaistaa vaihtaessa ihan aina olan yli ennen kuin käännän rattia. Todella harvoin ärsyynnyn muiden toiminnasta. Ap:n mainitsemaan pelkoon että jostain juoksee lapsi, niin yritän pitää aina mielessä että niin saattaa käydä, mutta ajan silti ihan normaalia nopeutta jos ketään ei näy, olen vain tarkkaavainen sen kummemmin asiaa stressaamatta. Parkkipaikoilla ei oo mitään ongelmia, mutta ymmärrän että joillain on, itselläni on naiseksi hyvä avaruudellinen hahmotuskyky. Useimmat kyllä oppivat harjoittelun myötä selviämään paremmin parkkipaikoista, sitä voi mennä harjoittelemaan ensin vähän rauhallisempana aikana ja sitten vaikeuttaa.
Tsemppiä ap:lle, kyllä sä opit! :-) Treenaat ongelmakohtia aloittaen helposta ja vaikeuttaen sitten etenemisen mukaan, pysyen kuitenkin niin helppona että sulla olisi stressitön olo harjoitellessa.
Luulin, että ylämäkeen lähtö olisi vaikeaa, mutta senkin olen oppinut. En ole ajellut peräkärryn kanssa joten se vois olla vaikeaa.
Muuten menee hyvin, mutta taskuparkki on tekemätön paikka.
N63
Taskuparkkiin läytyy hyviä ohjeita youtubesta. Itse osaan juurikin katsomieni videoiden takia:)
Pakko tunnustaa, että manuaalivaihteet :( Manuaalilla ajaessa joutuu keskittymään liikaa vaihteisiin ja se on pois liikenteen seuraamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittää ymmärtää toisia autoilijoita.. tuossa just ajelin kehä III:lla (satasen alueella) vasemman puoleista kaistaa (koska ohitin muuta liikennettä, mulla nopeutta ehkä 105km/h), niin vierestä oikealta lähti pakettiauto valumaan ihan eteen, ilman vilkkua ilman mitään. Tööttäsin (ja lukkojarrutin, onneksi takana ei ollut ketään) niin kuski veti takaisin omalle kaistalleen. Oli toi tekstarin lähetys pahasti kesken niin ei ehtinyt sitä autoa ajaa ollenkaan. Että kun ei se ajaminenkaan oikein suju, niin pitäisikö sitä vaan ihan 100% keskittyä siihen? Eikä mihinkään muuhun...
Sä ajoit ylinopeutta, ole vaiti muista!
Vasen kaista on ohituskaista, jota ei pidä tukkia ajelemalla alinopeutta. Silloin kiireisemmät menevät oikealta ohi.
Kehillä 5km/h ylitys on miniminopeus, mitä valvontapönttöjen välissä sillä kannattaa ajaa.
Kehä kolmosella ei ole olemassa "ohituskaistaa". Siinä on vain kaistoja ja mitä tahansa saa käyttää halutessaan. Moottoritieliikenne sitten asia erikseen.
Nyrkkisääntönä: jos vasemmalla kaistalla ei ole liittymiä / et pääse kääntymään, se on ohituskaista.
Nyrkkisääntönä: älä keksi omia sääntöjäsi. Tutki tieliikennelakia.
Mitään ohituskaistaa ei ole kuin moottoritiellä. <--- esimerkki siitä mitä laki sanoo. Ei siis mutua.
Ymmärrän, olen lähes törmännyt kaltaisiksi vasemmalla kaistalla.
Eihän kunnon autoja enää saa edes kuin automaattina.
Oletko kokeillut mukautuvaa vakionopeudensäädintä? Ruuhkassa ihan yliveto laite -ei tarvitse tehdä muuta kuin ohjata. Auto pitää huolen kaikesta muusta. Vähentää stressiä ja on turvallinen.