Oletko saanut korvauksia potilasvahingosta?
Kertoisiko joku ystävällinen..?
Mistä vahingosta sait, kauanko meni, paljonko sait..?
Kommentit (26)
Saako sieltä kukaan koskaan mitään?
Käsittelyssä ollut nyt 8kk, käsittelyajaksi ilmoittivat 2-3kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä päätöstä tullut. Käsittelyssä ollut jo pari vuotta..
Kuulisin minäkin mielellään toisten kokemuksia!
Miten voi kestää noin kauan?
En ole kuullut kenenkään koskaan saaneen mitään, vaikka ilmiselviä hoitovirheitä on tehty. Tiedän yhdenkin tapauksen, jossa hoitava lääkäri itse kehotti potilasta vaatimaan korvauksia, koska hoidossa oli mennyt kaikki pieleen ja lääkäri itsekin sen myönsi. Ei tullut silti korvauksia, koska ongelmat olivat 'normaaleja komplikaatioita', kuten yleensäkin. :)
No ne summat on ihan naurettavan pieniä. Tyyliin: ihminen menettää liikunta- ja puhekykynsä ja kärsii monista vaivoista, ei kykene töihin yms. ja saa ehkä 50 000. Jos ylipäänsä saa yhtään mitään. Lääkäreillä ja lääketeollisuudella ei ole oikeasti käytännössä mitään vastuuta mistään puoskaroinnistaan. Joka vuosi monta tuhatta suomalaista kuolee tähän puoskarointiin, eikä siitä puhuta oikeastaan mitään. Laillistettua puoskarointia enimmäkseen koko lääketiede. Parasta pysyä kaukana siitä, jos haluaa terveenä elää.
Voiko väärästä diagnoosista saada korvauksia?
On sieltä joku joskus jotain pennosia saanut. Mun isän leikkaus sössittiin täydellisesti ja lopun ikää kärsi erilaisista vaivoista ja kivuista, joihin ei mikään tepsinyt. Valitus tehtiin, mutta ei sieltä mitään tullut, ihan oli toimittu parhaan tiedon ja taidon mukaan. Virheet oli sellaisia, että ihan maallikkokin ymmärsi väärin tehdyn. Päätöskin tuli vasta sitten kun isä oli jo kuollut, olisi varmaan elossa vieläkin, ellei olisi tehty virheitä tai jos ei olisi leikattu ollenkaan. Karseaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Voiko väärästä diagnoosista saada korvauksia?
No tuskin! Niitähän tehdään joka päivä varmaan vähintään satoja. Siihen menisi koko valtion terveydenhoitobudjetti , jos alettaisiin korvaamaan. Aniharva saa todella vakavistakaan hoitovirheistä juuri mitään korvausta.
Potilasvahingosta korvauksen saaminen on kuin imisi nauloja laudasta.
Hammaslääkäri teki juurihoitoa tehdessä mokan, josta olisi voinut aiheutua kuolio kasvoihin. Onneksi selvisin kuitenkin "vain" sietämättömällä kivulla, kun natriumhypokloriitti poltti poskiontelon.
Potilasvakuutuskeskuksella meni muistaakseni 10 kuukautta (tein ilmoituksen 2017 huhtikuussa) päätöksen tekemiseen, ja päätös oli että potilasvahinko tosiaan kävi. Postitin korvaushakemuspaperit eräänä maanantaina, ja rahat olivat jo saman viikon perjantaina tilillä (se osuus oli käsittämättömän nopea!). Sain hoitokulut ja matkakulut kokonaan takaisin, ja 500 ylimääräistä. Olin todellakin positiivisesti yllättynyt, sellaisia tarinoita on kuitenkin tuosta puljusta kuullut.
Mun mies on saanut: vääränlaisesta hammassillasta. Joku liimattu hökötys kahden hampaan väliin ja eihän se pysynyt vuottakaan. Sai kaikki kulunsa takaisin ja vielä matkakulut päälle ! (meiltä 80km sinne) Sillan laittanut hammaslääkäri ei enää työskennellyt ko. hammaslääkäriasemalla, joten kollega totesi tapahtuneen ja samalla vielä sen, että miehelläni on vakava purentavirhe, joka vaatii korjaamista. Laittoi lähetteen keskussairaalaan hammaspolille. Siellä ilmeni, että henellä on piilevä ientulehdus. Sitä hoidettiin kauan, jonka jälkeen pari hammasta revittiin ja loput kiskottiin raudoilla riviin. Olemme edelleen ÄLLISTYNEITÄ!
Vierailija kirjoitti:
Käsittelyssä ollut nyt 8kk, käsittelyajaksi ilmoittivat 2-3kk.
Ruuhkaa korvauskäsittelyssä
Uutinen, päivitetty 27.9.2017
Potilasvakuutuskeskuksen korvauskäsittely on ruuhkautunut tänä vuonna vahinkoilmoitusten määrän kasvusta johtuen.
Keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä hieman yli kahdeksan kuukautta. Yksittäisen hakemuksen käsittelyaikaa on vaikea arvioida täsmällisesti. Noin puolet vahinkoilmoituksista pystytään ratkaisemaan vähän yli seitsemän kuukauden kuluessa ja noin 90 prosenttia vahinkoilmoituksista vuoden kuluessa vahinkoilmoituksen saapumisesta. Käsittelyaikaan vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka paljon tarvitaan lisäselvityksiä.
Toivomme välttämään puhelintiedusteluja
Käsittelyn nopeuttamiseksi olemme lyhentäneet puhelinpalveluaikoja. Palvelu toimii arkisin klo 12-15. Puhelintiedustelut valitettavasti hidastavat tapausten käsittelyä entisestään, joten toivomme välttämään yhteydenottoja, mikäli asiasi ei ole kiireellinen.
Voit saada vastauksen kysymykseesi nopeimmin katsomalla usein kysytyt kysymykset vastauksineen.
Pahoittelemme ruuhkasta aiheutuvaa haittaa.
27.09.2017
Valtaosa vahingoista jää just tämän takia ilmoittamatta. On yleisesti tiedossa, ettei sieltä mitään yleensä saa. Ja eipä se paljon lohduta, kun vahingon kohde on usein jo mullan alla.
Sellainen Amerikan mallin mukainen systeemi olisi paljon parempi ja joutuisampi. Kukin virhettä hoidossaan epäilevä voisi omalla riskillä haastaa lääkärin tai hoitolaitoksen oikeuteen ja saada sieltä sitten miljoonakorvaukset.
Oispa nyt edes joku kertonut, että oikeus on voittanut..
Vierailija kirjoitti:
Oispa nyt edes joku kertonut, että oikeus on voittanut..
Onhan tuolla kaksikin sellaista viestiä.
Meillä lapsi sai n. 4000e korvausta vauvana tapahtuneesta hoitovirheistä, josta jäi pysyvä kosmeettinen haitta.
Itse olen saanut noin 20000€ erilaisina korvauksina noin 3-4 vuoden aikana hoitovirheestä. Käsittelyt kestää pitkään, mutta tulevat aikanaan.
Ei ole vielä päätöstä tullut. Käsittelyssä ollut jo pari vuotta..
Kuulisin minäkin mielellään toisten kokemuksia!