Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elimistön rautavarastot tyhjät

Vierailija
13.06.2018 |

Onko täällä kellään kokemuksia siitä että elimistön rautavarastot ovat tyhjät?
Itsellä S ferrit arvo on 9 ja nyt olen syönyt 2,5 kk rautaa. Olo on hieman kohentunut mutta väsymys vaivaa edelleen ja jotenkin tuntuu että mieli on maassa.

Olisi mukava kuulla kohtalotovereiden kokemuksia aiheesta.
Oliko teillä vaikutuksia mielialaan? Jaksoitteko käydä töissä?
Miten kauan kesti saada varastot täyttymään ja mikä oli arvo jossa lopetitte raudan tankkaamisen?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla rautavarastot täytettiin siten, että kävin sairaalassa istumassa ja saamassa suonensisäisesti täydennystä. Olikohan se kerralla sellainen puolen tunnin istunto. Joitain kertoja jouduin käymään ja sillä ongelma saatiin korjattua tehokkaasti.

Vierailija
2/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin alhainen ferritiini niin voit joutua syömään rautaa vielä monta kuukautta. Labrojen mukaan.. Se olisi hyvä olla sadan kieppeillä. Pikku hiljaa väsymys alkaa poistua. Onko katsottu myös b12? Esa Sopin nettisivuilta löytyy kattavasti tietoa varastoraudan puutteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia? Yhdellä tuttavalla löytyi keliakia, kun ruvettiin tutkimaan syytä rautavaraston tyhjenemiseen. Vaiva korjaantui pikkuhiljaa gluteenittomalla ruokavaliolla.

Vierailija
4/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin alhainen ferritiini niin voit joutua syömään rautaa vielä monta kuukautta. Labrojen mukaan.. Se olisi hyvä olla sadan kieppeillä. Pikku hiljaa väsymys alkaa poistua. Onko katsottu myös b12? Esa Sopin nettisivuilta löytyy kattavasti tietoa varastoraudan puutteesta.

B12 ei katsottu. Kysäisenpä siitä lääkäriltä, soittoaika näistä viimeisistä labratuloksista on perjantaina. Kiitos vinkistä, löysin nuo nettisivut.

ap

Vierailija
5/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavarastoilla kestää kauan palautua. Mulle lääkäri neuvoi syömään c-vitamiinilisää, auttaa rautaa imeytymään.

Vierailija
6/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ferritiini 10, kun olen syönyt rautaa nyt vähän yli kuukauden. En tiedä, mitä se on alunperin ollut. Vähän on ollut väsynyt olo ja jotenkin sellainen apaattinen ja masentunut. Onko sinulta tutkittu keliakia?

Vierailija
7/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ferritiini 10, kun olen syönyt rautaa nyt vähän yli kuukauden. En tiedä, mitä se on alunperin ollut. Vähän on ollut väsynyt olo ja jotenkin sellainen apaattinen ja masentunut. Onko sinulta tutkittu keliakia?

Keliakiaa ei ole tutkittu. Itse epäilen että oma tila on aiheutunut runsaasta liikunnasta, runsaista kuukautisista ja kasvispainotteisesta syömisestä pitkän ajan kuluessa. Mutta katsotaan nyt mitä jatkotoimenpiteitä lääkäri ehdottaa. Vaikutusta mielialaan olen pohtinut, ilmeisesti se on mahdollista jos sinäkin olet sellaista huomannut.

ap

Vierailija
8/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottaa keliakiatestiä. Se testataan verestä. Minut lääkäri laittoi heti keliakiatestiin. Keliakiaa ei löytynyt. Minullakin arvellaan kuukautisia syyksi. Olen kärsinyt murrosiästä lähtien anemiasta ja vasta nyt kolmekymppisenä sen syytä on alettu ensimmäistä kertaa tutkia.

Kyllä luulen, että matalat arvot voivat aiheuttaa väsymystä ja alavireistä oloa. Arvot monesti laskee pitkän ajan kuluessa ja tällaiseen oloon tottuu. Sitä on vaan jaksamaton ja alakuloinen, eikä oikein tiedä syytä.

Vierailija
9/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ferritiini 9 ja oli 6 2-vuotta sitten. Olen syönyt rautaa säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt aloitin tankkauksen 200-300mg/vrk.

Vierailija
10/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä vähien rautavarastojen ihmisillä on ollut hemoglobiiniarvo? Onko tosiaan niin, että vaikka se olisi 14, samanaikaisesti voi olla raudanpuute? Ja vielä... oliko väsymys se oire, josta asian selvittely alkoi?

Vierailija
11/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä vähien rautavarastojen ihmisillä on ollut hemoglobiiniarvo? Onko tosiaan niin, että vaikka se olisi 14, samanaikaisesti voi olla raudanpuute? Ja vielä... oliko väsymys se oire, josta asian selvittely alkoi?

Hemoglobiini ei kerro kehon rautavarastojen määrää.

Vierailija
12/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hb 108. Lääkäriin menin mm. väsymyksen, unettomuuden, sydämen hakkaamisen ja jaksamattomuuden takia. Liikkuessa sykkeet nousi pilviin ja alkoi pyörryttää. Olo oli/on masentunut eikä mihinkään jaksaisi keskittyä. Luulin, että kärsin työuupumuksesta :-) Nyt kun olen syönyt 2,5 kk rautaa niin hb on 140 ja s ferrit 9. Eli rautavarastot voivat olla tyhjät ja hb arvo loistava. Netistä löytyy tietoa tähän liittyen. En ymmärrä miksi ferritiiniarvon mittaus ei oletuksena kuulu verikokeeseen kun hb mitataan.

Vierailija
13/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rautaa syöt ja kuinka paljon? Nostamiseen meni kuukausia ja kuukausia kahdella obsidanilla päivässä. Nopeiten varasto täyttyi Superior Sourcen imeskelytabletilla. Joudun syömään rautaa joka ainoa päivä pitääkseni varaston riittävällä tasolla (syönyt nyt yli puolitoista vuotta putkeen). 

Vierailija
14/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini 12, hemoglobiini 147. -> Ferritiini 110, hemoglobiini 136.

Vierailija
15/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hb 108. Lääkäriin menin mm. väsymyksen, unettomuuden, sydämen hakkaamisen ja jaksamattomuuden takia. Liikkuessa sykkeet nousi pilviin ja alkoi pyörryttää. Olo oli/on masentunut eikä mihinkään jaksaisi keskittyä. Luulin, että kärsin työuupumuksesta :-) Nyt kun olen syönyt 2,5 kk rautaa niin hb on 140 ja s ferrit 9. Eli rautavarastot voivat olla tyhjät ja hb arvo loistava. Netistä löytyy tietoa tähän liittyen. En ymmärrä miksi ferritiiniarvon mittaus ei oletuksena kuulu verikokeeseen kun hb mitataan.

Koska (epä)käypä hoito.

Vierailija
16/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hemoglobiini 109. Nyt se oli noussut (en muista tarkkaa lukua) ja se ferritiini oli 10. Minulla näitä on mitattu terveystarkastuksen yhteydessä tai se on selvinnyt, kun on otettu jostain syystä perusverenkuva. Ferritiini mitattin nyt ensimmäistä kertaa. Kerran olen itse pyytänyt koetta, kun oli niin väsynyt olo. Viimeksi olin muista syistä lääkärissä ja otettiin perusverenkuva. Jotenkin tähän aneemiseen oloon tottuu ja minäkin ajattelen, että on vain uupunut töistä tai nukkunut huonosti. 

Vierailija
17/21 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa todella kiinnittää huomiota ruokavalioon. Rauta imeytyy usein huonosti sekä ruoasta että tabeleteista.

Tabletit kannattaa ottaa aamulla (C-vitamiinipitoisen ruoan kanssa). Muista välttää maitotuotteita, koska kalsium taas estää rautaa imeytymästä.

Lisäksi ruokavalioon lisää rautapitoista tavaraa. Olet ilmeisesti kasvissyöjä, se on vähän ongelma, koska liharuoista rauta imeytyisi parhaiten.

Mutta kokeile näitä:

- osta kuivattua nokkosta, lisää sitä joka päivä salaattiin, keittoon, kastikkeisiin, smoothieen, yms.

- osta Ruohonjuuresta tai vast. mustaa melassia, lisää sitä vaikka puuroon tms.

-kuivattuja yrttejä kuten basilikaa ja oreganoa voi myös riputella vähän mihin vaan.

- tuore basilika toimii myös

- soijarouhe

Vierailija
18/21 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/21 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on raudanpuute ryhmä jossa on yli 24 000 jäsentä, liity sinne niin löydät tietoa ja vertaistukea.

Vierailija
20/21 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pussi minkä rautaa saa suoneen maksaa n. 550€ eli aika kallista tavaraa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi